Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  49
Side 9 av 10 FørstFørst ... 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 201 til 225 av 231

Tråd: Luddemann: Styling,lakkering og ombygging til T5!

  1. #201
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Vil ta litt lenger tid før vifta slår inn nå som det er kaldt. Det er sensoren som sitter på termostathuset som bestemmer når vifta slår inn.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  2. #202
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Jeg tok av viften da jeg nettop byttet startmotor, for å få bedre plass, og plugga den bare på igjen etterpå, så skjønner ikke hvorfor den ikke funka da radiatoren sprakk.... så jeg får bare prøve igjen....
    Om viften fremdeles ikke slår inn.... har dere noen formening om når jeg bør slå av motoren, så ikke d samme skjer igjen?

  3. #203
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Er jo bare å slå av det, i det motoren når driftstemperatur.

    Da jeg bygde min 850 i 2012 hadde jeg samme problem som deg, at viften ikke startet. Sjekket rele, sensor og alt, men det viste seg at det var brudd i den originale plusskabelen til vifta i ledningsnettet. Kjørte en kabel med en sikring rett fra batteriet og inn på vifta, og det var helt gull Kjørte sånn med bilen i to år uten at det var noe problem.

    Det er jordinga som bestemmer når vifta går på disse, så ingen problem å kjøre konstantstrøm inn på releet fra batteriet
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. Takk Luddemann takket for denne posten
  5. #204
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Skjønner. E så konge når det er folk som har hatt samme problem tidligere som kan hjelpe ass!
    Jeg får sjekke opp i det når jeg kommer hjem, så gir jeg en lyd om jeg står fast. Nå har jeg jo mange bra ingangsverdier til å finne feilen ihvertfall

  6. #205
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Jeg fatter ikke.... når jeg fikser det ene, så kommer det andre....
    Nå e radiator bytta, og klar til å starte, så fåkke jeg start, men det bare klikker i dette releet(midten av bildet)...:

    Batteriet er fulladet, ingen sikringer e gått, men startmotoren(helt nye) starter ikke.
    motoren gikk for 2 uker siden da radiatoren sprakk. Har ikke rørt den siden den tid...
    All mekkanikk ER i orden nå, kunne nokk trillstarta den, men noe rellegreier som kødder seg... Noen tips?

  7. #206
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Er reléet til bensinpumpa. Mål om du får strøm til pumpa. Er enten feil med det reléet eller selve pumpa.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #207
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Kan sjekke.... men jeg hører at bensinpuimpen går, og returrøret lekker faktisk litt og, så det er trykk der...
    Ville ikke startmotoren gått selv om releet til bensinpumpe køddet seg?

  9. #208
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luddemann Vis post
    Kan sjekke.... men jeg hører at bensinpuimpen går, og returrøret lekker faktisk litt og, så det er trykk der...
    Ville ikke startmotoren gått selv om releet til bensinpumpe køddet seg?
    Skal være ærlig å si at jeg ikke har lest så mye igjennom annet enn det siste innlegget ditt, men saken du oppsummerer er som så:
    - All mekanikk fungerer
    - Bensinpumpa durer og gir trykk fremover
    - Startmotoren går IKKE?
    - Du får ikke trillestarta?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  10. #209
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Fått orden på vifta da?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  11. #210
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hey. Fikk trillestarta og fikk litt flamme og sprut ifra eksosen.. haha! Ikke vet jeg hva det var men Fikk assistanse av Øygard, og fant ut at det var jordingsfeil som gjorde at jeg ikke fikk start. Fikk montert jording til motoren også funka alt som d skulle, og vifta funker
    Ah så digg! Da e bilen klar til jeg får lappen tilbake om 5 dager
    Sist endret av Luddemann; 24/11/15 kl 21:35

  12. Takk Svirre takket for denne posten
  13. #211
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hallais folkens! Fikk noe forskudd på feriepenger i januar, så må skynte meg bruke de før jeg risikerer at det kommer støv på de
    Så da er det ny lakkering på gang, da jeg gjorde etpar feil forje gang, så har jeg noe å rette opp i nå. Jeg blanda dårlig ut klarlakken, og var redd for at den skulle renne, så jeg hold altfor stor avstand mellom sprøyten og bilen, så det meste gikk ut i luften, og lite kom på bilen itillegg til at blandingen var dårlig.
    Dermed har lakken forfalt endel, da besyttelseslaget som klarlakken er var redusert. + frontfangeren har fått kjørt seg om vinteren.

    Så da var tiden for å fikse:
    Sportseksos fra EXTREMECAR

    Innkjøp av lakk 6500, fikk 25% rabatt + 120meter plast 699,-

    Ny frontfanger fra BCB

    Rubber overflatene, demonterer lister, speil og diverse.... bytter innersjerm på venstre siden og sjermen...



    Covers til håndtakene og utbedrer en ifra forje lakkering da den ikke ble dønn 100%...





    Bestilte og bealte for 2,5 liter lakk, har fått ca 5liter så kan han i butikken har gjort bakpå blandemaskinen vet ikke jeg. Han snakke jallanorsk da så..


    Første av to lag med baselakk samme farge...

    Klarlakk






    Lakkboksen min

    Enda mer 3komponent klarlakk. tok 3 lag, så blir superglans









    Hele prosessen hittil har gått over 3 dager:
    -1 dag: Førs av alt:(!) Rydde plass i garasejen!
    Vaske bilen
    Demontere gammel fanger, bytte venstre forsjem og innersjerm, lister, speil. Rubbe med med sandpapir. Litt sparkling

    Dag 2: Litt mer pussing, maskering og lage innertelt i garasejen. Avfetting av hele bilen.

    Dag 3: Mer avfetting. 2 lag lakk og 3 lag klarlakk
    Tempraturen for tørking bør være 18 grader, og jeg har 6, så da skal bilen stå å tørke i en uke nå, før jeg begynner å pille på listene og ta av tapen...



    De orginale lysene passer jo selfølgelig ikke i den nye fangeren, så må kjøpe noe jalla på biltema og fikse en mongoløsning med skruer og stripsunder der... mer jalla
    Fått tak i svarte elgmerker, V-O-L-V-O og T5 merking bak og emblem i XC griller som seff på jalla-tilpasss og da XCgriller er uorginal.
    Sporsbremseskiver er forresten også på plass

    Legger ut helhetsbilder ferdig utav garasjen neste uke når jeg er hjemme igjen.
    Klar for å råne i vårsolen
    Sist endret av Luddemann; 26/03/16 kl 22:35

  14. Takk HansOla, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  15. #212
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Syns det ser veldig bra ut, det blir kjekt å sjå ferdig resultat ute i dagslys Det var no ikkje verst første gongen heller, men detta ser blankare og jevnare ut
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  16. #213
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Ser faktisk bra ut til å være garasjelakkering! Hadde du noe avsug?
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  17. #214
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Ok, god ide egentlig.. Ingen støv i lakken da med andre ord?
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  18. #215
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Så ut til at det ble bedre denne gangen Øvelse gjør mester!

    Bar et lite spørsmål: Hvorfor tok du ikke av dørhandtakene og lakkerte de ved siden av? Jeg tror nok klarlakken vil begnytte å flasse rundt håndtakene etter hvert som de brukes fordi den ikke ligger under dem, men slutter rett ved siden av.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #216
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Det har nok lagt seg litt støv i lakken, får se når den kommer ut i dagslys, men det kan man lett fikse ved å slipe ned med 2000 våtslipepapir. Men da må man polere får å få glansen tilbake.
    Men jeg begynner ikke med noen sånt nå i første omgang. Lakken bør også tørke i ca 2 uker før man begynner å polere/våtslipe.

    Sikkert lurt det du sier der Daniel, jeg tenkte ikke på det.

  20. #217
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luddemann Vis post
    Det har nok lagt seg litt støv i lakken, får se når den kommer ut i dagslys, men det kan man lett fikse ved å slipe ned med 2000 våtslipepapir. Men da må man polere får å få glansen tilbake.
    Men jeg begynner ikke med noen sånt nå i første omgang. Lakken bør også tørke i ca 2 uker før man begynner å polere/våtslipe.

    Sikkert lurt det du sier der Daniel, jeg tenkte ikke på det.
    Våtsliping er lurt når man får støv i lakken ja. Lakkeringsverkstedene gjør akkurat det samme de om det kommer støv i lakken.

    Ikke noe uvanlig fenomen med støv i lakken. Har sett nye Mercedes og BMW med støv i lakken fra fabrikk.

    Da vet du det med håndtakene til neste gang!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #218
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Slettet vist denne, så poster den på nytt :P
    "Jeg åpna garasjedøren litt nederst, også hadde jeg kutta plasten ved gesimshøyde, slik at gassen slapp ut i kisten. Dermed fikk jeg litt gjennomtrekk, men noe avsug var det ikke :P



    Ja, det var det de sa på Lakkspesialisten Mekonomen i fyllingsdalen. Der jeg har kjøpt all lakk begge gangene, og pratet mye med de.
    Jeg dekket jo hele garasjen inn i plast, så det skulle jo være "støvfritt" til en viss grad, men noe kommer jo alltid. Kom ikke noe av betydning i lakken sist gang, så tror det er bedre nå, men får som sagt se i dagslys når jeg kommer hjem på perm i helgen.

    Jo, skal ta med meg det Daniel Vetsje om det blir flere lakkinger jeg, vet jo aldri Satser nå på at lakken holder seg fin lenge nå når klarlakken er ordentlig.
    Sist endret av Luddemann; 27/03/16 kl 22:20

  22. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  23. #219
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Da er jeg komt hjem igjen, og tatt av alt av maskering og montert alt som før, + litt til.
    Veldig fornøyd med resultatet på tross av lite tid, men har utnyttet tiden godt. Lakken er mye gjevnere og underlaget skinner ikke igjennom denne gangen.
    Klarlakken er en helt annen klasse enn sist, den er gjevn og utfylt, og lite appelsinhud. Noe renning et par plasser, med det er bedre enn forlite, som sist gang. Og renningen kan fikses. Ikke noe problem å speile seg i klarlakken

    Var litt spent på hvilke lys som passet i frontfangeren, det er jo skjelden det går uten noe problemer. Men Fangeren var faktisk tilpasset de vanlige runde lysene på biltema, så det var overraskende nice. For en gangs skyld passet noe hånd i hanske... aldri skjedd før
    Frontfangeren var spot on!





    Satser på å behandle an fint nå, så jeg slipper å gjøre mer med utseende nå.

  24. Takk Madice, hgnubel takket for denne posten
  25. #220
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Da er våren kommet og tiden for vårmønstring i Bergen var 5 mai.
    Polish med Autoglym

    Jeg gikk under BergenGatebil sitt banner




    Måtte kruse litt


    Bilen ser bra ut, men motoren er sliten, og jeg må fikse småting hele tiden. To dager etter mønstringen takket simmerringen innenfor fordelerlokket for seg, og oljen rant bokstaveligtalt rett igjennom og griste til hele girkassen og hele venstre siden av motorrommet. Kosta bare 186,- på frydenbø for ny og fiksa på dagen. Det lukter nå bensin og olje av bilen, da jeg har hatt store lekkasjer av begge, og d e nokk lagt seg i alle småkroker rundt omkring.
    Noen uker før sprakk et gammelt plastikkrør der turboluften blir frakta fra turbo til luftkjøleren, så den hosta seg avgårde. 600 for nytt før på Frydenbø.
    før d måtte jeg bytte starter og radiator, samt dynamo, bensinslanger, bensinpumpe, veivhusventilasjonsfilter/oljeutskildingsfilter osv som jeg har skrevet om før.
    Det melder seg alltid noe nytt. Da jeg kjøpte motoren sa han at den var nettop "overhalt". Jeg skjønner jo at hva en overhaling innebærer bør spesifiseres, da det tilsynelatene kun var toppakning og bunnpannepakning som var byttet.
    Har bytta ut en god del store slitedeler nå, som bør holde en tid. Men alltids noe som ryker. Føler meg aldri trygg på bilen, "når ryker neste ting". Tørr ikke kjøre på langtur med denne bilen på en stund.... Men er fornøyd med utseende ihvertfall

    Hjemme på helgeperm:

    Go 17.mai folkens!
    Sist endret av Luddemann; 13/05/16 kl 19:56

  26. #221
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    I tidligere innlegg har jeg snakket om turboproblemer og "kutting" etc. Det kom et tidspunkt da dette måtte fikses opp i en gang for alle, og har fått så og si alt banket inn via gode hjelpere her inne.
    I grove trekk har jeg kjørt uten dumpventil helt siden jeg bytta motor, og diverse vakuumslanger var kobla annerledes enn org, og ptc-kontakten var ikke kobla i.
    På tross av dette har turboen fungert alt for bra, så nå når jeg har kobla ting riktig med nye slanger, bytte wastegate, koblet til ptc og justert trykket opp 1 runde, er oppnår den ikke samme effekt som da ting var galt koblet. Men nå er ting som det skal, den kutter ikke, og motoren går bedre. Vakuum ligger på -0,65bar og max trykk ligger på +0.9bar.
    Detaljer og bilder kan leses her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...oblemer-850-T5

  27. #222
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Bra at du har fått det til igjen No er det mykje lettare å feilsøka på evt framtidige feil, når ting er sånn som det skal, og det hjelper sikkert litt på bensinforbruket og.
    Det blir vel neppe nåke problem med detta med det første no, når du har sett over det meste ganske nøye og kjøpt litt nye delar og
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  28. Takk Luddemann takket for denne posten
  29. #223
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hallais godtfolk! Lenge siden jeg har vært aktiv her nå, men kjørte på ei liten hjortekalv igår, så bilen må fikses....Hovedsaklig etter påkjørselen må panser, grill, radiator med oljekjøler og luftkjøler (til turbo foran radiator) byttes.
    En sidesjerm har en brist i seg, bakfangeren har en solid knekk samt rust kommer frem etter sist lakkering. Oljeslangene som går ifra motor til oljekjøleren svetter veldig/lekker og har bare ikke gidda å bytta de før, bare tørka de før EU kontroll så var det greit, men tar de nå når jeg kommer så lett til.
    Motoren bruker endel olje, mer enn den har gjort før. På en langtur Bergen-Trongheim for eks må jeg fylle på kansje 3-5 dl, samme på nedover turen. Det lekker ingen steder, bare den svettingen av de slangene, men der er minimalt. Ellers så lukter det olje ved kraftige pådrag, og står den på tomgang noen minutter også gir på er røyken veldig blå.
    Så jeg antyder kansje, uten at jeg kan dette at det har noe med turboen å gjøre. Turboslangene er mer enn bare våt av olje, det er ganske mye olje i slangene....

    Oversikten jeg fant her (http://www.volvoforum.no/volvo_info/turbo.htm) sier jeg skal ha denne: TD04HL-15G-7
    SC styling har en god deal med innbytte samtidig som kraftigere http://www.scstyling.no/bytteturbo-m...24-c-6818.aspx
    Er det noe problem å montere noe slikt, eller er det hånd i hanske orginalt og topp? Noen tips eller innvendinger med å kjøpe denne turboen? Vil det slite mer på andre deler for eks?

    Kommer samtidig til å montere sportsluftfiler, litt slanger og diverse. Siden hele fronten og bakfanger må lakkeres, så tar jeg likegodt hele bilen igjen, og kjøper meg sandblåseutstyr og prøver å få det enda bedre til denne gangen.

    Hva skjer med bilene her inne? De vises jo ikke og klarer ikke legge inn nye ifra skaden heller....?

  30. Takk kimar takket for denne posten
  31. #224
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  32. #225
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Moro at du er tilbake Og kjedelig med påkjørsel av hjorte kalven og at motoren bruker så mye olje eller er det turbo som er lekk?. Skal du lakke helle bilen for vis så blir det vell 3 gangen om jeg ikke husker feil?
    Og en ting til som du kanskje vet så er sandblåsning litt brutalt og kan slå hull i plater eller lage mye varme så de slår seg jeg bruker mye soda blåsning på tynn plate er mer skånsomt

Side 9 av 10 FørstFørst ... 7 8 9 10 SisteSiste

Lignende tråder

  1. How-To Lakkering
    By Erlend Dystland in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 7
    Siste post: 05/11/15, 11:10
  2. Lakkering av 944
    By nina in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 6
    Siste post: 11/01/13, 13:19
  3. Styling 240 hvilken styling har det vært gjennom 37år?
    By BlåFare in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 77
    Siste post: 18/10/12, 11:13
  4. Lakkering av bil..
    By M-Performance in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 01/06/12, 02:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •