Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: [LØST] S80 '07 d5, Høyt forbruk, sliten kasse, BSR, what have you.

  1. #1
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard [LØST] S80 '07 d5, Høyt forbruk, sliten kasse, BSR, what have you.

    Hei,

    Jeg har mange spørsmål, noen tanker, men få til ingen konkrete svar, alle gjelder min nylig innkjøpte Volvo S80 d5 fra 2007.

    Først litt om bilen slik at vi er på samme side, d5 modellen fra 2007, automatkasse med geartronic, gått 227 000.
    Bilen var nylig på en full tilstandssjekk og fikk feil på 2 foringer bak, død parkvarmer og sliten parkbremswire. Ellers meget god stand.

    Eller tja, det er vel relativt, for jeg opplever noen få problemer med den.
    På daglig kjøring føler jeg at den bruker utrolig mye drivstoff, ifølge kjørecomputern ligger forbruket på 1.2L på milen. Mer enn noen bensinere og dieselbiler jeg har vært av tilsvarende motorvolum. På langkjøring ca 0.85L. Jeg vet ikke med dere, men jeg kan ikke unngå å føle at dette er et noe høyt forbruk ?

    Hvilket bringer oss til punkt to på listen som er det største problemet, nemlig girkassen. Den gjør for det meste det den skal, men den har sine stunder. Det verste hvilket er at bilen nykker noe vanvittig, nesten som en manuell om du ikke clutcher for å stoppe. Den gjør dette i to anledninger, når den legger NED i 2. og når den legger inn 6.. 6. gir kjennes av og til ut som det blir slått inn med en hammer. Noen tanker, det skjer at det kjennes ut som den legger inn et ekstra gir uten at den faktisk girer et sted mellom 3-5. girene. Så lurer på om ikke dette kanskje kan være pga dårlig Torque Converter/Momentomformer/Hvadetnåennheterpånorsk. 6. er vel antakeligvis pga litt gasspådrag, men med ny og dyr bil blir man paranoid ?
    Den har også en tendens til å nesten ikke ville flytte på seg, så langt har det hendt 3 ganger på en uke at den bare gir masse turtall men ikke noe som helst fart. Flater pedalen men det den gjør er å holde samme fart i 3500rpm som 1500rpm.

    Så var det parkvarmern, fullstendig død, fikk ikke noen konkrete feilmeldinger fra verkstedet, men har skjønt det slik at det ofte samler seg dritt i disse og at de ikke klarer å starte pga det ? Skjønner det også slik at det er bak frontfangern på bilen, men det er lite dokumentasjon på disse S80'ene fra dette årstallet.

    til sist, er det noen som har erfaringer med BSR sitt software kit til disse bilene? Noen som vet om dette gjør noe med responstiden på bilen I.E kjappere reaksjon på gass, kjappere på å legge inn gir, osv. Det er ikke en racing bil, men den føles av og til ut som den er stor og treg i forhold til hva som står i den sammenlignet med eldre 2.4/2.5 turbodiesel motorene i f.eks V70 osv. Om dette også hjelper noe på bilens generelle "punch" ? Den går fort om du først går inn for det, men det føles ofte ut som det bare er masse diesel turtall med lite drag.....Og hva gjør det med forbruket hører de som sier at det går ned, spesielt på småkjøring, men mer hester og dreimoment er nesten for godt til å være sant?

    Jeg digger bilen, det er som å kjøre en diger seng som du ikke vil stå opp fra, men det føles ut som det, mangler noe....
    Sist endret av th3-1nonly; 05/02/14 kl 01:42

  2. #2
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Angående girkassen, så ville jeg ha tatt en flushing og fått resatt adapsjonen på den.
    Jeg fikk gjort dette på min '08 V70 D5 for en tid tilbake, og det hjalp veldig da den var helt håpløs i girskiftene.

    Er ikke helt inne på Volvo sine dieselvarmere, men det kan tenkes at det er nok å få slettet feilmeldinger og resatt den.
    jeg har litt erfaring med Webasto i MB, og der hendte det at det var nok å ta sikringen for å resette den (Webasto Thermo Top C)
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  3. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    0,8 på langkjøring, 1,2 på småkjøring... syntes ikke dette høres så galt ut.
    Tunge biler dette, og kanskje ikke kjørekomputeren "skryter på seg" noe, altså mer reell enn andre biler?.
    min ligger tett opp mot 0,7 på gjevn langkjørng. Den veier 2tonn egenvekt

    Kan hente ganske mye effekt ut av D5 motoren, og enda mer moment enn hva kanskje en allerede sliten girkasse ville satt pris på ?
    Kan høres ut som noen ventiler i kassen din som ikke gjør jobben sin, evnt tett filter i kassen, hvis denne har det?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    0,8 på langkøyring, XC90en går på under det, med lik motor og kasse. Har du sjekka over det famøse virvelspjeldet?

    Men utsiktene på girkassa di er ikkje akkurat rosenraude. Men ein ting du kan byrje med, er å sjå om fremste motor/girkassefeste, vert kalla momentstag.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #5
    Cap. sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Sted
    ...der verdiene skapes
    VCCN medlemsnummer
    467
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post


    Den gjør for det meste det den skal, men den har sine stunder. Det verste hvilket er at bilen nykker noe vanvittig, nesten som en manuell om du ikke clutcher for å stoppe. Den gjør dette i to anledninger, når den legger NED i 2. og når den legger inn 6.. 6. gir kjennes av og til ut som det blir slått inn med en hammer. Noen tanker, det skjer at det kjennes ut som den legger inn et ekstra gir uten at den faktisk girer et sted mellom 3-5. girene. Så lurer på om ikke dette kanskje kan være pga dårlig Torque Converter/Momentomformer/Hvadetnåennheterpånorsk. 6. er vel antakeligvis pga litt gasspådrag, men med ny og dyr bil blir man paranoid ?
    Den har også en tendens til å nesten ikke ville flytte på seg, så langt har det hendt 3 ganger på en uke at den bare gir masse turtall men ikke noe som helst fart. Flater pedalen men det den gjør er å holde samme fart i 3500rpm som 1500rpm.
    Hei, har du sjekka oljenivået på kassa? Farge?
    2021 Polestar 2 Performance
    2008 V70 D5 AWD Summum

  6. #6
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Angående girkassen, så ville jeg ha tatt en flushing og fått resatt adapsjonen på den.
    Jeg fikk gjort dette på min '08 V70 D5 for en tid tilbake, og det hjalp veldig da den var helt håpløs i girskiftene.

    Er ikke helt inne på Volvo sine dieselvarmere, men det kan tenkes at det er nok å få slettet feilmeldinger og resatt den.
    jeg har litt erfaring med Webasto i MB, og der hendte det at det var nok å ta sikringen for å resette den (Webasto Thermo Top C)
    Jeg kommer til å kjøre en flush på kassen ved 240K servicen som er nå rett rundt hjørnet, antakeligvis til sommern. Var dog i sverige nå i julen og benyttet meg av muligheten til å ta turen til Volvo i Årjäng for å få kikket på den. Kjempe greie karer og det gikk fort. De fant en del feilmeldinger på den sa de, ikke noen linket direkte til girkassen men mer indirekte som at kam-posisjonssensoren ikke kommuniserte helt med kassen. Imens de sjekket så tok de en titt på ledningsnettet under batteriet, og der var det tydeligvis en god del kabler som var kuttet tvert av. Hvordan bilen har fungert så godt som den har kan jeg ikke forstå men jeg er glad for at den gjorde det. De resatte feilkoder og kassen og den gikk utrolig mye bedre og girer for øyeblikket mer slik jeg vil at den skal, men det er en automat så i mine øyne er den fremdeles håpløs. Den jukker fremdeles i 2. giret når den legger seg ned, men det er mye mindre av det, spesielt når kassen er varm.

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    0,8 på langkjøring, 1,2 på småkjøring... syntes ikke dette høres så galt ut.
    Tunge biler dette, og kanskje ikke kjørekomputeren "skryter på seg" noe, altså mer reell enn andre biler?.
    min ligger tett opp mot 0,7 på gjevn langkjørng. Den veier 2tonn egenvekt

    Kan hente ganske mye effekt ut av D5 motoren, og enda mer moment enn hva kanskje en allerede sliten girkasse ville satt pris på ?
    Kan høres ut som noen ventiler i kassen din som ikke gjør jobben sin, evnt tett filter i kassen, hvis denne har det?
    Det er den definitivt tyngste og største Sedanen jeg har kjørt, så det er liten tvil om at noe av det har skyld i dette, men sammenlignet med V70'en fra '98 med automat og 2.5L TDI så virker 1.2L noe mye, da egenvekten på begge ikke er så veldig langt fra en annen også mtp at nyere biler skal være mer effektive? Men uansett!
    Som nevnt tidligere i innlegget, det var noen kabler som var kuttet tvert av, om disse har hatt noen direkte eller indirekte innvirkning på forbruket er jeg usikker på, men forbruket mitt har gått betraktelig ned. Nå ligger jeg på ca 0.78 på vanlig kjøring, den har gått 1200km siden jeg sist tilbakestilte den. Og den klokker på ca 0.64 ved langkjøring over fjell. Men jeg kjører noe mer "aggressivt" føler jeg, for jeg bygger fart fort, slipper pedalen og lar bilen drives frem av momentet heller enn jevnt gasspådrag. Det har funket så langt så.

    Skal få sjekket kassen når tiden og pengene er der, jeg har lurt litt på RICA sitt sett, men mye av grunnen til at jeg vil chippe bilen er for å hente så mye som mulig jeg kan ut av den. Potensialet er der og det er litt surt at det ikke blir utnyttet, slitedeler må jo påregnes mer hyppig bytte selvsagt, men forbruket synker og effekten øker. Før jeg gjør det, eller ikke lenge etter så tror jeg nok at jeg skal prøve å påregne kassen en forsterkning, slik jeg har skjønt det er det også billigere å gjøre det enn å bytte den. Men det er jo en utgift det også, og noen må jo få den ut av bilen først og det er et kapittel for seg selv.

    Kan derimot ikke si for sikkert hvordan akkurat denne kassen er satt opp innvendig, jeg prøver fortsatt å finne ut hvordan denne tingen funker egentlig.
    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    0,8 på langkøyring, XC90en går på under det, med lik motor og kasse. Har du sjekka over det famøse virvelspjeldet?

    Men utsiktene på girkassa di er ikkje akkurat rosenraude. Men ein ting du kan byrje med, er å sjå om fremste motor/girkassefeste, vert kalla momentstag.
    Samme var min tanke, men det har jo heldigvis bedret seg noe, derimot det virvelspjeldet, jeg ble litt nysjerrig på dette og kikket opp i det. Virkers om en del dieselbiler sliter med at disse setter seg fast og styr, har også lest at det er en felles styrepinn for alle fem spjeldene som har en tendens til å falle av og det har jo hatt variable resultater. Skal ta en kikk på disse så fort jeg finner en oversikt over hvor man finner de, er litt irriterende at det finnes så lite info om akkurat denne bilen og motoren. Slik jeg har skjønt det, spesielt fra andre biler så er det mange som har fjernet de helt, men om noen har gjort dette på d5'en står det fint lite om. If anything så gjør det ingenting for effekten, men forbruket skal visstnok kunne stige dersom de ikke fungerer skikkelig, så uansett hvordan, dersom de ikke fungerer er på tide med utskifting, dersom de fungerer så er de nok modne for rens.

    Sitat Opprinnelig postet av Cap. Vis post
    Hei, har du sjekka oljenivået på kassa? Farge?
    Det har jeg ikke, for å være helt ærlig har jeg ingen anelse hvor, og det er ikke noen peilepinne på det heller i direkte åsyn. Men skal se om jeg finner noe mer på det.

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Skal få sjekket kassen når tiden og pengene er der, jeg har lurt litt på RICA sitt sett, men mye av grunnen til at jeg vil chippe bilen er for å hente så mye som mulig jeg kan ut av den. Potensialet er der og det er litt surt at det ikke blir utnyttet, slitedeler må jo påregnes mer hyppig bytte selvsagt, men forbruket synker og effekten øker. Før jeg gjør det, eller ikke lenge etter så tror jeg nok at jeg skal prøve å påregne kassen en forsterkning, slik jeg har skjønt det er det også billigere å gjøre det enn å bytte den. Men det er jo en utgift det også, og noen må jo få den ut av bilen først og det er et kapittel for seg selv.

    Kan derimot ikke si for sikkert hvordan akkurat denne kassen er satt opp innvendig, jeg prøver fortsatt å finne ut hvordan denne tingen funker egentlig.
    Å chippe en bil for å få den til å gå mer økonomisk, blir ofte som å invistere i ei varmepumpe til stuen.
    Strømforbruket blir det samme, men komforten øker da varmen står på over lengre tid.
    /=/Driftsutgiftene blir de samme, men hestene øker over et bredere register.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Virvelspjeldet skal du ikkje fjerne. Dette er veldig enkelt å inspisere, det ligg i forkant av toppen på utsida av motoren. Men dette har dei sett på om dei såg over motoren.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Å chippe en bil for å få den til å gå mer økonomisk, blir ofte som å invistere i ei varmepumpe til stuen.
    Strømforbruket blir det samme, men komforten øker da varmen står på over lengre tid.
    /=/Driftsutgiftene blir de samme, men hestene øker over et bredere register.
    Minsket forbruk er bare halve historien selvsagt, men det er noe for noe. Mer effekt over et bredere register og en enda sprekere og kjappere bil er vel helst det jeg er ute etter....Guilty as charged!
    Men det vil jo tiden vise, har en høne å plukke med kassen først.

  10. #10
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Virvelspjeldet skal du ikkje fjerne. Dette er veldig enkelt å inspisere, det ligg i forkant av toppen på utsida av motoren. Men dette har dei sett på om dei såg over motoren.
    Var det jeg tenkte meg, det virket noenlunde rart, men det varierer helst fra motor til motor vil jeg anta. Mange nye dieselbiler blir levert uten, så de fant vel et bedre patent på det.
    Da funker de nok i det minste, men skulle sikkert vært rengjort uansett, så får finne meg en dag jeg har god tid og tilgang på garasje!

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. okt. 2011
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg har en V70 2009 D5 185hk R-design med 6 trinns manuell kasse. På langkjøring med sommerdekk ligger den på 0,53 og på småkjøring ligger den på 0,77, så jeg vil påstå at forbruket ditt er litt for høyt.

  12. #12
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850 Vis post
    Hei. Jeg har en V70 2009 D5 185hk R-design med 6 trinns manuell kasse. På langkjøring med sommerdekk ligger den på 0,53 og på småkjøring ligger den på 0,77, så jeg vil påstå at forbruket ditt er litt for høyt.
    Ja der har du noe. Du har jo manuell også, noe som også bidrar til minsket forbruk. Men selv om jeg har automat bør det ikke være så ille som dette, jeg ser jo nå at på min småkjøring er jeg igjen på 0.82 og på langkjøring ~0.69. Det er muligens mer motstand i piggfrie vinterdekk enn sommerdekk, men selv vognkortet sier at bilen skal ha et blandet forbruk på 0.73. Så ikke vet jeg. Hjernen skryter ikke på seg heller for når jeg fyller så blir det riktig.

    Har på følelsen at det er mye motstand et sted i systemet som har en finger med i spillet.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  13. #13
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Som informasjonsboken også sier.

    Sist endret av th3-1nonly; 08/01/14 kl 14:53

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  14. #14
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    I følge denne tabellen så skal jo du ha et forbruk på småkjøring/by på 1,02 l/m og du ligger jo noe under det med 0,82.
    Hva du mener med langkjøring på Stord er jeg litt usikker på, sydover er det jo Bømlafjordtunnelen som drar kraftig opp på forbruket og nordover er det mye bremsing og gassing i forskjellige fartsgrenser også.
    Jeg ser selv når jeg kjører over Stord at mitt forbruk ikke kan betegnes som langkjøring, men en mellomting mellom by/land.
    For å virkelig komme ned i forbruk må jeg desverre østover.... da kan jeg bruke cruisekontrollen mye mer og det gjør gode ting med mitt forbruk.
    Har lagt merke til at automaten holder seg lenger i lockup når jeg bruker cruise enn dersom jeg selv styrer gasspedalen.
    Syns derfor ikke at forbruket ditt er så aller verst, middelforbruket blir vel rundt 0,75??
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  15. #15
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Robert H. Vis post
    I følge denne tabellen så skal jo du ha et forbruk på småkjøring/by på 1,02 l/m og du ligger jo noe under det med 0,82.
    Hva du mener med langkjøring på Stord er jeg litt usikker på, sydover er det jo Bømlafjordtunnelen som drar kraftig opp på forbruket og nordover er det mye bremsing og gassing i forskjellige fartsgrenser også.
    Jeg ser selv når jeg kjører over Stord at mitt forbruk ikke kan betegnes som langkjøring, men en mellomting mellom by/land.
    For å virkelig komme ned i forbruk må jeg desverre østover.... da kan jeg bruke cruisekontrollen mye mer og det gjør gode ting med mitt forbruk.
    Har lagt merke til at automaten holder seg lenger i lockup når jeg bruker cruise enn dersom jeg selv styrer gasspedalen.
    Syns derfor ikke at forbruket ditt er så aller verst, middelforbruket blir vel rundt 0,75??
    Beklager, på blandet* kjøring brukte den 0.82, tilbakestilte den for rundt 1500km siden og ligger på 1.1 på blandet kjøring. Om du kjenner Stord, relativ småkjøring så bruker jeg 1.2 mellom Leirvik og Bleikjehaugen, da tar jeg den lange strekningen. Med alle de blandede turene jeg har mellom leirvik, sagvåg, bømlo, haugesund osv. senker jeg forbruket til 1.05, men aldri under 1. Dette ville jeg avsett som blandet kjøring, der burde det jo vært 0.73 ifølge vognkort og div andre informasjonsposter. På langkjøring, strekninger jeg anser å være mer enn 25mil bør den være rundt 0.56, min ligger på 0.67 Så det er overhodet ikke det største problemet, men det er irriterende. Når forbruket skal være mindre, relativt til sjåfør og forhold vel og merke, så er det jo likevel klart at noe er "off" konseptet med å kjøre bil er ikke nytt for meg. Men de dagene jeg må være forsiktig på gasspedalen fordi bilen drikker opp lommeboken min dersom ikke, så dreper det litt for gleden ved å kjøre bil. Hadde det ikke vært fordi jeg knapt rørte ved pedalen hadde antakeligvis forbruket vært noe høyere.

    Jeg har funnet en par forumposter rundt om som peker meg i en noenlunde god retning når det kommer til vedlikehold. Så jeg kommer til å begynne der.
    En annen ting å legge til på listen er at forbruket også sank noe etter at jeg byttet til åpent bomull filter heller enn
    OEM
    pappfilter og boks. (Filter er selvsagt skjermet for varme) ikke noen forskjeller i ytelse som jeg kan si noe på, men lyden er selvsagt mer i den retningen man ønsker den dersom man er glad i turbospooling.

    Takk så langt.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Er bilen generelt godt holdt?
    Antall KM siden pluggbytte? Mål gapet på de som står i, selv om de måtte være nye. Bruker du kondensfjerner iblant? Batteri og lading er tipp topp?
    Likeså med batterikabler, sjekk spesielt jordingskabel fra batteri til girkasse. Rengjør polene på batteriet etc..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. #17
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Er bilen generelt godt holdt?
    Antall KM siden pluggbytte? Mål gapet på de som står i, selv om de måtte være nye. Bruker du kondensfjerner iblant? Batteri og lading er tipp topp?
    Likeså med batterikabler, sjekk spesielt jordingskabel fra batteri til girkasse. Rengjør polene på batteriet etc..
    Bilen har ikke noen store feil, men det er tegn på at den er brukt selvsagt. Oljen er byttet hver 5k kilometer, filter er byttet gjevnlig osv. Dette er en Diesel så det er ikke noen tennplugger å bekymre seg for. Alle jordingspunkter ser ut til å være i orden, men jeg skal ut med batterikassen igjen imorgen, så kan dobbelsjekke.

    Renset nettopp innsug og EGR for slagg som hadde bygget seg opp. Det så langt ifra pent ut, og vil vel ikke gjøre stor forandring. Men basert på hva jeg fant vil jeg ha det alle andre steder utenom motoren. Måtte resette hjernen, og siden det er fuck all av dokumentasjon på S80 d5 2007 så var det mye prøving og feiling. Måtte gi opp for kvelden når verktøyet gikk i stykker. Kom langt nok til at jeg fikk satt den sammen igjen i håp om å kunne bruke den til jobb, men den ville ikke fyre med en gang, og andre gangen virket den til å være litt motvillig. Men virket som den gikk tilbake til å være seg selv, bortsett fra at det lekker eksos mellom EGR kjølern og eksosen og inn i kabinen. Så dette må selvsagt fikses før jeg bruker den, tar ikke sjansen på feilverdier og tilslutt feiltenninger. Alt er koblet til der det var og batteriet var koblet fra før noe annet. Jeg begynner å skjønne hvorfor folk sier at nyere biler er noe dritt å skru på, så kompakt og fullt av miljøskånsomme apparater at Reodor Felgen ville blitt sjalu.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Beklager, fikk ikke med meg alle detaljer i første innlegget ditt. Eksoslekkasje i EGR kjøleren din kan så definitivt skape problemer.
    Vurdert å blende EGR systemet?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  19. #19
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Beklager, fikk ikke med meg alle detaljer i første innlegget ditt. Eksoslekkasje i EGR kjøleren din kan så definitivt skape problemer.
    Vurdert å blende EGR systemet?
    No worries, skjer selv den beste.

    Tenker du på å blokkere med en plate mellom EGR kjøler og EGR (Plenum?)? Isåfall ja, det var, og er vel fremdeles en liten vurderingssak å gjøre det, er mange som har hatt suksess med dette uten at maskinen hiver opp feilkoder, og du slipper at det kokser seg til i inntaket. Uten dokumentasjonen på det er det bare å prøve egentlig. Om ikke annet så skader det vel ikke motor med mindre hjernen begynner å blande som crazy.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Er bilen generelt godt holdt?
    Antall KM siden pluggbytte? Mål gapet på de som står i, selv om de måtte være nye. Bruker du kondensfjerner iblant? Batteri og lading er tipp topp?
    Likeså med batterikabler, sjekk spesielt jordingskabel fra batteri til girkasse. Rengjør polene på batteriet etc..
    Ikke rart du sliter med billige tennplugger

    Dårlig med kondensfjernerproblematikk og tennplugger i en D5 vet du
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  21. #21
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Fikk hvertfal ordnet en liten del av eksoslekasjen så det er på bedringens vei, motoren virker nesten som den svarer fortere men det kan jo være fordi adapsjonen er tilbakestilt. Blir nødt til å vente på nytt verktøy for å fortsette, så dette blir spennende. Turboen er blitt mer hørbar hvertfal, så det er nok ikke lenger mye restriksjon i rørene. Så blir testtur etterpå for å se om noe ble bedre!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  22. #22
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Etter en større menge flytende pakning så var problemet løst.

    Etter å ha kjørt litt med bilen så kan jeg ikke si at det er store forksjellene, men den er noe mer drag i, og forbruket ser ut til å ha synket litt, så vi får se hvordan dette er i lengden! Takk for alle forslag så langt. Jeg tror bare vi erklærer tråden stengt så fortsetter jeg i worklog tråden. For de som er interesserte, her er noen bilder fra styret. De som ikke har gjort dette tidligere vil gjerne vurdere det.






    Sist endret av th3-1nonly; 05/02/14 kl 01:43

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  23. Takk gaupe takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Ujevn tomgang og høyt forbruk b230fk
    By endfje in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 42
    Siste post: 05/01/15, 21:16
  2. høyt forbruk av radiatorer
    By Sondretrek in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 08/12/13, 23:38
  3. Høyt forbruk og tidvis lugging ved aks. b230ft
    By Turboplystring in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/01/12, 14:54
  4. Trøbbel og Høyt Forbruk B230, 740 88 modell
    By anleggsgartnern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 11/07/11, 02:41
  5. Høyt forbruk samt lav tomgang?
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 23/02/11, 19:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •