Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: timing av dieslpumpe v70 2.5tdi

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard timing av dieslpumpe v70 2.5tdi

    Jeg mistenker at dieselpumpa min er litt utenfor specs og lurer på og få den justert. Er det likegreit å bytte reima samtidig? Mine symptomer er exakt som beskrevet i denne tråden: http://forum.vacn.no/showthread.php?...-A6-2-5-TDI-R5

    Dette er vag, men ettersom jeg har skjønt, er det lik motor i de. Min motor er en 04 modell, mens bilen er 98. Motorbytte er gjort på verksted og iflg forrige eier starta den normalt det første halve året før den begynte å bli vanskelig. Når de byttet motor ble det også byttet reg.reim, men det står ikkeno om pumpereim, og det er vel ca samme intervall på det? Ettersom jeg ser, er dieselpumpereima på motsatt side av reg.reim.

    Er det stor jobb? Noen som vet hva jeg må regne med å betale for Det på et volvo verksted, ev om det er en jobb hvilkensomhelst annet verksted kan greie?

    Takk for innspill

  2. #2
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haakonw Vis post
    Jeg mistenker at dieselpumpa min er litt utenfor specs og lurer på og få den justert. Er det likegreit å bytte reima samtidig? Mine symptomer er exakt som beskrevet i denne tråden: http://forum.vacn.no/showthread.php?...-A6-2-5-TDI-R5

    Dette er vag, men ettersom jeg har skjønt, er det lik motor i de. Min motor er en 04 modell, mens bilen er 98. Motorbytte er gjort på verksted og iflg forrige eier starta den normalt det første halve året før den begynte å bli vanskelig. Når de byttet motor ble det også byttet reg.reim, men det står ikkeno om pumpereim, og det er vel ca samme intervall på det? Ettersom jeg ser, er dieselpumpereima på motsatt side av reg.reim.

    Er det stor jobb? Noen som vet hva jeg må regne med å betale for Det på et volvo verksted, ev om det er en jobb hvilkensomhelst annet verksted kan greie?

    Takk for innspill
    Du finner ikke 2.5TDI som 04 modell, nyeste er fra 01.
    Litt endringer på 01 modellen er det også.

    Timing av pumpe kan de fleste verksted gjøre, er ikke noe volvo MÅ gjøre.
    Samme dieselpumpe brukes i mange dieselbiler, VP37 heter pumpa for å være nøyaktig.

    Mitt lokale Volvo verksted klarte og gjøre dette helt feil og måtte gi jobben videre til mekonomen faktisk..

    Tror ikke det er store jobben, men dette skal være dønn presist for at de skal være bra!
    Jeg skal få mekonomen til å gjøre dette for meg om ikke lenge.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  3. #3
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Din 04 er en VAG men likevel ikke en VAG.

    Du har en Volvo D5. Spesifikasjoner får andre komme med.
    Hadde du hatt en VAG (som står i noen Audi og VW transporter/Caravelle) ville det vært en "sånn cirka" justering av timing visuelt, resten gjøres elektronisk med PC.
    Volvo`s D5 justeres mekanisk.

    Spesielt at Volvo ikke klarte å justere
    Sist endret av brynna; 19/01/14 kl 21:58
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Hvilken 2,5 tdi justerer du med pc? Det sitter vanelig fordelerpumpe i disse.

    Og caravella er nøyaktlig like sær på timing som 2,5 tdi som er i volvoen.

    Om det er en d5 har det ingenting med vag og gjøre. Og det er cr ikke fordelerpumpe. Ergo ingen timing av pumpe.

    D5 har kunn en høtrykks pumpe og magnetventiler på dysene. Så her slepper man timing.

    2,5 tdi til vag derimot må times med et måleur. Er dem +\- 0,10mm utenfor tenningspungtet er den tungstartet. Noe mer så starter den ikke i det heletatt med mindre du tauer den i gang så du når 2-3000rpm
    Volvo fantast?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet ikke åssen motor jeg har for på verkstedregninga står det d5244t 04mod, mens ved kamreima står det d5252t.. har han forrige eieren blitt lurt da? Er det ikke mulig at denne motoren er 04 modell?

    Bilde av motoren uten plastdeksel:
    https://www.dropbox.com/s/stye7o4bu78fifw/CAM00335.jpg

    Jeg ser også en reim på førersiden av motoren, som jeg antar er drivreim til dieselpumpa. Vil det da si at jeg ikke har en d5 /04 mod motor?
    Sist endret av Haakonw; 20/01/14 kl 13:34

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.093
    Antall takk

    Standard

    Du har nok en d5252t. Det er en VAG motor og ble IKKE levert i 2004 på V70.
    Sist endret av jerognal; 20/01/14 kl 19:12
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  7. #7
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Hvilken 2,5 tdi justerer du med pc? Det sitter vanelig fordelerpumpe i disse.

    Og caravella er nøyaktlig like sær på timing som 2,5 tdi som er i volvoen.

    Om det er en d5 har det ingenting med vag og gjøre. Og det er cr ikke fordelerpumpe. Ergo ingen timing av pumpe.

    D5 har kunn en høtrykks pumpe og magnetventiler på dysene. Så her slepper man timing.

    2,5 tdi til vag derimot må times med et måleur. Er dem +\- 0,10mm utenfor tenningspungtet er den tungstartet. Noe mer så starter den ikke i det heletatt med mindre du tauer den i gang så du når 2-3000rpm
    Når register er satt opp korekt på pumpeløft med måleur, er dynamisk justering neste steg.(det er altså ikke nok å bare justere pumpeløft på TDI)
    med diagnose-pc tilkopplet (pc viser tenningskurve), skal man finjustere omlenkhjulet
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  8. #8
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Her er litt info om Volvo vs. VAG motorene:
    Volvo Cars used diesel engines long before 1998, VAG engines were used from 1981-1986. Volkswagen Audi (VAG) engines where also used in 850, S70/V70, s80 and the second generation V70. The first diesel engine built by Volvo was the D5 which was presented in 2002. In 1979 Volvo purchased a precombustion engine from Volkswagen that came in two different displacements, 2 liter and 2.4 liter (D20 and D24)

    Today Volvo manufactures its own 2.4l 5 cylinder diesel engines in Skövde Sweden. They also use 4 cylinder engines from Ford/PSA.

    Volvo's own engines


    D5 185hp/400Nm

    D5 180hp/350Nm (special version for the
    P1
    -platform applications, ie S40, V50 and C70)


    2.4D 163hp/340Nm

    New D5 205hp/420Nm (replacing 185hp engine)


    New 2.4D 175hp/420Nm (replacing 163hp engine)



    Ford/PSA engines

    2.0D 136hp/320Nm

    1.6D 109hp/240Nm
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Da som det er på det rene at jeg har en d5252t motor, er det en måleklokke jobb, eller må pc kobles til også? Noe sier meg at ikke alle verksted har dette programmet eller?

  10. #10
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haakonw Vis post
    Da som det er på det rene at jeg har en d5252t motor, er det en måleklokke jobb, eller må pc kobles til også? Noe sier meg at ikke alle verksted har dette programmet eller?
    Beste du kan gjøre er og ta en ringerunde og hør litt rundt til dine lokale verksteder.. bare informer at du har 2.5TDI, vw\audi motoren.
    Så får du sjekket pris, og om de faktisk kan gjøre det.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  11. #11
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haakonw Vis post
    Da som det er på det rene at jeg har en d5252t motor, er det en måleklokke jobb, eller må pc kobles til også? Noe sier meg at ikke alle verksted har dette programmet eller?
    "Grovinnstilling" med måleur og fintuning på pc-en.

    Min svoger og jeg byttet på vår Caravelle i fjor vår, vi fikk den opp å gå, men måtte til slutt krype til korset å få et verksted til å ta innstillingene på nytt. Det er ikke en jobb for nybegynnere rett og slett, man trenger forsåvidt også endel spesialverktøy. Dessverre er det ikke alle uavhengige verksted som har disse.

    Tidl. daain83.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Nei, det er nok ikke for oss amatører dette.. ringte til volvo idag og de skulle ha 3-3500 for å etterjustere, uten reim.. de andre uavhengige ville ikke ta jobben engang. Spørs om ikke jeg bare må punge ut her altså..

    Kan det få andre konsekvenser å kjøre med det sånn det er nå? Tenker da på partikkelfilter, egr ol. Som kan tette seg og bli ødelagt pga soting?

    En ting jeg vil prøve før det blir verksted er å bytte den plasttingen som er over dieselfilteret, som vistnok kan skape luft i dieselen. Er det noen som vet hva den heter og ev. Delenr?

    Bilde av delen (inni rød firkant):

    https://db.tt/XI4elM4C




    Går det ikke ann å vise bildene i posten her som ligger på externe sider ved hjelp av img kommandoen?
    Sist endret av Haakonw; 21/01/14 kl 17:23

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Bor du langt unna vestfold? Jeg kan godt gjøre det for deg for 1500.
    Volvo fantast?

  14. #14
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haakonw Vis post
    Nei, det er nok ikke for oss amatører dette.. ringte til volvo idag og de skulle ha 3-3500 for å etterjustere, uten reim.. de andre uavhengige ville ikke ta jobben engang. Spørs om ikke jeg bare må punge ut her altså..

    Kan det få andre konsekvenser å kjøre med det sånn det er nå? Tenker da på partikkelfilter, egr ol. Som kan tette seg og bli ødelagt pga soting?

    En ting jeg vil prøve før det blir verksted er å bytte den plasttingen som er over dieselfilteret, som vistnok kan skape luft i dieselen. Er det noen som vet hva den heter og ev. Delenr?

    Bilde av delen (inni rød firkant):

    https://db.tt/XI4elM4C




    Går det ikke ann å vise bildene i posten her som ligger på externe sider ved hjelp av img kommandoen?

    Bare si du skal ha ventilen som sitter på dieselfilteret det er en enveisventil, husk å sjekk at o-ringen er der !
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

Lignende tråder

  1. tannstang 2.5tdi
    By Magnum in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/07/11, 21:44
  2. Timing reg.reim 16v på b230 blokk.
    By Lundberg Performance in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 11/10/10, 20:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •