Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 34 av 35 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 826 til 850 av 858

Tråd: Div. turbo spørsmål og tips, B230

  1. #826
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Synes at originale 44/35 ventiler på alle Volvos motorer fra B17 - B25(0) gjør 2,3 og større motorer underventilert og at 46/38 er ett minimum på disse. Jeg legger med derfor ventilene dine på minnet.
    Jeg har enda til gode å se en 2-ventilert motor - uansett volum - som har så mye innsugsventil at den ikke blir holdt igjen av den.. ..På en 3-liters rekkefirer med 40mm eksosventil originalt (45mm inn) økte vi effekten med 8 hk ved å bytte setering og gå ned til 38mm ventil.. Kunne nok klart det samme med en annen eksoslobe, men det fantes ingen bra hyllevare og heller ikke (billige) kam-emner å få tak i...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #827
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg har enda til gode å se en 2-ventilert motor - uansett volum - som har så mye innsugsventil at den ikke blir holdt igjen av den.. ..På en 3-liters rekkefirer med 40mm eksosventil originalt (45mm inn) økte vi effekten med 8 hk ved å bytte setering og gå ned til 38mm ventil.. Kunne nok klart det samme med en annen eksoslobe, men det fantes ingen bra hyllevare og heller ikke (billige) kam-emner å få tak i...
    38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
    Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
    Jeg er selvsagt STERKT uenig.

  3. #828
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
    Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
    Jeg er selvsagt STERKT uenig.
    Det tilsvarer arealet av en 33.5mm eksosventil sett i forhold til volumet. Og hvis du SERIØST tror at motoren VET at "jeg har 38mm ventiler, så jeg er sterkere enn vanlig" så har jeg ei bru å selge rimelig. Motoren vet KUN trykk og fløde per veivgrad, den aner ikke om det sitter en 32 eller en 42mm eksosventil der. I tilfellet med 3-liter'n så ga det mer effekt kun fordi eksosgassene DASSA ut av ventilen og det sløvet ned tuningen, en fikk ikke dratt nytte av potensialet på eksospulsene. En annen kamlobe kunne gjort det samme, men det gikk som sagt ikke å slipe inn en sånn på en std. kam og emnet kostet nok til at en spesialkam til denne hadde ryki på over 10 000 kr..

    Og, hva alle andre driver med kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Jeg bryr meg KUN om hva termodynamikken og aerodynamikken sier at er mulig, alt annet er synsing..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #829
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Det tilsvarer arealet av en 33.5mm eksosventil sett i forhold til volumet. Og hvis du SERIØST tror at motoren VET at "jeg har 38mm ventiler, så jeg er sterkere enn vanlig" så har jeg ei bru å selge rimelig. Motoren vet KUN trykk og fløde per veivgrad, den aner ikke om det sitter en 32 eller en 42mm eksosventil der. I tilfellet med 3-liter'n så ga det mer effekt kun fordi eksosgassene DASSA ut av ventilen og det sløvet ned tuningen, en fikk ikke dratt nytte av potensialet på eksospulsene. En annen kamlobe kunne gjort det samme, men det gikk som sagt ikke å slipe inn en sånn på en std. kam og emnet kostet nok til at en spesialkam til denne hadde ryki på over 10 000 kr..

    Og, hva alle andre driver med kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Jeg bryr meg KUN om hva termodynamikken og aerodynamikken sier at er mulig, alt annet er synsing..
    På samme måte som OZZ kakepynt Granadaen så er nok også dette noe vi ikke blir enig om.
    Jeg lar det være med det...

  5. #830
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    På samme måte som OZZ kakepynt Granadaen så er nok også dette noe vi ikke blir enig om.
    Jeg lar det være med det...
    Vi behøver ikke bli enige om det.. Dynoen snakka, og "if theory says it should do "this" and practice says "that", get a new theory"..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. #831
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Vi behøver ikke bli enige om det.. Dynoen snakka, og "if theory says it should do "this" and practice says "that", get a new theory"..
    Hehehe, akkurat det der skal vi fort bli enig om. (Med ett lite forbehold selvsagt, men bare ett lite ett.)

  7. #832
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, akkurat det der skal vi fort bli enig om. (Med ett lite forbehold selvsagt, men bare ett lite ett.)
    Hvis forbeholdet er at jeg viser dynokurven, så kan jeg ikke det... kunden som bremset før og etter og jeg har ingen kopi... men hvis du vil tro jeg sitter og lyver noen hundre potensielle kunder opp i fleisen så må du gjerne tro det..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  8. #833
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvis forbeholdet er at jeg viser dynokurven, så kan jeg ikke det... kunden som bremset før og etter og jeg har ingen kopi... men hvis du vil tro jeg sitter og lyver noen hundre potensielle kunder opp i fleisen så må du gjerne tro det..
    Det er det ikke.
    Jeg mener på generelt grunnlag. Forbeholdet er vedkommende som styrer dynoen og mapper og her er det mye rart ute å går.

    Jeg har forstått at du har denne innstillingen ja.

  9. #834
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
    Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
    Jeg er selvsagt STERKT uenig.
    Greit nok eksosventilen trenger ikke å være nesten så stor som innsugsventilen i normale tilfeller, og den må ikke være for liten heller men 59/29 er jo å ta en smule hardt i på den trange siden... Gasshastighet er ingen ulempe... må huske på at det egentlig er 5-taktsmotorer vi holder på med...men det finnes grenser...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #835
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    har et spørsmål ang restriktor/struping av oljen inn på turbo..akkurat kjøpt meg en turbonetics t3 super60 og på siden dems finner eg ingenting om dette og lurer på om noen har erfaringer om hva turboen skal ha 2mm,1.5mm ingen restriktor?

  11. #836
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    En 2mm funker greit den.. den har ikke vondt av et hår mer heller, men det avhenger litt av hvor desp en skal være på å få spool..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  12. #837
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    ok glemte og si at den bare er oljekjølt og standar lager dette har vell kansje noe å si ,,er vell mulig å prøve uten så prøve seg fram med restriktor.
    Sist endret av metrakit; 03/01/13 kl 22:41

  13. #838
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av metrakit Vis post
    har et spørsmål ang restriktor/struping av oljen inn på turbo..akkurat kjøpt meg en turbonetics t3 super60 og på siden dems finner eg ingenting om dette og lurer på om noen har erfaringer om hva turboen skal ha 2mm,1.5mm ingen restriktor?
    Turbonetics utstyrer oljeinngangen i turboene sine med en restriktor/ ett messingfilter. Hvis man fjerner denne mister man garantien.
    Man trenger derfor ikke flere restriktorer enn den som allerede er der.
    Du kan skimte den på toppen her:

  14. #839
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av metrakit Vis post
    ok glemte og si at den bare er oljekjølt og standar lager dette har vell kansje noe å si ,,er vell mulig å prøve uten så prøve seg fram med restriktor.
    Ja, kan jo det.. forskjellen du vil merke er sannsynligvis at den blir litt rappere på spoolinga med restriktoren... skal ha et VELDIG lite hull for å få noen smøre / kjøleproblemer så sant du ikke har veldig lite oljetrykk på 3-4000 rpm og opp.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. #840

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Ser litt på turbonetics t3/t4 med f1-49, super-46, kulelager og 5 bolts eksos hus, med high flow baklokket fra atp.
    Noen som har tips på wg-klokke og festebrakett som passer til dette oppsettet?

    Har en b230ft borret til 1 od med h-profil råder og mahle stempler, original komp og ft-grenrør hvor tetningen er planet.
    Av kam har jeg en A kam og en K kam. Passer en av desse til turboen og resten av oppsettet?
    Har både 530 og 531 topp liggende, hvilke av de to burde jeg velge?

    Hva burde jeg gjøre med toppen, og eventuelt noen tips om hvem burde jeg sende den til?
    Tenkte å få matchportet insug, topp, grenrør og turbo opp imot hverandre.

    Målet er 300 ~ 350.

    Kurt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  16. #841
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ser litt på turbonetics t3/t4 med f1-49, super-46, kulelager og 5 bolts eksos hus, med high flow baklokket fra atp.
    Vil du forklare hvorfor du tenker på en slik turbo?
    Noen som har tips på wg-klokke og festebrakett som passer til dette oppsettet?
    Volvo sin GR.A brakett og actuator vil sannsynligvis passe.
    Har en b230ft borret til 1 od med h-profil råder og mahle stempler, original komp og ft-grenrør hvor tetningen er planet.
    Av kam har jeg en A kam og en K kam. Passer en av desse til turboen og resten av oppsettet?
    Har både 530 og 531 topp liggende, hvilke av de to burde jeg velge?
    Min mening er at du bør glemme orginalkomp og en K-kam med den turboen der. En IRX450 ER ett svært mye bedre valg til det oppsettet der.
    Hva burde jeg gjøre med toppen, og eventuelt noen tips om hvem burde jeg sende den til?
    Tenkte å få matchportet insug, topp, grenrør og turbo opp imot hverandre.

    Målet er 300 ~ 350.

    Kurt
    Når målet "bare" er 300 - 350 hk så mener jeg at du heller bør bruke "portepengene" på f.eks. ett RS500 GR.A luftfilter, nye pluggledninger og denne type ting.

  17. #842
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg har IRX450 på vei og husmortrim++ med org komp. Fortsettelse følger... (tips til int.wastegate ønskes!)

  18. #843

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vil du forklare hvorfor du tenker på en slik turbo?
    5 bolt for og få atp huset, siden jeg vil ha vband og baklokket er ikke så dyrt.
    Resten har jeg egentlig ingen gode grunner for.. :P

    Er det en annen turbonetics som passer til 300 ~ 350 og resten av oppsettet?

    Kurt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  19. #844
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Jeg har IRX450 på vei og husmortrim++ med org komp. Fortsettelse følger... (tips til int.wastegate ønskes!)
    Flott! Bra for deg.
    Kan nevne ett mer eller mindre relevant eks.
    En chippet 940 med ca. 1,0 BAR ladetrykk klarer 110 hk pr. tonn på min G-måler.
    En lokal 240 m/ tilsvarende motor med IRX450 og litt ekstra "greier" klarte 185 hk/tonn med rundt det samme ladetrykket.
    Da foreslår jeg at du sjekker opp Garrett sin -34 actuator + en bleed ventil.

  20. #845
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    5 bolt for og få atp huset, siden jeg vil ha vband og baklokket er ikke så dyrt.
    Resten har jeg egentlig ingen gode grunner for.. :P

    Er det en annen turbonetics som passer til 300 ~ 350 og resten av oppsettet?

    Kurt
    Det får du på nesten ALLE turboene til Turbonetics.
    Jeg har selv en T4Super40/T3A/R0,63 turbo som er ørlite mindre, men likefullt tilsvarende den turboen du nevner her.
    Jeg var svært mye mer fornøyd med en GARRETT turbo tilsvarende BSRT325. Spooler tidligere og myye hardere.

    Jeg kan IKKE anbefale det turbospec. du har nevnt her og mener at BSRT325 er ett SVÆRT mye bedre valg.
    Hvis du synes at BSRT325 har litt liten kapasitet så er E46 med F1-54 ett noe "tregere" alternativ.

  21. #846

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det får du på nesten ALLE turboene til Turbonetics.
    Jeg har selv en T4Super40/T3A/R0,63 turbo som er ørlite mindre, men likefullt tilsvarende den turboen du nevner her.
    Jeg var svært mye mer fornøyd med en GARRETT turbo tilsvarende BSRT325. Spooler tidligere og myye hardere.

    Jeg kan IKKE anbefale det turbospec. du har nevnt her og mener at BSRT325 er ett SVÆRT mye bedre valg.
    Hvis du synes at BSRT325 har litt liten kapasitet så er E46 med F1-54 ett noe "tregere" alternativ.
    Har du en link til den garrett turboen?
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  22. #847
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Har du en link til den garrett turboen?
    Hvis det er den gode BSRT325 du tenker på så er det denne Turboneticsen:

    http://www.raceinfo.no/temp/Turbonetics%20Volvo.jpg

  23. #848

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Var nok den jeg mente ja.
    Takk
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  24. #849
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott! Bra for deg.
    Kan nevne ett mer eller mindre relevant eks.
    En chippet 940 med ca. 1,0 BAR ladetrykk klarer 110 hk pr. tonn på min G-måler.
    En lokal 240 m/ tilsvarende motor med IRX450 og litt ekstra "greier" klarte 185 hk/tonn med rundt det samme ladetrykket.
    Da foreslår jeg at du sjekker opp Garrett sin -34 actuator + en bleed ventil.
    Jotakkjotakk! Fikk en KILLER pris, med litt ekstra deler. Skal høre med turboservice hvor mye jeg må blø for den avbilda WG'en først.
    Litt nysgjerrig på om baklokkdesignet til DP kan fremprovosere boost creep, men ser nå at hullet til videre eksos er mer eller mindre i midten.




  25. #850
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Jotakkjotakk! Fikk en KILLER pris, med litt ekstra deler. Skal høre med turboservice hvor mye jeg må blø for den avbilda WG'en først.
    Litt nysgjerrig på om baklokkdesignet til DP kan fremprovosere boost creep, men ser nå at hullet til videre eksos er mer eller mindre i midten.
    Glimrende.
    Sist jeg hørte med dem kostet den kr. 2200,-

    Du kan sjekke opp den "Viking" actuatoren du finner på Autodb.

    Neida, boost creep er definitivt det aller siste du skal bekymre deg for. Jeg mener at wg klaffen kansje er litt i største laget i dette tilfellet.
    IRX600 går med identisk turbinhus og WG som IRX450 så du har kapasitet i bøtter og spann.

Side 34 av 35 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •