Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Defekt ABS styreenhet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2015
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Defekt ABS styreenhet

    Hei!

    ABS
    / Anti-spinn lampa begynte å lyse permanent på bilen her om dagen. Jeg tok bilen inn på verksted (Mekonomen), og fikk beskjed om at
    ABS
    styreenhet var defekt etter at de hadde tatt en feilsøking. De skulle ha 8200 for ny styreenhet + arbeidet, noe som vil bli over 10 000 kr. Jeg synes dette er litt dyrt, så jeg har hørt litt rundt etter andre alternativer. Jeg har hørt at dette er en vanlig feil på gamle 850 og V70. I disse tilfellene har de ofte sendt inn styreenheten for reparasjon (lodding). Spørsmålet mitt er om dette er mulig med styreenheten på min Volvo S40? Jeg fikk et tilbud fra et svensk verksted. Der sa de at de kunne ta inn bilen, sende delen til Nederland for reparasjon, og sette inn delen igjen. Dette tok en ukes tid og prisen skulle bli 5200 NOK. Litt tungvint å komme seg til Sverige med bilen for å la den stå der ei hel uke selv om dette er aktuelt med tanke på prisen. Jeg lurer på om noen vet noen som kan fikse dette i Norge uten at jeg må skaffe en helt ny del? Jeg bor i området rundt Trondheim.

    Volvo S40 II 1.6 D (2006/2007-modell) er bilen jeg har. Akkurat hvilken type styreenhet som sitter på disse bilene er jeg veldig usikker på siden jeg ikke kan noe mye om bil. Håper dere her inne har noen gode tips råd på akkurat dette.

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville ha tatt med bilen til et verksted som driver med Volvo, for de har
    VIDA
    . Med Volvo sitt feilsøkningsprogram så kan de lettere finne ut av om det er kommunikasjonproblemer med elektronikken, eller om det er en så liten bagatell som en sprekt abs-ring. Mekotech (som jeg regner med de bruker) er ikke 100% stabil på alle bilmodeller og merker, så siden de var såpass på høgget med å ville bytte ut el.nikken, så ville jeg dobbeltsjekket feilen på den måten først.
    Om det blir en ekstra kostnad, så har du i allefall helgardert deg i motsetning til å ta en sjans på flere lapper.

    Hvor holder du til forresten?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. Takk gullbrekken takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2015
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også inntrykket av at de ikke helt har klart å avdekke 100% hva som er feil. Det er vel veldig enkelt å si at vi bytter hele delen. Jeg bor i Stjørdal, 3 mil utenfor Trondheim. Har som sagt mulighet til å dra til Østersund. Har tidligere brukt Bilbolaget der, de er jo et Volvo-verksted. Ellers kunne jeg ha dratt til Trondheim da, har jo Nardo bil og Kverneland der. Kanskje det lureste hadde vært å ta en ekstra sjekk som du sier. Men lurer fremdeles på om noen vet om det faktisk går å reparere den versjonen av styreenheten som sitter i bilen min. Finner lite om det på forum på nettet i hvertfall :-)

  5. #4
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Er kortsluttning i hydraulenheten som skjer her. Styreenheten er nok i orden.
    Er den blanke delen du ser her som er problemet.


  6. Takk gullbrekken takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2015
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Det kan det sikkert være vettu. Jeg har som sagt lite peiling på bil og motor, så jeg må nok uansett få bilen inn på en ekstra sjekk til noen som kan Volvo og som kan feilsøke skikkelig. Har sendt en mail til SC Styling i Trondheim, fikk et tips om at de kan mye Volvo. Fikk beskjed om at de måtte ha nummeret på styreenheten for å se etter om den kunne repareres, hvis den i det hele tatt er defekt. Noen som vet hvor jeg finner styreenheten, og nummeret på denne?

  8. #6
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gullbrekken Vis post
    Det kan det sikkert være vettu. Jeg har som sagt lite peiling på bil og motor, så jeg må nok uansett få bilen inn på en ekstra sjekk til noen som kan Volvo og som kan feilsøke skikkelig. Har sendt en mail til SC Styling i Trondheim, fikk et tips om at de kan mye Volvo. Fikk beskjed om at de måtte ha nummeret på styreenheten for å se etter om den kunne repareres, hvis den i det hele tatt er defekt. Noen som vet hvor jeg finner styreenheten, og nummeret på denne?
    Denne finner du bak batterikassen. Gjemt godt.

  9. Takk gullbrekken takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2015
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Da skal jeg prøve å finne styreenheten og nummeret, så får vi se hva SC Styling har å si. Så får jeg eventuelt senere ta bilen inn for en grundig feilsøking hos et Volvo-verksted.

Lignende tråder

  1. styreenhet?
    By bosolhaug in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 22/08/14, 19:13
  2. ABS Styreenhet
    By nordan27 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 11/09/10, 23:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •