Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Håndbrekk tråden

  1. #1
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Lightbulb Håndbrekk tråden

    Ja vi er vel ganske mange som har problemer med detta, men er det noen spesifikke måte å få fikset dette på?
    slik at jeg slipper å ta eu kontroll med en wire som er stram som en pianotråd når jeg ankommer verkstedet?

    dette er det ene jeg har sett som de fleste sier fungerer
    å handle 2x delenr: 02-Q10253020 på mekonomen eller
    Justeringsanordning 2 X 677525-8 hos volvo
    02-Q10253020.jpg

    prøvde å søke dette opp på mekonomen med finner dem ikke. må evt ringe eller møte opp?

    er det også noen forskjellige wire?
    er det forskjell på 940 wire og 740 wire?
    mener å ha sett en wire med en litt annen type innstramming som kommer evt fra 940
    bremseskoene som faktisk biter kan kjøpes fra?

    fint hvis vi kan dele litt erfaringer har selv hatt bilen i 7 år uten fungerende håndbrekk.

    måten jeg har kommet gjennom eu på er å spraye alt med bremserens og grovslipe bremseskoene,
    når jeg ankommer eu kontrollen strammer jeg til dem ligger på trommlen. Da fungerer dem den ene gangen det blir dratt i brekket, og kontrollen blir ok.
    Etter dette så fungerer det omtrendt ikke mere.

    begynner å bli passelig lei av å jukse til håndbrekket hvert 2 år. og bruker tid på å finne egnet parkering hvor hellinga ikke overstiger 2 grader.
    Sist endret av PVT; 02/03/14 kl 23:38

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Har samme problemet på min 740, har nye wirer og nye bremsesko på begge sider og justeringsskruen under midtkonsoll er helt ut, men likevel fikk jeg 2'er feil med beskjed om å justere håndbrekk på eu kontroll. Skjønner ikke hvordan jeg skal få justert noe mer...
    Fulgte instruksjonene i haynes boka når jeg drev med det, så det skal være riktig.
    Er så lei håndbrekket at jeg tok tre nokså tykke skiver mellom midtkonsoll og den hylsa som vaiern skal igjennom. Da kom brekket etter noen mindre "klikk" men vil helst slippe å gå ut av bilen i "bratte" bakker.

    Har sett på de justeringsskruene, men har lurt på hvor skal de plasseres?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Glem ikke å rense og smøre den "saksa" som dytter på bremseskoene.
    Denne har tendenser til å sette seg så ille at funksjonen forstyrres.
    Pass også på å kjøpe bremsesko med absolutt korrekt radie.
    I det minste for 850 så finnes det to forskjellige diametre på trommelen, som krever hver sine bremsesko.
    Og dette er faktisk IKKE linket til årsmodell på noen måte. (MERKELIG)

    Start alltid med å slakke alle stramminger på waier, juster etter disse fine som er avbildet i et annet svar her til trommelen blir bremset, juster ett til tre "hakk" tilbake, men ikke mer enn at trommelen roterer fritt. Dra til håndbrekk noen ganger, og helst ta en kjøretur og avslutt med å gjenta justeringen inne i trommelen.

    Følger du dette så vil du ha et velfungerende brekk igjen.
    Glem ikke å sjekke at det ikke er masse dritt i enden av waierne. Disse har også tendens til å ruste, og hindre fri bevegelse av waierne.
    Dersom rensing og smøring ikke hjelper, bytt waierne, og sett de inn med Plastilube eller lignende der bak. (Få ikke dette på bremseflatene)

    Jeg har selv hatt stort helle med å gjøre dette på mine biler og har alltid velfungerende håndbrekk som beveger seg som om de lå i varmt smør.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  4. #4
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker slike strammere som er nevnt i første tråden, og da har jeg alltid bra brekk. Men jeg pleier også å bytte wiren siden den som regel er 20 år gammel og sikkert ikke funker best. Er forskjellig wire etter årsmodell.

    Som nevnt over her er det viktig at ekspanderne (de som "gjør jobben", som wiren er festet i) er løse og fine, disse har en tendens til å sitte dønn etter "noen år på veien".
    Ville vært forsiktig med smøring inni her, alt som er smurt vil tiltrekke seg bremsestøv, og etterhvert låse seg. Ikke at det er så mye bremsestøv fra brekket akkurat, men bremseklossene er nære nok til at det trenger seg inn.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #5
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Har alltid smørt leamikket inni der med litt Copaslip. Aldri hatt problemer med det, men jeg har sett mange der det meste er rusta sammen til en klump pga. manglende smøring.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  6. #6
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har selv trøbbel med håndbrekket. ALT er nytt hos meg, wire, strammesaksen, bremsesko, bremseskive/trommel, alt sammen. Justerte den til specs som er 2-3 klikk når man drar i brekket, men da henger bremsene. Måtte justere det til det som er sansett som over toleransen etter å ha vært brukt en stund (ca 10-12 klikk) for at det ikke skulle henge. Uansett er det strammere på høyre side. Har vært på EU kontroll med bilen to ganger nå i mitt eie, begge gangene har den passert selv om det har vært 2er feil. Verkstedet jeg brukte kunne ikke få det til heller.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Forskjell i venstre/høyre tyder på at det er noe som kniper et sted.
    Om de henger på 2-3 klikk, og ikke på 10-12, så er dette atter en indikasjon på at noe kniper.
    Går "vippa" der fremme lett? (Er denne strammet til for mye, kan man oppleve at den ene siden får mer kraft enn den andre)
    Du er 100% sikker på at du ha riktige sko? Feil diameter, særlig om radien er for stor på skoene, vil gjøre at de kniper.
    Selv filer jeg alltid ned litt både i fremkant og bakkant på sko som nymonteres.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg bestilte alt nytt hos den lokale Volvo forhandleren, så jeg stoler på jeg har fått riktige deler til min bil. Hverken jeg eller bilverksted har klart å justere håndbrekket på min bil til Volvo sine spesifikasjoner. Alt beveger seg fritt uten problemer.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Jeg stoler aldri på noen som leverer meg deler som ikke virker.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Til PVT bcb bildeler har disse http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...roductID=19379
    Har selv kjøpt slike men har ikke fått montert de enda.
    Det er vell etter 88 at volvo kuttet ut justering i håndbrekk tromlen og problemene startet? Eller tar jeg feil?

  11. #11
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Forskjell i venstre/høyre tyder på at det er noe som kniper et sted.
    Om de henger på 2-3 klikk, og ikke på 10-12, så er dette atter en indikasjon på at noe kniper.
    Går "vippa" der fremme lett? (Er denne strammet til for mye, kan man oppleve at den ene siden får mer kraft enn den andre)
    Tenker du på leamikken på førersiden av bakakselen når du sier "vippa"? Min erfaring er iallefall at denne fungerer slik at venstre side strammes, og når det ikke er mer bevegelse der så vil den saken dra den korte wiren som går på tvers av akslingen. Så når man er på pkk vil bremseprøveren alltid vise forskjellig bremsekraft før brekket er dratt helt på. Drar man sakte i brekket vil man få forskjellig bremsevirkning, men drar man raskt nok (så hjula låser) vil det jo tilslutt vise likt.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Tenker du på leamikken på førersiden av bakakselen når du sier "vippa"? Min erfaring er iallefall at denne fungerer slik at venstre side strammes, og når det ikke er mer bevegelse der så vil den saken dra den korte wiren som går på tvers av akslingen. Så når man er på pkk vil bremseprøveren alltid vise forskjellig bremsekraft før brekket er dratt helt på. Drar man sakte i brekket vil man få forskjellig bremsevirkning, men drar man raskt nok (så hjula låser) vil det jo tilslutt vise likt.
    Nå testes håndbrekket kun til låsing da.
    Og 100% jevn virkning mellom frie bremser og låste får man aldri på håndbrekk.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  13. #13
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sist jeg var på etterkontroll så dro ikke mekanikeren nok i brekket til å låse hjulene da den sto på rullene. Bare dro til det begynte å bremse, og naturlig nok oppdaget han forskjellig bremseeffekt på høyre og venstre side.

  14. #14
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Må si jeg er litt stolt av å ikke være en del av dem som sliter med dette:P
    Skal ikke si at jeg ikke kommer til å slite med det, men var på EU på tirsdagen å etter hakk 3-4 spratt nåla rett opp på 1,3 på begge "klokkene"
    Eneste som ikke er nytt på mitt handbrekk er wierne og den sakse tingen, men jeg tok ett skruhjern og utvidet hulle til den ene armen så dem bevega seg fritt. Kan kanskje være det som gjør at mange har problemer med håndbrekket?
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke mye til, Minge99.

    Bittelitt innsats på å gjøre jobben riktig på første forsøk, gir som regel resultater som ender med smil om munnen over en "Job well done".
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

Lignende tråder

  1. forgasserturbo-tråden
    By H.Ihle in forum Motor og gir
    Svar: 1172
    Siste post: 24/04/24, 19:25
  2. 780-tråden!
    By The Sven in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 48
    Siste post: 17/03/13, 18:36
  3. Bilstereo tråden
    By tempo_panter in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 20
    Siste post: 24/02/11, 23:59
  4. LMM tråden
    By turbocontainer in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 01/02/10, 14:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •