Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  47
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 95 av 95

Tråd: Hjelp til demontering av Xenon ekstralys

  1. #76
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    V70 og XC70 har vel mer eller mindre identisk karosseri. Forskjellen er vel 4-hjulsdriften og bumperne i stor grad.

    Ja, har fått tak i manualen for hvordan fjerne bumperen i form av en oppskrift i et vedlegg med bilde som en hadde postet på en tråd om å montere parkeringssensor. Der tipses det om å være tosammen, ja
    ____________________________________
    - XC70 2004

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Biltema sine lykter kan anbefalles og prisen er veldig bra , betaler mye for navnet når det står hella f.eks ,men selvsagt bra hella lamper -men blir som og kjøpe mac -iphone , mye pris og lite glede
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  3. Takk SirOlsen takket for denne posten
  4. #78
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Nå elsker jeg Mac og iPhone jeg da men merke på lykter driter jeg i, bare de ser ok ut og funker
    ____________________________________
    - XC70 2004

  5. Takk holter takket for denne posten
  6. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Viste jo det så derfor jeg skreiv det
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  7. Takk SirOlsen takket for denne posten
  8. #80
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Hehe, tullball!
    ____________________________________
    - XC70 2004

  9. Takk holter takket for denne posten
  10. #81
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirOlsen Vis post
    Ser faktisk ikke så dumme ut de der, mrstfu! Men kan de koples inn og ut fra knappen i kupeen, tro?

    Glemte for øvrig å svare deg på en noe sarkastisk tone jeg tok ovenfor deg litt tidligere i tråden. Var ikke så alvorlig ment, annet enn at jeg åpenbart var noe frustrert i gjerningsøyeblikket og hadde bare som hensikt å avvæpne kommentaren din med en liten sarkasme tilbake No hard feelings altså, da jeg så poenget ditt hehe
    Er du kjent med et relés funksjon?
    CEM
    ,
    REM
    og alle de andre modulene er i bunn og grunn bare reléer, altså et signal som styrer (bryter/legger inn) større laster. I
    CEM
    ligger reléfunksjonen til ekstralysa, kort fortalt er
    CEM
    tilkoblet batteriet, ledningen som tilfører ekstralysa 12V er også tilkoblet
    CEM
    , og når du trykker på bryteren i kupéen skapes det kontakt mellom ekstralysa og batteriet. Det er veldig grovt forklart, men det er prinsippet. Så lenge du holder belastningen til ekstralysa på 2x55W eller mindre, kan du koble hva du vil til ledningene som du klipte, de som gikk ut til ekstralysa, og de vil bli styrt sv bryteren i kupéen. Du kan koble et gasshorn, en CD-spiller, en basskasse eller et lyshorn til de ledningene, så lenge samlet belastning iike overstiger 110W i 12V.

    Kort sagt, de lamoene kan kobles til ekstralysopplegget, som er en del av det originale nettet tilkoblet
    CEM
    . Det er litt vanskelig å skulle forklare deg elektroteknikk fra scratch, men jeg håper du forstår litt hva jeg mener. Det er bra at du vil lære om disse bilene, og det er absolutt ikke meningen å være spydig, men du er litt kjapp til å anta ting uten å ha basis for det, litt som å rygge bilen lengre inn i garasjen enn garasjen er dyp

    Jeg frykta et øyeblikk, når du sa du hadde klipt alt bak lyktene, at du hadde gått helt apeshit med avbiteren i motorrommet, og grundig ødelagt bilen din - er glad for at det ikke var tilfelle

    Er du usikker på noe er det bra du spør, det gjør jeg og, hele tida, og de fleste andre her på forumet, selv de med mange fartsår som Volvomekanikere.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Støtter det som er sagt tidligere her, med å slette feilkodene som ligger inne, for så å se hvilke som faktisk er aktuelle pr. nå. Og ta en dobbeltsjekk på at alt av kabler og jordingspunkter er godt festa etter demonteringa.

    Jeg lurer også på en annen ting. Var det en ledstripe i ekstralysa dine, en form for parklys? At det kanskje var derfor du hadde den grønne kabelen ned til parklysledningen ved hovedlampa.
    Jumbo 320 kommer jo både med og uten denne ledstripen, så min har kun én vanlig halogenpære.

  12. #83
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    På magisk vis, begynte plutselig den slukkede parklyslampa og lyse igjen nylig xD
    (Den til venstre på bildet) haha!



    Svarer på det andre her senere. Står på en litt ekkel plass hvor biler/semitrailere har en tendens til å komme i +80 km/t, hvor jeg havner litt i en delvis blindsone bak en fjellvegg.... Greit å holde øya på veien da
    ____________________________________
    - XC70 2004

  13. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Da kan ikke jeg skjønne annet enn at du har en løs kontakt ett eller annet sted, det vil jo også sette feilkoder og ikke minst føre til at nærlysa slukker. =)

  14. #85
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Ahhh!!! Stolt stoltesen!

    Klarte i alle fall å bytte 2 Bi-Xenon pærer i dag da, og det funker fjell! Sikkert ikke noen stor sak, men for meg var det en stor achievement!
    Forsøkte først å skru av bumperen (noe jeg delvis må omsider for å komme til viskermotoren som jeg fikk mangel på på EU kontrollen).

    Bilen ser ut til å fungere greit nå, bortsett fra hjullageret jeg venter på å få byttet, samt viskermotoren.
    Bumperen slet jeg, som sagt, litt med. Det ene klipset som skal sitte under, er ett av festepunktene til kufangeren. Jeg tror jeg vet hvordan jeg skal få løsnet den, men det var to ytterligere ting jeg strevde med.
    1. Den skruen inn under hjulbuen som bare skal løsnes på... jeg fikk løsnet skruen, men jeg fikk liksom ikke til å dra ut bumperen her...
    2. Armen til viskeren.. jeg får av mutteren som holder den på plass, men jeg får ikke løs selve viskerarmen fra stangen som kommer ut fra viskermotoren.. dusjet den godt med WD40, men sitter som støpt..
    Aner ikke hva jeg skal gjøre for å få den av, men jeg må ut med den i uansett fall..
    ____________________________________
    - XC70 2004

  15. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det er en bragd i seg selv og bytte lyspærer på xc70 -v70 opp til og med 08 -mange som ikke har fått til det -endte selv på verksted for og bytte nærlyspære på den 06 v70 jeg hadde ,ellers hadde faren vært stor for at jeg hadde endt med og sette fast en hånd i lykta - lyktene var en av grunnene til at jeg byttet bilen så aldri mer v70 eldre en 08 på meg Har hatt av viskerarm på en v70 og tror og mener at det ikke sitter noen låsing til den - så kanskje litt lett - etter hvert hard banking med en hammer hjelper -men lønner seg og la wd 40 få virke en stund .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  16. Takk SirOlsen takket for denne posten
  17. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke helt om fanger skal bakover eller forover etter at du har løsnet den skruen, men dytt ihvertfall skruen godt inn igjen, slik at du får løsnet platen den strammer på baksiden. dereter tar du tak i fanger og drar den ut en liten cm før du kan dra den forover, og av. Volvos bruksanvisning er forøvrig gull her!

    Viskerarm er nok enklest å demontere med en avdrager, men det har du kanskje ikke tilgang på?

  18. Takk SirOlsen takket for denne posten
  19. #88
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Hehe, jeg ble egentlig forbauset over hvor greit pæreskiftet gikk. Det jeg brukte mest tid på, var faktisk å få på plastleker utpå lampehuset etterpå Hehe.. Jeg pludrer og knoter alltid så mye med de forb... plastlokka!

    Hele pæreskiftjobben (minus plastlokkene) på begge lyktene tok meg maks 15 minutt.

    Ja, det skal være noen spor de er tredd ned på. Men den armen sitter som syv fjell på de forbaska spora, så jeg må nok la WD 40'en virke ei stund. Og gjerne i flere omganger.

    Men jeg klør meg i hodet hvordan jeg skal få av den bumperen altså..
    ____________________________________
    - XC70 2004

  20. #89
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Jimbo: Har ikke avdrager for hånd her, men det koster ikke all verden på Biltema.
    ____________________________________
    - XC70 2004

  21. #90
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Lånte detta fra volvoxc.com:

    Removingthefrontbumperandcasing.jpg
    Removingthefrontbumper.jpg
    RemovingRivets.jpg

    Jeg har en 07, så aner ikke hva de mener med nagler, for jeg tar kun ut de 6 proppene på toppen, 2 bolter (de øverste festene til bøyla du har på) og de to torx skruene i hjulbuene (som kun skal løsne en plate, som igjen holder fast fangeren)

  22. Takk SirOlsen takket for denne posten
  23. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Kan nok være at jeg har for store hender til volvo lamper koster ikke mye små avdragere på biltema , heller ikke dem store men egner seg dårlig på vindusviskere dem store https://www.youtube.com/watch?v=FUTDrjGi3M8 her er oppskriften for støtfangeren - riktignok en v70 men er vel likt på xc70 mener jeg . Står vel også i heynes boka hvordan .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  24. Takk SirOlsen takket for denne posten
  25. #92
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard Hjelp til demontering av Xenon ekstralys

    Ahh, nå var den deilig og nyvasket, med et friskt lag med Rain-X på forntruta og de to fremste siderutene Så lenge det varer...



    Et lite spørsmål.. Sikringen til kursen som lykteviskerne og vindusspyleren driver og ryker hele tiden.

    Jeg ble fortalt av forrige eier at de hadde koplet ut lykteviskerne fordi de hadde montert en USB ledning som kommer opp i dashbordet over instrumentpanelet. Jeg fant ut at denne kabelen kommer fra at de har lagt inn en ekstra "sigarettuttak" inne i midtkonsollen, som de har festet et USB uttak med sigraettenner sokkel på. Men jeg er noe usikker på hvor den tar strømmen fra. Dersom det viser seg at spenningskabelen til lykteviskerne og vindusspyleren er trukket gjennom inne i midtkonsollen, er nok dette årsaken. De hadde bare koplet ut de to kontaktene til lykteviskerne i motorrommet.

    Spørsmålet er; Dersom jeg fjerner denne sigarettuttaket jeg fant inne i midtkonsollen (bak stereoen), og klipper + isolerer kabelen med elektrikertape; Er det da overhengende sannsynlighet at problemet løser seg? Det er jo ikke noe pr. nå festet til den USB kabelen, som trekker strøm. Men driver denne ekstra sigarettuttaket å trekker strøm så lenge tenningen er på?
    Sist endret av SirOlsen; 08/02/16 kl 02:59 Begrunnelse: Glemte legge til bilde
    ____________________________________
    - XC70 2004

  26. #93
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sigarettenneruttaket trekker en bitteliten strøm siden det er en trafo, så lenge tenninga er på, men den er sannsynligvis ikke målbar, så det er ikke feilkilden. Om du mistenker kortslutning er det lite å gjøre annet enn å åpne og undersøke.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  27. #94
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Litt tilbake til bumperen:

    Den skruen i hjulbuen som bare skal løsnes. Hva skjer hvis jeg skrur den helt ut?
    ____________________________________
    - XC70 2004

  28. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Da løsner den fra en plastplate. Ikke noe problem å skru den inn igjen etter at du har tatt av fanger, men bare skru den ca 1,5cm ut, så dytter du den inn igjen, og plata løsner fra fanger.

  29. Takk SirOlsen takket for denne posten
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

  1. Svar: 1
    Siste post: 13/10/13, 14:17
  2. xenon ekstralys problem
    By J.A.S in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 04/12/12, 19:28
  3. Trenger litt hjelp med demontering av front på v40!
    By Sniffy in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 04/02/12, 04:17
  4. (Løst) Montering av xenon i ekstralys, usikker på et par ledninger
    By Testdriver in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 27/09/11, 14:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •