Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: B234F - Hvilken topp til hvilken blokk?

  1. #1
    Registrerte brukere TurboHenrik sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2014
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Question B234F - Hvilken topp til hvilken blokk?

    Er litt grønn på dette med hva som passer overens med hverandre her. Noen som har en grei oversikt/forklaring?

    -TurboHenrik
    "Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"

    Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
    Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
    Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56

  2. #2
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Hvilken motortype mener du? Rødblokk ? 5'er?

  3. #3
    Registrerte brukere TurboHenrik sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2014
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Hvilken motortype mener du? Rødblokk ? 5'er?
    Oisann, glemte helt av denne tråden gitt! Tenkte på rødblokk, ja Vært inne på tanken om å bygge 16v turbo i en 240 og lurer derfor på om det er noen 16v topper som passer over på andre blokker? Eller er det da like "dumt" å turbokonvertere en B234F framfor å begynne et frankenstein-prosjekt der man tar en topp der og en blokk her og setter sammen? Vil jo tenke meg at det letteste er å finne en 16v sugemotor fra 7/940 og bare ta det derifra, men kjekt å høre med noen som har personlige erfaringer angående dette!
    "Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"

    Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
    Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
    Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Vær flink til å gi en informativ overskrift! Om ikke annet, et informativt innlegg.

    §8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
    Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.
    EDIT:
    *Flyttet til et mer passende underforum*
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. Takk TurboHenrik takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Foreslår at du søker litt. Det er flere her som har gjort tilsvarende og hvertfall en tråd der det er ganske godt dokumentert (tror jeg).

    Kort fortalt:
    B234F blokka krever en del jobb da den bla har noen balanseaksler og en del skrot som er en fordel å bli kvitt.
    All denne jobben gjør at det er like greit å basere seg på ei B230 8V blokk, toppen passer rett på.
    Bla yoshifab selger ferdige sett for å få regreima riktig.

    Skal du ha det i 240 må du mikke litt med innsuget. B204 innsuget går rett i men er sjelden vare.
    Alternativet er å korte ned ett B234F innsug eller å lage ett nytt plenuminnsug.

    Eksosmanifold kan du enten kjøre med adapter for å bruke 8V manifold, få taki en b204ft/gt manifold eller lage til noe.

    Du sliter med plass til fordeleren også. Alternativene er å korte ned en B230F fordeler og kjøre med saab(?) fordelerlokk, kappe i torpedoveggen for å få plass til b234f fordeler (lite populært hos biltilsynet) eller å bygge om til wastespark (enten ezk116 med ett tilleggskort fra buchka eller med ett "datasprut")

    Du sliter nok litt med godkjenning hvis bilen din er nyere enn 89 som har strengere avgasskrav.
    Tenk også på å ikke lage til noe som skriker effekt hvis det er planen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. Takk TurboHenrik takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler å bruke vanlig B230 blokk. Som turb00le skriver så har B234 blokka balanseaksler som er ganske unødvendige
    og i tillegg har den oljepumpe drevet av registerreim som er kjent for å skape problemer.
    Og siden du skal ha turbo måtte du uansett demontert motor for å få i stempeler for lavere komp, med mindre du vil
    kjøre kjempelite ladertrykk eller E85. Tror 10,0:1 i komp + turbo resulterer i alt for mye effekt i tillegg :P

    Jeg har Yoshifab registerreim kit men tror det er billigere og lettere å bruke strammehjul fra Volvo Penta 16v motor.
    Anbefaler også sterkt å kjøpe veivdrev med hel skile, den originale er bittebitteliten og har forårsaket ventilsalat for mange.
    Du trenger også et bredere mellomakseldrev. Vet KL Racing har alt dette og sikkert mange norske forhandlere som selger akkurat det samme.
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  9. #7
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    jeg har ett b204 innsug tilsalgs.

  10. #8
    Registrerte brukere TurboHenrik sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2014
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Takker for oppsummeringen, turb00le! Siden jeg først laget tråden har jeg prøvd å lese meg litt opp på framgangsmåter osv og må si at jeg har lært mye. Drømmen hadde jo vært å få tak i en komplett B204FT/GT-motor (uten at jeg vet hvor høyt trykk disse tåler på original blokk og innmat..) og deretter bygget videre på den, men de dukker vel opp like ofte som en jomfru i Skippergata. Planen er selvfølgelig å kjøre gjennomført sleeper-stuk, så Audi- og BMW-gutta kjører grinende avgårde etter å ha blitt dratt av en gammel toførr, samtidig som jeg holder snuten/BT/SV noenlunde fornøyde Drømmen er å legge opp datasprut hvis pengene strekker til, da det for min del ikke finnes stort å utsette på datasprut annet enn den høye innkjøpsprisen selvfølgelig.. Vi autofile vet alle at motoreffekten i en bil bare er underholdene i en begrenset stund før man må ha mer, og da kommer jo dataspruten fort til nytte!

    Så hvis jeg har forstått deg rett så vil kompresjonsforholdet forbli det samme med B234-topp på B230-blokk uten behov for lavkomp-stempler osv?

    For å sette det litt på spissen da: Er 16v-konversjonen i det store og det hele verdt all den ekstra jobben? Er det like greit å bare gå for en 8v og bygge på den? Har så langt ingen konkrete planer om ønsket effektuttak og det er kanskje der litt av problemet ligger, da 16-ventileren trives bedre enn 8-ventileren gjør med tilsvarende effekt.. Skal ikke være lett, nei
    "Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"

    Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
    Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
    Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56

  11. #9
    Registrerte brukere TurboHenrik sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2014
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Nilssen Vis post
    Anbefaler å bruke vanlig B230 blokk. Som turb00le skriver så har B234 blokka balanseaksler som er ganske unødvendige
    og i tillegg har den oljepumpe drevet av registerreim som er kjent for å skape problemer.
    Og siden du skal ha turbo måtte du uansett demontert motor for å få i stempeler for lavere komp, med mindre du vil
    kjøre kjempelite ladertrykk eller E85. Tror 10,0:1 i komp + turbo resulterer i alt for mye effekt i tillegg :P

    Jeg har Yoshifab registerreim kit men tror det er billigere og lettere å bruke strammehjul fra Volvo Penta 16v motor.
    Anbefaler også sterkt å kjøpe veivdrev med hel skile, den originale er bittebitteliten og har forårsaket ventilsalat for mange.
    Du trenger også et bredere mellomakseldrev. Vet KL Racing har alt dette og sikkert mange norske forhandlere som selger akkurat det samme.
    Hadde i så tilfelle blitt til å kjøpe lavkomp-stempler og senket kompresjonen til et mer forsvarlig forhold, fordi det å kjøre med 10,0:1 i komp med snurre på blir bare kødd på standard innmat..
    "Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"

    Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
    Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
    Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Du må kompsenke. Det vanligste er vel å frese lommer i 8v stempel. Kan hende du kan bruke 16v stempel og dreie gropa, må sjekke hvor mye gods det blir igjen.

    Tenk deg litt om hva du vil ha i effekt. Husk også på at 300hk i en bil med standard understell og drivlinje ikke er særlig artig.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  13. #11
    Registrerte brukere TurboHenrik sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2014
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Du må kompsenke. Det vanligste er vel å frese lommer i 8v stempel. Kan hende du kan bruke 16v stempel og dreie gropa, må sjekke hvor mye gods det blir igjen.

    Tenk deg litt om hva du vil ha i effekt. Husk også på at 300hk i en bil med standard understell og drivlinje ikke er særlig artig.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    Hmm, okei..

    Enig der ja. Hadde det vært opp til meg og ikke lommeboka skulle bilen vært strippa helt og deretter bygd opp igjen med gromdeler i drivverk og understell. Lite kult å sitte i den bilen når man har et understell som ikke hamler opp med motor..

    Alt er fortsatt i planleggingsfasen enn så lenge i og med at jeg ikke har lappen enda, og kompisen min står for bilkjøp. Startet i hovedsak tråden for å oppklare en del ting før et eventuelt bygg, og føler absolutt jeg har fått den responsen jeg var ute etter!
    "Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"

    Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
    Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
    Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56

  14. #12
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Enkleste angående komp senking er nok å dreie gropa større i 16v stemplene, får dem som regel billigere enn FK stempler også.
    Lagde en tråd angående dette for en stund siden http://forum.vccn.no/showthread.php?...v-16v-stempler
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  15. Takk TurboHenrik takket for denne posten

Lignende tråder

  1. suge trimme. hvilken blokk
    By lyngen in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 04/01/13, 12:50
  2. Hvilken starter til B234F?? HASTER
    By MadAss in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 01/01/13, 23:01
  3. Ny topp pakning, Hvilken?..
    By morten_gravjord in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 14/09/11, 23:05
  4. Hvilken 16v topp er best til B230?
    By _kenneth_ in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 06/10/10, 22:30

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •