Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Har jeg, vinterlagring eller Ctek laderen ødelagt batteriet?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2014
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Har jeg, vinterlagring eller Ctek laderen ødelagt batteriet?

    Hei,
    dette gjelder riktignok et mc-batteri, men tillater meg å spørre da det er 12-volt alt sammen

    Det gjelder et yuasa ytx-14bs batteri. Jeg satte vekk sykkelen i oktober og fjernet ikke batteriet. I mars tok jeg ut batteriet for å lade det før bruk, så jeg sjekket ikke om jeg fikk start først (ville skifte olje før jeg startet). Satte på mc-modus på min ctek zafir .45 og lot det stå noen dager etter at laderen lyste grønt. Når jeg så satte batteriet i sykkelen var det såvidt jeg fikk start, og etter to turer fikk jeg ikke start i det hele tatt. Tenkte først at jeg hadde satt fra meg sykkelen med parkeringslyset på (et hakk ned i tenningen fra der det skal stå, lett å glemme når man ikke har kjørt hele vinteren) og ladet igjen. Får nå ikke start i det hele tatt rett etter lading. Voltmeteret viser 12 v som dropper til 8 volt når jeg forsøker starte, og det kryper så sakte oppover til 11-12volt igjen når jeg lar det stå et minutt.

    Jeg ser nå at på batteriet står det en helt annen ladeprosedyre enn det jeg kan lese meg frem til at ctek laderen gir. Frykter da at det er jeg som ved å bruke feil lader har ødelagt batteriet? Eller er det at batteriet stod i 5-6 måneder i en tørr garasje med plussgrader? Eller bør jeg sjekke laderen for feil?

    Takker for hjelp!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. aug. 2010
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Batteri som står i mere enn 3 mnd. uten og lades eller brukes er i 99 % av tilfellene kaputte. Kjøp deg nytt batteri, så neste vinter slenger du på den ctek laderen din om høsten og setter den på innstillingen for motorsykkel. og lar den stå slik noen dager. Så kan du sette den på noen dager igjen på nyåret:-) Da har du et tipp topp batteri til våren igjen :-) Jeg jobber på mekonomen og hver vår og høst selger vi i massevis av disse batteriene. Vår=moped/motorsykkel og om høsten skal alle ha til snøscooteren som har stått hele sommeren:-)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2014
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for det! Trodde at batteri kunne stå lengre uten å bli brukt, men nå vet jeg det.

  4. #4
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rocke-rolf Vis post
    Takk for det! Trodde at batteri kunne stå lengre uten å bli brukt, men nå vet jeg det.
    Tar du av polene er ikke det noe problem.

Lignende tråder

  1. Etterlyser vinterlagring i Akershus.
    By E.Winjum in forum Etterlyst
    Svar: 0
    Siste post: 08/12/11, 22:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •