Da skal jeg prøve å lage en forklaring da, på hvordan bytte virvelspjeld.

Jeg startet med å ta bort tårnstaget, øvre motorfeste og pyntedekselet over motoren.
Så tok jeg av slangen mellom innsugsmanifold og blandekammeret for egr, samt slangen til veivhusventilasjonen. Den demonterte jeg kun på boksen på blokka, kan alternativt kobles av innsuget istedet.



Etterpå taes bakre dekselet som delvis skjuler kontaktene til injektorene. Sitter 4 stk muttre i hvert hjørne, 10mm pipe. Disse kan sitte godt og drar med seg tappen under rundt så du må skru ut hele greia.
Sitter 2 kabler festet i dekselet mot torpedoveggen, disse drar du ut av dekselet og lar de ligge løst.




Her demonteres overløpsrør på injektorene. Man tar ut fjærklipsene og drar koblingene rett opp.
I mitt tilfelle satt koblingene fast men trengte bare litt hjelp med et flatt skrujern for å bli overbevist.
NB: O-ringene på disse koblingene sees godt over for skade og smøres med olje før de monteres igjen når man setter sammen. De fåes ikke løse hos volvo, men skal sjekke om vi har noen som er like på lastebil. Og klipsene må muligens trimmes litt for å få spennet igjen etter demontering da de koster 114 kr stk!!!



Her tok jeg litt feil på hvor klemmene skal klippes. Det er ikke den jeg viser men de 2 små nedenfor.
OBS OBS: Sett en tang på den av de 2 slangene som går til termostathuset, da det kommer kjølevæske ut av slangen fra den siden. Det vil renne ut litt når du deler dem men det er så lite at.



Et lite oversiktsbilde. Her ser dere at røret som ble koblet av i sted, er lagt mot høyre for og gå klar innsugsmanifolden når den skal av.



Kontaktene til injektorene kobles fra, og legges bak motoren. Koble også fra kamakselgiveren som sitter mellom sylinder 4 og 5, og demonter den. Pass på o-ringen som skal sitte på den!!



Her taes trykkrørene av til injektorene.



Og injektorene er på tur ut. 10mm kopp her også.



Og selvsagt skulle 1 sitte fast noe inni granskauen. Dette er nr 4, og nr 5 satt litt den også, men den kom med tæsj laget for demontering av injektorer på volvo sine lastebiler.
Etter 10 timer badet i volvos rustløser (forøvrig en av de bedre rustløserne som finnes) så startet den å rikke på seg. Måtte ta vannpumpetang og vri hele injektoren frem og tilbake før den ville bli med tæsjen opp.
Glemte i sinne å ta bilde men er ikke noe rart de blir sittende fast. Vann, aluminium og stål er en dårlig kombinasjon. Anbefaler å demontere injektorene og sette de inn med keramisk fett el lignende.



Så var innsugsmanifolden av. Og det var ikke noe pent syn som møtte meg. Innsugsmanifold og innsugskanaler var fulle av koks og bløt gugge. Men er imponert over blankheten på resten da, tydelig at oljen gjør jobben sin her hvertfall.



Og så er rengjøringa i gang. Lagde meg en enkel men velfungerende sak, glemte bilde nå også. Tok en 10mm plastslangebit som jeg tapet fast i tuppen på støvsugeren (ikke den frua bruker i stua nei), skråskjærte tuppen på slangen litt og skrapte vekk gugga nedgjennom kanalene. Ser forskjellen her på 2 kanaler. Skal man få det bedre enn dette så må hele toppen av og demonteres helt ned i biter og vaskes kjemisk, for dette sitter.



Innsugsmanifolden la jeg opp ned og fyllte med white spirit til det nesten rant over, og lot den stå så lenge jeg følte for. Helte ut spiritn og satte den i delevaskeren i 30 min.
Tok en runde med skrujern og pakningsskrape for å løsne det som ikke vaskeren tok. Brukte trykkluft og blåste ut restene samtidig som jeg skrapte. Etterpå bar det i vaskeren igjen i 1,5 time.




Ble egentlig ganske fornøyd med renheten :-)



Vasket over anleggsflatene med power cleaner fra Innotech, og renset opp injektorkanalene med samme slange som på innsuget og et skrujern. Pass på og få anlegget i bunn helt blankt og rent slik at kobberskiva på injektoren får en god tetningsflate.

I delene jeg fikk så var det med nye spennringer, kobberskiver og skruer til injektorene.
Tiltrekingsmoment brukte jeg standard for M6 skruer, som er 10Nm.
Ny pakning til innsugsmanifolden fulgte også med. Brukte 10Nm på de skruene også så vidt jeg husker, startet i midten og gikk meg utover etterhvert for og få rett press på pakningen.
Nye trykkrør fulgte også med, dro de fast med fornuft da jeg ikke vet riktig moment eller hadde verktøy for å sette momentet med.
Så er bare og sette sammen i motsatt rekkefølge.

Var hos Kverneland bil for kalibrering/ adapsjon av spjeldmotor etterpå.


sendt fra tab 2 fjøla