Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  429
Side 22 av 32 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 526 til 550 av 780

Tråd: Daniel.B: Volvo 240 -88 16V Turbo

  1. #526
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Takk Riff Der stod det veldig mye fint. Står at man skal dra til muttern på pinjongen med 250 NM.
    Gjelder dette for 1030 eller 1031, altså med eller uten krympehylse?

    Sitat Opprinnelig postet av hilmar Vis post
    Hvordan var det du godkjente motoren, hentet du papirene fra en 16v eller papirene for blokka og for toppen?
    Godkjenninga av motor var en prosess i seg selv. Hadde kjøpskontrakter på 8V og 16V motor med regnr og chassisnummer fra de bila de satt i. Sendte også flere søknader til SFOOR gruppa på Risløkka. Viste fram benkepapirer da jeg var inne.


    Er dessverre svært lite oppdateringer her om dagen. Var på Ål treffet i helga. Mye flott å se på. Sto å sikla lenge på Gruppe A 240n. For ei skute. Var morro å se de ulike løsningene de hadde på ting. Handla også en trerader av en liten Volvo tjommi. Kommer nok et bilde når jeg får montert den.

    Ellers så har jeg rivd ut motorn.


    Sakser fra den andre tråden.
    Har nå tatt ut og fra hverandre motoren. Råden sitter ganske tight både på veiv og på stempel. Originalt så sitter råden tight på stemplet, men på veiva kan den vandre 5mm totalt.

    Men kryssboltforinga i råden virker også å være slitt. Om jeg spenner kryssbolten m/råde opp i skrustikka kan jeg kjenne at den slarker noe om jeg beveger råden. Ganske betydelig i forhold til en original råde jeg sammenlignet med. Så foringene må nok byttes. Vet ikke helt hvor jeg skal få gjort dette, eller hvor mye det koster.

    Ulyden kan like gjerne være kryssboltforinga som er slitt som det kan være ulyder av at råden er styrt i begge ender.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  2. #527

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel.B Vis post
    Takk Riff Der stod det veldig mye fint. Står at man skal dra til muttern på pinjongen med 250 NM.
    Gjelder dette for 1030 eller 1031, altså med eller uten krympehylse?
    Det vet jeg dessverre ikke.. Håper noen andre kan svare.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  3. #528
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel.B Vis post
    Takk Riff Der stod det veldig mye fint. Står at man skal dra til muttern på pinjongen med 250 NM.
    Gjelder dette for 1030 eller 1031, altså med eller uten krympehylse?



    Godkjenninga av motor var en prosess i seg selv. Hadde kjøpskontrakter på 8V og 16V motor med regnr og chassisnummer fra de bila de satt i. Sendte også flere søknader til SFOOR gruppa på Risløkka. Viste fram benkepapirer da jeg var inne.


    Er dessverre svært lite oppdateringer her om dagen. Var på Ål treffet i helga. Mye flott å se på. Sto å sikla lenge på Gruppe A 240n. For ei skute. Var morro å se de ulike løsningene de hadde på ting. Handla også en trerader av en liten Volvo tjommi. Kommer nok et bilde når jeg får montert den.

    Ellers så har jeg rivd ut motorn.


    Sakser fra den andre tråden.
    Har nå tatt ut og fra hverandre motoren. Råden sitter ganske tight både på veiv og på stempel. Originalt så sitter råden tight på stemplet, men på veiva kan den vandre 5mm totalt.

    Men kryssboltforinga i råden virker også å være slitt. Om jeg spenner kryssbolten m/råde opp i skrustikka kan jeg kjenne at den slarker noe om jeg beveger råden. Ganske betydelig i forhold til en original råde jeg sammenlignet med. Så foringene må nok byttes. Vet ikke helt hvor jeg skal få gjort dette, eller hvor mye det koster.

    Ulyden kan like gjerne være kryssboltforinga som er slitt som det kan være ulyder av at råden er styrt i begge ender.
    Gi ett signal til Per Håkon hos Engs auto (affen). Han fikser det, også er det rett i nærheten.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. Takk Daniel.B takket for denne posten
  5. #529
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Har han vært borti slikt før? Hadde vært gull om de hadde ordna det. Det er jo rett borti høgget.
    Da stikker jeg nok bortom dem en dag til uka. Vet du forresten hvor lenge de har oppe?

    Ringte til Cylmo her om dagen. De skulle ha 1000 kr per råde for å fikse det..

    Demonterte understellet i dag. I og med at motor er ute, så er ikke bilen kjørbar på en liten stund uansett.




    Bærearmene til venstre hadde jeg liggende og har allerede skrapa for tectyl. Ene bærearmen hadde forrige eier montert sammen med ei topploksbolt som passa sånn halvveis.


    Bremseskjolda bak og håndbrekkskoa har sett bedre dager.


    Også har splinsa på ene stikkakselen vridd seg. Ekke sikkert den har likt rivstart på 3 gir med 225 dekk. Hadde egentlig tenkt å bare montere alt sammen uten å bytte lagre, men jeg må jo nå bytte ene stikkakselen. Er vel litt stygt å ta en annen brukt aksel med lager og montere med den ytre lagerskåla fra den gamle stikkakselen?


    Legger også ut et par bilder av hvordan det ser ut under bilen i dag.
















    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  6. Takk Lasse R, Holck, Kristian N, Joachimbg takket for denne posten
  7. #530
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    1000,- pr. råde, de koster jo ikke det nye engang?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  8. #531
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    1000,- pr. råde, de koster jo ikke det nye engang?
    Nei, ga vel 7-800kr råda mener jeg. Så det var litt voldsomt. Har faktisk ikke fått gjort noe med motoren enda.

    Men har gjort litt andre ting. Stålet rundt vangene over traversen hadde rusta litt. Har ikke bilder etter at jeg kappet ut.




    Tilpassa noen stålbiter og sveisa de inn.




    Fått sandblåst de bakre bærearmene.


    Rustne var dem.


    Byttet derfor ut et par biter. Hyggelig å jobbe med så rent stål.




    Var jo morro å smi bærearmer, så kunne ikke gi seg der. Forsterkningsplater i 2mm stål ble kappet ut og sveist fast.




    Mangler bare å få borret ett hull i bunn av hver bærearm for drenering.


    En annen ting jeg også ser på som viktig i en gatebil som brukes til butikken er hydraulisk håndbrekk. Jeg har derfor kappa av kaliperfestene av akselen på delebilen og sveisa de på. Sentrerte de kun ved å skru kaliperen med klosser fast i feste og sentrere den slik på bremseskiva. Håper at dette ble rett nok og at klossene evt vil slite seg til det lille de sitter skakt.


    Jeg har valgt å gjøre det på denne måten av flere grunner. 240n har originalt 2 krets system og reduksjonsventiler bak, noe som gjør det litt knotete å kjøre hydraulisk brekk igjennom dette. Vegvesenet setter også svært lite pris på at man har rørt eller modifisert bremsesystemet, slik at å blende ene kretsen å kjøre ett rør bakover innom håndbrekk antagelig er dårlig likt. Løsningen med egen krets til brekket gjør at man kan ikke trenger å røre det originale bremsesystemet.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  9. Takk Lasse R, ArneR, vangsfreaken, Joachimbg takket for denne posten
  10. #532
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Drev litt smått i garasjen i dag. Lakkerte blant annet plastikken under bakfangeren og skvettlappene.




    Pussa den ned, maskerte og la på et strøk med plastgrunning etterfulgt av to strøk halvblank svart lakk.




    Rydda litt i hjulhaugen i dag og fant to stk org krysseika BBS felger til BMW. Prøvde for morro skyld å jekke det ene opp i hjulhuset bak. Kunne blitt stilig, men jeg har jo bare to stk og jeg må ha adaptere for å få de på. Men så er jo felgutvalget til BMW litt mer spennende da


    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  11. #533
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

  12. #534
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Kunne nok funka de, men må i tillegg borre om skivene da. Lettere å ha en spacer man enkelt kan skru av og på da tenker jeg. Har mer enn nok annet jeg skal gjøre, så det utgår nok. Men tenkte at jeg skulle smekke på noen spacere bak for å få ut Eiker hjula litt. Det kunne blitt pent tenker jeg.

    Ellers så var jeg på Pedersens Racing i dag og brukte opp en del penger.


    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  13. Takk Lasse R takket for denne posten
  14. #535
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Kjekt med litt nye deler

  15. #536
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

  16. Takk Daniel.B takket for denne posten
  17. #537
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Se der ja. Frister, men kjøper jo så mye annet om dagen hehe.

    Var innom Stian Sørlie i går og handla litt.


    Ellers så har jeg gjort noe annet morro. Ene muttern inni vangen til momentstaget hadde runda seg. Så jeg måtte kappe ut en stålbit og sveise inn en ny mutter.


    Fikk lina det opp ganske bra i forhold til kutta så regner med at det ble rett nok.




    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  18. Takk Riff takket for denne posten
  19. #538
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Har gjort litt igjen. Var hos Engs Auto i dag og leverte rådene til Per Håkon. Takk for tips Ole! Han hadde ikke foringer liggende, men han trodde kanskje det gikk å presse ut i fra noen originale Volvo råder og bruke disse. Så vi får se hva det blir til. Artig å preke med noen som har greie pått ihvertfall.

    Fæle kalipere.


    Pussa reine.




    Fant fram innerskjermene fra delebilen og vasket dem. De gamle hadde noen dårlige fester og brakettene som holder dem hadde rusta i stykker.


    Ellers så har jeg vaska vekk mye drit, pussa rust, tectylert og sprøyta på steinskydd/understellsmasse.






















    Har modifisert hjulbuene bak litt. Jeg kappet kanten innvendig på midten og brettet kanten pent inntil. Gjorde så reint, grunna og tectylerte godt. Så kanskje det ikke ruster med en gang.




    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  20. Takk Holck, Riff, Lasse R, Joachimbg, Kristian N takket for denne posten
  21. #539
    Registrerte brukere Grøftekanten-Racing sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2012
    Sted
    minnesund
    Innlegg
    258
    Antall takk

    Standard

    ser bra ut!
    1978 chrysler lebaron 360

    1982 volvo 244 gle

  22. #540
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Grøftekanten-Racing Vis post
    ser bra ut!
    Takker

    Fått sandblåst og lakkert delene. Har også presset inn noen polyforinger. Gleder meg til å prøve bilen med faste og fine foringer.
    Noen som har tips til hva en kan montere boltene i understellet med? Litt kobberpasta på gjengene kanskje? Ha hylsene til foringene tørre innvendig?


    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  23. Takk HansOla, Joachimbg, Holck, Marius Nilssen, Lasse R takket for denne posten
  24. #541

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Anti-seize av noe slag

  25. #542
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    En kamerat smurte inn diverse skruer i understellet med kobberpasta å slet med at det skrudde seg løst igjen, så jeg ville funnet en annen løsning

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  26. #543

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hadde han skrudd til med riktig moment på de boltene da ?

  27. #544

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Og hvor mye hadde han på? Det skal jo bare være ett lite tynt lag

    Ser bra ut delene da
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  28. #545
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Ser veldig bra ut!

    Bruk kobberpasta. og skru til ting ordentlig.. Det løsner ikke bare av seg selv. Det sitter vel stort sett nylock mutter på alt også så

  29. Takk Daniel.B takket for denne posten
  30. #546
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Og hvor mye hadde han på? Det skal jo bare være ett lite tynt lag

    Ser bra ut delene da
    Aner ikke, var ikke tilstede
    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hadde han skrudd til med riktig moment på de boltene da ?
    Bruker da ikke moment når man ligger på bakken å monterer bakaksling på 940, man skrur til det man orker

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  31. Takk Holck takket for denne posten
  32. #547
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Heisann, mener jeg har lest tråden din at du har hpo råder.. stemmer det? Isåfall, anbefaler du de?

    Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  33. #548
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Hehe, skulle akkurat til å spørre det samme som hansola.
    Har du funnet ut grunnen til klakke lyden? Og er det mulig at foring i topp av råde haer blitt slitt ut
    hvis råden skal styres av veiv og det ikke er frest ut i stempelet slik at den kan vandre?

    Edit: Har målt FK rådene mine, dem er 24,8mm breie i hver ende mens ''HPO'' rådene er 24,8mm i lille enden og 29,5mm i store enden
    så da styres vel dem av veiv.
    Sist endret av Marius Nilssen; 04/10/15 kl 15:44
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  34. Takk HansOla takket for denne posten
  35. #549
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler ikke å kjøpe HPO råder og montere dem rett i motor og være fornøyd med det. Originalrådene styres i stemplet, mens HPO rådene er designa for å styres på veiva. Dette kan ha vært grunn til at foringene har blitt utslitt. Vet ikke hvordan kvaliteten i materialet er i foringene. De har forøvrig smørespor rundt hele foringa, noe Eng ikke var så begeistra for. Men om man ordner slik at den kun blir styrt et sted så er de vel greie nok til den prisen.

    Jeg leverte delene til Alf Eng, og planen var å presse ut foringene og presse i originale Volvo foringer. HPO rådene hadde mindre foringer slik at Volvo foringene ikke passet rett i. Eng hadde mye å gjøre så jeg leverte i går kveld delene til en maskinist jeg har brukt flere ganger før. Han skal tilpasse Volvo foringene og frese bort gods i stemplet slik at råden kan vandre oppe.

    Har ellers ordna litt diverse. Blant annet har jeg pressa i polyforinger i bakakselen.
    Mitt Volvo 240 16 Ventiler Turbo Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...t-Motorrom-s-3

  36. Takk Holck, Riff, HansOla takket for denne posten
  37. #550

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Ja, er ikke alltid en sparer så mye penger på å kjøpe billige deler.
    Men det er bra du forteller om slikt, så andre kan ta sine valg når de er litt mer informert
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Side 22 av 32 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daniel V: Volvo 343 DLS 81' Solgt!
    By Daniel V in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 406
    Siste post: 21/02/17, 20:32
  2. Daniel V: Volvo 855 T-5
    By Daniel V in forum Gullprosjekter
    Svar: 2731
    Siste post: 19/09/14, 14:04
  3. Daniel V: Volvo 240 GLE!
    By Daniel V in forum 200 -serien
    Svar: 841
    Siste post: 02/06/13, 18:10
  4. Daniel`S Volvo 850 2.510V
    By daniel94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 35
    Siste post: 22/02/13, 00:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •