Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: tips å råd til kjøp av v70 xc ?

  1. #1
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard tips å råd til kjøp av v70 xc ?

    lurer på å kanskje kjøpe v70xc til fruen å hadde jo vært kjekt med awd siden vi bor et sted der det sjeldent blir brøytet no særlig.
    men er dette en bil å satse på eller er det bare sorgen med de ? blien har gått 260km å motoren er 2,4L.
    Sist endret av tennpluggen; 15/04/13 kl 18:32

  2. #2
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg ville endra tråd tittelen, ellers forsvinner tråden din

  3. #3
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    hm kanskje det. no ide til en mer egnet tittel ?

  4. #4
    Registrerte brukere Reppemarkus sin avatar
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1743
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tennpluggen Vis post
    hm kanskje det. no ide til en mer egnet tittel ?
    Trenger tips og råd til kjøp av V70XC 2,4L f.eks
    96 - Volvo 854 Se 2.5 10v 06 - Volvo XC70 D5
    95 - Jeep Cherokee 2.5TD 97 - Volvo V70 2.5 10v
    91 - Mitsubishi Pajero 2,5TD

    96 - Mitsubishi Pajero 2,8TD
    09 - Volvo XC90 D5 R-design

  5. #5
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Re: v70 xc ?

    Nå var det vel bare en motor tilgjengelig på disse (2,4 turbo med rundt 190hk, noen ganger kalt "2,5"), i hvert fall så lenge de delte platform med 850 og 1.gen V70 hvis tråden er startet i riktig forum
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  6. #6
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    ja kan stemme det. er en 99 modell så er vel første gen av v70 xc ?
    eh.... åssen bytter jeg tittel på tråden ?

  7. #7
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Ta "rediger" på første posten i tråden, og så "avansert". Der kan du endre tittel
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    er det drift sikre biler? eller er det mye feil med driv verket å motor å el system ?

  9. #9
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Tenkte å ikke blande meg så veldig hvis noen som faktisk hadde en XC kunne svare, men det er jo på mange måter mye samme bil som min R
    AWD
    har så hvorfor ikke prøve meg...

    Jeg har nylig byttet automatkasse på min, så den kan det være greit å sjekke skikkelig før kjøp (og bytte/flushe olje etter kjøp).

    Svakhetene i drivverket er primært overføringshylsen mellom girkasse og vinkelgir. Så vinkelgiret, og så viskosekoblingen som styrer innkoblingen av bakakselen. Hvis bilen kun drar på forhjulene er overføringshylsen synder #1. Den koster under 2000 ny, men er litt jobb å bytte da vinkelgiret må ned. Oljesvetting rundt vinkelgiret er ganske vanlig, sjekk etter dette og bytt uansett oljen på vinkelgiret. Den må suges ut og kan ikke peiles på noen måte, så greit å bare suge ut alt som går ut og fylle på ny og frisk.

    En vanlig feil når bilen har gått litt er at lageret til mellomakslingen begynner å gi seg. Denne har Volvo bygget som en komplett del, så regningen blir over 10.000 bare i deler hvis de skal bytte den. Men du kan få den overhalt og satt på nytt lager for ca halvparten hvis du snakker med noen som jobber med slikt (Powertrain Europe i Oslo, f.eks.).

    Motor er rimelig skuddsikker, men den må naturligvis ha vært vedlikeholdt.

    Elfeil er det beskjedent med vil jeg si. Mest kjent er
    ABS
    -styringen, der er det dårlige loddinger fra fabrikk som kan gi en del frustrasjon. Grei sak å åpne og fikse selv hvis du er litt fingernem, hvis ikke får du overhalte
    ABS
    -bokser på ebay. Sender dem din ødelagte og får en overhalt i retur.

    Fra 1999 fikk de elektronisk gasspjeld, da ble det litt mer som kan gå galt enn på eldre modeller (men jeg ville nok fremdeles valgt nyere bil foran eldre).

    Nå har jeg fremhevet mye negativt her, men totalt vil jeg si det er driftsikre og veldig greie biler. Går gjerne litt bensin, regn med minst 1-1,2 liter/mil på blandet kjøring.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Det her med skuddsikre motorer er jeg ikke så sikker på. Både her, matthewsvolvosite og volvospeed har jeg lest flere eksempler på at ventilene på disse motorene har brent.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  11. #11
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    takker for svar lurer på å kjøpe denne http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=40600382 men klart ikke til den prisen, har stått til salgs på finn en stund så mellom 20-30 kan jeg gå med på å gi for den. sku helst kjøpt no med rød blokk men... de bilene var vist ikke ny nokk fikk jeg beskjed om :P

  12. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Er som en V70 med
    AWD
    fra samme året. Eneste forskjellen er litt annen fasong på fangere og at den er heva 2-3cm. Om du skal handle 2,4l så er det diesel det er snakk om (slik jeg tolker det). Motor er ikke skuddsikker, men langt i fra ubrukelig. Ved den km-standen må du være obs på automatkassa (hvis det er automat) at den oppfører seg skikkelig. Ikke er litt treg og kan gi et lite napp når du setter den i R eller D. Da begynner den å bli utskiftningsklar.
    Bilen i seg selv er kurrant. Kjenner ikke så mye til
    P2
    bilene, men de er generelt frie for rust og kjenner heller ikke til så mange skavanker på selve karosseriet.

    Om
    AWD
    systemet ikke har blitt gjort noe med siden den var ny så ville jeg undersøkt ekstra om bilen har lyder. Skru av vifter og radio og det som er og kjør med full sving på hardt underlag og hør etter ulyder. Kan det komme en liten "klanke" lyd e.l. så kan det være hylsa mellom girkasse og vinkeldrevet (disse er en svakhet).
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  13. #13
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    er egentlig ganske stor motstander av disel motorer men :P
    åssen er kvaliteten slite deler i forstilling å sånn da?

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tennpluggen Vis post
    er egentlig ganske stor motstander av disel motorer men :P
    åssen er kvaliteten slite deler i forstilling å sånn da?
    Hvis man kjører litt fornuftig over dumper og ikke finner de største hullene i veien så holder dem i normal levetid som mye annet. Hvis det sitter nivomat dempere bak så finner man fort ut av om de begynner å bli slitne. Det er bare å huke på en henger som legger seg på kule med litt vekt, og etter hvertfall 5 kjørte km så skal bakbarten å løfta seg tilnærma opp til vanlig høyde igjen. Disse er dyre, men holder mye lenger enn vanlige dempere stort sett. Med en km-stand på 260k km så er det usikker tilstand på de. Kan være like fine, de kan være helt kaputt eller så kan de begynne å bli slitne.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    aha så da er dette en bil å satse på hvis alt er på stell til tross for alle bulkene ? kjekt å vite siden det er 10 timer å kjøre en vei for å se på den :P

  16. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hehe. Om den er på stell så er det mye potensiale i bilen
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. #17
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Hvis man kjører litt fornuftig over dumper og ikke finner de største hullene i veien så holder dem i normal levetid som mye annet. Hvis det sitter nivomat dempere bak så finner man fort ut av om de begynner å bli slitne. Det er bare å huke på en henger som legger seg på kule med litt vekt, og etter hvertfall 5 kjørte km så skal bakbarten å løfta seg tilnærma opp til vanlig høyde igjen. Disse er dyre, men holder mye lenger enn vanlige dempere stort sett. Med en km-stand på 260k km så er det usikker tilstand på de. Kan være like fine, de kan være helt kaputt eller så kan de begynne å bli slitne.
    Du kan si mye om hvor modne nivåmat-demperene er for bytte bare ved å løfte på mansjetten på dem. Ser du oljefilm eller spor av lekkasje der så er det greit å legge nye inn i budsjettet.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  18. Takk Svirre takket for denne posten
  19. #18
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    hvordan sjekker man at den drar på alle 4 ?

  20. #19
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er en 99-modell det konkret er snakk om her, er det nok ennå ikke
    P2
    -generasjonen.

    Og så har jeg det for meg at så gamle XC (og
    AWD
    ) bare kom med en bensinmotor, 2.435 ccm, lavtrykksturbo, 193 hk. Men jeg sitter ikke med dokumentasjonen på så moderne modeller tilgjengelig, så det blir litt fritt etter hukommelsen...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  21. #20
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tennpluggen Vis post
    hvordan sjekker man at den drar på alle 4 ?
    På den morsomme måten: legge den ut i sladd. Ikke så enkelt på sommerstid desverre, men en grusvei med mye grus er også effektivt. Du merker forskjellen på en framhjulstrekker da og at det er noe som slår inn.
    En annen måte er å løfte opp et av bakhjulene. Prøv å snurr på det, og går det ikke skal
    AWD
    systemet være i grei stand. Skal heller ikke komme vibrasjoner fra det når du akselerer på løst underlag, men merk deg at det er lurt å kjøre en tur først så du får varme opp olja i viskosekoblingen.

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Hvis det er en 99-modell det konkret er snakk om her, er det nok ennå ikke
    P2
    -generasjonen.

    Og så har jeg det for meg at så gamle XC (og
    AWD
    ) bare kom med en bensinmotor, 2.435 ccm, lavtrykksturbo, 193 hk. Men jeg sitter ikke med dokumentasjonen på så moderne modeller tilgjengelig, så det blir litt fritt etter hukommelsen...
    Ja, ser det nå faktisk at det er
    P80
    bil vi snakker om Var litt kjapp i avtrekkeren til å tenke på XC70! Uansett; da er det samme motor som sitter i min. Bra motor med mye potensiale. Det er nesten 200hk i bilen, men den er tung så da merkes det ikke før du møter motbakker, da får du oppleve momentet (som jeg er overraska over). Siden dette er en 99 mod så har den VVT spjeld (elektronisk gasspjeld). Sjekk at den går normalt på tomgang, hvis ikke så er det en rensejobb med det spjeldet.

    Ellers har jeg ikke mye vondt å si om bilen. Rust er det dårlig med, men kan være litt i hjulbuer, bak skvettlappene og på bakluka (under lista under vinduet og bak håndtaket).

    Ser bilen grei ut og du føler deg fornøyd så kommer du nok til å fortsette med det om du kjøper bilen
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #21
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt 98 mod V-70XC i 3 år nå og må si meg meget fornøyd etter 60 000 km (286 000 på tellerverket nå!). Det har vært litt småting, som skjer med alle biler i den kilometerstanden du ser på, men det som har gitt mest trøbbel er brente eksosventiler.

    Det skjer helt uten forvarsel og skyldes defekte ventiltetninger som gjør at olje lekker ned på eksosventilen, kokser igjen og til slutt brenner av pga varmen.

    Dette koster veiledende 27.000 kr i rep hos Volvo, med mindre du gjør det selv (ca 2000-3000 i deler).

    For å sjekke om dette vil skje med din, tar du med et speil og ser under eksosportene. Jeg hadde en stripe med olje under 1'ern (som feila) i ca 1 år. Trodde selv det var toppakninga som lakk litt så jeg tok komptest og fulgte med på olja og kjølevannet... Alt virka helt utmerket til den ene sylinderen bare kutta..

    Sier ikke at dette skjer med alle V-70ene, men er visst et ikke helt ukjent fenomen.
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  23. #22
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    høres bra ut. Da ringer jeg nok å snakker med eier i morgen. Takk for alle svar å tips

  24. #23
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    da ser det ut til at det blir kjøp av bilen. men noen som vet hva intervalene er på reg reim å motor å gir olje ? er disse motorene kresene på åssen type motor olje som brukes ?

  25. #24
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Du bør bruke en kvalitetsolje siden du har turbo. Bør egentlig bruke det uansett, men turboen krever litt ekstra. Castrol anbefales, type 5w40 helsyntetisk. Girolje intervallene er vel 70-80k km? mener jeg å huske.

    Reg.reima holder til 120k km, men personlig liker jeg ikke å utfordre den oppgitte kmstanden. Pleier å skifte ved hver 100 000km. Noen biler så er man nede i 60k, mens andre har intervallene på 160k. Uansett er det enklere og mye billigere å ofre på seg et reg.reimsbytte i forhold til hvis den ryker!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  26. #25
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    takker for svar greit å vite så jeg vet hva som gjelder ut i fra når den har vært byttet no anbefalt interval på gir olja da ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •