Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: V70 98: Slitt endeledd og lysproblemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard V70 98: Slitt endeledd og lysproblemer

    Jeg var på EU-kontroll i dag og fikk 2er feil på slark i endeledd eller "Stor slitasje i ledd: Venstre" som det ble ført opp som, og 2er feil for feil instilling på nærlys.
    Jeg fikk også en del andre feil på defekte lys og blinklys med feil farge.

    Nå lurer jeg bare på hva som er den beste måten å gå fram på. Er endeledd noe som jeg kan gjøre selv, eller er det like greit å ta det til et verksted? Hva betyr det egentlig når det bare står "ledd", er det ytre endeledd eller flere ting? Hvis jeg gjør det på verksted kan vel de etterkontrollere bilen samtidig og godkjenne den.
    Hva kan jeg gjøre for lys instillingen? EU-kontrolløren nevnte noe om skitten reflektor. Kan denne byttes eller vaskes?

    De andre problemene trodde jeg skulle være grei skuring, og at det bare var å bytte et par lyspærer, men det viser seg at både i det ene blinklyset ved passasjerdøren og skiltlyset funker det ikke å bytte pære. I blinklyset var ikke pæren defekt engang. Har sjekket sikringer og de er intakt. Hva kan være problemet? Alle blinklys virker bortsett fra det ene. Disse feilene er bare 1er feil så det er ikke så veldig viktig, men vil gjerne fikse det om det er noe lett som jeg overser.


    Også et annet lite spørsmål: Etter kontrollen da jeg kjørte hjem igjen var det en veldig rar risting i rattet og servostyringen virket litt upålitelig. Det avtok etter hvert. Er det normalt eller har kontrolløren tullet med noe han ikke skulle hatt?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Å bytte ytre endeledd er enkelt, les denne guiden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...-ytre-endeledd
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Er det nøyaktig nok til å ikke trenge noe som helst forstillingskontroll? Hvis jeg trenger forstillingskontroll og jeg hadde tatt begge sidene samtidig, ville prisen på en forstillingskontroll være det samme eller det dobbelte? Selv om det bare var den ene som ble registrert slitasje på hadde det vært greit å bytte begge for bare 350kr mer.

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Skal du på forstillingskontroll så bytter du på begge siden samtidig. Enklere for mekanikeren å justere og du har fått 2 nye endeledd med riktig justering etter kontrollen Prisen vil være den samme.

    1'er feil trenger du ikke å fikse på til en etterkontroll, men 2'er feilene må utbedres.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei! Som over; Det er nesten like greit at verkstedet bytter begge endeleddene og justerer forstillinga med en gang/tar etterkontroll. En møkkete reflektor kan vaskes. Men, ikke gni på den, da du fort kan få veldig mye riper i den.. Godt og varmt salmiakkvann kan hende gjør susen. Angående blinklys som ikke virker; Har du sjekket om du faktisk har strøm frem til pæren? Om sikringer og pærer er ok, så er det dårlig kontakt/ledningsbrudd et eller annet sted.

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Som Sagen sier, vær ytterst forsiktig med reflektoren. Skal ikke mye gnikking til før du gnir krommen av reflektoren, og da er den helt ødelagt.

    Som sagt, man kan ta endeledd selv, men ettersom kontrolløren ikke spesifiserte ytre eller indre ledd, noe som kan være vanskelig, hadde jeg satt bort jobben, det virker som at du ikke er stødig nok med fastnøkkelen til å ta det selv Liker ikke å styre med disse sakene selv, skal veldig lite til før man gjør et ellr annet feil.

    Angående defekte lys... skiltlyset, og kanskje spesielt blinklyset, er ganske utsatt for fuktighet, og følgelig irring, Har hatt samme problemet selv, pæra var hel og jeg målte 12V frem til pæreholderen, men kontaktpunktene på pæra fikk ikke skikkelig kontakt med holderen... klødde meg godt i huet over den. WD40 og litt fosiktig skraping med en liten flattrekker pleier å være effektivt.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Tipper det er de ytre leddene. Sjelden det er noe med de indre (selv om det kan skje..) Om du har 2'er feil, så vil jeg tro du har såpass slark i de at du lett kan se det også. Jeg kjøpte meg noe som heter "Contact Protect" og "Oxide Clean" på Biltema. Det virker som om de funker ganske greit. Men, når de gjelde kontakter og lys - særlig skiltlys, så er det en evig rundans med vedlikehold som gjelder---

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk, jeg skal prøve å vaske reflektoren, og hvis det ikke går må jeg vel kjøpe en ny uansett. Finner ingen sted å kjøpe bare reflektoren, så jeg regner med jeg må ha en helt ny lykt. Eller må man bytte begge når man først bytter for å få jevnt lysbilde?
    Skulle til å måle strøm i lysene i går men multimeteret hadde stått på og gått tom for strøm, så jeg må kjøpe nytt batteri. Skal gjøre det i dag.

    Endeledd tror jeg bare jeg tar på et verksted, så slipper jeg å finne ut av det. Regner med at de tar forstillingskontroll på verksted uansett og ikke bruker den "telle gjenger" metoden, så jeg lurer på om jeg bare skal be de ta begge sidene når de først er i gang. Jeg kan jekke opp bilen for å se om ikke høyre side har vært byttet nylig, fordi jeg kjøpte bilen i fjor vår.

  9. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Titt litt på eBay. Der trur jeg du kan få et par nye til 2000kr inkl. frakt Om du legger på litt til så får du klarglasstypen. Om begge to er slitte så kan du like gjerne invistere i 2 nye. Før eller siden så blir den andre såpass sliten at du vil få mangel på den.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Skruvat har nye til 1200kr stykk, og et sett på FCP koster meg ca det samme etter frakt, moms og tollavgift.
    Blir det noe billigere på Ebay? Ser det ligger noen for rundt 600kr men de spesifiserer ikke fraktkostnad. Er det plug and play med utenlandske lykter?

    EDIT: Trykket delenummer inn i Google og fant en dansk side her som selger lykter for 500kr stykk. Samlet pris på 2 stk. blir rundt 1300-1400kr. Det er så billig at jeg nesten ikke gidder å prøve å vaske reflektoren engang. Noen som har erfaringer med denne siden? Virker for godt til å være sant men jeg ser ingen varseltegn.
    Sist endret av benris; 14/02/14 kl 23:21

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    TYC er en bra 3.parts leverandør av lykter. Og til den prisen hadde jeg handla tvert!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. lysproblemer 745 91mod.
    By lasse940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 01/11/12, 20:40
  2. Lysproblemer 740
    By nevern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/10/12, 14:28
  3. Lysproblemer '92 960
    By Loggy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 11/06/12, 12:17
  4. lysproblemer 242
    By daziono in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 27/03/12, 06:13
  5. lysproblemer 940
    By tis in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 24/02/11, 06:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •