Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  18
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Mine erfaringer med motorrenseolje fra Biltema.

  1. #1

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard Mine erfaringer med motorrenseolje fra Biltema.

    Dette er selve godbilen min en s80 2003 2.4t gått 133000km i hovedsak på småkjøring.
    Oljen på bilen er skiftet ofte ca pr 10000km
    Ved de siste oljeskiftene har jeg sett at oljen på peilepinnen ikke holdt seg flott og fin sælig lenge selv om oljen var ok.
    En bil som er mye småkjørt kan sote oljen litt mere enn normalt derfor tenkte jeg på innvendig motorrens.
    Jeg kjøpte inn to små dunker med QMI pluss renseolje fra Biltema.
    Jeg har hørt noen negative utsagn om QMI derfor bestemte jeg meg for å prøve renseoljen fra Biltema.
    Virkningen av denne renseoljen overrasket meg.
    Fulgte bruksanvisningen,varm bil, tappet ut gammel olje lot det gamle filteret sitte, fylte tilsvarende med renseolje lot bilen gå på tomgang i 20-25 minutter.
    Da jeg tappet ut renseoljen som i utgangspunktet var tyktflytende var nå blitt tyntflytende, lignende parafin.Det var utrolig hvor mye dritt denne oljen brakte med seg ut av bunnpannen.Mest forbauset ble jeg da jeg tok ned oljefilterboksen denne var nå full av direkte svart grøt.
    Etter denne prosessen har oljen holdt seg finere, motoren tikker mindre og jeg mener bestemt at bensinforbruket er gått ned.
    Det var i mitt tilfelle helt tydelig at renseolje fra Biltema gjør jobben sin og jeg har ikke merket noen negative konsekvenser av denne kuren.
    Tips.La bilen stå en god stund slik at all renseoljen renner ut før påfylling av ny olje.

    QMI skal jeg prøve på en annen s80 2.0t gått 220000km som jeg har, kommer tilbake til dette på forumet.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 15/04/16 kl 13:57

  2. Takk Thomazz, Griffin, Alfs80, Jan-Einar Jenssen, sandal takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Har lign erfaring, men jeg ville byttet filter før renseoljen og etterpå selvsagt.

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Unnskyld meg men hva faen er poenget med motoroljerens? Alle oljer gjengs til salgs i dag inneholder rensemidler.
    Om skikkelig innvendig motorrens er av nødvendighet skyldes det kun bruk av antikvert mineralolje kombinert med uvettig lang skifteintervall.

    Da dere nå befinner dere på et motorforum vil jeg anta at dere er gjengs over snittet interresert i bilene deres og skifter olje gjerne før anbefalt intervall.
    Det ville ikke i mine villeste drømmer falle meg inn å spare på oljekvalitet eller intervall for så å kaste pengene vekk på lurium à la motorrens. Skjerpings! Kun om dere har arvet en oljedunk fra deres tippoldefar og velger å bruke denne vil det til nøds være relevant å rense motoren som beskrevet over.

    Det du forfekter her er direkte misinformasjon og er kun relevant om diskusjonen fant sted frem til midten av 70 tallet!

    Det finnes et hav av informasjon om dette på nettet, om dere gidder å søke.

    Fortell meg gjerne nøyaktig, hva som er galt med olja etter 10k km om det måtte være intervallet. Har noen av dere faktisk grunnlag for ideen om olje/motorrens, test av olje etc.. så del det gjerne. Et blikk på olja forteller nada. Kortkjøring eller ei.

    Hvis dere i tillegg kjører rundt med budsjettfilter fra FRAM så har dere kun dere selv å takke. Makan til viktig tema møkkapost har jeg knapt sett. For forumets yngre og kommende generasjon volvoførere håper jeg dere glemmer denne trådens OP snarest.

    Original filter, og olje produsert etter 1978 samt regelmessig skifte og alskens møkkaprodukter beskrevet over er fullstendig overflødig samt en total bortkasting av hardt opptjente penger.

    Om du virkelig mener motoren trenger en rens, fordi du med vitende har brukt under pari olje så holder det lenge med en liter diesel i ojla og 2 minutter tomgang for deretter å få til hva som nå har kostet deg både kred og penger.
    Sist endret av gswede; 16/04/16 kl 01:48
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Hadde du tatt ned boksen du beskriver som oljefilterboksen før din behandling (som i virkeligheten er veivhusventilasjonen) ville du også funnet "grøt". Dette fordi denne boksen skiller ut fukt fra olja. Fukt eller H2O eller vann/kondens som det også kalles vil ikke blande seg med olje derav grøtkonsistens, er helt normalt her.
    Det er slik det skal se ut og er i sin helhet, oljeutskillerens funksjon.

    Til deg som gjør det samme, og bytter filter to ganger, før og etter. Du har misforstått dette fullstendig!
    Sist endret av gswede; 16/04/16 kl 01:21
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Dette er selve godbilen min en s80 2003 2.4t gått 133000km i hovedsak på småkjøring.
    Oljen på bilen er skiftet ofte ca pr 10000km
    Ved de siste oljeskiftene har jeg sett at oljen på peilepinnen ikke holdt seg flott og fin sælig lenge selv om oljen var ok.
    En bil som er mye småkjørt kan sote oljen litt mere enn normalt derfor tenkte jeg på innvendig motorrens.
    Jeg kjøpte inn to små dunker med QMI pluss renseolje fra Biltema.
    Jeg har hørt noen negative utsagn om QMI derfor bestemte jeg meg for å prøve renseoljen fra Biltema.
    Virkningen av denne renseoljen overrasket meg.
    Fulgte bruksanvisningen,varm bil, tappet ut gammel olje lot det gamle filteret sitte, fylte tilsvarende med renseolje lot bilen gå på tomgang i 20-25 minutter.
    Da jeg tappet ut renseoljen som i utgangspunktet var tyktflytende var nå blitt tyntflytende, lignende parafin.Det var utrolig hvor mye dritt denne oljen brakte med seg ut av bunnpannen.Mest forbauset ble jeg da jeg tok ned oljefilterboksen denne var nå full av direkte svart grøt.
    Etter denne prosessen har oljen holdt seg finere, motoren tikker mindre og jeg mener bestemt at bensinforbruket er gått ned.
    Det var i mitt tilfelle helt tydelig at renseolje fra Biltema gjør jobben sin og jeg har ikke merket noen negative konsekvenser av denne kuren.
    Tips.La bilen stå en god stund slik at all renseoljen renner ut før påfylling av ny olje.

    QMI skal jeg prøve på en annen s80 2.0t gått 220000km som jeg har, kommer tilbake til dette på forumet.
    For en tid tilbake kjøpte jeg en bil av en kollega på jobben. Forrige helg tok jeg innvendig motorvask med QMI og ja, det kom ut mye kølsvart olje. Jeg byttet Champion oljefilter og fylte en cocktail med litt forskjellige olje jeg hadde stående som Mobil 1 motorsport, Biltema outboard og Marvel Magic Mystery oil, Tufoil og en skvett forebyggende lekkasjestopper. Merker en klar forbedring. Skifter filter igjen om 1000 km.

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Unnskyld meg men hva faen er poenget med motoroljerens? Alle oljer gjengs til salgs i dag inneholder rensemidler.
    Om skikkelig innvendig motorrens er av nødvendighet skyldes det kun bruk av antikvert mineralolje kombinert med uvettig lang skifteintervall.

    Da dere nå befinner dere på et motorforum vil jeg anta at dere er gjengs over snittet interresert i bilene deres og skifter olje gjerne før anbefalt intervall.
    Det ville ikke i mine villeste drømmer falle meg inn å spare på oljekvalitet eller intervall for så å kaste pengene vekk på lurium à la motorrens. Skjerpings! Kun om dere har arvet en oljedunk fra deres tippoldefar og velger å bruke denne vil det til nøds være relevant å rense motoren som beskrevet over.

    Det du forfekter her er direkte misinformasjon og er kun relevant om diskusjonen fant sted frem til midten av 70 tallet!

    Det finnes et hav av informasjon om dette på nettet, om dere gidder å søke.

    Fortell meg gjerne nøyaktig, hva som er galt med olja etter 10k km om det måtte være intervallet. Har noen av dere faktisk grunnlag for ideen om olje/motorrens, test av olje etc.. så del det gjerne. Et blikk på olja forteller nada. Kortkjøring eller ei.

    Hvis dere i tillegg kjører rundt med budsjettfilter fra FRAM så har dere kun dere selv å takke. Makan til viktig tema møkkapost har jeg knapt sett. For forumets yngre og kommende generasjon volvoførere håper jeg dere glemmer denne trådens OP snarest.

    Original filter, og olje produsert etter 1978 samt regelmessig skifte og alskens møkkaprodukter beskrevet over er fullstendig overflødig samt en total bortkasting av hardt opptjente penger.

    Om du virkelig mener motoren trenger en rens, fordi du med vitende har brukt under pari olje så holder det lenge med en liter diesel i ojla og 2 minutter tomgang for deretter å få til hva som nå har kostet deg både kred og penger.
    Heisann tøffen.

    Poenget med renseolje for min del er at jeg ikke har økonomi til å kjøpe flett nye biler. Jeg må kjøpe noe som andre har hatt ansvar for. I praksis ser jeg at tidligere eiere på de bilene jeg kjøper ofte IKKE har hatt ett tilfredsstillende høyt fokus på oljebudsjettet og oljeintervallene. Motorene er derfor skitne innvendig.

    Når det gjelder rensestoffer i motoroljer så er det begrensninger fordi rensestoffene saboterer smøringen. Dette er hovedgrunnen til at solide og kraftige Racing oljer ikke inneholder rensestoffer overhode og derfor ikke kan anbefales til gatebruk.

    Når det gjelder den rensende effekten i vanlige motoroljer så klarer slike oljer å holde en ren motor ren, men hvis man vil vaske en allerede skitten motor så trenger man i praksis sterkere lut.

    Når det gjelder Diesel trickset så ja, det funker til å vaske motoren, men jeg fikk tidlig vite at de som gjør dette vanligvis opplever oljelekkasjer 3-6 mnd. etter at man har gjort dette fordi dieselen tørker ut simmerringene rundt veiven, rundt kammen osv. Da blir det en fryktelig kostbar innvendig motorvask.

    Jeg har så langt god erfaring med både Biltema sin renseolje og med QMI sin innvendige motorvask. Neste oljeskift kommer jeg til å vaske motoren innvendig igjen. Man merker at det tar mye lengre tid før oljen blir misfarget og da kan man øke intervallet.
    Sist endret av Batland; 16/04/16 kl 08:46

  7. Takk Gubbe57, Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  8. #6

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Unnskyld meg men hva faen er poenget med motoroljerens? Alle oljer gjengs til salgs i dag inneholder rensemidler.
    Om skikkelig innvendig motorrens er av nødvendighet skyldes det kun bruk av antikvert mineralolje kombinert med uvettig lang skifteintervall.

    Da dere nå befinner dere på et motorforum vil jeg anta at dere er gjengs over snittet interresert i bilene deres og skifter olje gjerne før anbefalt intervall.
    Det ville ikke i mine villeste drømmer falle meg inn å spare på oljekvalitet eller intervall for så å kaste pengene vekk på lurium à la motorrens. Skjerpings! Kun om dere har arvet en oljedunk fra deres tippoldefar og velger å bruke denne vil det til nøds være relevant å rense motoren som beskrevet over.

    Det du forfekter her er direkte misinformasjon og er kun relevant om diskusjonen fant sted frem til midten av 70 tallet!

    Det finnes et hav av informasjon om dette på nettet, om dere gidder å søke.

    Fortell meg gjerne nøyaktig, hva som er galt med olja etter 10k km om det måtte være intervallet. Har noen av dere faktisk grunnlag for ideen om olje/motorrens, test av olje etc.. så del det gjerne. Et blikk på olja forteller nada. Kortkjøring eller ei.

    Hvis dere i tillegg kjører rundt med budsjettfilter fra FRAM så har dere kun dere selv å takke. Makan til viktig tema møkkapost har jeg knapt sett. For forumets yngre og kommende generasjon volvoførere håper jeg dere glemmer denne trådens OP snarest.

    Original filter, og olje produsert etter 1978 samt regelmessig skifte og alskens møkkaprodukter beskrevet over er fullstendig overflødig samt en total bortkasting av hardt opptjente penger.

    Om du virkelig mener motoren trenger en rens, fordi du med vitende har brukt under pari olje så holder det lenge med en liter diesel i ojla og 2 minutter tomgang for deretter å få til hva som nå har kostet deg både kred og penger.
    Dette innlegget taler for seg selv

  9. #7

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For en tid tilbake kjøpte jeg en bil av en kollega på jobben. Forrige helg tok jeg innvendig motorvask med QMI og ja, det kom ut mye kølsvart olje. Jeg byttet Champion oljefilter og fylte en cocktail med litt forskjellige olje jeg hadde stående som Mobil 1 motorsport, Biltema outboard og Marvel Magic Mystery oil, Tufoil og en skvett forebyggende lekkasjestopper. Merker en klar forbedring. Skifter filter igjen om 1000 km.



    Heisann tøffen.

    Poenget med renseolje for min del er at jeg ikke har økonomi til å kjøpe flett nye biler. Jeg må kjøpe noe som andre har hatt ansvar for. I praksis ser jeg at tidligere eiere på de bilene jeg kjøper ofte IKKE har hatt ett tilfredsstillende høyt fokus på oljebudsjettet og oljeintervallene. Motorene er derfor skitne innvendig.

    Når det gjelder rensestoffer i motoroljer så er det begrensninger fordi rensestoffene saboterer smøringen. Dette er hovedgrunnen til at solide og kraftige Racing oljer ikke inneholder rensestoffer overhode og derfor ikke kan anbefales til gatebruk.

    Når det gjelder den rensende effekten i vanlige motoroljer så klarer slike oljer å holde en ren motor ren, men hvis man vil vaske en allerede skitten motor så trenger man i praksis sterkere lut.

    Når det gjelder Diesel trickset så ja, det funker til å vaske motoren, men jeg fikk tidlig vite at de som gjør dette vanligvis opplever oljelekkasjer 3-6 mnd. etter at man har gjort dette fordi dieselen tørker ut simmerringene rundt veiven, rundt kammen osv. Da blir det en fryktelig kostbar innvendig motorvask.

    Jeg har så langt god erfaring med både Biltema sin renseolje og med QMI sin innvendige motorvask. Neste oljeskift kommer jeg til å vaske motoren innvendig igjen. Man merker at det tar mye lengre tid før oljen blir misfarget og da kan man øke intervallet.
    Godt skrevet,flott tittel på Batland sitt innlegg her.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 16/04/16 kl 10:56

  10. #8
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Unnskyld meg men hva faen er poenget med motoroljerens? Alle oljer gjengs til salgs i dag inneholder rensemidler.
    Om skikkelig innvendig motorrens er av nødvendighet skyldes det kun bruk av antikvert mineralolje kombinert med uvettig lang skifteintervall.

    Da dere nå befinner dere på et motorforum vil jeg anta at dere er gjengs over snittet interresert i bilene deres og skifter olje gjerne før anbefalt intervall.
    Det ville ikke i mine villeste drømmer falle meg inn å spare på oljekvalitet eller intervall for så å kaste pengene vekk på lurium à la motorrens. Skjerpings! Kun om dere har arvet en oljedunk fra deres tippoldefar og velger å bruke denne vil det til nøds være relevant å rense motoren som beskrevet over.

    Det du forfekter her er direkte misinformasjon og er kun relevant om diskusjonen fant sted frem til midten av 70 tallet!

    Det finnes et hav av informasjon om dette på nettet, om dere gidder å søke.

    Fortell meg gjerne nøyaktig, hva som er galt med olja etter 10k km om det måtte være intervallet. Har noen av dere faktisk grunnlag for ideen om olje/motorrens, test av olje etc.. så del det gjerne. Et blikk på olja forteller nada. Kortkjøring eller ei.

    Hvis dere i tillegg kjører rundt med budsjettfilter fra FRAM så har dere kun dere selv å takke. Makan til viktig tema møkkapost har jeg knapt sett. For forumets yngre og kommende generasjon volvoførere håper jeg dere glemmer denne trådens OP snarest.

    Original filter, og olje produsert etter 1978 samt regelmessig skifte og alskens møkkaprodukter beskrevet over er fullstendig overflødig samt en total bortkasting av hardt opptjente penger.

    Om du virkelig mener motoren trenger en rens, fordi du med vitende har brukt under pari olje så holder det lenge med en liter diesel i ojla og 2 minutter tomgang for deretter å få til hva som nå har kostet deg både kred og penger.
    Hva i alle dager er dette for en måte å svare folk på?

    Tror du virkelig denne typen ytringer innbyr til videre diskusjon rundt temaet?

    Her er det en som kommer med en saklig og grei redegjørelse for noe han har god erfaring med, og som han kan anbefale til de som måtte trenge det.

    Jeg ser ingen som helst konstruktiv tilbakemelding i det du kommer med annet enn at du rakker så til de grader ned på de du skriver til i denne posten.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  11. #9

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    Har lign erfaring, men jeg ville byttet filter før renseoljen og etterpå selvsagt.
    Sikkert helt riktig det du sier.

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. des. 2010
    Innlegg
    280
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke tilfeldigvis artikkel nr på motorrensen?

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  13. #11
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan Olav Vis post
    Du har ikke tilfeldigvis artikkel nr på motorrensen?

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Må vel være 3643 (2,5l) og 3644 (4,55l)?

    "For innvendig motorrengjøring. Løser opp gamle avleiringer og smuss. Effektiv mot såkalt oil sludge. Spesielt velegnet for å fjerne belegg som kan dannes i f.eks. ventilløfter eller oljekanaler. Kan brukes på f.eks. gamle motorer som har gått lenge uten oljeskift. Brukes ved oljeskift og gir en ren og frisk motor. Kan brukes på både bensin- og dieselmotorer. Også egnet for rensing av hydraulikkoljesystem."
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Har ikke prøvd biltema sin enda -men testet både tunap og qmi sitt produkt både på v70 og xc60 med gode resultater , ingen av disse bilene brukte olje før rens -men xc60 hadde et relativt høyt dieselforbruk -rundt 08 pr mil langkjøring ,da målt med full tank -kjørt x antall mil og fylt igjen . Nå etter rens med qmi brukte den 0,68 pr mil -samme strekning og samme dekk , oljen er fortsatt relativt riktig i farge etter nå 400 mil - så slike produkter må da på en eller annen måte fungere . crc -stp -selger også slike produkter . Men produktet kan nok også være farlig på en motor som har så mye dritt innvendig at det tetter oljekannaler så greit og kjenne til historien på din motor før en prøver . Meca sa også at det holder om en tar flush 1 gang pr 50-60 tkm . Så folk får tro på produktet eller ikke -det må nesten være opp til hver enkelt -men for min del så fungerte det etter hva jeg hadde forventet eller håpet på og ble rådet til dette av et bilverksted . På v70 vet jeg ikke om forbruket gikk ned -da bilen ikke er målt på hva den bruker , men selv om den kun er gått 65 tkm kom det veldig mye guffe ut av motor . Jeg tappet av gammel olje -satte i nytt biltema filter -fylte på ny billig olje - motor gikk på tomgang etter hva bruksanvisningen så - tappet av olje -nytt filter fra bosch og ny mobil olje . Fordelen med biltema sin er vel at en da slipper og fylle på ny olje for flush ,selv om bruksanvisningen til både tunap og qmi sitt produkt sier fyll dette med gammel olje på motor .

    Om det er nødvendig med flush av motor eller ikke får være opp til hver enkelt , tror sikkert ikke mine biler hadde havarert med det første uten heller -men poenget er at det fungerte .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Beklager at jeg gikk noe voldsomt frem her.
    Lot meg provosere all den tid slikt lurium er unødvendig såfremt man skifter olje regelmessig.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jeg hade ingen tanke på slikt før når jeg hade min gamle Subaru, men en gang den var på verksted pga noen andre feil så var det dags att skifte olja så dem tok dette sammtidig. På regningen stod det noe mye olje så jeg spurte om det og han sa att de hade kjørt igjennom en del olje og så tappet ut for og så fylle. Etter det så høll seg oljen blank veldig lenge etterpå.
    Nå var dette en 20 år gammel bil som jeg kun hade mot slutten av dens levetid.

    Min v70 får svart peilepinne veldig fort etter oljeskift og når jeg kjøpte bilen hade den gått alltforlangt på samme olje. Nå etter 3 skift så blir den fortsatt svart fort så jeg har vurdert noe lignende som beskreves i denne tråd men hade i utgangspunkt kun tenkt kjøre rundt med olje.

    Sen om dette med blank pinne lenger tid er bra for motorn eller kun bra for sjelen det lar jeg vare usagt men liker ting som er godt for sjelen hehe.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  17. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Griffin Vis post
    Jeg hade ingen tanke på slikt før når jeg hade min gamle Subaru, men en gang den var på verksted pga noen andre feil så var det dags att skifte olja så dem tok dette sammtidig. På regningen stod det noe mye olje så jeg spurte om det og han sa att de hade kjørt igjennom en del olje og så tappet ut for og så fylle. Etter det så høll seg oljen blank veldig lenge etterpå.
    Nå var dette en 20 år gammel bil som jeg kun hade mot slutten av dens levetid.

    Min v70 får svart peilepinne veldig fort etter oljeskift og når jeg kjøpte bilen hade den gått alltforlangt på samme olje. Nå etter 3 skift så blir den fortsatt svart fort så jeg har vurdert noe lignende som beskreves i denne tråd men hade i utgangspunkt kun tenkt kjøre rundt med olje.

    Sen om dette med blank pinne lenger tid er bra for motorn eller kun bra for sjelen det lar jeg vare usagt men liker ting som er godt for sjelen hehe.
    Du kjører diesel, og den blir svart nesten rett etter oppstart Fargen på oljen er helt irrelevant, da det er smøreegenskapene i oljen som er viktigst. Det er det gswede var ute etter, at det visuelle bestemmer ikke kvaliteten.

    Hyppige oljeskift gjør mye av jobben i å hindre slagstoffer i å samle seg opp, men personlig ville jeg heller satset på en flaske med motorrens. Har kjørt 3 stk motorrens på de siste oljeskiftene, og fargen har ikke blitt noe bedre etter x antall kjørte km, men det er hørbare endringer.

    Hvis man er ute etter blank olje på peilepinnen, så må du la bilen stå
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jeg har bensin. Men det var mye kliss rundt lokket og når jeg kjøpte den så var det en del kliss på selve peilepinnen og, samt lite olje og den virket litt tykk og rar så sånn i det hele så føles det ikke helt hundra, sen om den blir mørk fort speler igentlig ikke noen roll men i mitt fall er dette noe jeg har i bakhuet da jeg vet den ikke fikk kærlek slik den skal hehe.
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  19. #17
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Griffin Vis post
    Jeg har bensin. Men det var mye kliss rundt lokket og når jeg kjøpte den så var det en del kliss på selve peilepinnen og, samt lite olje og den virket litt tykk og rar så sånn i det hele så føles det ikke helt hundra, sen om den blir mørk fort speler igentlig ikke noen roll men i mitt fall er dette noe jeg har i bakhuet da jeg vet den ikke fikk kærlek slik den skal hehe.
    Var skråsikker på at du kjørte diesel...uansett så er også bensinmotorene utsatt for å få svart olje rimelig fort. Så lenge oljen ikke inneholder spor av kjølevæske, og kjølevæsken ikke har oljespor i seg, så vil jeg anslå tett ånding på motoren slik at muligheten for litt trykk ned i oljen er der. Bare min teori, men kan ta en liten kikk på det når vi møtes på tirsdag
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  20. #18
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Når vi snakkar om oljekvalitet, er det nokre firma i Norge som driv med oljeanalyse av brukt olje? (Til ein fornuftig pris)

    Slik:
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering etter jeg tok en motorrens i vår. Etter et par uker la jeg merke til at motoren gikk bare bedre og bedre.
    Turboen spoolte bedre/tidligere. Og dette har holdt seg slik, bilen går nå konsekvent bedre enn før.

    Det svetter heller ikke olje fra påfyllingslokket ved hard belastning. I fjor gjorde jeg rent veivhusventilasjon og staket opp
    røret ned i blokka, men hadde allikevel endel trykk i veivhuset og oljesvetting fra påfyllingslokket.

    Har ikke gjort noe annet på bilen enn oljerensen siste månedene, så jeg tilskriver dette oljerensen rett og slett.

    Brukte Biltemas oljerens og kjører på Biltema delsyntetisk til vanlig, bytter ved 500-700 mil.

    (glemte å si jeg kjører 945 så kanskje ikke helt relevant for denne seksjonen av forumet)
    Sist endret av Runar; 29/05/16 kl 21:54

  22. Takk Batland takket for denne posten
  23. #20

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Den samme erfaringen har jeg gjort med Biltema renseolje.Behandlet to s80 en 2.0t og en 2.4t Jeg synes begge motorene går bedre med en finere lyd.
    Begge bilene virker som de reagerer raskere ved gasspådrag.Jeg er positivt overrasket over resultatet av motorrensen.Etter ca 2 mnd kjøring ser den nye oljen ut som den er skiftet i går det gjorde den ikke ved tidligere oljeskift.
    Jeg støtter helt dine betraktninger selv om noen i denne tråden mener at innvendig motorrens er totalt unødvendig.

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juni 2016
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    At innvendig motor rens har noe for seg er halt sikker. Hadde en gammel Saab 9000 t med kollosalt ventiltikking. Kjøpte en slik halvliters boks med Engine Flush på bensinstasjon og hadde i motoren og kjørte ett par mil før jeg byttet olje og ORGINALT filter. Etter behandlingen forsvann all ventiltikkingen. Denne bilen hadde trillet over 400 000 km når jeg gjorde dette. Har også dårlig erfaring med uorginale oljefilter etter jeg satte på et Fram filter på en gammel diesel jeg engang hadde etter noen mil fikk jeg en stygg rådebank og trodde motoren tok kvelden. Kjørte innom et merkeverksted og forklarte gutta på verkstedet proglemet og fikk en av gammelgutta til å komme å høre på bankingen. Det aller første han gjorde var å se på oljefiltret og sa bare kort "dette bytter du i et orginalt, som faktisk er billigere enn det der...det er for mye motstand i dette filtret." Som sagt som gjordt byttet jeg filter og bankingen forsvann etter et par hundre meter, og motoren malte som en katt. En ny motor med ny oljepumpe vil sikkert takle et uorginalt filter bedre enn en gammel sliter som har trillet et par ganger rundt jorda... En annen ting er de lange intervallene enkelte bilprodusenter på oljeskiftene. Ingen må fortelle meg at en motor har godt av å trille 30 000 km mellom oljeskiftene.. Den kjørelengden vil for mange bli 3-4 år. Med sommer og vinter flere ganger, med kondens og mange kaldstarter... At lastebiler og busser kan trille flere titalls tusen kilometer blir noe helt annet. For det første triller disse bilene ofte 30 000 km i måneden, også har de mye større oljefilter, kanskje 2 filter. Disse motorene har et mye lavere turtall og motoren er mere eller mindre varm hele tiden. Så at personbiler skal ha slike lange intervaller er kun for at verkstedene skal lage seg arbeid når motorene blir for tidlig slitt på grunn av sjeldene oljeskift. Har bestandig byttet olje på mine biler mellom 13 og 15 000 km. Med god merke olje etter spesifikasjonene. Sånn har det jo også blitt på dagens automatgirkasser der tullingene påstår at oljen er evigvarende og ikke trenger å peiles... Etter 150- 200 000 km sier det pang og giret er havarert og reprasjonen kommer på 100 000 kr... Mange verksteder nekter hvis man skal ha de til å bytte olje og filter på kassen..

  25. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  26. #22
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    sagkjedeolje brukte jeg som motorrens i "gamle dager" dette var vanlig 10-40 mineralolje med et kvaeløsende middel, tappet ut den gamle olja og fylte opp med sagkjedeolje...kjørte et par dager og byttet til vanlig olje, dette ble da gjort på 140, amazon og 240

  27. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  28. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. jan. 2016
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også brukt biltema sin rens på mine v70, en 97 mod 2l, en 98 mod 2.4 og en 01 2.0t. Har også skiftet veivhusventilasjonen med oljefelle, slanger og alt det der.
    Jeg har bare positivt å si om biltema sin rens, men jeg blandet også en rens fra hellanor og meca sammen med biltema sin flush olje, (husker dessverre ikke navnet på dem nå)
    Dette gjorde virkelig underverker, motorene fikk en mye finere gange av det og på 2.0t nå som har gått snart 10000km etter sist oljebytte er fortsatt oljen brun og ikke kullsvart. Det vil jo si at motoren er veldig ren innvendig. Skal nevnes at det har blitt etterfylt 1 liter e.l pga en liten lekasje i bakkant på motor som jeg f#%&" ikke finner hvor kommer fra, men allikevel.. Jeg er hvertfall svært fornøyd

  29. #24
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Min gamle D5 fekk seg ei runde med motorrens, skylling med noko billig heilsyntet olje og påfyll av ny motorolje. Gjekk med tre oljefilter. Gått 358 000km (blokk/topp 129000km mindre?). Sånn såg oljen ut 21km etter dagens service... Dei to rundane tok med seg mykje drit ut, motorrensen var heilt svart og den skylleoljen var veldig mørk farge på etter berre nokre få minutt.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Erfaringer med renseolje fra Biltema og QMI.
    By lars otto skiftesvik in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 24/03/16, 09:38
  2. Biltema caliper, erfaringer?
    By s0lv3 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 04/06/12, 18:37
  3. Erfaringer med Biltema-hjullager?
    By Kjell V70 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 82
    Siste post: 04/11/11, 19:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •