Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: DIM - reflowing, noen som vet nøyaktig hvor det bruker å gå galt?

  1. #1
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard DIM - reflowing, noen som vet nøyaktig hvor det bruker å gå galt?

    Jeg har vært på elektroavdelingen på høgskola mi, og vi har reflowa selve CPUen. Det ble bedre, men det er enda noe tull. Jeg fant en løs fot under stereolupa, men hadde bare et 0,9mm flatjern å pirke med. Skal få tak i en synål til imorra, har en time til overs til å fikle litt.

    Men er det noen som vet spesifikt hvilken fot som som oftest lager akkurat disse problemene, evnt. om det er andre chiper, transitorer, motstander eller kondensatorer som kan gjøre dette?
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Har du kikket på denne tråden, spesielt postene fra budulan?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Hele den sida der er bare bullshit! Går ikke å registrere seg, fordi anti-spammen (hvilket år var det i fjor), er for det første steingammel, for svaret er 2011. For det andre nekter den å godta brukeren min, uten at jeg får melding om hvorfor.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  4. #4
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Om du er bruker, kan du laaste opp bildene han la ut på imgur og dele dem her så jeg får sett dem?

    Nyttesløst når man må gjette årstall som var i fjor, og så få feil på noe som ikke engang står at er feil.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  5. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Jeg registrerte meg uten problemer, takk for tipset om at årstall var 2011.

    Her er bildene. Skumleste litt, og så at flere også hadde hatt problemer med "RA6 Name tag on component: 201".











    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #6
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Var det siste bilde av ham? Akkurat der han har satt en ring rundt og zooma inn kraftig har jeg garantert to løse føtter på min som jeg å sjekke opp senere idag.
    Sist endret av Jakke; 02/09/14 kl 09:21
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Nei, det siste bildet kom ikke fra budulan.
    Det var Hen3 som tipset om at han fant en feil med loddingene på IC6 fra Yazaki, han hadde kun problem med blinklysindikator/lyd.
    De fleste som har problem med displayene lokaliserer det til CPU1 fra Motorola.
    Kjøleribben som er montert på bilde 4 er uoriginal.
    Hvis motstandsnettverket RA6 har dårlig kontakt er det ikke liv i displayene.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Mente bildet med rød sirkel.

    Men, at du nevnte RA6 var bra, fordi jeg fikk sjekka alle loddepunktene på CPUen med stereomikroskop igjen, lodda de 5 som enda var dårlige, og det var bedre.

    Så kom noe kødd igjen (hey, jeg må ikke slå liv i den med en snusboks HARDT lengre!), og når jeg tok fingeren over RA6 og RA4 skjedde det ting. Men iblant skjedde det ting når jeg var borti bare kortet lengre til høyre. Så enten er det RA6 eller RA4, eller så er det kortet, altså noen baner som er gåene. Isåfall er løpet kjørt.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  9. #9
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    I følge andre tråder fant jeg følgende informasjoner om
    DIM
    :

    Generally speaking there can be 3 areas of problems:
    - IC1 - power supply
    - CPU1 - main processor (communicates via
    CAN
    bus and controls LCDs via LCDs driver ICs)
    - IC6 - peripheral ASIC, which actually controls dials and some LED indicators via interface ICs (simple set of bipolar transistors with open collector)

    Her er et hjemmelaget skjema av noen koblinger på
    DIM
    , og her er datablad for CPU1 (MC912DG128A) med pinneoversikt.

    Hvis jeg skal gjette på hva som skjer så er
    DIM
    loddet med blyfritt loddetinn som ikke er like fleksibelt som gammeldags blyholdig. Dermed kan mekaniske deformasjoner av kortet eller termiske bevegelser (oppvarming/nedkjøling) gjøre at loddingene løsner etter noen år.
    Blå beskyttelseslakk på IC-pinnene kan fjernes med aceton på Q-tips. Rengjør med oljefri elektronikkspray. Bruk gjerne ekstra flussmiddel for å rense loddeflatene, men pass på at dette ikke er aggressivt men tilpasset elektronikk.
    Sist endret av FroBe; 03/09/14 kl 08:34
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Lignende tråder

  1. Hvor galt/dyrt blir dette å fikse? RUST
    By christoffera in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 22/05/12, 09:19
  2. Noen som bruker nal her?
    By jacobsen in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 38
    Siste post: 22/05/11, 18:22
  3. Hvor mye bruker deres 940`er?
    By Stålet in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 02/05/11, 05:00
  4. Hvor mye bruker bilen din på mila i kulda?
    By Shaiko in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 114
    Siste post: 26/03/10, 21:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •