Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Startproblemer Volvo Polar - 940 2,0 ft, 98-modell

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2014
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Arrow Startproblemer Volvo Polar - 940 2,0 ft, 98-modell

    Hei.
    Håper noen kan hjelpe meg. Har lest de fleste trådene med startproblem, men føler ikke at det samsvarer med mitt problem.

    Har vært på verksted 3 ganger uten at de klarer å finne feilen.
    Symptomer:
    Enkelte ganger starter den helt greit. Noen ganger står den og hopper som en totakter og etterhvert kommer den opp på normalt nivå. Aldri problemer under kjøring eller på tomgang, kun ved start. Har skiftet: Bensinpumpe & rele, fordelerlokk, plugger, pluggledninger, coilledning, temperatur sensor (under innsug nr. 3). Turbo og lambdasonde er også skiftet for noen måneder siden.

    Etter at temp.sensor var skiftet startet den som normalt i 3-4 dager for deretter å få samme symptomene igjen. Jeg kan i utgangspunktet svært lite med bil, men har mer eller mindre gitt opp verksted. Vurderer å skifte svinghjulsensor men fikk tilbakemelding fra verksted at da skulle det også vært problemer under kjøring.

    Har noen en ide om hva som er galt eventuelt finnes det noen i Trondheimsområdet som kan se på den. Imøteser svar.

  2. #2
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Har du bytta bensinfilter? Eller tatt en titt på pumpa i tanken? Kan egentlig høres jt som no dårlig kontakt eller noe:-)
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  3. #3
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sjekk dette.

    Siden den hakker og hopper når du får start så er det ikke sikkert dette er hvovedproblemet, men det er verdt en titt i og med at dette er en svakhet.

    Hvis problemet kun er der når motoren er kald så ville jeg prøvd å skifte tempgiver igjen. Husk å skifte riktig tempgiver da (den til motorstyringen, ikke den til instrumentet).

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2014
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.
    Ang. bensinfilter så gikk verkstedet over hele bensinsystemet da de skiftet bensinpumpa. Jeg vil vel anta at de også sjekket/byttet filter. Hvis det var filteret, burde ikke dette ha merktes når man også kjører?

    Bensinreleet er nesten nytt, fordi dette var det første jeg prøvde på da verkstedet ikke klarte å finne feilen. Da også virket det som om bilen var litt bedre et par dager før den falt tilbake til gamle synder. Ad temp giver - er det den som står bak på veivakselen?

  5. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rejoha Vis post
    Takk for svar.
    Ang. bensinfilter så gikk verkstedet over hele bensinsystemet da de skiftet bensinpumpa. Jeg vil vel anta at de også sjekket/byttet filter. Hvis det var filteret, burde ikke dette ha merktes når man også kjører?

    Bensinreleet er nesten nytt, fordi dette var det første jeg prøvde på da verkstedet ikke klarte å finne feilen. Da også virket det som om bilen var litt bedre et par dager før den falt tilbake til gamle synder. Ad temp giver - er det den som står bak på veivakselen?
    Ta en titt på det selv om det er nytt. Det koster så og si ingenting å kontrollere og/eller fikse det hvis du følger guiden min. Har hvert borti et tilfelle der samme bil har hatt dette poblemet 2 år på rad etter vinterlagring. Da har bilen blitt satt til lagring helt feilfri og så starter den ikke når den skal ut igjen etter vinteren.

    Det kan bli ganske varmt i releer som dette, særlig på 700/900 da releet står en trang plass sammen med andre releer som også lager varme. Derfor kan loddepunktene sprekke.


    Som sagt det er ikke sikkert dette er feilen, men jeg har lært at man skal begynne med de enkle tingene først. Er det bensin på tanken?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2014
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    Ta en titt på det selv om det er nytt. Det koster så og si ingenting å kontrollere og/eller fikse det hvis du følger guiden min. Har hvert borti et tilfelle der samme bil har hatt dette poblemet 2 år på rad etter vinterlagring. Da har bilen blitt satt til lagring helt feilfri og så starter den ikke når den skal ut igjen etter vinteren.

    Det kan bli ganske varmt i releer som dette, særlig på 700/900 da releet står en trang plass sammen med andre releer som også lager varme. Derfor kan loddepunktene sprekke.


    Som sagt det er ikke sikkert dette er feilen, men jeg har lært at man skal begynne med de enkle tingene først. Er det bensin på tanken?
    Ja det blir veldig varmt i releboksen ja. Skal ta en sjekk. Det var en veldig fin oppskrift/illustrasjon så selv jeg kan ta sjansen på å prøve.
    by the way: noe annet som oppstår er at speedometer plutselig slutter å virke for deretter å komme tilbake igjen under vanlig kjøring. Tviler på at det har noen sammenheng med startproblemene men hva er årsaken?

  7. #7
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Startar den kvar gong, for å fjuske av og til til den har gått litt, eller er den vanskeleg å starte av og til? Eg blei litt usikker på korleis du skreiv
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  8. #8
    Registrerte brukere catoers sin avatar
    Medlem siden
    02. des. 2012
    Sted
    Alverstraumen
    Innlegg
    350
    Antall takk

    Standard

    det du nevner med speedometeret hadde jeg på min 940 for ca 1 år siden. tok ut instrumentpanlet og gikk over alle loddepunktene. speedometer har ikke sluttet å virke siden =)
    Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)

  9. #9
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    830
    Antall takk

    Standard

    Ville prøvd å bytte svinghjulsensoren og.
    Hadde det samme problemet på 92 mod 240.
    Gikk elendig ved start. Men kjørte tur retur Bergen-Gøteborg.
    Byttet svinghjulsensoren når jeg kom hjem, og siden har startene vært uten problem.
    Når jeg målte svinghjulsensoren den gang var ohm-en rett, byttet derfor mye ant unødvendig før jeg fant ut hva det egentlig var.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2014
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Startar den kvar gong, for å fjuske av og til til den har gått litt, eller er den vanskeleg å starte av og til? Eg blei litt usikker på korleis du skreiv
    Den starter tilnærmet normalt av og til. Føles ut som den henger litt igjen før den går ordentlig, men dette er tilnærmet ubetydelig. Av og til står den og hopper på 2 eller 3 sylindre før den stopper. Når dette skjer må jeg gi halv gass og etter 2-3 runder med hopping starter den vanligvis til slutt. En og annen sjelden gang starter den ikke i det hele tatt. Da har den startet ved i rulle den i start.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2014
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Med tanke på både rele og instrumentpanel høres det ut som om loddebolt er et viktig verktøy når man har nostalgiske tilbøyligheter

  12. #12
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Har problemar med det sjøl at 240 min startar opp og går på 4, men er eg borti gassen går den på 2 eller 3 i cirka 10 sekund før den går på alle 4. Før var dette kun om vinteren, og berre når den var kald. No skjer det no og virkar det som. Ein gong drukna den til og med, stod og putra før den stoppa heilt Ein meinte det var noko med hjernen, at den fekk for mykje når den var kald.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Lignende tråder

  1. EDS: 1994 Volvo 940 Polar - familievogn
    By eds in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 323
    Siste post: 26/07/23, 07:35
  2. 940 polar, kva betyr polar?
    By frealm05 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 16/04/17, 08:12
  3. Selges: Volvo 240 STV 91 POLAR 10.000kr
    By Paul H in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 11
    Siste post: 28/03/14, 14:02
  4. Volvo 240 1992 Super Polar selges
    By Chris in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 24/01/14, 21:02
  5. volvo 240 polar til salgs
    By hans-ingve in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/09/13, 17:07

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •