Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Hjelp med dreiing av 16v stempler

  1. #1
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard Hjelp med dreiing av 16v stempler

    Jeg har snart alle delene jeg trenger til min 16v turbo motor, mangler bare å få dreid stemplene.
    Tenker jeg skal redusere komp fra 10,0:1 til 8,5:1 for å være på den sikre sida og side 98 oktan er helt borte i dette området nå.
    Blir original tykkelse på toppakning og helt original topp.
    Kan regne ut selv hvis noen har volumet til forbrenningskammer og gropa i stemplene originalt men hadde vært greit hvis noen allerede hadde ferdige mål.
    Og er det best å kun gjøre gropa dypere eller bør jeg øke diameteren også?
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  2. #2
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Batland har skrevet noe om dette en plass mener jeg..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  3. #3
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    76*4.5mm kammer i stempel pluss utgraving i toppen, rundt ventiler, er vertfall oppskriften på 8.0:1 i komp på 8v! Dog usikker på str på forbrenningskammer 8v kontra 16v

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 03/12/15 kl 17:22

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Ja har sett et par tråder angående dette men jeg kan veldig lite om akkurat dette og blir fort forvirra av alle de forskjellige tallene og måle dem kommer med
    Hadde jeg i det minste hatt volumet til forbrenningskammer og stempel originalt kunne jeg i det minste brukt en eller annen nettside til å regne det ut.
    Har ikke delene tilgjengelige for øyeblikket så får ikke målt selv.
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  5. #5

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Det er forsåvidt veldig enkelt Marius:
    volum over stempel i nedre dødpunkt delt på volum over stempel i øvre dødpunkt.
    Problemet kommer hvis du f.eks har plana toppen/blokka uten å vite hvor mye som er tatt og/eller endret volum på forbrennings rom.
    Du kan eventuelt se i tråden min på medlems forumet.

  6. #6
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Oi faen ikke rart jeg ikke fikk det til å stemme, regna med 86mm slag i steden for 80mm, smart.....
    Klarte å finne disse specsa i en gammel tråd:
    Boring: 96mm
    Slaglengde: 80mm
    Forbrenningskammer i topp: 45cc
    Grop i stempel + ventillommer: 10cc

    Så med en toppakning med en sammenpresset tykkelse på ca. 1,2mm ender da komp på rett over 10,0:1.
    For å senke komp til 8,5:1 må da volumet i stempelgropa økes med omtrent 13cc.
    Stemmer alt dette? :P

    Og hvordan anbefaler folk at man dreier dem, kun gjøre gropa dypere eller øke diameteren litt? Eventuelt hvor mye?
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  7. #7

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Finner bare 53cc volum i forbrennings rommet på nett. Men uansett, har du plana blokk og/eller topp?

  8. #8
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Har ikke plana noen ting. Fant volumet i tråden under og når jeg la alt dette inn i en kalkulator jeg fant på nett
    ble det nesten akkurat 10,0:1 så jeg går ut i fra at det stemmer ganske bra. Kan jo være at 53cc er med volumet i stempla.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvar-234-Topp
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  9. #9

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Mulig. Var ikke noen seriøse steder jeg fant det .
    Leite litt mer og se hva jeg finner jeg

  10. #10

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Fant ikke noe spesielt nytt dessverre Marius. Fant dog mål fra senter krysspinne til topp av stempel på b234/b204

    B234=39.9 mm
    B204=39.1 mm

  11. #11
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Takk for hjelpen
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  12. Takk Holck takket for denne posten
  13. #12

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Mulig det ligger noe mer info her

    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=26609

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Forbrenningskammeret er mindre i 16V enn 8V som du sikkert har fått med deg.

    Mener å huske det ble dreid ei grop på 84mm * 4mm i stempla mine. Regna med fram til at det ga en komp på ca 8,7:1. Std slag og borring og komprimert pakning på 1,2mm. Skulle gjerne hatt enda lavere kompresjon, men er jo begrensa med gods å ta av i og med at stemplene kommer fra en sugemotor.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Nilssen Vis post
    Oi faen ikke rart jeg ikke fikk det til å stemme, regna med 86mm slag i steden for 80mm, smart.....
    Klarte å finne disse specsa i en gammel tråd:
    Boring: 96mm
    Slaglengde: 80mm
    Forbrenningskammer i topp: 45cc
    Grop i stempel + ventillommer: 10cc

    Så med en toppakning med en sammenpresset tykkelse på ca. 1,2mm ender da komp på rett over 10,0:1.
    For å senke komp til 8,5:1 må da volumet i stempelgropa økes med omtrent 13cc.
    Stemmer alt dette? :P

    Og hvordan anbefaler folk at man dreier dem, kun gjøre gropa dypere eller øke diameteren litt? Eventuelt hvor mye?
    Med ett motorvolum på 2316 ccm og vi bruker 579 ccm sylindervolum samt 10:1 i kompresjonsforhold så har du 64,33 ccm over stempelet i ØD.
    Hvis du vil ha 8,5:1 i kompresjonsforhold så må dette volummet økes til 77,2 ccm, altså + ca. 13 ccm.

    De fleste 16V topper har knøttsmå squishflater og trenger derfor ikke stempler med store squishflater. Se forskjellen:

    https://www.google.no/imgres?imgurl=...AUMQMwheKDgwOA

    http://m7.i.pbase.com/u30/mperry/upl....P6210025a.jpg

    Du kan med fordel øke diameteren på gropen når du kjører 16V. Her ett godt eksempel på hvordan det skal se ut: http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-2645171..._2267_15161218

    Her ett godt eksempel på hvordan det ikke bør se ut: http://s136.photobucket.com/user/die..._6840.jpg.html

    Hvis du går for en grop med diameter på 86 mm og en dypde på ca. 2,316 mm ( ) så blir det akkurat passelig.
    Sist endret av Batland; 06/12/15 kl 13:51

  16. Takk Holck takket for denne posten
  17. #15
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar Batland
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  18. Takk Holck takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Nilssen Vis post
    Tusen takk for svar Batland
    Værsågod.

    Hvis målet ditt er en bil som gir deg kraftig akselerasjon med 95 oktan blyfri på tanken så bør du ikke være alt for forsiktig med kompresjons redusksjonen. Senest forrige uke var jeg innom lokale mappe-fimaet og såg på når de kjempet med en annen 16V motor som kunden selv hadde trimmet med større luftfilter, større turbo, større intercooler, osv. Det var orginalt kompresjonsforhold og de slet som makk med tenningsbank og høye eksostemperaturer. Effektøkningen i forhold til en klin orginal motor var bedrøvellige 20%.

    Jeg regner alltid på antall kr. pr. ekstra hk og tallet var i en størrelse som jeg gjerne kunne tenkt meg å få betalt etter.

    Eks.: turbo, intercooler, porting, kammer, grenrør, stempler, råder, eksosanlegg, bensinpumpe, dyser, datasprut og mapping = kr. 90 000,- for en effektøkning på 100 hk -> kr. 900,- pr. hk.

    Anbefaler at du vurderer kaldere termostat og kaldere tennplugger.
    Sist endret av Batland; 06/12/15 kl 17:15

Lignende tråder

  1. dreiing av svinghjul til volvo b20
    By mooneyes in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/04/13, 20:04
  2. Stempel Dreiing MÅL
    By Trygve_johnsen in forum Motor og gir
    Svar: 43
    Siste post: 21/05/12, 23:10
  3. Maskineringsjobb/dreiing ønskes utført
    By Christian in forum Etterlyst
    Svar: 11
    Siste post: 06/08/11, 10:28
  4. Dreiing av stempler
    By emilhetty in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 11/09/10, 00:18
  5. Dreiing av Superflex foringer
    By ChrML in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 20/07/10, 19:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •