Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 83

Tråd: S70 chippet men merker ingenting til det..

  1. #26
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Å dra i fjøra fungerer dårlig. den vil forsatt åpne tidlig. lurere å bytte til ei litt stivere fjør i den. da tyvåpner den ikke
    Hvor får man tak i stiverer fjær til disse?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du vet det at en turbo motor går best med friest mulig eksosanlegg? :P cm lang stuss (så man får plass til lamdan) på 3-4" hade gitt best effekt Det er ikke noe å hente på å ha "motstand" i eksosen som på en 2T motor. jo større jo bedre på en turbomotor. uansett hva bøkene sier at en nesten 10år gammel bok kan ha fel står det ingen ting på. har flere av bells bøker selv
    Og alt som står i bøker er ikke sant heller bell har vell skrevet om dette i senere tid også. samme draget hele veien. men ekstra på topp med friere eksos

    bestil deg en ny wg klokke på ebay. avbestill den orginale. ellers kan du jo stikke på wurth (de har små sett med fjører) og kjøpe en stivere fjør der. men du må være nøye når du åpner klokka og bytter fjøra så du ikke skader membrann og får lekasjer.
    One Ring to rule them all

  3. #28
    Registrerte brukere stramwaier sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Brårud
    Innlegg
    137
    Antall takk

    Standard

    det er bare flisespikkeri, min gamle t5-r hadde orginal eksos og chip. funka som fan det da.. så det med eksos er ikke synderen. som sikkert er nevnt 100 ganger før av morgis, jeg sier ikke att det ikke hjelper og bytte, sier bare det att 2,5" eksos holder til mer en folk tror.. eks er jo silverado, f-serie,ram 3" eksos på 300-350 hk..
    07 - S 60 D5
    05 - Navara D22
    98 - V 70 T5
    01 * V 70 T5
    95 * 850 T5-R

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ja en t5 motor med 2.5" eksos annlegg er kjempe spennende :P går virkelig så det suser det. men kjedelig hvis man er vandt til en 20år eldre 740 turbo med 3" eksos å chip
    Grunnen til at de store pickupene har 3" eksos er fordi det er stort volum. er faktisk 3.5" eksos til "kat" på de fleste (for å fjerne mest mulig varme). men er 3" bakover.
    Mange bytter til 3" dp og 2.5 reste på volvo (pga lyden). 90% av effektøkningen i et effektanlegg på volvos turbo biler ligger i DP. vanlig gubbe oppsett som ferrita laget til folk før var 3.5" dp. 3" til kat. og 2.5" resten. da får man mye effekt og en stille bil. perfekt for folk som ikke gidder å høre på eksosstøy på langturer.
    One Ring to rule them all

  5. #30
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Du vet det at en turbo motor går best med friest mulig eksosanlegg?
    Joda jeg er klar over dette, og er klar over at boka til Bell er "gammel"
    Men ser uansett ikke dette som det store problemet her.. for hadde du prøvet bilen, så hadde du skjønt problemet.. og det er IKKE eksos anlegget

    Som sagt så har jeg testet en stund med å bruke en bleedventil (turbo X), og det funket som bare det.. (dette var før jeg chippet den og før jeg monterte 2.5" eksos med sports katalysator) Da ladet jeg 0.9 på det meste fordi jeg ikke turde å gå høyere.. Er jo ganske irriterende å blåse toppakning på sånt..
    Men med fare for å gjenta meg selv, så vil jeg at alt skal fungere som det skal, altså uten bleed ventil eller annet tjafs..
    NOK om eksos, for det er ikke synderen her..

    En kompis av meg er ekspert på turbo, men har ikke tid til å hjelpe meg nå.. dessverre.. men han også kunne tenke seg at det kunne være WG..
    Han er opptatt med å ferdigstille bilen sin i løpet av Juli måned.. Han har holdt på med den noen år nå.. Ingen Volvo, men en VW caravell med V8 (1100 Hk / 1300 Nm)..

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bleedventil er fy fy. ihvertfall på bilene "våres" som har så laft grunntrykk. Det sparer litt drivlinje. men er jo ikke noe moro
    Det som er dritt med fwd bilene er jo at det er kronglete å bytte denne klokka hvis du ikke har bukk. det du kan gjøre hvis du kjeder deg i dag er å henge på en fjør som lukker wg litt "snik triks" som fungerer en stund til fjøra blir sprø å knekker av. men er lett å feilsøke ved å gjøre det. ei fjør fra en skrivebords lampe er fint. de er ofte litt stramme
    One Ring to rule them all

  7. #32
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard


    Hmm legger ved et par bilder av bilen min jeg
    Håper jeg en dag kan nyte det som bor i den.. he he..

  8. #33
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    bleedventil er fy fy. ihvertfall på bilene "våres" som har så laft grunntrykk. Det sparer litt drivlinje. men er jo ikke noe moro
    Det som er dritt med fwd bilene er jo at det er kronglete å bytte denne klokka hvis du ikke har bukk. det du kan gjøre hvis du kjeder deg i dag er å henge på en fjør som lukker wg litt "snik triks" som fungerer en stund til fjøra blir sprø å knekker av. men er lett å feilsøke ved å gjøre det. ei fjør fra en skrivebords lampe er fint. de er ofte litt stramme
    Tja hvorfor ikke det er en billig ting å prøve ut, mens jeg venter på ny wastegate Takk for god idè..

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    fungerer soppasbra at man ofte lar det være sånn :P Men jævlig flaut å åpne panseret å ha ei jævla ikea lampe fjør stående der :P
    One Ring to rule them all

  10. #35
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    he he sitter her å ler meg skakk.. ja du har nå rett i det... får lakke den sort slik at Ikea fjæra ikke syns så godt he he..
    PS: Må virkelig skryte litt av dette forumet.. her var det mye aktivet Bra respons og hyggelige folk..

  11. #36
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Når det gjelder eksos-pratet så kom v70 R med 2.5" eksos, BSR leverer chip til disse som gir 300hk med orginal eksos. Går man for steg 3 endrer de downpipe til 3" og da henter de ut 330hk.

    Kan derfor overhode ikke se hvorfor det skal være noe problem å få noe futt i en 2.0LT med 2.5" eksos.

    Problemet er 0.5 bar ladetrykk - og det skyldes ikke at eksosen er 2.5".
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Nei det er mange som ikke ser det problemet
    Men det er godt noe av oss ser det problemet også
    steg 1 burde jo vært å byttet eksos. for det gir faktisk mere effekt en chip
    det er fakta. Jeg har en kammerat som kjørte rundt med helt orginal anlegg på sin v70r fordi det var så bra flow i orginal anlegget. å det mente han helt seriøst også.
    Men jeg ser ikke grunnen til å ikke slenge på en 3" dp når det virkelig gjør stor forskjell i akselerasjonen og effekten. folk kjører med 3" eksos på gammle FB motorer i volvo orginal fordi det gir mere effekt en 2.5 eksos. å da snakker vi om verdens kjedeligste rallysport med orginale late volvo rwd biler som blir kjørt rundt i skauen i opptil 110kmt...

    (husk at bsr gjerne vil tjene mest kroner. en chip koster ca 2-3kroner. en dp koster mer )
    det jeg mente med at eksosen kunne herpe for turbotrykket var som jeg skrev at man ikke får ut mere eksos. det er ofte dette skjer på eldre biler hvor man har en S formet endestuss som folk elsker å rygge i filler. å en 10år gammel s70 kan ha sammenklappet kat. men han hadde jo byttet til nyere eksos å da er det nok wg som står å slipper ut all moroa som vi har skrevet her.
    300hk med orginal eksos = peak på 300hk foresten
    One Ring to rule them all

  13. #38
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    okei.. om det fungere med ny Wastegate, så blir det neste på lista 3" dp og 3" hele veien, bare for å fullføre prikken over i`en

  14. #39
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    TBO:
    Hvorfor i allverden skulle en strekt fjær smugåpne tidligere??
    Husk at fjæra blir progressivt stivere jo mer den komprimeres, og inne i en wg aktuator så er jo det begrenset til en gitt verdi.
    Grunnen til at wg smugåpner er jo pga mottrykket på eksosen blir høyere enn wg fjæra klarer å holde igjen. (En av grunnene til at fjæra må være stivere på mitsu snurrer). Turboen lader faktisk tidligere og mere stabilt nå enn når jeg hadde magnetventil og orginal 16T wg tilkoblet. Selvfølgelig er ikke dette den beste løsningen da en strekt fjær har en tendens til å miste spennet fortere enn en som er stivere i utgangspunktet. Det kostet meg ikke èn krone å gjøre det og kommer til å kjøre med det til turbo'n blir byttet.

    Til trådstarter: Du kan prøve samme metoden, og om det viser seg at den fungerer så kan du vurdere å kjøpe en ny wg aktuator med 1bar grunntrykk.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du får komme med tilbake melding da. tror du blir overasket
    dekkslitasjen pleier å øke voldsomt også :P
    akkurat hvorfor det er så stor forskjell på 2.5 og 3" vet jeg ikke. Selv med 2.5 dp og ikke no mer eksosanlegg så er det en veldig stor forskjell fra 3" hele veien. ble veldig overasket selv første gang over dette "fenomenet" da jeg var 18år å hadde bygget eget 2.5" simonsanlegg :P det skulle jo holde til mins 500hk men man lærer så lenge man lever
    One Ring to rule them all

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    TBO:
    Hvorfor i allverden skulle en strekt fjær smugåpne tidligere??
    Husk at fjæra blir progressivt stivere jo mer den komprimeres, og inne i en wg aktuator så er jo det begrenset til en gitt verdi.
    Grunnen til at wg smugåpner er jo pga mottrykket på eksosen blir høyere enn wg fjæra klarer å holde igjen. (En av grunnene til at fjæra må være stivere på mitsu snurrer). Turboen lader faktisk tidligere og mere stabilt nå enn når jeg hadde magnetventil og orginal 16T wg tilkoblet. Selvfølgelig er ikke dette den beste løsningen da en strekt fjær har en tendens til å miste spennet fortere enn en som er stivere i utgangspunktet. Det kostet meg ikke èn krone å gjøre det og kommer til å kjøre med det til turbo'n blir byttet.

    Til trådstarter: Du kan prøve samme metoden, og om det viser seg at den fungerer så kan du vurdere å kjøpe en ny wg aktuator med 1bar grunntrykk.
    enten missforstod du meg ellers så forklarer jeg like dårlig som jeg pleier. en sterkere fjør tyvåpner jo ikke før. men hvis du drar i fjøra (som jeg trodde du skrev) så er det ikke så mye hjelp i i det. den vil åpne nesten like tidlig men holde ut lengre.. derfor jeg skrev det er lurt å bytte den
    One Ring to rule them all

  17. #42
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Og som svar på eksosdiskusjonen så kan jeg tilføye at jeg har prøvd følgende:

    -Orginal DP med 3" etter kat. Mye lyd, men minimalt med kjennbart økt effekt.
    -3" DP med kat og 3" etter kat. Mer kraft i hele registeret, spesielt på høyere turtall.
    -Orginalt - ræva. Men når det skal sies så synes jeg det var bra mye større eksos på min 2.0LT enn på orginalt GLT 20V eksos. Tror faktisk det var 2,5" , så ihvertfall større ut enn orginal 240 turbo som er 2,25 eller 60mm.

    Om det er vesentlig forskjell på 2,5 og 3" vet jeg ikke.

  18. #43
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    enten missforstod du meg ellers så forklarer jeg like dårlig som jeg pleier. en sterkere fjør tyvåpner jo ikke før. men hvis du drar i fjøra (som jeg trodde du skrev) så er det ikke så mye hjelp i i det. den vil åpne nesten like tidlig men holde ut lengre.. derfor jeg skrev det er lurt å bytte den
    Det jeg gjorde var å åpne aktuatoren, å strekke ut fjæra slik at den blir lengre om du forstod det riktig. Fungerte utmerket.

  19. #44
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Det er klart jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det fungere.. Dette er det beste volvoforumet jeg har kommet over
    Har pappaperm om dagen, og jeg som trodde det da skulle bli tid til litt skruing på bilen.. neida.. her er det full rulle med ungeskrik og baluba fra kl 0430 til kl 2000 og da er jeg skutt når kvelden endelig er her.. men nå går kjerringa snart på langfri i 16 dager,, og da får jeg tid til litt mekking igjen..
    Har kjøpt inn en del ting som også skal byttes.. blandt annet den boksen som oljedampen går igjenom (husker ikke hva de kaller den he he) har kjøpt inn komplett sett.. skal også bytte bankesensorer, og wastegate (selvfølgelig).. Har dessuten et par defekte lamper i dashbord som må byttes
    Kjeder meg aldri

  20. #45
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av okasin Vis post
    Joda elektronisk ladetrykks regulator kom i 1997, og jeg har som sagt byttet min til en bedre type fra IPD USA.. og den fungerer som den skal..

    Så var det dette med eksos da he he.. her kommer grunnen til at jeg gikk for 2.5" og ikke 3"..
    Jeg fikk i gave av en venn en bok som heter "FORCED INDUCTION PERFORMANCE TUNING"..
    Boka er på 460 sider, og omtaler alt om turbo trim..
    Da jeg kom til side 257 (kap 16) så står det mye om eksos anlegg.. Dette med eksos og turbo er nemlig litt spesielt , men siden det er 12 sider bare om eksos.. så omtaler jeg bare det som er viktig for dette tilfellet

    Jeg skriver ordret fra boka: Use smaller diameter tubes for widest power band and larger size where top-end power is more important and sluggish throttle respons is acceptable.

    Så følger et skjema som viser hvilke eksos dimensjon som er smart i forhold til 4, 6 eller 8 sylinder motor, og sylinder volum..
    Så egentlig skulle jeg hatt 2.75" eksos.. men.. poenget her er at dette er IKKE årsaken til at bilen ikke går som den skal.. For jeg valgte å ha en jevn effekt kurve enn mer bare på toppen..
    PS: det er godt mulig jeg bygger ny eksos neste år.. men ikke før jeg har funnet ut av feilen som jeg har nå.. Godt mulig det blir T5 motor neste år..

    Har som sagt bestilt ny wastegate, så får vi se hvordan denne oppfører seg.. Men den har samme spec som den originale.. hmm kanskje jeg bør bestille meg en kraftigere ja.. Gjør det i kveld..

    Så var det dreneringen i bunn av intercooler.. under trykktesten, så vi at det kom en del røyk ut i bunn av IC, men fant fort ut etter en telefon til et volvo verksted, at slik skulle det være.. Men skrudde nå av litt plast i bunn for å komme til.. og det så veldig orginalt ut ja.. Volvo verkstedet kunne fortelle at dette lille hullet hadde ingen betydning for ladetrykket..

    Her hvor vi bor nå, så er det laaang oppover bakke.. som er fin til å teste biler på.. En venn av meg kjøpte en opel zaphira OPC, disse er det 230HK i.. vi prøvde bilen opp denne bakken.. og den dro godt Vi hadde 180 km/t på toppen.. Volvo`n min greier 140 km/t sukk..
    Og her om dagen ble jg kjørt fra av en gammel haug av en Citroen :( ...
    Aha, magnetventilen kom i 97 ja, det forklarer saken for jeg har bare vært borti 850er med denne motoren

    Teorien fra boka du har lest underbygger forøvrig det jeg mente om 3" eksos, men det viktigste er som du sier at det i dette tilfellet er forskjellen på 2,5" og 3" eksos helt irrelevant, bilen skal ikke gå så dårlig bare fordi du har 2,5". Ser TBO har tonet seg ned en smule også slik som han bruker å gjøre når det kommer nok fakta på bordet

    Flott bil du har forresten, du får lage en worklog/prosjekttråd! Men kjedelig å bli frakjørt fra en citron ja
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Toner det ned når pillene funker eller jeg gir opp å lære folk at 2.5" er lite på en turbo bil på 2000ccm
    Fakta = større jo bedre. Det gjelder alt fra eksos til penis
    One Ring to rule them all

  22. #47
    Registrerte brukere treboR87 sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Molde komune
    VCCN medlemsnummer
    355
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd det samme som deg.. hadde bleed ventil på S70'n.. Dro på autopower å chippa.. kom med magnetventilen løst pga jeg ikke var helt sikker på hvordan den skulle monteres.. De monterte den. grunn trykk var ca 0,3 bar.. Så chippet de den og trykket steg til 0,5-0,6.. Trykktestet og fant samme "feilen" som du med IC + de nevnte det med bankesensorer.. byttet bankesensorer, prøvde med annen LMM.. MEN de hadde koblet magnetventilen feil. Koblet den riktig og bilen ladet 0.95bar =) Er du helt sikker på at din er riktig koblet?
    -07 mod XC90 executive
    -67mod Amazon
    -98mod V70 2.5T AWD
    Xx 86mod 740 TIC
    Xx 97mod S70 2.0T (nedgradert til konebil)

  23. #48
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    99.9% sikker.. det med fargekodene var veldig greit å følge.. pluss at instruksjonen fra IPD var veldig grei å følge.. ikke mye feil en kan gjøre her gitt..
    Men hvordan var din magnetventil kopplet feil da? Om man koppler feil her, så lader den knapt i det hele tatt.. Jeg har da iallefall grunntrykket på 0.5 bar..

    Men TeamBørnout da Penis størrelse har vell ganske mye å gjøre med partner også, right? noen damer er som en bøtte med lunka vann, mens andre damer er som å presse en skrella banan inn i et sugerør right? he he..
    Nei nå ere natta for meg.. om noen få timer er det opp med skrik å skrål fra to små troll som jaggu krever sitt..

  24. #49
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    bare for å spørre--- IPDs magnetventiler fungerer ikke på
    OBD
    1 systemet.
    Antar du har
    OBD
    2
    siden det er en 97mod. Men alikevel. Sikker på den fungerer på din?
    Testet med en original ventil feks?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  25. #50
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Mja.. ja de påsto nå det da.. Jeg har
    OBD
    2
    ja og ut i fra den videon som ligger på nett, så stemmer nå iallefall alt sammen.. Men nei jeg har ikke testet med en ny magnetventil, de var jo så dyre her hjemme

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •