Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 112

Tråd: Få ned forbruk på b230fk!

  1. #1
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard Få ned forbruk på b230fk!

    Har en 98 mod 940 som bruksbil, men kjører såpass mye at den blir for dyr i drift. Så da kjøpte jeg ei dieselmerce, men det er jo bare driten i forhold! Så da starter egentlig denne tråden, hva kan gjøres for å få ned forbruket?

    Drivverk:
    940in er opprinnelig automat, men har bygd om til m90. Burde jeg finne en annen utveksling? Ligger på ca 2000rpm når nåla viser 80kmt.
    Trur også jeg skal gå over bremsene igjen, har en mistanke om at de ligger på litt.

    Chip.
    Lurer på ecotrim chip fra viking. Noen erfaringer?

    Turbo og eksos.
    Har det noen positiv innvirkning med feks. en t3 fra 740? Selvsagt overhalt eller i god stand.
    Grovere downpipe?

    Tenning.
    Bytte alt av tenningsdeler såklart. Noe her som kan oppgraderes i forbrukets favør?

    Luft.
    Kn innsats filter?

    Er det noe som bør gjøres ellers på motoren? Ikke totaloverhaling. Men hjelper det med annen kam? Isåfall hva er å anbefale?

    Noe annet jeg bør gjøre?
    Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  2. #2
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye bruker den nå da?
    Eksos vil hjelpe endel det, 3" uten cat fikk ned forbruket mitt med minst 1dl på mila

  3. #3
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Går på litern og litt til vil jeg tru. Men det har nok mye med bremsene som henger litt.
    Men da vil det hjelpe å få vekk bremsen av en turbo som sitter der og sikkert?
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  4. #4
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Har ikke konkret erfaring med det, men vil tro det.
    Min har ligget på ca 0.9 i snitt med endel småkjøring, går mere når det er mye tomgangsgåing pga snømåking og betydelig mindre når det er mye langkjøring.

  5. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Forbruk har MYE med dekk å hjulstilling å gjøre er mine erfaringer. Få det korrekt og kjørestil som at du kjører lastebil med cola boks til drivstofftank. Forbruksmessig ellers er det nok lite å gjøre med annet enn å holde den i god stand. De er naturlig tørste.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  6. #6
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Nettopp montert lesjø, så hjulstillinga er rett. Litt for mye luft i dekka er også på plass.

    Men synes det er merklig at 240in min med kina t3/t4, 3"jt, tlao chipper, a kam og er lavere gira bruker det samme på mila. Er da ikke så forferdlig mye vekt forskjell på disse.. Den må jo også ha full gass med jevne mellomrom for at lambda lampa ikke skal lyse og lukter bensin
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  7. #7
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    har du en frisk FK så kan du få den ned på 0,8 på langkjøring i alle fall. avhengig av kjørestil alt. og tilstand på motor.

  8. #8
    Registrerte brukere ss242 sin avatar
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Årnes/Akershus
    VCCN medlemsnummer
    453
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Gamle til fattern med ecomax chip, gikk ned mot 0,6 på langkjøring. Nå skal det sies at det er kjøring jeg ikke har tålmodighet til.

  9. #9
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Når jeg hadde 945'en målte jeg denne til ca. 0,7l/mil tur-retur Kongsberg - Tvedestrand med noen pådrag på motorvei (B230FK, M90, Viking Ecomax, 0.8 bar ladetrykk, 3" fra turbo og ut, 3.31 utveksling).

  10. #10
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsson Vis post
    Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning
    Du er så flink til å kjøre økonomisk at det ikke er noe som helst å hente? Isåfall kan du jo bare starte opp som instruktør og tjene inn de ekstra kronene det koster å kjøre 940 kontra dieselmerce..

  11. #11
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard Få ned forbruk på b230fk!

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Du er så flink til å kjøre økonomisk at det ikke er noe som helst å hente? Isåfall kan du jo bare starte opp som instruktør og tjene inn de ekstra kronene det koster å kjøre 940 kontra dieselmerce..
    Kjærevene, har ikke påstått jeg er verdensmester i å kjøre økonomisk akkurat. Men å holde jevn fart, unngå å kjøre forbi alt som er, unngå å bremse/gasse mer enn nødvendig og ta seg litt ekstra tid fra f.eks 60-80 soner ser jeg på som ganske økonomisk. Skrev det fordi det første folk sier er "endre kjørestilen" når spørsmålet kommer opp. Kjørte 0,67 på mila med 240in med f motor når jeg hadde den som bruksbil, så sier seg vel sjøl at jeg kjøre ganske avslappet. Mener jeg sjøl da.
    Kjører 250d automat og synes det går greit nok, sier sitt egentlig

    Så t3, 3" eksos(holder kanskje bare med dp og fjærne cat?) og en ecotrim chip, så bør jeg merke forskjell?
    Kom gjerne med innspill, tips og forslag!

    Hva med å øke komp litt?
    Kam med mer bunndrag?
    Sist endret av Nilsson; 26/01/15 kl 18:39
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsson Vis post
    Har en 98 mod 940 som bruksbil, men kjører såpass mye at den blir for dyr i drift. Så da kjøpte jeg ei dieselmerce, men det er jo bare driten i forhold! Så da starter egentlig denne tråden, hva kan gjøres for å få ned forbruket?

    Drivverk:
    940in er opprinnelig automat, men har bygd om til m90. Burde jeg finne en annen utveksling? Ligger på ca 2000rpm når nåla viser 80kmt.
    Trur også jeg skal gå over bremsene igjen, har en mistanke om at de ligger på litt.

    Chip.
    Lurer på ecotrim chip fra viking. Noen erfaringer?

    Turbo og eksos.
    Har det noen positiv innvirkning med feks. en t3 fra 740? Selvsagt overhalt eller i god stand.
    Grovere downpipe?

    Tenning.
    Bytte alt av tenningsdeler såklart. Noe her som kan oppgraderes i forbrukets favør?

    Luft.
    Kn innsats filter?

    Er det noe som bør gjøres ellers på motoren? Ikke totaloverhaling. Men hjelper det med annen kam? Isåfall hva er å anbefale?

    Noe annet jeg bør gjøre?
    Kjørestilen er så rolig den kan få blitt, så det har neppe noen innvirkning
    Hvis målet er minimalt forbruk så trenger du ett chip som gjør at motoren din går med så høy AFR som praktisk mulig. Det er FEIL! at 14,7:1 gir minimalt forbruk.

    Det er viktig at motoren arbeider lett og ledig ved cruising. Dette krever at man unngår turbo i alt for liten og tett utførelse. Denne http://www.finn.no/finn/torget/annon...rchQuery=turbo + ett Cosworth turbinhus i A/R0,63 + 3" eksos hjelper her.

    Når AFR blir høyere blir blandingen vanskeligere å antenne. Dette krever en god gnist og derfor en god coil for å unngå småfusking. Småfusking er at blandingen ikke antenner og ikke gjør nytte for seg. Den dyttes ut i eksosen og er helt bortkastet. Sjåføren kompenserer for tapet med å gi mer gass og forbruket øker.

    Her en coil som har gitt samtlige jeg kjenner til ett strålende resultat: http://www.summitracing.com/int/parts/acc-380876

    Luftfilterboksen hullborres frem mot lykten og ut mot innerskjermen. K&N filter er gode saker. Runde av evt. kanter i og rundt luftutgangen av boksen.

    God forstøving fra dysene er veldig viktig. Sjekk og rens dysene, evt. oppgrader til de nye tynne BOSCH 3 dysene.

    Har du 531 topp? Med større turbo og 3" eksos reduseres baktrykket og du kan montere en høvlet 530 topp for høyere kompresjonsforhold og høyere gasshastighet i innsugskanalene. Begge deler reduserer forbruket på rolig kjøring.

    Så tynne dekk som mulig hjelper, gjerne Michelin Energy e.l. og det samme gjelder senkesett, frontspoiler og tett grill.
    Sist endret av Batland; 26/01/15 kl 19:59

  13. #13
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Takk for supert svar!
    Ang turbo, hva med t3 fra 740? (Mest pga jeg har en slik liggende)

    Pertronix flamethrower coil, er det noe å satse på?

    Har helt standard 530 topp. Hvor mye er vettugt å ta av den? Er litt porting av den og innsug smart hvis det først skal av?
    Og hva med kam? Den som sitter der er kanskje grei til mitt bruk?
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsson Vis post
    Takk for supert svar!
    Ang turbo, hva med t3 fra 740? (Mest pga jeg har en slik liggende)

    Pertronix flamethrower coil, er det noe å satse på?

    Har helt standard 530 topp. Hvor mye er vettugt å ta av den? Er litt porting av den og innsug smart hvis det først skal av?
    Og hva med kam? Den som sitter der er kanskje grei til mitt bruk?
    Værsågod.

    Koble ladetrykksmåleren din til en nippel i intercooleren så skal du få se problemet, hvor hardt turboen jobber når du cruiser med nesten lukket gasspjeld. Spørsmål; hvor henter turboen energien til det bortkastede arbeidet fra? Jo, bensinen selvsagt. :(

    740 turboene har A/R0,48 turbinhus som er for lite og trangt til en 2,3L motor og hvis du måler eksosutgangen fra wg huset så får du se at denne er patetisk liten og trang. Ingen moderne turboer har dette fordi det er en gigantulempe.
    Hvis du vil bruke 740 turboen så bør/må du bytte til A/R0,63 turbinhus fra en ekte AT-turbo og så oppgradere til baklokk med 3" utgang.

    Petronix er helt sikkert bedre enn den gamle orginale coilen, men Ultracoilen er HELT unik. Man hører og merker forskjell på motoren fra første oppstart og nei - det er IKKE innbilning eller ønsketenking. Husk, kvalitet koster. Tennpluggledninger er slitedeler som bør / skal skiftes v/ 160 000 km for å forhindre umerkelig småfusking og økt forbruk.

    530 topp er gode saker. Jeg mener du bør åpne opp rundt eksosventilene og gjerne sette i 38 mm eksosventiler. Jeg diskuterer med flere ang. effektfordelene med større eksosventiler, men når det gjelder å redusere forbruket så hjelper større eksosventiler alltid. Innsugskanalene bør pusses til en grov overflate med 60 korn rondell.

    Du kan og bør åpne opp rundt dysene inne i innsugskanalene i innsuget. "1/2 hølet er stengt" orginalt. Helt forferdelig.

    Hvor mye du vil høvle toppen handler bare om hvor lavt ladetrykk du vil kjøre. Hvis du er fornøyd med 0,3 BAR så kan du sikkert ta av 1,5 - 2,0 mm.

    Jeg har aldri hatt troen på T-kammen. Siden redusert forbruk er målet her så hadde jeg nok gitt VX-kammen en sjanse.
    Sist endret av Batland; 26/01/15 kl 20:57

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Nøkkelen er som Batland sier, at det puster og fungerer sammen. Min selv-overhalte motor med stor IRX450-turbo, 440cc dyser, spesialkam fra KM Cams, E-innsug og 3" eksos brukt 1.06L i snitt på 55mil med venstrefilskjøring fra Tønsberg til Mantorp i Sverige. Vi snakker 140-50 i snittfart og rundt 5 drag opp til 200.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Batland, "de nye tynne BOSCH 3 dysene" har du link til disse?

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Her en moderne oppgradering for de originale 0280150357 og 804 dysene:

    http://www.fiveomotorsport.com/30lb-...ue-devil-bosch

    Her ett innblikk i de faktiske forholdene: https://www.youtube.com/watch?v=VfynoxL2RZI

    Hvis man i tillegg hadde montert dysene i toppen og montert E-manifold samt Ultracoilen så kunne man helt sikkert kjørt sjokkerende høye AFR, for lavt forbruk, uten problemer.
    Sist endret av Batland; 27/01/15 kl 15:55

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Da er Ultracoil bestilt i allefall, på ebay. 1100,- med frakt og moms

    Sent from my A0001 using Tapatalk

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Grattis. Bra for deg.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2014
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    lite innspill. b230fk, 300hk chipper, 3"rakrør, 3"lmm, 3"trykkrør, 968dyser, 13c turbo @1,3bar, 0,7 på langkjøring i ca 80km/t.

    samme oppsett som over men med 19T@1,1-1,2bar i 110-120 på ferie inn sverige. ca 1,5liter pr mil

    dette var på en sliten fk med 280' på telleren

    mvh.

  21. #21
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Var ikke ille pris på verken coil eller dyser synes jeg. Får begynne å samle litt deler nå da, og se hva som skjer
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    I dag bestilte jeg 8 stk BPR7EIX Iridium plugger her for 685,-
    http://www.ebay.com/itm/161353185674...%3AMEBIDX%3AIT

    Disse koster jo en god del mer i Norge.. fra 170-300-500! pr stk.

  23. #23
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Du får de enda billigere hos rockauto

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runar Vis post
    I dag bestilte jeg 8 stk BPR7EIX Iridium plugger her for 685,-
    http://www.ebay.com/itm/161353185674...%3AMEBIDX%3AIT

    Disse koster jo en god del mer i Norge.. fra 170-300-500! pr stk.
    Slike plugger ble utviklet for at vedlikeholdsfrie tenningssystemer med veike multicoiler skulle slutte å tenningsfuske slik de gjør med tradisjonelle strømkrevende tennplugger. I utgangspunktet hjelper bare plugger med tynn elektrode dersom man har veikt tenningsanlegg og de tilfører derfor ingenting når man har ett kraftig tenningsanlegg. Hvis du skal få noen fordeler med disse så må du åpne pluggåpning fra ca. 0,7 som de orginale BP6ES pluggene har og opp til noe i intervallet 1,1 - 1,5 mm.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Da prøver jeg det. Har god erfaring med større pluggåpning. Hadde det når jeg hadde B21AT, med Jacob Electronics coil, funket bra!

    Sent from my A0001 using Tapatalk

Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Ujevn tomgang og høyt forbruk b230fk
    By endfje in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 42
    Siste post: 05/01/15, 21:16
  2. Forbruk, V70 D3 11 mod.
    By radar in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 09/09/11, 11:17
  3. v70 tdi forbruk
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/03/11, 13:33
  4. B230FK Forbruk
    By Autosnuskus in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 19/02/11, 20:20
  5. Forbruk på V70 2.5 TDi
    By Per-Oskar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 05/06/10, 16:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •