Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Problem automat XC90 D5

  1. #1
    Registrerte brukere eds sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    429
    Innlegg
    226
    Antall takk

    Standard Problem automat XC90 D5

    Hei.
    Da er nok gode råd dyre.
    Har vært på tur med min XC90 D5, og automaten oppleves ikke helt bra. Ved langvarig kjøring med campingvogn, så vil den ikke gire ned til 5. gir.
    Fikk også en feilmelding om serv. erfordras, da sluret bilen bare når jeg ga gass.Ventet litt og kjørte pent til nærmeste verksted. På Bilia Follo resatte de adapsjonen, og mente oljen luktet brent. De mente at det var lurt å bytte oljen.
    Feilkodene var:"
    ECM
    -5310 Kommunikationsfeil med
    TCM
    " og "
    TCM
    -002F Lock-up funktion slirar eller er inte inkopplad"
    Teknikeren sa at hvis oljen blir for varm, så kobler ikke lock-upen inn. Hva nå det enn betyr.
    Det var ikke tid til å bytte olje, men de prøvekjørte bilen etter å ha resatt adapsjonen, og de mente den gikk bra.

    Vi kjørte videre, og nå benyttet jeg den manuelle delen av Geartronicen, slik at ikke oljen skulle bli unødig varm.
    Det går bra lenge, men etter 15-20 mil så merker jeg at den blir verre å få ned i 5.

    Når jeg i dag er kommet hjem begynte forundersøkelser om hva som må gjøres.
    Volvoforhandleren mener girkassen må byttes > 70.000,- alternativt kunne jeg høre med Rats. Det var ikke noe vits med flushing mente de.
    Tok en telefon til Rats, som mente at kanskje ventilhuset måtte byttes > ca 18.000,- > Rats mente også at å flushe girkassen var å kaste penger ut vinduet.

    Det jeg synes er rart er at girkassen virker fint lenge, før den begynner å "tulle". > Vil ikke gire til 5.
    Ved normal kjøring virker den helt fint.
    Jeg er også skeptisk til at Rats mente at problemet ikke hadde noe med oljen å gjøre. Det er vel den som blir varm?
    Teknikeren på Bilia Follo sa jo at oljen burde byttes, siden den ikke vil gå i lock-up når den blir for varm....

    Er det noen som har gode råd her?
    Bilen har forøvrig gått 260.000,-, noe som Volvoforhandleren mente var levetiden på en slik automatkasse.

    Det som også hører med til historien er at jeg nettopp har vært ut med girkassen for å bytte tetninger og simmering. Da ble det også nesten 20.000,- i kostnader....

    Er nok et realt tabbekjøp jeg har gjort her.
    EDS

  2. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    2004 dette? Då har jo den fem og ikkje seks gir. RATS meinte nok at ei flushing ikkje ville løyse problemet og var dermed unødvendig feilsøking.

    Høres uansett ut som RATS er vegen å gå.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #3
    Registrerte brukere eds sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    429
    Innlegg
    226
    Antall takk

    Standard

    Fem gir har den ja. Har vel ikke gitt inntrykk av at jeg tror jeg har seks?
    Har hørt mye bra om RATS, men ble veldig skeptisk da de mente at det ikke hadde noe med oljen å gjøre.
    Forhørte meg med en kjenning i går. Han kan mye om motor og drivverk. Han mente at de som sier at oljen i en automatkasse ikke har noen betydning for hvordan automaten oppfører seg, ikke har greie på det de snakker om. Han sa at når oljen blir for varm, så forandrer viskositeten seg, og "kreftene" i oljen forringes. Jeg fikk en lang utredning om hvordan automatkassene virker, og det hørtes fornuftig ut. En god olje er helt livsnødvendig i en automatkasse, mente han.
    Derfor blir jeg skeptisk når Ole Ringstad sier at oljen i automatkassa ikke har noe med funksjonsfeil å gjøre.
    Jeg brukte lang tid på å forklare Ringstad at kassa virker helt greit ved vanlig kjøring, men at den blir litt "rar" etter langvarig kjøring med vogn, men det virket som om han hadde bestemt seg for at kassa var gåen uansett...
    Ser nå også at det står i instruksjonsboka til bilen at å ettermontere oljekjøler på biler som skal trekke slepvagn må vurderes. Det finnes vel ikke originalt til D5?
    En annen ting som står, som gjør at jeg tror det har noe med for varm olje å gjøre, er: "Ved överhetting reagerer växellådan gennom en innebygd skyddsfunktion. Se meddelande i displayen!"
    Det jeg er redd for er at det jeg opplever kanskje er normalt ved langvarig kjøring med belastning? Og at ved å sende girkassen til Rats, eller kjøper en ny, blir å hive penger ut av vinduet? Hva er garantien for at det ikke blir tull ved langvarig kjøring med vogn etter "overhaling" hos Rats eller ved bytte av girkasse.
    Kan det kanskje være en ide å montere uoriginal oljekjøler i stedet for?

    EDS

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Hadde akkurat samme feil som deg, dog på en V70.

    Kjørte med den sånn i 2 ferier før jeg byttet kasse i den. Funket da flott de neste 2 feriene jeg hadde bilen.
    Kjørte også med campingvogn.
    Jeg byttet olje før hver ferie men feilen dukket alltid opp på et eller annet tidspunkt i ferien.

    Får orginal oljekjøler til XC90 d5. Har en fra XC90 liggende men passet ikke rett inn i V70 så jeg kom aldri lengre før jeg byttet bil

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2013
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Hadde selv tilsvarende problemer på min 03 modell D5 XC90 for en 3 år siden. Gikk ofte også i nød i lange slake oppover bakker hvis jeg ikke kjørte i manuell. Den hadde da gått ca 180 000km. Verksted mente jeg måtte bytte girkasse, men det utlegget ville ikke jeg ta helt uten videre, så jeg fikk flusha kassa og har nå kjørt 70 000 siden det og har overhodet ikke hatt noen problemer med den selv med tung henger. Vurderer nå å flushe igjen for ikke å få problemer igjen. Tror mye av årsakene til automatkasse problemene skyldes at disse ikke blir byttet olje på. har også en 06 model XC90 V8, der kassa ble byttet på 120 000 av forrige eier.

  6. #6
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard Problem automat XC90 D5

    Utrolig at Volvo mener oljen på automatgirkasser bare skal byttes på taxi og utrykningsbiler pr 60.000km.

    Bør byttes uansett


    -
    Per Turbo
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder/Chairman

Lignende tråder

  1. XC90, å kjøpe seg ett problem?
    By Sigbha in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/02/14, 21:10
  2. Tomgangs problem 855 2,5L 10V 94.mod. automat
    By cosworth in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 20/03/13, 11:58
  3. gear kasse xc90 automat d5 2003
    By gussi in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 07/09/12, 16:53
  4. Problem med overdrive 940 automat
    By Reinsvoll in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 11/04/12, 19:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •