Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Automatkasse som hopper ut av gir etter flushing.. V70N 2.4T AWD 2001 mod

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Automatkasse som hopper ut av gir etter flushing.. V70N 2.4T AWD 2001 mod

    Hey folkens, håper noen har noen gode tips og råd til meg her..

    Hvert år siden jeg kjøpte bilen (2011) har jeg fått utført flushing av girkassen, dette er utført av det lokale Volvo-verkstedet.
    I forrige uke hadde jeg årets flusherunde.. Hentet bilen ut fra verkstedet, idet jeg kom ut på hovedveien, smalt bilen ut av gir..
    Etter noen sekunder var giret på plass igjen, dette gjaldt både i D, 4. og 3. Det her har aldri hendt før, så jeg satt der som et spørsmåltegn i førersete..
    Kjørte tilbake til verkstedet, de feilsøkte og styrte litt, men kom fram til at girkassen måtte byttes..

    Var på et lukket område i helgen å testet bilen, den funker, og girer normalt, helt til den plutselig ramler ut av gir, etter en liten stund er giret på plass igjen..
    Har noen av dere vært borti dette tidligere? Kan det være en elektrisk feil?

  2. #2
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    Bør ikke være et problem, men står det noe på kvitteringa ang hvilke olje de har brukt?
    Har du peilet olja, for å være sikker på at nivået er riktig?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eklund1 Vis post
    Hey folkens, håper noen har noen gode tips og råd til meg her..

    Hvert år siden jeg kjøpte bilen (2011) har jeg fått utført flushing av girkassen, dette er utført av det lokale Volvo-verkstedet.
    I forrige uke hadde jeg årets flusherunde.. Hentet bilen ut fra verkstedet, idet jeg kom ut på hovedveien, smalt bilen ut av gir..
    Etter noen sekunder var giret på plass igjen, dette gjaldt både i D, 4. og 3. Det her har aldri hendt før, så jeg satt der som et spørsmåltegn i førersete..
    Kjørte tilbake til verkstedet, de feilsøkte og styrte litt, men kom fram til at girkassen måtte byttes..

    Var på et lukket område i helgen å testet bilen, den funker, og girer normalt, helt til den plutselig ramler ut av gir, etter en liten stund er giret på plass igjen..
    Har noen av dere vært borti dette tidligere? Kan det være en elektrisk feil?
    Samme problemet jeg fikk etter flush av kasse for noen år siden. Bilen gikk plutselig i nøytral og turtallet gikk opp for så å smelle bilen i gear.
    Ble å kjøre til Sverige for bytte av kassa etterpå. www.automatlador.se i sødertelje.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Triste greier. Historiene føyer seg inn i rekken av tusentalls andre, verden over, som har fått kassene ubrukeliggjort ved flushing.

    Rart at samtlige på forumet fremdeles HØYLYDT sverger til flushing kontra tapp og fyll.. den som er med på leken må tåle steken..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. #5
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Hvilket gir hopper den ut av? Hvis problemet oppstår når du har girspaken i "3", så er det ett av de tre første girene antar jeg. Skjer dette under jevn fart, eller i det automaten prøver å gire opp eller ned til neste/forrige gir?

  6. #6
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Du må selvfølgelig ta kontakt med et girkasseverksted som KAN automatkasser, og få de til å vurdere om kassen må byttes. Hør med Rats eller Automatgear Service.
    Vil vel tro at dette skjer når kassen prøver å skifte gir. En solenoid kobler fri f. eks 3 gir, og solenoiden som skal legge inn 4 giret "henger" pga dritt som har klabbet på den... og dermed går kassen i fri.
    Kan så godt være at et nytt ventilhus med nye solenoider gjør girkassen din som ny igjen. Det er mye billigere enn å skifte hele girkassen.

  7. #7
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Hvis det skjer opp til tredje gir, så er det godt mulig det holder å bytte bakdekselet til b4 servoen. Du får kjøpt en oppdatert versjon hos volvo.

    Har de som flushet kassen i tillegg resatt adapsjonen vil du merke at den ikke girer så veldig pent fra 2. til 3.gir. Men at du kan telle 1001-1002-1003-osv er kanskje litt i lengste laget, såvidt jeg husker fra da jeg resatte adapsjonen. Men at turtallet øker og bilen ser ut til å være i nøytral kan det lett oppleves som ja.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Den hopper ut av alle gir.. både D, 4. og 3. gir.. Dette skjer uten at bilen girer også, har ikke funnet noe spesielt mønster som tilsier når den hopper..
    Har sjekket litt rundt å finner ut at Hellstenab.se er billigst på levering av ny kasse.

  9. #9
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Det var sendt ut instruksjonar om at ein skulle fylle litt ekstra på desse kassene etter dei hadde vore på marknaden ei lita stund, og du har kanskje ein av desse tidlege kassene som skulle hatt litt ekstra med olje.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    ja jeg måtte selvfølgelig sjekke oljenivået etter at jeg fikk bilen tilbake. Oljenivået er en del høyere en max-merket, ved varm kasse..
    Så da er vel noe gjort rett..

  11. #11
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Igjen... hør med Rats og Automatgear Service om de har vært borti problemet tidligere. Det kan være at girkassen din er i skjønneste orden, og at den bare trenger et nytt ventilhus. I såfall sparer du mye kronasjer på den samtalen!

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 64PV Vis post
    Igjen... hør med Rats og Automatgear Service om de har vært borti problemet tidligere. Det kan være at girkassen din er i skjønneste orden, og at den bare trenger et nytt ventilhus. I såfall sparer du mye kronasjer på den samtalen!
    Takker, har sendt dem mail.

  13. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    RATS er eit firma eg har stor tiltru til, dei veit kva dei driv med i motsetning til Volvo som ikkje kan gjere anna enn å skifte komplette girkasser.

    Dei kan mest truleg stille diagnose berre ved prøvekjøring av bilen. Kostar deg 300kr!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #14
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Triste greier. Historiene føyer seg inn i rekken av tusentalls andre, verden over, som har fått kassene ubrukeliggjort ved flushing.

    Rart at samtlige på forumet fremdeles HØYLYDT sverger til flushing kontra tapp og fyll.. den som er med på leken må tåle steken..
    Første gang jeg hører at flushing kan være ødeleggende...?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ville glatt tatt en tur til RATS før jeg vurderte å bytte kassa.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Triste greier. Historiene føyer seg inn i rekken av tusentalls andre, verden over, som har fått kassene ubrukeliggjort ved flushing.

    Rart at samtlige på forumet fremdeles HØYLYDT sverger til flushing kontra tapp og fyll.. den som er med på leken må tåle steken..
    Har aldri hørt fra noen at flushing har tatt livet av noe som helst. V70'en min er flushet hver 50.000 og nå rullet 460.000. God som ny.
    Første eg gjorde med XC'en var å flushe den. "Oljen" var svart som bek. Og det gikk sånn ca 17 ltr før oljen som kom ut var klar.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  17. #17
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    RATS skal jo ha 25.000kr bare for å se på kassa.

Lignende tråder

  1. Pris på oljeskift/flushing av automatkasse
    By kevhans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 52
    Siste post: 27/04/16, 06:40
  2. 850-X70: Flushing av automatkasse
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 65
    Siste post: 23/05/14, 16:44
  3. V70N 2.0T 2001, Automat girer fortsatt hardt etter flushing.
    By xphenz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 42
    Siste post: 26/02/13, 12:22
  4. V70N 2.0T 2001, Fjusker fortsatt etter bytte av gasspjeld.
    By xphenz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 24/01/13, 22:11
  5. flushing av automatkasse
    By vikry in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 18/07/12, 10:23

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •