Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Trimming av 850 R

  1. #1
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Question Trimming av 850 R

    Har slitt lenge med dårlig ladetrykk, å skiftet idag turboen. (16t) Nå går pilen helt til høyre på det hvite, å det vil vel si ca 11-12 psi?
    Den gamle wastegaten var justert, men jeg er usikker på om jeg bør gjøre endringer på den nye.
    Den er vistnok omprogrammert av forrige eier, - er det noen som har utstyr til å sjekke dette eller vet om noen som driver med chiptuning? Det er ingen bsr chip hvertfall. Det sitter 3" eksos fra turboen, så bortsett ifra det og evt chip, er den orginal, likevel synes jeg den kunne gått bedre!

    Det jeg har lurt litt på er en intercooler oppgradering, (reversert) større dyser og omprogrammering, (evt blå fra V70 T5 395cc eller grønne fra V70 R Awd 468cc) og jeg har også vurdert et vinklet eksoshus fra V70 (3" utblåsing, opp fra mitt rette vinkelhus på 2.5")

    Noen som har erfaringer, anbefalinger og tips om dette?

    Kan nevne at Veivhusventilasjonen er ny, lambdaen lengst frem er ny, luftmengdemåler er ny. vakumslanger og nye trykkrør skal skiftes, og tennplugger/pluggledninger/rotor etc vurderes

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Kanskje ikke det svaret du er ute etter men rådene i disse motorene er ikke akkurat kjent for å være sterke.
    Skal du oppgradere vidre er det nok ikke feil å starte med å gjøre bunndelen mer holdbar.

  3. #3
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Nå er det ikke snakk om flere hundre ekstra hester, men kanskje en plass mellom femti til 100 ekstra hadde gjort seg Å forsterke selve motoren blir avansert for min del per idag.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Selv om det ikke er noen fasit på når rådene gir seg,så kan en kanskje si at du har makset hva de tåler ved 50-100 hk økning.
    Hva rådene tåler kommer selvsagt an på kjørestil,hvilken oppsett du har og hvor optimalt det fungerer.

    Jeg hadde iallefall dette oppsettet:

    Helt urørt blokk/topp,nyere "r" grenrør,3" eksos,16t turbo og steg 3 chip.
    Usikker på hva ladetrykket var på denne men den ladda nok godt over 1 bar.

    Denne gikk meget friskt og selv med gode foringer og dekk var det "spennende" å dra på etter de flotte sporete veiene her til lands.
    Men sånn er det vel med framhjulstrekker.

    Ang chip så er det bare å åpne hjernen og se om det er loddet inn sokkel.
    Er vel mulig,men lite trolig at programvaren er endret på annet vis.

  5. #5
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skullshot7777 Vis post
    Har slitt lenge med dårlig ladetrykk, å skiftet idag turboen. (16t) Nå går pilen helt til høyre på det hvite, å det vil vel si ca 11-12 psi?
    Den gamle wastegaten var justert, men jeg er usikker på om jeg bør gjøre endringer på den nye.
    Den er vistnok omprogrammert av forrige eier, - er det noen som har utstyr til å sjekke dette eller vet om noen som driver med chiptuning? Det er ingen bsr chip hvertfall. Det sitter 3" eksos fra turboen, så bortsett ifra det og evt chip, er den orginal, likevel synes jeg den kunne gått bedre!

    Det jeg har lurt litt på er en intercooler oppgradering, (reversert) større dyser og omprogrammering, (evt blå fra V70 T5 395cc eller grønne fra V70 R Awd 468cc) og jeg har også vurdert et vinklet eksoshus fra V70 (3" utblåsing, opp fra mitt rette vinkelhus på 2.5")

    Noen som har erfaringer, anbefalinger og tips om dette?

    Kan nevne at Veivhusventilasjonen er ny, lambdaen lengst frem er ny, luftmengdemåler er ny. vakumslanger og nye trykkrør skal skiftes, og tennplugger/pluggledninger/rotor etc vurderes
    Sørg for at alle basisfunksjoner i motor er 100 %. Min BSR steg 3 motor gikk ikke spesielt bra i starten. Da jeg hadde sikret at tennplugger, fordelerlokk, rotor, tennpluggledninger, bensinfilter, vakumslanger, lambdasensor var 100 %, så gikk den meget bra. Det var en veldig tilfredsstillende prosess å jobbe med dette da bilen bare gikk bedre for hvert arbeidsmoment som ble utført.
    Sist endret av Professor Dremel; 02/08/15 kl 11:28
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  6. #6
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    yess, det er planen Gikk litt grundigere til verks i dag å demonterte alt av trykkrør m.m. og fant da en nokså stor rift i trykkrøret som går inn på spjeldet og tomgangsregulator, i stedet for å kjøpe ny orginaldel så vurderer jeg enten silikonrør eller ny intercooler med inngang i topp og ut i bunn. Har uansett limt skaden med tec7 nå, bare som en midlertidig løsning. (håper den tåler varmen, skal vistnok tåle 98grader)

    Gamle Fordelerlokk, tennpluggledninger o.l. kan det ha innvirkning på ytelsen (hvertfall som er merkbar?) Har aldri sjekket priser på dette, er det dyrt?

  7. #7
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Selv om det ikke er noen fasit på når rådene gir seg,så kan en kanskje si at du har makset hva de tåler ved 50-100 hk økning.
    Hva rådene tåler kommer selvsagt an på kjørestil,hvilken oppsett du har og hvor optimalt det fungerer.

    Jeg hadde iallefall dette oppsettet:

    Helt urørt blokk/topp,nyere "r" grenrør,3" eksos,16t turbo og steg 3 chip.
    Usikker på hva ladetrykket var på denne men den ladda nok godt over 1 bar.

    Denne gikk meget friskt og selv med gode foringer og dekk var det "spennende" å dra på etter de flotte sporete veiene her til lands.
    Men sånn er det vel med framhjulstrekker.

    Ang chip så er det bare å åpne hjernen og se om det er loddet inn sokkel.
    Er vel mulig,men lite trolig at programvaren er endret på annet vis.
    Nå har jeg ikke tenkt å kjøre dragrace med den, men syns det er over gjennomsnittet morro å ha en bil med skikkelig drag i, samtidig vil jeg at den skal holde såklart! Derfor lurt å forhøre meg litt her på vccn først.
    Har åpnet hjernen å kikket, det sitter noe som ikke ser orginalt ut, men jeg er usikker uansett.
    Steg 3 chip var VELDIG dyr i forhold til steg 1 og 2? 4-5k for de to første å nesten 15k for steg 3? (Fra Bsr sin nettside)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skullshot7777 Vis post
    Nå har jeg ikke tenkt å kjøre dragrace med den, men syns det er over gjennomsnittet morro å ha en bil med skikkelig drag i, samtidig vil jeg at den skal holde såklart! Derfor lurt å forhøre meg litt her på vccn først.
    Har åpnet hjernen å kikket, det sitter noe som ikke ser orginalt ut, men jeg er usikker uansett.
    Steg 3 chip var VELDIG dyr i forhold til steg 1 og 2? 4-5k for de to første å nesten 15k for steg 3? (Fra Bsr sin nettside)

    Legg ut bilde av innmaten så vi får se?

    Ang steg 3 chip så er det nok mere inkludert en bare chip for 15k vel?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Bruker å være eksos inkludert i steg 3.
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  10. #10
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Bruker å være eksos inkludert i steg 3.
    Det forklarer litt.

  11. #11
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Legg ut bilde av innmaten så vi får se?

    Ang steg 3 chip så er det nok mere inkludert en bare chip for 15k vel?
    Ja, skal fikse ett bilde senere i dag!

  12. #12
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Jeg fant en chip på eBay til rundt 600,-, fra en svenske, DP Tuning. Skal visst gi ca 310hk med oppgradert filter og eksos. Jeg har originalt filter, men noe grovere eksos med 1 lyddemper. Fungerer ganske bra i min R. Men jeg må bytte lamdasonde, tror den kødder med tomgangen og når jeg kjører i jevn hastighet. Men den er veldig frisk ved pådrag.
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  13. Takk Skullshot7777 takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Vinklet flens hjelper mye. 310 hk med 16T har jeg liten tro på, uansett chip, eksos og filter.

    Å bruke tusener på luftfilter, injectorer og IC er penger rett utav vinduet. Originalt er mer enn godt nok for ditt mål.
    IC er god for 400hk+ og det samme er innmaten om du har kontroll på ladetrykket.

    Som det blir nevnt, start med basicen. Gå over alt av slanger, tenningsdeler, sensorer, ptc, tomgangsmotor, rens av gasspjeld, jording, lading, BTR, BCS, evap, bensinpumpe etc etc. Alt av elektronikk holder du deg til originaldeler, spesielt tenning og sensorikk.

    Så kjøper du en skikkelig turbo med skikkelig eksoshus, 3" 100/200 cellers DP og 2,5" cat back. Mange med 450+- hk og 2,5" bakre eksos. BSR suger på kundeservice og chippene dems er middelmådige på det beste.

    God olje er også ett must.

    Skikkelig mapping og turbokontroller må til. Har du hvite injectorer er du good til 350-400hk.

    Sånn, nå har du en holdbar motor med krefter så det holder.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  15. #14
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takk for fornuftig svar Nå er det ikke snakk om 310 på hjulene vel å merke, men med 250hk orginalt, chip og 3" eksos så hadde jeg tippa ett sted mellom 270-290hk.

    Mye av det du nevnte vet jeg ikke hva er engang, men skal google å sjekke ut litt.

    Oljen blir byttet for hver 5k, filter hver 10k. (5w-40) Tomgangsregulator og spjeld er renset skikkelig ved pcv bytte, desverre tror jeg ventiltettingene er dårlige, (ryker litt etter motorbrems over lang tid) så det blir vel med noe gjennom både ic og spejld etc. Det må fikses asap.

    Du nevner turbotrykket, hva mener du jeg burde begrenset det til? Nå går nåla såvidt over maks på hvitsiden, det vil vel si ca 1.1-1.2 bar?

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det jeg mener er at uansett hvilket turbotrykk du måtte legge deg på, så må du sørge for å ha kontroll på turbotrykket.
    F.eks at det ikke kommer for tidlig i turtallsregisteret, det er det som dreper råder. Fuelinga må holde følge slik at du ikke har for mager blanding ved pådrag etc..

    Den originale turboklokka er nok ikke den mest nøyaktige, i ditt tilfelle ville jeg ha montert en ekstern gradert turboklokke. Da vet du mer nøyaktig hva den lader.

    At det ryker litt etter lang motorbrems er nok ventiltettningers skyld ja. Ikke allverdens kritisk men det er jo selvfølgelig ikke ønskelig.
    Dyrt å bytte ventiltetninger om du ikke gjør det selv.

    Har bilen stort oljeforbruk (ca forbruk på 1000km)? Hvor langt er bilen gått? Er det manuell eller automat du har?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. #16
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Har du bilde av bilen og? Lurer på om det er den gamle til en venn av meg.
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  18. #17
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Den har brukt ca 3l siden Mai... husker ikke kmstand da jeg bytta olje. Har ikke hat tid til å skru de siste dagen så har ikke fått tatt bilde av hjernen.
    Den har gått 293 000, Manuell.

  19. #18
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    IMG_9120_1.jpg

    Funker dette tro?

  20. Takk ovlov86 takket for denne posten
  21. #19
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

  22. Takk ovlov86 takket for denne posten
  23. #20
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ovlov86 Vis post
    Har du bilde av bilen og? Lurer på om det er den gamle til en venn av meg.
    Mye mulig, kjøpte av et par i Bergen, forrige eier før de heter Aslak Heggland. Kostet på den en god del kan man si! - Nå er det min tur

  24. Takk ovlov86 takket for denne posten
  25. #21
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Bruk en skikkelig chip / omprogramering av
    ECU
    , så får du det optimalt mht bilens oppsett. Kanskje du klarer 280hest med 16turboen.
    Effektkurven derimot blir ofte et større løft. Tidligere ladetrykk.

    Største problemet med disse "små" turboene er varmeutviklingen fra eksoshuset.
    Du mister etter kort tid mye hester når dette smijernet gløder

    Ikke lad mer enn 1,1-1,2 (STABILT) på originalråder.
    Juster wastegate riktig før du begynner.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  26. Takk Skullshot7777 takket for denne posten
  27. #22
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Allright, den er nok omprogrammert, om det er riktig i forhold til ny turbo og nytt orignalt filterhus, (satt åpent filter da jeg kjøpte den) vet jeg ikke. Jeg har kjennskaper til en i Brummundalen som går direkte inn i Ecu å gjør endringer... (vil dermed sikkert bety omprogrammering) kanskje jeg skulle høre med han. Ser folk ikke har veldig gode erfaringer med Bsr chip iallefall.

    Jeg justerte wastegaten så den ble lik den gamle. ca 2 runder. Lader såvidt over hvitkanten på turboklokka nå, og stabiliserer seg på "max". Nå er ikke trykkrørene 100% enda heller da - tec7 reperasjonen ble ikke akkurat vellykket, men nytt svart silikonsett er på veg fra Bcb

    Tenkte å prøve å få satt på ett digitalt ur, så lenge jeg får gjemt det, stygt som f å ha det i dashen o.l. imo

  28. #23
    Registrerte brukere Skullshot7777 sin avatar
    Medlem siden
    08. feb. 2011
    Sted
    Follebu
    VCCN medlemsnummer
    1402
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Jeg fant en link idag som beskrev mye av det jeg lurte på opprinnelig Så vi får nu se hva som skjer fremover.

    http://volvospeed.com/vs_forum/topic...-dont-comment/

  29. #24
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    du bør justere wastegate riktig slik at den begynner å åpne ved riktig lufttrykk. Ellers vil du få ujevnt turbotrykk
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  30. #25
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skullshot7777 Vis post
    Mye mulig, kjøpte av et par i Bergen, forrige eier før de heter Aslak Heggland. Kostet på den en god del kan man si! - Nå er det min tur
    Stemmer det, Aslak er kamerat av meg. Han er på forumet her også. Heter vel Sharp .

    Godt å se at bilen har kommet til en entusiast igjen.
    Sist endret av ovlov86; 05/08/15 kl 05:24
    <-- Link
    Pompel & Pilt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Trimming av B20
    By oddfjell in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/14, 11:20
  2. Trimming av b20
    By Gunnar KRC in forum Avansert trimming
    Svar: 8
    Siste post: 31/05/13, 20:49
  3. 960 trimming
    By kenhen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 13/03/12, 18:02
  4. trimming
    By b23f in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 13/03/12, 15:24
  5. trimming av B-21
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 31/01/11, 21:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •