Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 83

Tråd: S70 chippet men merker ingenting til det..

  1. #1
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard S70 chippet men merker ingenting til det..

    Hei Mitt første innlegg i dette forumet.. Håper noen her inne kan hjelpe meg med et problem jeg har med min volvo S70 (1997 mod), det er en 2 liters turbo motor (lavtrykks turbo)..

    Da jeg kjøpte denne for snart 1 år siden, så syns jeg den virket litt treg i forhold til bilen jeg hadde før denne.. Hadde en Audi 100 (V6 med 150 hk uten turbo).
    Jeg mente det måtte være noe feil med volvo`n så jeg fikk Jordkjenn i Skien (volvo forhandler) til å ta en sjekk dvs en analyse på bilen, men det lå ingen feilkoder inne..
    Så da var vell alt i orden da tenkte jeg.. men monterte sports-eksos anlegg inkl sports katalysator på den, med tanke på at dette kanskje ville gjøre den litt kvikkere.. men, nja kanskje litt kvikkere ble den.. men knapt merkbart.
    Fikk høre at om jeg chippet den, så ville bilen bli helt anderledes.. så jeg fikk den chippet hos et firma i Arendal (BSR chip).
    Vell, ingen merkbar forskjell overhode :(
    Ladetryks måleren viser fremdeles 0.5 bar, akkurat som før chipping..
    Nå er jeg på vei til å gi opp hele bilen.. men har gjort følgende:

    -Montert bredbåndslambda (for å se blandingsforhodet - Alt ok )
    -Montert eksos temp måler, temp ok
    -Byttet fjær og membran i bypassventil på turbo.
    -Byttet alt av tenningsdeler, plugger, ledninger, rotor, fordeler lokk, og mds coil.
    -Byttet magnetventil (ladetryksregulator)
    -Byttet alt av vacum slanger.
    -Byttet alt av trykkslanger (Samco)
    -Montert konfilter.
    -Byttet LMM (luftmengde måler)

    Kjøpt inn
    OBD
    2
    enhet for å logge evt feilkoder.. men det har ennå ikke dukket opp noen feilkoder som kan lede meg på rett vei..

    Har også tatt trykktest hos Autopower i Arendal, alt ok.. dvs det var en liten lekasje i bunn av intercooler.. men det viste seg at det skulle være slik (originalt fra volvo, for å drenere ut evt olje).

    Her om dagen kjørte en gammel (ca 85 model Citroën) fra meg så det holdt.. min gamle og tunge Audi 100 var mye sprekere enn denne volvo`n som egentlig nå skal ha nærmere 100 hk mer..

    Fikk her om dagen et tips om at det kunne wastegaten min som var deffekt.. men slik jeg ser det så burde den ladet ukontrollert mye om den ikke virket, eller?

    Er tom for ide`r her nå, noen som har noen forslag?

    PS: har bestilt meg ny wastegate klokke.. og bankesensorer, da disse visstnok også kunne være et problem (riktignok SVÆRT sjeldent)..

  2. #2
    Registrerte brukere Kjell V70 sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg, Østfold
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Er staget på turboen justert til trykket han skal ha da?

    Min ble chippa/optimert før turboen ble bytta, da ble den bremsa på 1.2 bar, mens den nye turboen sto bare oppspent på 0.6... justerte staget litt og den ga 1.2... Er jo elektronisk ladetrykksbegrensning på disse bilene, men er den chippa skal vel det være justert så den kan gi mer ladetrykk uten å kutte... og da må turboen justeres etter for å gi det ønskede trykket ved en chipping...

    Godt mulig jeg er helt på bærtur, så da får noen andre her på forumet skyte meg...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har du 3" eksos hele veien? Fra turbo? hvis ikke så blir det ikke mye moro.
    Å hvis du har dette å bilen ikke gikk bedre etter du fikk på dette så tror jeg du skal bytte turbon din / sjekke at wg fungerer å ikke står oppe. kjøp ei ny "trykk klokke" som har grunntrykk på 0.8.
    å trykktest hele trykkanlegget ditt! (husk at det er vår å nye plugger, rotorer og fordelerlokk(kanskjepluggkabler også?) skal byttes )
    One Ring to rule them all

  4. #4
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Har du 3" eksos hele veien? Fra turbo? hvis ikke så blir det ikke mye moro.
    Å hvis du har dette å bilen ikke gikk bedre etter du fikk på dette så tror jeg du skal bytte turbon din / sjekke at wg fungerer å ikke står oppe. kjøp ei ny "trykk klokke" som har grunntrykk på 0.8.
    å trykktest hele trykkanlegget ditt! (husk at det er vår å nye plugger, rotorer og fordelerlokk(kanskjepluggkabler også?) skal byttes )
    Som jeg skrev først, så har jeg byttet alt av tennings deler.. til og med coil Jeg skrev også at alt på trykksiden er trykktestet med trykk og røyk.. ingen lekkasje!! Har dessuten byttet alt av slanger på trykksiden, og alt av vacum slanger er byttet.. Se liste over ting som er gjort..

    Har ikke 3" eksos, valgte å gå for 2.5" eksos med sportskat.. det blir mer riktig i forhold til motor volum, og den moderate trimmingen ellers.

    Har justert på wastegate staget uten at det hjelper.. så for meg virker det som om fjæra inne i wastgateklokka er for slapp.. Turboen er helt i orden For om jeg setter på en "bleedventil" så lader den fint 0.9 med en gang
    Men jeg vil ikke ha den bleed ventilen der.. jeg vil at ecu skal styre ladetrykket.. gidder ikke ha noe "enkel" fiks på dette problemet, det skal fungere slik det er ment

  5. #5
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjell V70 Vis post
    Er staget på turboen justert til trykket han skal ha da?

    Min ble chippa/optimert før turboen ble bytta, da ble den bremsa på 1.2 bar, mens den nye turboen sto bare oppspent på 0.6... justerte staget litt og den ga 1.2... Er jo elektronisk ladetrykksbegrensning på disse bilene, men er den chippa skal vel det være justert så den kan gi mer ladetrykk uten å kutte... og da må turboen justeres etter for å gi det ønskede trykket ved en chipping...

    Godt mulig jeg er helt på bærtur, så da får noen andre her på forumet skyte meg...
    Skal ikke skyte deg he he, men wastegate skal justeres til grunntrykk uansett om den er chippet eller ikke.. se denne videoen fra IPD, det er forresten der jeg bestiller alle mine volvo deler fra
    Video fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
    Justering av wastegate er 4 minutter inn i filmen som er på tott 9 minutter

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Nei nei.... Hvem sa du skulle gå for 2.5" eksos? Bytt ut den vennen. (det var sånne folk som gjorde at bondevik kom til makten).
    2.5" eksos er så og si det samme som orginal eksos. du MÅ HA minimum 3" eksosanlegg!
    en turbobil har det best med størts mulig eksos!

    Du har ihvertfall funnet feilen din bytt eksos og vips så får du en god bil!
    3" eksos er moderat trimming, minimum. skulle du klemt ut det siste som var så skulle du gått opp enda mer
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Nei nei.... Hvem sa du skulle gå for 2.5" eksos? Bytt ut den vennen. (det var sånne folk som gjorde at bondevik kom til makten).
    2.5" eksos er så og si det samme som orginal eksos. du MÅ HA minimum 3" eksosanlegg!
    en turbobil har det best med størts mulig eksos!

    Du har ihvertfall funnet feilen din bytt eksos og vips så får du en god bil!
    3" eksos er moderat trimming, minimum. skulle du klemt ut det siste som var så skulle du gått opp enda mer
    Det der er bare tull, denne bilen skulle originalt gått atskillig bedre enn en Audi 100 V6.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  8. #8
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Ingenting med eksos å gjøre dette..
    2,5" er original dim, og holder i massevis om man bare skal chippe bilen.
    Slutte å tulle med disse loffepottene TBO og hjelpe mannen først med det som er vesentlig..
    Bilen lader 0,5bar.. Feilen er ladetrykket.
    Er den chippet skal den lade 1bar.

    Sjekk wastegatestaget ditt som tidligere nevnt.

    Original drenering i IC? Det har jeg ikke hørt om.
    Sist endret av Morgis; 11/06/10 kl 16:28
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Det der er bare tull, denne bilen skulle originalt gått atskillig bedre enn en Audi 100 V6.
    Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?
    vet du hva som er tull?
    det blir mer riktig i forhold til motor volum
    DET...
    Han har byttet alt som er av ting. om det har blitt gjort riktig å bilen forsatt ikke går bedre så er det jo fordi stakkars bilen ikke får ut eksosen sin. man får ikke ladet mye med orginal eksosen. bytter man til åpne potter så merker man jo at turbotrykket ofte flyr opp å man må "skru ned" trykket for å holde trykket på det samme
    "loffepotter" er det bare fwd gutta på forumet her som har fetish for
    Jeg syns heller dere skulle hjelpe gutten å komme med linker til sider hvor han kan få kjøpt 3" eksos så han får litt mer effekt ut av bilen sin!
    Tenk så mye penger han har brukt på å bytte ALT av deler som han har listet opp! han hadde fått mere effekt av å bytte til 3" eksos en hva man får av å chipe bilen!

    Vet ikke hvem som er mest hjelpsom jeg?
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Original drenering i IC? Det har jeg ikke hørt om.
    fwd volvoene har vell hull i icn orginalt for å slippe ut vann. Smart greie selv om man mister litt luft. ikke skjelden icn på eldre rwd volvoer fryser igjen om vinteren
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?
    vet du hva som er tull?
    DET...
    Han har byttet alt som er av ting. om det har blitt gjort riktig å bilen forsatt ikke går bedre så er det jo fordi stakkars bilen ikke får ut eksosen sin. man får ikke ladet mye med orginal eksosen. bytter man til åpne potter så merker man jo at turbotrykket ofte flyr opp å man må "skru ned" trykket for å holde trykket på det samme
    "loffepotter" er det bare fwd gutta på forumet her som har fetish for
    Jeg syns heller dere skulle hjelpe gutten å komme med linker til sider hvor han kan få kjøpt 3" eksos så han får litt mer effekt ut av bilen sin!
    Tenk så mye penger han har brukt på å bytte ALT av deler som han har listet opp! han hadde fått mere effekt av å bytte til 3" eksos en hva man får av å chipe bilen!

    Vet ikke hvem som er mest hjelpsom jeg?
    Gutten får ikke ut effekt med 0,5bars ladetrykk om han så hadde hatt fri eksos...

    Finn feilen til ladetrykket, så kan man heller bytte deler i ettertid for å forbedre flowen. Men eksosen er IKKE synderen til ladetrykksproblemet.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    men gutter får kanskje ikke ladet mere en 0.5 fordi eksosen er synderen.
    uansett så har han vell byttet alt untatt akumulatoren som han har mistenkt
    Fikk her om dagen et tips om at det kunne wastegaten min som var deffekt.. men slik jeg ser det så burde den ladet ukontrollert mye om den ikke virket, eller?
    Den kan tyvåpne så trykket ikke vil øke.
    Men poenget er jo også at han VIL få mye mer effekt selv med 0.5 bar bare ved å skifte eksos! Men nå har han brukt penger på masse annet dritt. virker som om han har kjøpt nytt 2.5 eksosanlegg også.
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    han har nytt eksos om jeg leste riktig så ja. Må være feilproduksjon om den er synderen.

    Hva med utslitt turbo?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #14
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Hvorfor skulle den det? mazdan min spytter på LT motorene. hvorfor skulle ikke en audi gjøre det samme?
    Fordi en 850 LT 180 hk er lat, men en 100 med 150hk V6 (om det ikke er diesel da) er latere.

    Han får kanskje litt mer toppeffekt med friere eksos. Men den opplevde kraften vil ikke bli merkbar engang, bare litt mer turtallsvillig. Og disse bilene er mer enn turtallsvillige nok med 2,5" eksos. Hvis bilen kjennes kraftløs er det som regel heller ikke toppeffekten man mangler, men dreiemomentet. Det kommer når man får økt ladetrykket. Og jeg tror ikke det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos.

    EDIT: OG jeg kan garantere at en ikke trenger 3" eksos for å få mer enn 0,5 bar ladetrykk.
    Sist endret av The Sven; 11/06/10 kl 17:01
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    behøver ikke være feilproduksjon hvis det ikke er åpne potter. 2.5" er jo nesten orginalt.

    utslitt turbo = oljeforbruk og blårøyk. han hadde sikkert skrevet om det var problemet

    Han har selv nevnt wg sin. Jeg tipper den er så slakk at den åpner bare det er litt frisk bris. det er jo et kjent fenomen på FK greiene..
    å dette er jo noe man bør bytte også for å slippe å "bleede" opp trykket. det blir aldri bra. fordi den forstatt vil åpne litt ved samm ladetrykk som før, men ikke helt. derfor "økt turbotrykk".

    Men første pri på en turbobil er jo å bytte ut det lille 2.5" greiene som er orginalt. varmen må vekk og ting må fløde bedre.
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Fordi en 850 LT 180 hk er lat, men en 100 med 150hk V6 (om det ikke er diesel da) er latere.

    Han får kanskje litt mer toppeffekt med friere eksos. Men den opplevde kraften vil ikke bli merkbar engang, bare litt mer turtallsvillig. Og disse bilene er mer enn turtallsvillige nok med 2,5" eksos. Hvis bilen kjennes kraftløs er det som regel heller ikke toppeffekten man mangler, men dreiemomentet. Det kommer når man får økt ladetrykket. Og jeg tror ikke det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos.
    får kanskje litt mer toppeffekt?

    han får mer krefter på hele registeret og merker stor forskjell!
    Hvis du ikke tror det er en eneste ussel newtonmeter å hente på 3" eksos så er du fellært
    Det er mer effekt å hente ut på disse bilene på 3" eksos en hva man får med chip.
    Tror ikke dere har kjørt disse bilene jeg? bare gjetter dere?
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Blir en evig eksospotte diskusjon dette.
    Tror vi stopper der, så diskuterer vi relevante feilkilder her.
    Trådstarter bør nok sjekke WG som nevnt.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  18. #18
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Eksosdimensjonen har ikke større betydning før du når visse turtall og det vet vel du og. Hvis dreiemomentet øker merkbart i lavere register er det fordi turbotrykket har økt grunnet lavere mottrykk. Jo jeg har kjørt sånne biler, både original og trimmet. Spørsmålet er om du har kjørt sånne biler med turbotrykksmåler?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor skulle det blitt en evig diskusjon? prøv å fortell noen som har montert 3" eksos på sine 940(som det er mange av her på forumet) at det nesten ikke er forskjell på 2.5"(orginalt) vs 3" så vil le det samme gjelder på disse bilene.

    Men tilbake til problemene så bør han kjøpe en 0.8 bars "klokke" å montere på bilen sin ja. da vil den dra bedre fra bunn også.
    koster ikke mye på ebay i england / tyskland eller us
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Eksosdimensjonen har ikke større betydning før du når visse turtall og det vet vel du og. Hvis dreiemomentet øker merkbart i lavere register er det fordi turbotrykket har økt grunnet lavere mottrykk. Jo jeg har kjørt sånne biler, både original og trimmet. Spørsmålet er om du har kjørt sånne biler med turbotrykksmåler?
    Større eksos har betydning fra 800rpm og opp
    Jeg har kjøpt 2liter og 2.3 literne med turbotrykksmåler, 3" eksos og alt fra små orginale t04 til bling bling garrett gt30 turboer
    merker jo forskjell på 2.5liters sugemotoren også bare man bytter eksos..

    Trodde ikke dette var noe diskuterbart en gang...

    Håper trådstarter kjøper ei ny "klokke" og større eksos så han ikke gir opp bilen
    One Ring to rule them all

  22. #22
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.
    Kom litt i bakleksa den der men hvis det stemmer så er det ikke så rart turbotrykket er det samme.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  23. #23
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.
    Det er feil. Jeg har en 98 mod V70 med 2.0LT orginalt, der er det elektronisk styrt ladetrykk. Selv så hadde jeg problemer med litt ustabilt ladetrykk.
    Det jeg gjorde var å koble slangene direkte til wg istedet for igjennom ventilen.
    Tok så av trykk klokka på turboen. Åpnet den (Ja det går faktisk) og strekte ut fjæra en god del. Justerte deretter ladetrykket til 1,1bar. Og nå er ladetrykket stødig som fjell. Intill videre da.... Skal bytte turbo'n til en T3/T4 med kulelager hehe.

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Å dra i fjøra fungerer dårlig. den vil forsatt åpne tidlig. lurere å bytte til ei litt stivere fjør i den. da tyvåpner den ikke
    One Ring to rule them all

  25. #25
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Når jeg tenker meg om kommer jeg på at jeg tror 2,0T ikke har elektronisk styrt ladetrykk slik som sine søsken med mer slagvolum.
    Joda elektronisk ladetrykks regulator kom i 1997, og jeg har som sagt byttet min til en bedre type fra IPD USA.. og den fungerer som den skal..

    Så var det dette med eksos da he he.. her kommer grunnen til at jeg gikk for 2.5" og ikke 3"..
    Jeg fikk i gave av en venn en bok som heter "FORCED INDUCTION PERFORMANCE TUNING"..
    Boka er på 460 sider, og omtaler alt om turbo trim..
    Da jeg kom til side 257 (kap 16) så står det mye om eksos anlegg.. Dette med eksos og turbo er nemlig litt spesielt , men siden det er 12 sider bare om eksos.. så omtaler jeg bare det som er viktig for dette tilfellet

    Jeg skriver ordret fra boka: Use smaller diameter tubes for widest power band and larger size where top-end power is more important and sluggish throttle respons is acceptable.

    Så følger et skjema som viser hvilke eksos dimensjon som er smart i forhold til 4, 6 eller 8 sylinder motor, og sylinder volum..
    Så egentlig skulle jeg hatt 2.75" eksos.. men.. poenget her er at dette er IKKE årsaken til at bilen ikke går som den skal.. For jeg valgte å ha en jevn effekt kurve enn mer bare på toppen..
    PS: det er godt mulig jeg bygger ny eksos neste år.. men ikke før jeg har funnet ut av feilen som jeg har nå.. Godt mulig det blir T5 motor neste år..

    Har som sagt bestilt ny wastegate, så får vi se hvordan denne oppfører seg.. Men den har samme spec som den originale.. hmm kanskje jeg bør bestille meg en kraftigere ja.. Gjør det i kveld..

    Så var det dreneringen i bunn av intercooler.. under trykktesten, så vi at det kom en del røyk ut i bunn av IC, men fant fort ut etter en telefon til et volvo verksted, at slik skulle det være.. Men skrudde nå av litt plast i bunn for å komme til.. og det så veldig orginalt ut ja.. Volvo verkstedet kunne fortelle at dette lille hullet hadde ingen betydning for ladetrykket..

    Her hvor vi bor nå, så er det laaang oppover bakke.. som er fin til å teste biler på.. En venn av meg kjøpte en opel zaphira OPC, disse er det 230HK i.. vi prøvde bilen opp denne bakken.. og den dro godt Vi hadde 180 km/t på toppen.. Volvo`n min greier 140 km/t sukk..
    Og her om dagen ble jg kjørt fra av en gammel haug av en Citroen :( ...

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •