Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ratt som "sverter" av

  1. #1
    Registrerte brukere kirkis sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Moelv
    VCCN medlemsnummer
    41
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Ratt som "sverter" av

    Har en 2001 modell XC70.
    Dette sverter av når det blir varmt, så jeg blir helt svart i neven. Spesielt på toppen av rattet og på høyresiden, tydelig at det er der det har blitt holdt mest. Har også blitt "klumpete" på høyresiden.




    Rattet er ikke så stykt som det ser ut som på det siste bildet.

    Er det noe jeg kan gjøre med dette?
    Vil helst slippe å bytte ratt, da jeg frykter det er dyrt...
    Sånn trekk til å ha utenpå er også litt uaktuelt...
    01 - XC70 bensinturbo
    96- 850 blitt turbo!
    94- 850 t5 delebil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Kan være verdt et forsøk med å matte det helt ned og så legge farge på nytt igjen.
    Kanskje er rattet er forsøkt farget opp igjen en gang tidligere og at det nå slipper taket, du kan få låne Surfex HD
    og skinnbørste om du vil prøve å fjerne det som "løsner"?
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  3. #3
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Er et problem med gamle/god brukte ratt det der. Men løsningen kan være å trekke det om. Koster ikke vanvittige summer det. Ellers så er ikke de rattene der så voldsomt dyre brukte.

    Jeg fikk tak i et brukt i meget bra stand til 1000 kroner.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Har et par kompiser som har hatt x40 av samme årgang som xc70ien din som har hatt samme problemet, virker igrunn ut som det er helt normalt på dem... jobbet ei stund på bilopphuggeri og drev og flytta biler ogslikt og når det var en volvo fra rundt 2000 ble jeg somregel svart på hendene da også... kan godt hende volvo en gang i tiden har brukt dårlig farge/lakk til og farge ratta med ? aldri opplevd slikt på nyere volvo'er eller eldre enn 1995

  5. #5
    Registrerte brukere kirkis sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Moelv
    VCCN medlemsnummer
    41
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar

    Sitat Opprinnelig postet av Nero Vis post
    Kan være verdt et forsøk med å matte det helt ned og så legge farge på nytt igjen.
    Kanskje er rattet er forsøkt farget opp igjen en gang tidligere og at det nå slipper taket, du kan få låne Surfex HD
    og skinnbørste om du vil prøve å fjerne det som "løsner"?
    Spørs om jeg får prøve å vaske/pusse det ned å prøve å farge opp igjen. Kan hende jeg stikker innom å låner en halv dl Surfex Eller parkerer bilen hos deg så du fikser det


    Sitat Opprinnelig postet av Martin.S Vis post
    Er et problem med gamle/god brukte ratt det der. Men løsningen kan være å trekke det om. Koster ikke vanvittige summer det. Ellers så er ikke de rattene der så voldsomt dyre brukte.

    Jeg fikk tak i et brukt i meget bra stand til 1000 kroner.
    Undersøkte litt på nettet om å trekke det om igjen (bla. på ett BMW forum) og virker som det ligger på 2000,- og opp til 10000,- ut fra hva dem der hadde funnet ut... Var visst også vanskelig å få noen til å gjøre det, da det ikke var lett å trekke om ratt.
    Hvis det går ann å få tak i ett brukbart ett til 1000lappen er jo ikke det verst

    Sitat Opprinnelig postet av jabbajohn Vis post
    Har et par kompiser som har hatt x40 av samme årgang som xc70ien din som har hatt samme problemet, virker igrunn ut som det er helt normalt på dem... jobbet ei stund på bilopphuggeri og drev og flytta biler ogslikt og når det var en volvo fra rundt 2000 ble jeg somregel svart på hendene da også... kan godt hende volvo en gang i tiden har brukt dårlig farge/lakk til og farge ratta med ? aldri opplevd slikt på nyere volvo'er eller eldre enn 1995
    Ok. Er jo en mager trøst at jeg ikke er den eneste med dette problemet
    01 - XC70 bensinturbo
    96- 850 blitt turbo!
    94- 850 t5 delebil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2010
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Er du sikker på at det ikke er inngrodd skit og fett som har smittet av ifra hendene dine oppigjennom tida?
    Prøvd å vasket med noen grove wipes som ikke skader rattet eller gjør det glatt!?

  7. #7
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    tipper inngrodd skit å fett fra svette hender som har ødelagt og tærer på rattet. mangle på rens og impregnering av rattet får det til å bli slikt.

Lignende tråder

  1. Ø.k. Senterpute til "Haag" ratt!!
    By Herrn Eggenberger in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/11/11, 22:22
  2. S60 2002 - "løst" ratt , men ikke løst
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 22/03/11, 10:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •