Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Kompressor D5

  1. #1
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard Kompressor D5

    Vurderer sterkt å bytte ut turboen med en kompressor, er mer keen på det direkte bunndraget fra en roots eller screw charger. Sikkert ikke mange som et enig i tankegangen, men det er noe jeg er litt nysgjerrig på som jeg ikke finne mye info på.

    Om jeg bytter ut turboen, men fabrikerer noen skikkelige headers vil det være noen problemer å få med partikkelfilteret med tanke på regenerering?

    For kraften sin del ville det jo vært moro med både turbo og blåser. I det tilfellet burde jeg forsterke toppen og senke kompressjonen i sylindrene går jeg utifra.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Dette vil koste såååå mye mer enn det smaker, bytt heller ut bilen med en raskere bil.

    Mener ikke å være gledesdreper men dette tror jeg ikke vil lønne seg på noen måte .
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    For å si det sånn: skal du ha en bil som du ønsker mer respons fra kun for hverdagskjøring, bytt bil som Christian påpeker. Om du ønsker å bygge om for å ha kompressor for å ha det, så ønsker vi prosjektet velkommen her inne

    Edit: evt. Chipping kan også lønne seg.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om du gjør det, som et moroprosjekt på tross av kostnad, husk å ta masse bilder og slikt, slike sjeldenheter er alltid moro å følge.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. Takk Madice, th3-1nonly takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Dette vil koste såååå mye mer enn det smaker, bytt heller ut bilen med en raskere bil.

    Mener ikke å være gledesdreper men dette tror jeg ikke vil lønne seg på noen måte .
    Jeg skjønner tankegangen, ikke forstå meg feil. Jeg er dessverre mer det prosjekt mennesket hvor prisen og hvorvidt noe lønner seg blir utlignet av selve prosjektet og hva jeg personlig føler jeg oppnår. Jeg mener, hvem ville kunne sagt at de kjørte en kompressormatet D5 ?

    "It's not about the destination it's the journey"


    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    For å si det sånn: skal du ha en bil som du ønsker mer respons fra kun for hverdagskjøring, bytt bil som Christian påpeker. Om du ønsker å bygge om for å ha kompressor for å ha det, så ønsker vi prosjektet velkommen her inne

    Edit: evt. Chipping kan også lønne seg.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    Jeg tror faktisk vi er mer inne på kompressor just cause for å være helt ærlig xD

    Chipping har jeg tenkt på, men jeg har som plan om en full motoroverhaling når bilen blir 10 år eller har gått 360 000. Kompressor er nok ikke et alternativ før dess, men prøver å planlegge best mulig før dess slik at jeg ikke står igjen med overaskelser. (Det gjør en vel strengt tatt alltid, men jeg kan i det minste si at jeg prøvde)


    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Om du gjør det, som et moroprosjekt på tross av kostnad, husk å ta masse bilder og slikt, slike sjeldenheter er alltid moro å følge.
    Har sjekket mye på en Eaton M90 Roots kompressor, overhalte så er disse ganske billige, nå vet jeg ikke hvor mye en helt ny turbo koster til D5'en, men antakeligvis godt oppi 20-30 000 klassen. VNT'ene på mine er stuck åpne på 95% og jeg vet ikke om det er fordi motorn har brent opp eller fordi det er kokset til. Om en rens ikke av ventilene ikke ville løst dette, så hadde det vært noe med et Twin Charge oppsett til å utligne det faktum at turboen er elendig på de nedre turtallene. Dette blir nok som sagt en stund til, men jeg ønsker å planlegge på forhånd. har lagt mye penger i bilen nå, såpass mye at jeg har allerede mistet alle mulige slags sjanser for å få noe som helst igjen på den, så kan like gjerne bare gjøre akkurat hva jeg vil med den! Har ikke stiftet familie helt enda

    Jeg står derimot ovenfor ganske mange spørsmål og jeg prøver å finne svar på mest mulig.

    Så jeg bare legger ut litt symsing her så får dere komme med input om dere vet noe.

    For å kun kjøre kompressor ville gjort noe av livet mitt litt lettere, spesielt siden ventilene i turboen min er stuck og jeg til tider får beskjeden om "Turbo Overboost" Det er derimot dersom VNT motorn er brent opp, for til min kjennskap så har de ikke motorene til disse løse, selv om jeg kanskje kunne sourcet den et sted. Så jeg går utifra det verste, hvilket plasserer meg på rundt 20 000 for en ny turbo. Så da kan jeg enten gjøre det veldig "lett" å gå over til enbart kompressor på det "budsjettet" eller bytte turboen. Da tenker jeg på en Eaton M90 Roots type til rundt 4000-5000. Skulle jeg kjøpt en Lysholm Twin Screw ville budsjettet vært sprengt da disse ligger på rundt +- 50 000.
    Fordelen med kun kompressor ville vært at jeg kunne brukt det aller meste
    OEM
    , ville antekeligvis bare trengt følgende?
    -Ny eksosmanifold
    -kompressor + festebraketter + Kompressor-til-rør overgang
    -reim og strammehjul
    -remap
    -nye trykkrør

    Men en idè jeg også leker med er et Twin charge oppsett, dette vil gjøre livet mitt downright surt, og det er jeg full klar over, men jeg liker idèen litt for godt.
    Men det er noen problemstillinger.
    1-Inline Kompressor til turbo til Intercooler til innsug [Mye Kompressor hyl, men usikker på hvor godt innsugsturbinen til turboen liker dette]
    2-Inline Turbo til Kompressor til Intercooler til Innsug [Mindre kompressor hyl, men vet definitivt at kompressoren takler turboens trykk]
    3-Parallell Kompressor + Turbo til Intercooler, dette ville vært et alternativ hadde det ikke vært for at jeg trenger mye rør og ventiler for å hindre at kompressoren blåser tilbake gjennom turboen istedet for å blåse til motorn.

    Løsning 1 er vel jeg helst foretrekker, og skal vel i teorien fungere ganske bra, men siden jeg bruker en Roots blåser til dette vil jeg trenge en del større Intercooler, i verste fall en vannavkjølt intercooler. (Jeg kan jo bruke en elektronisk clutch her også til å koble ut kompressoren når jeg ikke trenger den og turboen spinner fritt. Men føler at det kan bli et mareritt å re-mappe) Så om de begge kan jobbe sammen er jo det det mest ideelle og den mest rett frem løsningen.
    -Jeg føler også at denne løsningen er den bedre siden kompressoren til en hver tid blåser, så da får jeg fortere opp trykke i rørene og jeg vil tro at jeg ikke risikerer at turboen slipper opp for luft. Men det kan jo bare være noe i mitt hode.

    Løsning 2 går vel strengt tatt for det samme som ovenfor, vil definitivt trenge en ny og større intercooler før jeg prøver å mate motorn med luften. Jeg vil få mye trykk fra en av disse løsningene, men om jeg ikke kobler kompressoren fra så risikerer jeg ekstremt høy luft temp. Men jeg er usikkert på om dette kun gjelder for bensinere med tanke på at turboen på disse blir varmere og spinner mye fortere.

    Løsning 3 noen ting har jeg tålmodighet til, men ikke dette, det er mulig at resultatet av dette ville blitt et svært effektivt, men det veier ikke opp for at det vil bli et mareritt mer styring. For ikke å snakke om at jeg muligens ville trengt to
    MAF
    sensorer, som igjen betyr at jeg nok ville måtte skaffet sprut. Noe jeg ikke tror er fullt så tilgjengelig for dieselbiler. Og selv om jeg ville fått tak i en så snakker vi masse penger.

    Med dette ser nok handlelisten mer ut som dette for løsning 1 og 2.
    -kompressor + festebraketter + Kompressor-til-rør overgang
    -reim og strammehjul
    -remap
    -nye trykkrør / evt. trykkrør med kjøleribber.
    -Større intercooler / muligens vannavkjølt + vannpumpe og andre kjølere

    Men så kommer jo også ektra kostnader for andre deler
    -Gjengesatser for motorblokk
    -muligens andre stempel med mindre kompresjon??
    -Nye råder
    -Kanskje nye veivstaker
    -Ny toppakning
    -forsterking av girkasse

    Det er vel strengt tatt her alle kostnader kommer.

    Så kommer problemstillingen med Partikkelfilter, jeg vil jo uten tvil måtte gjøre noe med denne delen, så må finne en eller annen form for highflow katalysator og filter, dette koster også penger. Så må diametere utvides fra 2.5" til hvertfal 3", men det er det minste problemet.

    Og så kommer enda en problemstilling og det er å få den godkjent. Så da vil jeg muligens trenge større bremser og hva annet tullball de klarer å komme opp med.

    Standard
    ECU
    skal vel klare remapingen mtp kompressor + turbo siden jeg bruker alle de samme sensorene, jeg slapper bare kompressoren mellom turbo og luftfilter så det blir ikke noen stor forskjell der, er ingen sensorer på kompressorer å måtte ta hensyn til, hvertfal ikke en M90

    Og det er så langt som jeg kommer for øyeblikket, det hadde vært til stor hjelp om det faktisk var noe dokumentasjon på hvor mye NM girkassen tålte, og hvor mye diesel dysene kan fôre før de gir seg, eller hvor mye stakene tåler før de blir krokete og jævlige. Så all input er velkomment folkens!
    Sist endret av th3-1nonly; 22/04/15 kl 10:23

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Alternativ 3 trenger ikke nødvendigvis være veldig komplisert. Styringen kan gjøres mekanisk og helt automatisk med en klaffventil som stenger utløpet fra turbo fram til turboen overvinner trykket fra skrukompressoren. Plasskrevende er det ja med eksta rør, festebrakett til kompressor og reim.
    Om du gjør litt reserch i diesel Merce miljøet, så finner du flere som kjører turbo og skrukompressor med helt hjemmesnekret styring mellom kompressor og turbo.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  8. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Det skal jeg sjekke mer opp i du! Takk for tipset :-)

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om du er på facebook kan du f.eks søke opp sinnsyk racing. Det er en gjeng Merce diesel entusiaster her nord i landet.
    Jeg vet at ivertfall en av de har kompressor og turbo, dog med litt mer komplisert mekanisk styring enn jeg beskrev i forrige post.
    De har bekjentskap i performance diesel miljøet i flere land.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  11. #9
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Om du er på facebook kan du f.eks søke opp sinnsyk racing. Det er en gjeng Merce diesel entusiaster her nord i landet.
    Jeg vet at ivertfall en av de har kompressor og turbo, dog med litt mer komplisert mekanisk styring enn jeg beskrev i forrige post.
    De har bekjentskap i performance diesel miljøet i flere land.
    Ser ikke ut som det er så far-fetched likevel, skal holde et øye med disse karene og se om jeg ikke kan få gravd ut litt mer info og tips fra de.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

Lignende tråder

  1. ac kompressor
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 30
    Siste post: 11/06/20, 20:49
  2. AC Kompressor??
    By Volvo 850 GLT in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 11/11/14, 23:36
  3. AC Kompressor??
    By Volvo 850 GLT in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 02/11/14, 23:34
  4. Ac - kompressor
    By apollo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 22/04/12, 10:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •