Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Hard nedgiring ved sakte fart D5 2005 xc70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard Hard nedgiring ved sakte fart D5 2005 xc70

    Jeg opplever ganske ofte at jeg får et nøkk i bilen når automatgirkassen girer ned i relativt sakte fart. Rykket kommer vanligvis når jeg kommer inn mot en fartshump uten gasspådrag og gir litt gass idet jeg møter humpen. Vil tippe det er ved nedgiring fra 4-3 gir eller fra 3-2 gir.

    Girkassen er 5 trinns og har nå gått 148 000km og ble flushet første gang på 90k og så på 130k. Oljen er fin og rød og den girer mykt og fint både opp og ned i alle andre situasjoner.

    JEg har byttet øvre motorfeste og fremre momentstag mellom girkasse og travers.

    Er det andre som har samme oppførsel?

    Kristian

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Føles det som at kassen nøler litt før den legger inn giret litt hardere enn normalt? Min gjør det innimellom også, akkurat som at den må tenke seg litt om før den plutselig vil gire ned ved lite gass i lav fart. Etter at jeg la inn BSR steg 1 via PPC boks så forsvant den oppførselen med en gang og bilen gira generelt bedre en stund før den sakte men sikkert lærte de gamle uvanene igjen. Det samme skjedde når jeg fjernet BSR steg 1 via samme PPC boks etter noen måneder, da var det en periode ingen rykk eller uvaner i det hele tatt før den etter ca 50mil varierende kjøring lærte seg uvaner igjen.
    Jeg tror det er software relatert til styring av kassa som gjør det, kanskje i forbindelse med ventilhus og solonoider som reagerer tregere enn når de var nye.
    Min D5 er gått 180.000km. Flusha på 160.000km av meg, stort sett vært lik oppførsel på kassa forutenom like etter flushing med ny software og når jeg la inn/ut steg 1 tune fra BSR.
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  3. Takk Morgan takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Tror dette er ganske normalt på volvo kasser - slik var min 06 v70 -og bilen nå som er en xc 60 er også slik . Så tror du kan være ganske sikker på at det ikke er noe galt med girkassen din og at det er slik nero skriver .

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemeldinger. Nero: Ja det er akkurat som den nøler litt før den girer litt hardere enn normalt. Siden jeg har slakk i splinsen i alle drivakslingene så kommer det en rimelig markert lyd hver gang dette skjer også. Jeg har imidlertid to ideer:

    Tror dere det vil hjelpe med en nullstilling av girkasseadapsjon i Vida?

    Hva med Å bytte "B3 lokket" eller hva det nå heter som det skrives om i enklete poster ? (eller er dette relatert til helt andre feilsituasjoner)

    Jeg har heller ikke følelsen av at kassa er på vei til å rase, men det er rimelig irriterende oppførsel jeg gjerne kunne tenke meg å få bort.

  6. #5
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    B4 lokket

    Alt du nevner kan hjelpe, og har hjulpet andre med lignende feil på automatkassene AW55-50. Det hjalp dessverre ikke for min bil med samme kasse, jeg måtte bytte hele kassen. Litt rykking er normalt, men denne forsinkete rykkingen er verdt å få diagnosert skikkelig.

    Hvis din er en 2006-årsmodell registrert i 2005 er det mulig du har 6-trinns kassen, den kjenner jeg lite til.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Er det udramatisk å nullstille adapsjonen selv? Har vida, men aldri prøvd meg på nullstilling av girkassen. Prosedyren tilsier jo litt spesiell kjøreprosedyre etterpå og er litt redd for å gjøre ting værre enn det er.

    Kan forøvrig bekrefte at jeg har en 2005 registrert i 2006, men den har 163hk og 5 trinns kasse.

  8. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    står fin veileder i vida når du starter ny adapsjon. den fikser du.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Kjørte en kalibrering i helgen og kassen er blitt snill som et lam. Alle girskiftene har blitt mykere og snillere. Kan virkelig anbefales!

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

  10. Takk Morgis takket for denne posten

Lignende tråder

  1. xc70 D5 2004 knallhard nedgiring til 1. gir.
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 08/08/14, 20:33
  2. Dunkelyd fra bremser ved snuing/sakte kjøring
    By thomas in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 10/03/13, 15:59
  3. Volvo V50 2.0D 2005 Momentum Ulyd ved lav fart
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 19/09/11, 22:12
  4. Volvo XC70. Ryker litt, og rykker ved lav fart.
    By Tommyknoxx in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 31/07/11, 21:25
  5. Rykking/hard nedgiring på AW42
    By Holger in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 20/07/11, 11:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •