Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 93

Tråd: Merkelig resonans i turbo/grenrør området

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Det der er en svingningsresonans fra veiva som forplanter seg ut i alt som har en passe lengde til å få egen-svingninger... i ditt tilfelle grenrør- og turbo-kombinasjonen.. Når turtallet kommer til "riktig" sted så svinger grenrøret, så fort frekvensen fra motorens roterende deler stiger slutter det. Eneste måten å fjerne det på - rettere: senke svingningene - er å lage et stag til røret som er opphengt i PU i ene enden... Stål hele veien forplanter bare vibrasjonen og hjelper ikke stort.

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Det der er en svingningsresonans fra veiva som forplanter seg ut i alt som har en passe lengde til å få egen-svingninger... i ditt tilfelle grenrør- og turbo-kombinasjonen.. Når turtallet kommer til "riktig" sted så svinger grenrøret, så fort frekvensen fra motorens roterende deler stiger slutter det. Eneste måten å fjerne det på - rettere: senke svingningene - er å lage et stag til røret som er opphengt i PU i ene enden... Stål hele veien forplanter bare vibrasjonen og hjelper ikke stort.
    Du tenker på et feste oppforet med Polyurethan? Har sitti å tenkt litt på det. Kommet frem til at jeg i praksis bare kan kjøpe 4 universal "skiver" i poly som jeg legger på hver side av plata på hver av de 2 skruene jeg skal skru den til motoren med. Ser ut som det enkleste å lage til med enkelt "garasjeverktøy" og litt rustfritt stål.

    Det stive staget jeg kjører med nå driver skruene å løsner hele tiden på på grunn av vibrasjonene . Bevegelsene dempes en god del med det staget mtp at det ikke flytter seg så voldsomt, men vibrasjonene er langt fra borte.

    Hvis du tror det blir bra med to slike stag opphengt i PU så bestiller jeg noen foringer tenker jeg og prøver!

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Hvis du trenger en greit hard rund PU-foring har jeg både dreiebenk og PU-bolt i verkstedet...

  4. #29
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvis du trenger en greit hard rund PU-foring har jeg både dreiebenk og PU-bolt i verkstedet...
    Hehe, akkurat bestillt 8 stk universale runde PU foringer jeg tenkte å se hva jeg kunne lage til med.

    Bør kanskje tenke på hvem vei jeg monterer foringene og eller har det ikke så mye å si? Mtp hvilken vei grenrøret eventuellt beveger seg eller om jeg skal bære litt av vekta til turboen og med staget.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hehe, akkurat bestillt 8 stk universale runde PU foringer jeg tenkte å se hva jeg kunne lage til med.

    Bør kanskje tenke på hvem vei jeg monterer foringene og eller har det ikke så mye å si? Mtp hvilken vei grenrøret eventuellt beveger seg eller om jeg skal bære litt av vekta til turboen og med staget.
    Viktigste er bare at de foringene står plassert så de ikke smelter og at det ikke er masse slakk der... skal jo jobbe som en "støtdemper"...

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Jaok . Da blir det nok bra!

  7. #32
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    WG-en er koblet etter spjeldet. For hørte at det var best siden da bråstenger man WG når man slipper gassen.
    Tenk deg om, når man lukker spjeldet blir det vakum i innsuget, hva skjer når wastegaten får vakum ? Sett heller slangen på trykkrøret etter IC, om det peaker der kan du sette den på kompressorhuset slik det er originalt på de fleste turboer!

    Så skummel ut den vibrasjonen der..!

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har sagt det til han

    OT: min erfaring var at det "gikk" å kjøre med wg koblet til etter spjellet med "stor turbo". men med den orginal 13cn så bare kødda det
    One Ring to rule them all

  9. #34
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    OT: Fjernet en setning rett før jeg postet det siste innlegget med forslag om at det måtte være store mengder mottrykk når turboen ladder opp 1,5-2 bar bak spjeldet når WG ikke fikk rett referansetrykk.
    Helt til jeg kom på at det ikke var noe 13c her i gården

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Drar opp denne litt igjen. Finner ikke ut av problemet! :(

    Har prøvd:
    - Lage til et solid stag i 5x20mm direkte mellom T3 flensen og de to skruehullene i toppen. Dette hjalp ikke, gjorde bare at vibrasjonen høres mye mer fordi det forplantet seg i hele motoren. Dette var det Ajden anbefalte, men det virket ikke.

    - Et solid stag mellom turbo eksoshus og topp. Hjalp ikke.

    - Fjernet de solide stagene og laget en brakett opphengt i 4 stk Polyurethan som SWR anbefalte. Det ble muligens marginalt bedre kontra et stivt stag, men vibrasjonene er fortsatt veldig store.

    - Kammen er byttet fra VX3 til en spesiallaget kam fra Jens Gustavsson. Problemet endret seg ikke. Problemet er også uavhengig av om kammen er justert 3 grader frem eller tilbake.



    Vibrasjonen høres mye bedre i venstresvinger og med pådrag, men jeg tror det er fordi eksosanlegget da kommer borti karrosseriet et sted for det var ikke sånn før.


    Noen andre løsninger? Kan problemet være ubalanse i selve turboen? Kanskje turboen ikke har vært finbalansert etter den fikk nye lager av forrige eier? Men da hadde den vel havarert innen nå, og da ville man vel hørt det ved høyere turtall og.

  11. #36
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker en 16T og den er helt vibrasjonsfri

    Igrunn litt rart turboen overlever om den ikke er balansert syns jeg. Men merkelig problem.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  12. #37
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    løsning : bytt til en større turbo - jeg har en 13c liggende du kan få billig hehe
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  13. #38
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Tviler på at problemet ligger i turboen alene da det er kun avhengig av turtall og helt uavhengig av spool/ladetrykk. Tror den hadde vært like vibrasjonsfri som 16T-en din på originalt grenrør.

    Dvs, seriøse svar plix .

  14. #39
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Hoveddelen i svaret mitt var jo at jeg syns det var rart om ubalanse i turboen skulle være problemet, da jeg tviler på at den ville hatt noe særlig levetid i tilfelle. Så syns ikke jeg var så veldig useriøs!
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  15. #40
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Hoveddelen i svaret mitt var jo at jeg syns det var rart om ubalanse i turboen skulle være problemet, da jeg tviler på at den ville hatt noe særlig levetid i tilfelle. Så syns ikke jeg var så veldig useriøs!
    Neida, var litt rettet mot karen under og . Ja, syns det er rart hvis turboen har overlevd i 3-4 måneder med en del pisking og hvis det hadde vært ubalanse i den. Så derfor tror jeg nesten ikke det. Spesiellt siden problemet er uavhengig av farta på turbinen og ladetrykk.

  16. #41
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Er det laget flere grenrør med helt lik design? Ingen andre som har samme problem?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  17. #42
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Er det laget flere grenrør med helt lik design? Ingen andre som har samme problem?
    Jo, en annen kar med samme grenrør og samme problem: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47943

    Det er med en GT3071R turbo. Dvs jeg tror problemet er relatert til grenrøret... :( Må være grusomt mye uflaks, for det virker å være et resonansproblem utfra hvordan grenrøret er bygget. Spørsmålet er om det er noen løsning på det?

  18. #43
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Et forslag i løse luften: hva med å lage et stag med en vinkel på, som blir mye stivere enn et stag med "polyfoniske" foringer i hver ende, men som pga vinkelen allikevel tillater litt forskyvninger? Se for deg f.eks staget jeg lagde, men med en 30 graders vinkel på midten?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  19. #44
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Et forslag i løse luften: hva med å lage et stag med en vinkel på, som blir mye stivere enn et stag med "polyfoniske" foringer i hver ende, men som pga vinkelen allikevel tillater litt forskyvninger? Se for deg f.eks staget jeg lagde, men med en 30 graders vinkel på midten?
    Er forsåvidt sånn det andre "stive" staget jeg lagde så ut. Ser ikke ut til å hjelpe dessverre uansett åssen staget ser ut. Eneste jeg ikke har prøvd er et sveiset stag mellom T3 flensen og flensen mot toppen ved sylinder 1.

  20. #45
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Høres igrunn ut som Ajden må sette seg ved tegnebordet litt igjen. Er ikke bare bare å sette på stive stag mellom flenser som har metervis med relativt grove rør mellom seg heller, når vi snakker om temperatursvingninger fra -30 til + 900 grader f.eks...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  21. #46
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Syns det ser ut på det du har skrevet som at det er stive stag det er snakk om men. Et stag med bøy på burde iallfall kunne få en helt annen virkning da det både kan forlenges og forkortes litt.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  22. #47
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Syns det ser ut på det du har skrevet som at det er stive stag det er snakk om men. Et stag med bøy på burde iallfall kunne få en helt annen virkning da det både kan forlenges og forkortes litt.
    Det første staget jeg lagde mellom eksoshus og topp hadde en T-profil hele veien nesten. Det hjalp ikke. Det andre staget jeg prøvde var bøyd litt på midten for å treffe skruehullene i toppen, kanskje 20 grader. Laget i 5mm stål.

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Spørs nok om ikke du har funnet motorens "kritiske turtall".
    Det kommer uavhengig av hvor mye gass du gir og hvilket gir du er i?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  24. #49
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Spørs nok om ikke du har funnet motorens "kritiske turtall".
    Det kommer uavhengig av hvor mye gass du gir og hvilket gir du er i?
    Yup. Uavhengig av om det er i fri mens man ruser, 1. gir, 2. gir, 5. gir osv... Og fullstendig uavhengig av ladetrykk eller hvor mye gass man gir.

  25. #50
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard

    Har du bandasjert inn hele grenrøret?
    kan det bli noe forskjell med eller uten mon tro?
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •