Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  11
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Motorstopp på V70 Tdi.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Motorstopp på V70 Tdi.

    Hei.
    Fikk motorstopp på min V70 Tdi. Hadde vært å fyllt diesel og var på tur hjem, da motoren plutselig bare "døde".
    Har prøvd å starte den igjen, men motoren er helt dau.

    Noen som har opplevd det samme, og som kanskje har en forklaring på hva som kan ha skjedd?

    På forhånd takk for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hørtes ikke bra ut...Jeg veit ikke hva det kan være, men neppe sammenheng med nevnte dieselfylling? Om det ikke lyste noen varsellamper, så ville jeg først sjekka pumpereim, dieselslanger/returslanger, filter (vann i filter?), kontakter/koblinger..

  3. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Hørtes ikke bra ut...Jeg veit ikke hva det kan være, men neppe sammenheng med nevnte dieselfylling? Om det ikke lyste noen varsellamper, så ville jeg først sjekka pumpereim, dieselslanger/returslanger, filter (vann i filter?), kontakter/koblinger..
    Takk for svar, Sagen!!!
    Ja, og det skjedde helt plutselig. Jeg hadde kjørt ca 2.5 mil etter dieselfylling og merket ikke noe unormalt, før den bare "døde". Det var bare ca. 10 l diesel igjen da jeg fyllte,så det kan vel ha blitt "virvlet" opp mye møkk i tanken, som så har tettet igjen diesel-filteret, eller hva mener du? Kan det være årsaken til "motor-stoppen"??? Håper ihvertfall at det er det som har skjedd....Vet ikke når diesel- filter sist ble byttet Har kjøpt nytt filter og skal bytte det, så håper jeg at det fikser problemet.
    Har også tenkt litt på, at register-reima er røket. Bilen er kjørt 60 000 km, siden reim-bytte, som ble gjort høsten 2008, så reima er ikke akkurat ny. Bilen er altså lite og "pent" kjørt, de siste åra.
    Er det mye "jobb", å sjekke om reg.reima er røket??? Vet du bytte-intervalet på diesel-filteret til disse motorene???
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 17/04/15 kl 19:17

  5. #4
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Det er en egen reim til dieselpumpa, motsatt side av registeret. Den ser du fort om er på plassen sin eller ikke.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  6. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Det er en egen reim til dieselpumpa, motsatt side av registeret. Den ser du fort om er på plassen sin eller ikke.
    Takker, Konso!!

    Skal sjekke den også.

  8. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Om registerreima hadde røket, så vil jeg tippe du hadde hørt det.. På motorens høyre side sett forfra er det et deksel over registerreima du kan ta av. Ville nesten tro at motoren hadde stått om motoren døde under fart.. Men du kan ha vært heldig. Jeg ville uansett bytta de reimene om de er såpass gamle!! Om det ikke er reimer, så kan det være at du har dratt inn noe møkk og eller vann fra dieseltanken..

    Husker ikke intervallet på reimene... mener det er 120' km. Jeg bytter mine ved rundt 90'-100'. Bytter vannpumpa samtidig, da det er regreima som driver denne. Vannpumpehavari vil vi ikke ha

  9. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J. Stoltenfjott Vis post
    Takker, Konso!!

    Skal sjekke den også.
    Sjekk tennene på pumpereima nøye. Som regel er selve remmen hel, men tennene er slitt som gjør at den spinner på hjulet.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  11. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Om pumpereim og registerreim var skiftet samtidig i 2008 er det stor sjanse for at pumpereima ryker først. Har skiftet reimer et par ganger på vår V70 TDI på 90.000 KM og alle gangene har pumpereima vært MEGET sliten mens reg. reima ser mye bedre ut. Hvert 5. år og 90.000 KM sammen med vannpumpe er intervallene. Volvo sier 120.000 men jeg kan love deg at det er risikosport! Vannpumpa begynner å slarke etter 90.000.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  13. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Om registerreima hadde røket, så vil jeg tippe du hadde hørt det.. På motorens høyre side sett forfra er det et deksel over registerreima du kan ta av. Ville nesten tro at motoren hadde stått om motoren døde under fart.. Men du kan ha vært heldig. Jeg ville uansett bytta de reimene om de er såpass gamle!! Om det ikke er reimer, så kan det være at du har dratt inn noe møkk og eller vann fra dieseltanken..

    Husker ikke intervallet på reimene... mener det er 120' km. Jeg bytter mine ved rundt 90'-100'. Bytter vannpumpa samtidig, da det er regreima som driver denne. Vannpumpehavari vil vi ikke ha
    Et regreimhavari hører du ikke. Det bare skjer. Vet alt om dette fra sønnens Caravelle. Ja, motoren står... eller rettelse, det er toppen som er fast. Tenner på regreim er borte på veivakslingtappen. Veldig vanskelig å se et havari hvis du ikke nullstiller tenningsmerker og ser at de er korrekte. Reima kan se helt fin ut på yttersiden, men dreier du toppen kommer en "tannløs reim fram" eller at toppen ikke kan dreies rundt.
    Startmotor kan kjøres men det er en annen lyd i motoren da toppen ikke er med rundt.

    Sett en stor pipe på veivakseltappens mutter og roter motoren forsiktig. sjekk at reima går rundt og reimhjul på toppen roterer. Nullstill og sjekk merker.
    Er dessverre ikke noe som heter flaks med disse motorene. En tann feil er sannsynligheten stor for topphavari. 15000,- for ny topp. Vi gikk for topp fra hugger. 3500,- Bilen går enda etter 150 000km
    Flaks har du hvis det er pumpereima som har hoppet over et hakk
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  15. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Følger den på den brynna. Husker vi raste en motor (med reg. reim) med vilje en gang. Den bare stoppa. Det var en litt annen dans med en motor med kjede.. Vi får håpe han slipper billig unna!

  17. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  18. #11
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Har hatt flere slike med regreim havari. Toppene er like hele og dem går fremdeles.
    Så er ikke alle toppene ryker på.

  19. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  20. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Dieselpumpe-reim.

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Det er en egen reim til dieselpumpa, motsatt side av registeret. Den ser du fort om er på plassen sin eller ikke.
    .

    Heisan.

    Nå har jeg endelig fått undersøkt hva som er årsaken til at V70'en stoppet, og da jeg tok av dekselet til dieselpumpe-reima, så ser jeg at reima er hoppet av, og at det lille"hjulet"(har ikke peiling på hva det heter, men det er vel et slags "stramme-hjul), som holder reima på plass, er helt løst p.g.a. skruen som holder det på plass, har "gjenget" seg ut........ Synes det virker rart, at dette kan skje, og undres på hva som kan være årsaken. Har sjekket reima og den ser ikke spesielt slitt ut, og det lille "hjulet"virker ikke ødelagt, og går rundt,men kanskje litt tregt.

    Er det noen av dere som har vært borti noe lignende før, og har en forklaring på hva som har skjedd???
    Har tatt noen bilder, men klarte ikke å laste dem opp, til denne "tråden", men jeg håper at dere skjønner hva jeg mener.

    Takk for svar.
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 09/05/15 kl 01:53

  21. #13
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Hjulet skal snurre lett rundt om du sender på det fart. Demonter hjulet og sjekk lageret, ikke umulig at det er gåent. Og se over hva som kan for at skruen har løsnet. Om dreieretninga til skruen er den samme som rotasjonsretninga til reima så kan det være at lageret har skjært seg og dratt med skruen opp.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  22. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  23. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Antagligvis ikke blitt bytta reimhjul/strammehjul på dieselpumpe-siden når reima ble bytta. Disse trinsene skal være "tighte", og skal ikke være for slakke eller for trege. Hvis du holder den bestemt og snur på trinsa, så skal den som sagt snurre lett rundt når du sender den i fart, men ikke sånn at den snurrer og snurrer og snurrer. Da er den defekt. Den skal snurre lett rundt og stoppe etter kort tid, men skal samtidig ikke være tung å snurre rundt. Vanskelig å forklare sånt over tastaturet

    Jeg ville ha invisert i en ny reim, strammer og løpehjul når dette blir bytta. I tillegg må dette times opp igjen (et verksted vil bruke måleur etter å ha satt alt sammen i dødpunkt), men du kan også kjapt slenge på dette i håp om at du treffet punktet der det var. Men jeg kan love deg at du har større sjanse for å vinne i lotto
    Du må i utgangspunktet ha en pc med programvare som indikerer hvordan innstillinga er. Komplisert prosess, men det må gjøres, ellers vil du få store problemer ved bl.a. kaldstart på kaldere dager.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  25. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar gode svar, Konso og Svirre.

    Har sett litt nærmere på stramme-hjulet, og det ser ut til at det er lenge siden at det er blitt byttet. Har prøvd å snurre det fort rundt, men det stopper med en gang.
    Har sammenlignet det med "løpe-hjulet" (som står nederst???), og "strammehjulet" virker ganske mye tregere.

    Vet dere om nettbutikker som selger deler til disse motorene(bor et stykke unna nærmeste Volvo-forhandler)?
    Ser at det er Audi logo både på reima og "strammehjulet".

    Skal bytte diesel-filter også, og ser på en "tråd" her inne, at det er en som skriver at det er viktig at man fyller filteret med diesel, før man starter motoren.
    Stemmer dette, og hva skjer hvis jeg ikke gjør det?

    Ser i instruksjonsboka at det er en lufte-skru på toppen av deisel-filter "holderen", som skal løssnes litt, når man skal tappe av filteret.
    Det er jo flere skruer på toppen, og jeg er usikker på hvilken det er. Er det greit å bare løssne LITT på alle skruene, eller er jeg helt på "bærtur"


    Takk igjen for hjelpa
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 09/05/15 kl 16:44

  26. #16
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Når du bytter filter, så skrur du først inn en skrue i den påsveiste mutteren på «filterhuset». Dette er for å hindre filteret i å rotere når du løsner skruen på toppen. Når skruen på toppen er løs, så skrur du ut skruen som du låste filteret med, og du slipper filteret ned, ut av huset.
    Ved montering av nytt filter: Fyll det nye filteret så mye som mulig, å ha litt diesel på pakningene om de er tørre. Det vil gjøre at de tetter bedre. Tre filteret opp igjen i huset og skru til skruen på toppen. Jeg legger den bare inntil pluss litt.
    Grunnen til at du skal fylle diesel i filteret igjen, er at da slipper du å kinne frem diesel igjen.. Det er bare å starte med en gang. Litt luft kan forekomme, og du vil kunne oppleve at motoren lugger litt eller kanskje til og med stopper. Men stort sett bare å starte opp.

  27. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Motorstopp
    By hakongronlund in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 30/12/13, 10:07
  2. Tomgang og motorstopp.
    By varvik in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/04/13, 09:22
  3. Motorstopp
    By mBergheim in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 04/02/13, 18:00
  4. Motorstopp
    By Volvo_TomTom in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/05/12, 13:18
  5. motorstopp i fart!!!
    By 855 tdi in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/02/11, 09:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •