Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Bilen er seig ved akselrasjon, trenger litt hjelp

  1. #1
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard Bilen er seig ved akselrasjon, trenger litt hjelp

    Hei alle sammen. Jeg har en volvo 850 2.0 automat 1996 modell.

    Problemet jeg har er at bilen oppfører seg som en skillepadde ved akselrasjon, det er akkurat som at bremsene skulle ligge på (noe de ikke gjør) og gass pedalen er noe hard å trykke inn. Nå vet ikke jeg hva som er normalt når det kommer til 850 men jeg vil anta at det skal være et moderat trykk på pedalen? Bilen er seig og har liksom ikke noe futt i seg. Men den er ikke slik hele tiden for plutselg så er det som at bremsene slipper og bilen fyker avgårde, god akselrasjon og kommer lett opp i hastighet og er sjapp i kryss osv. men som oftes så er den treig.

    Jeg har kjørt en diagnose test på den, fikk ikke opp noe error koder av dette. og ingen varsel lamper lyser heller. Motoren bruker nesten ikke olje og går utroligt pent, ikke noe anntydning til hakking eller ujevn gange verken på tomgang eller ved kjøring. Det har ikke blitt foretatt noen serviser på bilen mens jeg har hatt den.

    Jeg vet ikke om dette er et kjent problem på disse bilene eller ikke så håper på litt hjelp fra forumet, om hva jeg kan sjekke osv. noen tips på veien liksom.


    Tusen takk.
    Tommy Aleksandersen

  2. #2
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Det kan høres litt ut som at vinterprogrammet på automatkassa slår inn, for da blir det treigt i starten. Bare en tanke.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  3. Takk 850freak takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Virker bilen pigg og fin når den er kald og så daffer det av etter motortemp er på normalen?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. Takk 850freak takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Ja når du sier det så har jeg en knapp nede ved girspaken som det står vinter og sport på, mener denne står på vinter, noe jeg har trodd har vært noe øko knapp eller noe, ettersom det står sport på andre siden av knappen. Hva kan være galt hvis det viser seg at problemet er der selv om jeg setter den på sport funksjon?
    Men mener at dette problemet har gått fram og tilbake selv om jeg ikke har rørt knappen.
    Tommy Aleksandersen

  7. #5
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    nei det spiller ikke noe rolle om den er varm eller kaldt, ser ut til at bilen bestemmer selv når den vil være pigg eller ikke
    Tommy Aleksandersen

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Står den i vintermodus vil den alltid ta av i 3 gir for å unngå hjulspinn.. Prøv sportsmodus du.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. Takk 850freak takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Okay, kan ta en test på det i morra jeg, setter den over på sport og ser hva som skjer. Kommer tilbake med resultat.
    Tommy Aleksandersen

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Husk nå bare å slå av vintermodusen.
    Sett vippebryteren horisontalt, trykk knappen slik at du får grønt lys på venstre side av bryter.
    Vippebryter ned og den er i sport, gult/oransje lys på høyre side av bryter.

    Evnt sjekk instruksjonsbok.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  12. Takk 850freak takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Da fant jeg feilen. Vinter modus slo inn uten at jeg merket det, det var noe galt med bryteren. Greia var at jeg har ei pil på instrument bordet som lyste hele tiden, uansett hva jeg enn gjorde med den bryteren så lyste lampa så gikk ut i fra at den pila kun indikerte at girkassa var i orden eller at den indikerte gira. så tenkte ikke noe mere på dette. Etter noen tester tatt utifra det dere sa så fant jeg ut at bryteren i seg selv var gåen. Den var like seig i sport modus som normal. så prøvde å bytte bryteren siden dette var det letteste og vips så virket alt som det skulle. pilen sluknet når jeg trykka på vinter modus knappen 0g bilen skvatt avgårde, en ren fryd å kjøre den nå Tusen takk for tipset gswede og konso
    Tommy Aleksandersen

  14. #10
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Pila lyser om girkassa er i vintermodus, girspaken står i 3 eller L, eller at girkassa har ein feil.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  15. Takk 850freak takket for denne posten
  16. #11
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Pila lyser om girkassa er i vintermodus, girspaken står i 3 eller L, eller at girkassa har ein feil.
    Ja fant ut det etterhvert bortsett fra en ting du nevnte. er det en feil med kassa eller pnp bryteren som er montert på kassa så vil pila blinke og ikke lyse konstant. Den vil ikke indikere ved blinking hvis trykk bryteren er gåen.
    Tommy Aleksandersen

Lignende tråder

  1. trenger litt hjelp:-) vurderer og kjøpe Volvo s80 men vet ikke noe om bilen
    By utklev in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 03/09/13, 15:49
  2. Svar: 11
    Siste post: 05/07/12, 13:55
  3. trenger litt hjelp!
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/03/11, 20:08
  4. trenger litt hjelp..
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/04/10, 15:55
  5. Trenger litt hjelp her...
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 03/04/10, 18:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •