Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Antilag

  1. #1
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard Antilag

    Noen som har noe erfaring med antilag her? Er dette noe man greit kan sette opp selv? Ser jo ikke så komplisert ut i sprutet. Er det noen turbo som anbefales til dette? Som er rimelig og tåler litt juling? Kjører på etanool så innbiller meg at det hjelper en del på varmen.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har såvidt testet.
    Bør vel bruke turbo med 360 glidelager for å få litt holdbarhet.
    E85 hjelper nok bra ja. Men jeg ville satset på mye ekstra luft og rotational idle istedenfor veldig sein tenning om det fungerer tilfredstillende, for å skåne eksosventiler og turbo.
    Og bruk en solid dose ekstra drivstoff med antilag aktivert for bedre kjøling.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #3

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva skal bilen brukes til Rocket ?

  4. #4
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Drifting
    Blir enten å bruke tomgangsregulator til ekstra luft. Eller kjøre luft rett i grenrøret.
    Sist endret av Rocket; 23/10/15 kl 23:26

  5. Takk Holck takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    En enkel tomgangsventil kan bli lite. Så vurder muligheten for å montere en ekstra.
    Brennkammer før turboen kan være skumle greier. Men rett satt opp er fult ladetrykk mulig mens motor går på nesten normal tomgang.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  7. #6
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Ja leste litt mer om det nå. Det beste hadde hvert å satt god åpning på spjeldet og kjørt rotational idle. Det høres jo helt rått ut også

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Det finns solonider som kan brukes for å åpne spjeldet når antilag aktiveres. En annen mye brukt løsning er vakumaktuator.
    Men sistnevnte er nok litt mer omfattende å koble opp.
    Så lenge ingen regler forbyr det så er ekstra luft bare når ALS er aktivert en mye bedre løsning enn f.eks gasspjeld med konstant stor åpning som brukes i enkelte klasser.
    Luft inn i eksossystemet og eventuelt med brennkammer blir mye mer avansert å få til.
    Uansett løsning og E85 bør du uanstt regne med å sette av budsjett til nye turboer.
    Jeg lurer på om ikke en kjapp turbo som f.eks EFR kan gi vel så bra resultat som antilag?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #8
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Har du link til en sånn solenoide til å åpne spjeldet med?

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Nei desverre. Kom bare over det nevn på msextraforumet en gang.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  11. #10
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Kan bruke el.spjeld fra LS motor, el. pedal fra bmw eller audi, hvis du har oppsett antilag i sprutet ditt så er det kurrant å få til

  12. #11
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Takk for tipset, men har 4 sepparate spjeld på motoren min. Litt derfor det hadde hvert enkelt å bare sette spjelda åpne. Også høres det jo helt rått ut med rotational idle

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Hvilke(n) kontrollalgoritme(r) bruker sprutet ditt? Om du bruker Alpha N primært og Speed Density som korreksjon over hele registrert, som er det mest vanlige, så har du vel i grunn ikke så mye annet å velge mellom enn å åpne spjeldene når du har ITB. Kan forresten tenkes at du kan bruke en steppermotor til å åpne spjeldene med også om sprutet støtter det.
    Mener jeg har observert det på f.eks på en eldre Ecotecmotor til Opel, som jeg vil tippe var fra seint 90 tallet. Altså en steppermotor som åpnet gasspjedet.
    Vet også at Ford brukte steppermotor på ohc gassermotorene fra ca 85.
    Det kan også tenkes at du kan finne steppermotor som kan brukes på motorer med monopointinnsprøytning/TBI.

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Racing Vis post
    Kan bruke el.spjeld fra LS motor, el. pedal fra bmw eller audi, hvis du har oppsett antilag i sprutet ditt så er det kurrant å få til
    Desverre ikke så mange sprut som støtter TBW enda :(
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  14. #13
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Den går vel med speed density så vidt jeg kan se.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Akkurat. Vanligvis er det vanskelig å få bra resultat med ITB med kunn Speed Density.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #15
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Ja stusser litt på hvorfor det ble gjort sånn. Men regner med han som mappa den kan sakene sine bedre enn meg. Så er vel en grunn til at det ble gjort sånn. Har en ekstra tps tabell som kan legges til. Kan være det hadde hjulpet en del på responsen.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Kommer an på om han som mappa har erfaring med turbo sammen med ITB. Det er som oftest vanskeligere og mer tidskrevende å mappe enn med bare ett spjeld og plenum.
    Med ITB er luftmengden mer relatert til vinkelen på gasspjeldet enn trykket på motorsiden av gasspjeldet. Med ladetrykk må man selvsagt kompansere for trykk i tillegg.
    Men enkelte sprut kan ha funksjon beregnet for ITB med ladetrykk, slik at motoren lar seg mappe med bare en bensintabell.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  18. #17
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Desverre ikke så mange sprut som støtter TBW enda :(
    Vems gjør hvertfall

  19. Takk Truckdriver takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Antilag, er det mulig å få det holdbart?
    By eMTea in forum Avansert trimming
    Svar: 3
    Siste post: 07/11/12, 21:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •