Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  39
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 75

Tråd: Håkon's 1987 Volvo 240 Turbo. Datasprut, ZF kasse.

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Servopumpa kommer fra en Opel Astra G, men er vel en del annet fra opel også som har el-servo.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg endelig fått liv i detta spetakkelet! Plundra med å få omdreiningssignal til sprutet, men etter en telefor til Anders Krsistiansen (som har bygd sprutet) Viste det seg at jeg hadde feil veivakselsensor, da jeg bruker orginal sensor, mens sprutet er laget for hallgiver. Men han sendte meg en omformer, så jeg får bukt orginal trigger, og da var hele problemet løst!

    Liten filmsnutt fra første oppstart: trykk på bildet for å se filmen.


    Har en liten bensinlekkasje fra bensinfilter som viste seg å væra noe jalla møkk, og en bitteliten oljelekkasje fra oljefilter sandwich, men uten om det ser allt ut til å være ok enn så lenge.



    Det som gjenstår nå er stort sett å lage til clutchpumpe, bremser bak, og gjøre ferdig downpipe.

  3. Takk Lasse R takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Har fått handla inn litt grommere bremser. wilwood superlite calippere, og 278mm skiver forran. orginalskiver bak. calippere forran butter i felgen, så må enten space ut framhjula, eller skaffe nye felger.



    en aning større enn orginalt






    Hadde ut kassa i gjen, å monterte clutch. 4puck sinter og sachs 763 trykkplate


    Forlenga spakstellet i samma slengen, i og med at spaken kom veldig nærme midtkonsollen i 3. og 5. gir


    Håper å få handla inn clutchpumpe, og bremseslanger i løpet av kort tid, så det går an å få testa litt snart!
    Sist endret av Håkon.o; 17/05/15 kl 21:23

  5. Takk Lasse R takket for denne posten
  6. #29
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Spennende følger med

  7. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Spennende følger med
    Artig! Jeg håper på å få den mappet og bremsa i løpet av sommeren, så jeg får brukt den litt også! Blir en del forandring av motoroppsett før den tid

  8. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Fikk handla inn et sett med nye Braid felger her om dagen, så da har jeg felger som går på med wilwood bremsene. syns det ble ganske ålreit. Clutch pumpe og noen bremseslanger og litt småtteri ligger å venter på postkontoret, så håper å få bilen kjørbar i løpet av neste uke.

    Litt dårlige bilder, men her står hvertfall de nye hjula på!


  9. Takk Lasse R takket for denne posten
  10. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Har vært dårlig med oppdateringer i det siste, men har fått kjørt noen småturer fram og tilbake på veien. Har mappa litt smått langs veien, men har ikke brukt noe tid på det, i og med at det er mye som skal byttes ut før mapping/bremsing.

    Er nå i gang med å bytte topp og innsug. Toppen er porta av Torger Pedersen, med større ventiler og dobble fjører. her skal det neddi en t5/race kam.





    Fuelrail med ID 1000cc dyser



    Innsug sveisa av Mats Teigen, med 3" spjeld.







    Målet er å rekke treffet på vålerbanen, så det blir noen seine kvelder framover. Må også få taki en mindre bremsekraftforsterker, da innsuget tar borti, men det regner jeg med løser seg bra
    Sist endret av Håkon.o; 18/08/15 kl 23:02

  11. Takk Dan Bay-Johansen, Lasse R, HansOla takket for denne posten
  12. #33
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Fine deler! Blir morro detta

  13. Takk Håkon.o takket for denne posten
  14. #34
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Brukbart! Hvilken bilmodell kommer radiator fra?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Brukbart! Hvilken bilmodell kommer radiator fra?
    Var noe vi gravde fram i verkstedet til en på jobben, så jeg veit bare at den kommer fra en eller annen bmw.

    Fikk tak i en bitteliten bremsekraftforsterker fra en subaru, som jeg har fått til å passe uten alt formye arbeid. mangler bare å korte inn staget som går bort til bremsepedal.

    borra opp nye hull i torpedovegg


    Sparer mye plass med denne


    Prøvemontering av innsug:


    Måtte fjerne litt av falsen på torpedoveggen.. All klaring er god klaring!


    Fant ut at jeg skulle sette intercooler opp ned, for at det ikke skal bli så krappe bend på rørgater.



  16. Takk Lasse R, HansOla takket for denne posten
  17. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Ting begynner å se litt lysere ut nå, men er fortsatt en del som gjenstår. Jobber for fullt for å få det klart til treffet på våler, og ikke minst mapping og bremsing som skal skje fredagen før. Satser på å få starta den opp i løpet av helga.
    Rørgater er ferdig, bremsekraftforsterker er ferdig, og har fått shimsa kam, bytta topp, og lagd til gasswire som passer det nye spjellet. Gjenstår litt småtteri for å få ferdig bensinsystem, og bytte dysekontakter og div, også må kammen stilles inn.

    Spytter ut noen flere bilder



  18. Takk Lasse R, Kristian N takket for denne posten
  19. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juli 2012
    Innlegg
    123
    Antall takk

    Standard

    Kommer seg nå!

  20. #38
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Det innsuget hadde heftig lange og rette runners! Noen spesiell grunn for det?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  21. #39
    Registrerte brukere Amundsen T5r sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Nordkisa
    VCCN medlemsnummer
    1183
    Innlegg
    1.601
    Antall takk

    Standard

    Er vell for å få styrt lufta mer korrekt, å for å unngå turbulens. Kanskje?
    Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..

  22. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det innsuget hadde heftig lange og rette runners! Noen spesiell grunn for det?
    Jeg ser det slik:
    Den som har spec. opp dette har langt over gjennomsnittlig god motorforståelse.
    1. Dysene står i toppen som er den eneste plasseringen som kan beskrives som korrekt på en 8V rødmotor.
    2. Luft HATER å skifte retning så jo rakere veien er fra plenum til ventil jo bedre.
    3. Lange runnere øker dreiemomentet på de turtallene hvor man i praksis trenger det mest.
    4. Plenumstørrelsen fremstår som gjennomtenkt og riktig.
    5. Gass spjeldet står på undersiden av plenummet og sikrer en relativt gjevn fordeling av luft til sylindrene på alle turtall og varierende manifoldtrykk og ladetrykk.
    6. Noe større gasspjeld enn originalt.


    Alt i alt en fornuftig oppgradering over en F-manifold når man har grenrør på eksossiden.

    Kombinasjonen med portet 530 topp med store ventiler og T5 Race kam og oppgraderte ventilfjærer gjør dette til det kjekkeste jeg har sett på lenge.
    Sist endret av Batland; 09/09/15 kl 14:18

  23. Takk Håkon.o, HansOla, Marius Nilssen takket for denne posten
  24. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Morro med tilbakemelding! Motoropsett er blitt overlatt til Tor24, som kan sakene sine! skulle egentlig hatt en annen turbo også, men det får bli i vinter.
    Er starta opp, og såvidt kjørt litt nå, så det ser lovende ut for kjøring i helga. Litt småfiks som gjenstår bare.

  25. #42
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser det slik:
    Den som har spec. opp dette har langt over gjennomsnittlig god motorforståelse.
    1. Dysene står i toppen som er den eneste plasseringen som kan beskrives som korrekt på en 8V rødmotor.
    2. Luft HATER å skifte retning så jo rakere veien er fra plenum til ventil jo bedre.
    3. Lange runnere øker dreiemomentet på de turtallene hvor man i praksis trenger det mest.
    4. Plenumstørrelsen fremstår som gjennomtenkt og riktig.
    5. Gass spjeldet står på undersiden av plenummet og sikrer en relativt gjevn fordeling av luft til sylindrene på alle turtall og varierende manifoldtrykk og ladetrykk.
    6. Noe større gasspjeld enn originalt.


    Alt i alt en fornuftig oppgradering over en F-manifold når man har grenrør på eksossiden.

    Kombinasjonen med portet 530 topp med store ventiler og T5 Race kam og oppgraderte ventilfjærer gjør dette til det kjekkeste jeg har sett på lenge.
    Det hørtes jo helt topp ut. Er det plass til et slik ett i 940 mon tro?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  26. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Kommer vel an på lengde på runnere, men med litt måling og planlegging, så bør det være mulig å få ett som passer rett neddi. Mitt ble litt for langt, men det var hvertfall en kjapp sak å bygge om til annen bremsekraftforsterker

  27. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Har endelig fått kjørt litt skikkelig med bilen, og fått igjen litt for alle timene som er lagt ned! Vi fikk mappet bilen på fredags kvelden før treffet på Vålerbanen, etter mye styr og forsinkelser. Vi fikk ingen effektmåling i rulla, pga en feil (mest sannsynlig noe signalstøy fra bil) som kødda til målingene, så har null peiling på hvilken effekt det er i bilen. ble mappet på 0.7-0.8 bar ladetrykk, og dette kjørte vi med på lørdag. Det ble ikke mye kjøring på våler for min del, etter en del problemer som tok hele lørdagen. ting så lysere ut når søndagen kom, og vi justerte opp trykk til 1,1bar men da gikk det ei halv runde før svinghjulsboltene røyk.






    Reiv ut kassa mandag etter vi kom hjem, å fant ut at clutch også hadde fått seg en smell, men hadde heldigvis en ekstra liggende på lur


    Fikk pirka ut di knekte boltene, og inn med 4stk ARP bolter, og 4stk umbaco som er dreid ned


    Hadde prøveskilt på bilen i helga som var nå, å fikk endelig kjørt mye, uten noen større problemer. kjørte på 1,1bar ladetrykk, og bilen går veldig bra, men skal opp på 1,4. Mulig det blir en tur til på veien før vinteren kommer


  28. Takk HansOla, Lasse R, Marius Nilssen takket for denne posten
  29. #45
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Skjedd noe mer her? Hadde vært morsomt å høre hvor mye gamper du fikk ut!

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  30. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Håkon.o Vis post
    kjørte på 1,1bar ladetrykk, og bilen går veldig bra, men skal opp på 1,4. Mulig det blir en tur til på veien før vinteren kommer
    "Vår" erfaring er at ett slikt oppsett leverer en "grunnmotoreffekt" på noe rundt 150 hk og ca. 195 Nm målt på NAV.

    Dette betyr ca. 315 HK og 410 Nm målt på NAV med 1,1 BAR ladetrykk. Med 1,4 BAR øker potensialet til 360 hk og 470 Nm forutsatt at tenningen ikke må over-retarderes pga tenningsbank pga høyt kompresjonsforhold.
    Sist endret av Batland; 20/10/15 kl 16:13

  31. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Blir nok lite som skjer på bilen her uttover vinteren nå, annet enn å kjøpe inn litt deler, som blir satt på når våren nærmer seg. Blir ny bremsing en gang før sommeren til neste år Blir hvertfall alu radiator, og ny turbo før den tid! Kjører bilen hjem fra verkstedet til vinterlagring til uka til fordel for et par andre volvo prosjekter, så tenkte å vri krana til 1,4 bar da, og ta en bitteliten "siste tur"
    Er fornøyd hvis effekten blir noe rundt det Batland beskriver!
    Sist endret av Håkon.o; 25/10/15 kl 13:42

  32. Takk Lasse R takket for denne posten
  33. #48
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Ikke sett denne før nå jeg, trivelig prosjekt Stå på videre!
    Brukte du gamle bolter på svinghjulet siden de knakk eller?

  34. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Morro med litt tilbakemeldinger ja, brukte gamle bolter, var i 12.9, så trodde det skue holde, men det gjorde det ikke.
    Fikk tatt en siste tur i går, lader ca 1,4 nå, så det begynner å bli trivelig å kjøre! bilen fungerer endelig bra nå, men oljepåfyllingslokket skrudde seg av, så det ble en liten brann i motorrommet. Heldigvis ingen skader! Nå står bilen trygt plassert i garasjen, og skal få hvile her i vinter. Lurer litt på å plukke ut motor, og dreie ned stempler i løpet av vinteren.

  35. Takk Lasse R takket for denne posten
  36. #50
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Følges

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 1987 Volvo 740 Turbo Selges!
    By svein-ivar in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/08/13, 21:33
  2. Volvo 240 turbo 1987
    By theoneandonlyLOFF in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 16/11/11, 01:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •