Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: 968 dyser

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard 968 dyser

    Prøver å lese meg litt opp ang 300hk oppsettet og ser at i de fleste poster oppgis 968 dysene til 465cc/min ved 3,8bar. Men når jeg søker de opp på nettet så finner jeg på flere sider (fiveomotorsport.com f.eks)at de leverer 450cc/min ved 3bar? Er det endret noe på dysene eller er noe av infoen feil? hadde jo vært greit å slippe å bytte btr.

    Når det er sagt så er vel dette "gammeldagse" dyser? finnes det noe bedre på markedet som er bolt on uten å bygge om fuelrail etc?

  2. #2

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke helt hva du mener med gammeldagse dyser?.. 968 dysene er 465cc@3.8bar ja, men da må du også ha en justerbar btr for og få 3.8 bar.
    Ser på forskjellige sider at de er oppgitt på 440-450cc.

    Desse dysene er bolt on på original fuelrail.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  3. #3
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Finn noen som fløder det samme/tilnærmet det sammen ved 3bar, til singel ventil. 968 er til 2-valve, og sprayer et V mønster.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Vet ikke helt hva du mener med gammeldagse dyser?.. 968 dysene er 465cc@3.8bar ja, men da må du også ha en justerbar btr for og få 3.8 bar.
    Ser på forskjellige sider at de er oppgitt på 440-450cc.

    Desse dysene er bolt on på original fuelrail.
    Gammeldags=dårlig forstøvning.

    Hvor finner du oppgitt at de leverer 465cc/min ved 3,8bar? har sett på bosch sine sider men de sidene er ubrukelige. Ser at de er oppgitt mange steder til 440-450cc/min ved 3bar. Og ja må selfølgelig ha en annen btr for å få 3,8bar, men om dysene leverer 440-450cc/min ved 3 bar er det jo unødvendig.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Finn noen som fløder det samme/tilnærmet det sammen ved 3bar, til singel ventil. 968 er til 2-valve, og sprayer et V mønster.
    Noen tips? som passer rett i?

  6. #6
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Noen tips? som passer rett i?
    Jeg skal bruke 558 dysene! Hvis ikke må du bare leite på Five-O
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  7. #7
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    eller noe litt nyere
    http://www.summitracing.com/parts/sum-240042/overview/ så kan du å selge de 4 du får til overs.viss du ikke skal kjøre med to sett dyser da
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    558 dysene er vel ikke akkurat noe bedre? er jo enda eldre?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    eller noe litt nyere
    http://www.summitracing.com/parts/sum-240042/overview/ så kan du å selge de 4 du får til overs.viss du ikke skal kjøre med to sett dyser da
    Har sett på de der ja, men klarer ikke finne hvilket trykk de levere 42lbs./hr som vel er ca 450cc/min?

    For den prisen er det jo greit å ha ett ekstra sett liggende

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Er ikke regelen slik at alle dyser et oppgitti 3bar hvis ikke det blir nevnt? Leste dette på en av bosh sine sider ang dyser. Kan hende det bare er bosh som har den policien hva jeg vet så klart
    Volvo fantast?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Er ikke regelen slik at alle dyser et oppgitti 3bar hvis ikke det blir nevnt? Leste dette på en av bosh sine sider ang dyser. Kan hende det bare er bosh som har den policien hva jeg vet så klart
    Ok, det forklarer jo hvorfor det ikke er oppgitt trykk så mange steder. Takker.

  12. #12

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Gammeldags=dårlig forstøvning.

    Hvor finner du oppgitt at de leverer 465cc/min ved 3,8bar? har sett på bosch sine sider men de sidene er ubrukelige. Ser at de er oppgitt mange steder til 440-450cc/min ved 3bar. Og ja må selfølgelig ha en annen btr for å få 3,8bar, men om dysene leverer 440-450cc/min ved 3 bar er det jo unødvendig.
    For det meste andre forum. Andre som har målt de og slikt.
    Problemet med bosch sine sider er at de er oppgitt på vekt, og det er brukt n-heptane for og måle siden det er en væske som er lik uansett. Bensin er ikke bensin, så en må vite spesifikk vekt på n-heptane og regne om til spesifikk vekt på bensin.. Enklere å finne noen som har målt de og viser at det faktisk stemmer.

    Men siden jeg ble usikker selv, så begynte jeg og søke litt rundt og kom fram til at de som oppgir at de fløder til 440-450 da oppgir til fløde ved 3,5 bar.
    Om vi regner om flødet på en slik dyse, havner en på 413cc istedetfor.

    fløde X roten av (nytt fløde / gammelt fløde) = 465xroten(3/3.8) = ~413
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  13. #13
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg blir helt forfjamset over deres manglende evne til å tenke utenfor boksen, deres som påstår at -968 SKAL HA 3,8bar grunntrykk?

    De skal ha det på den Volvoen de er levert på ja, der er t.o.m. motorstyringen mappet for det. Er det da dermed sagt at de ikke vil fungere i det hele tatt om du kun kjører 3bar bensintrykk gjennom dem?

    Dessuten fløder -968 nok på 3bar om de settes sammen med en -012 lmm, do the math. Kalkulator finner du her: http://witchhunter.com/injectorcalc1.php

    Nei, spre ordet, for ser jeg enda en slik påstand så tror jeg at jeg blir gal..

    Jeg er dog veldig enig i at det finnes bedre alternativer, du behøver dyser med rett sprøytebilde i forhold til toppen du skal bruke, split cone til to-ventilstopper, og single cone til 1-ventilstopper.
    Sist endret av ArneR; 13/04/13 kl 13:14
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  14. Takk JonasS takket for denne posten
  15. #14

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Posten min du tenker på? Eneste som står der er at de fløder 465cc@3.8 bar, og skal han nå det, så må han ha justerbar btr.
    Lenger nede legger jeg jo fram regnestykket for å få korrigert fløde @ 3 bar.
    Sist endret av Riff; 13/04/13 kl 16:37 Begrunnelse: skrivefeil
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Her begynner det bli litt skikkelig diskusjon ja. Er helt enig med ArneR at det er sunt å prøve noe nytt, selv om "alle" andre har gjort det samme. Sitter å leker litt med tanken om å se hvor bra en kan få 300hk oppsettet om en velger optimale komponenter

  17. #16

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Ikke dumt å prøve å friske opp 300 oppsettet nei.
    Mye av det som skrives i forskjellige tråder om hva som har blitt oppnådd, er nok "jeg har hele oppsettet, så da har jeg 300 hester" opplegg.

    F.eks. -968 dysene fløder til ~350h.k. ved 100% bruk, dette er ved 3.8 bar grunntrykk. Men hvem vil vel bruke 100% av dysene sine?
    Når en regner om til det nye flødet ved 3 bar, får en ~320 h.k. Fortsatt ved 100% bruk.

    En bruker å legge seg på 80 - 85 % dutycycle, og da klarer -968 dysene 272 h.k ved 3 bar grunntrykk.
    Og som sagt før i tråden, det finnes mange nyere dyser som er bedre specet til det du er ute etter.

    Blir jo nevnt noen dyser lenger oppe som er ~450cc, og de holder jo da til 300 ved 85% dutycycle.
    Hvordan dette passer sammen med en -012 lmm vet jeg ikke. Dette har vel kanskje litt med chippen å gjøre og?

    Edit:
    Dette ved en BSFC på 0.5.
    Formelen som er brukt : (Antall dyser x dyse størrelse x dutycycle) / (BSFC x 10.2)
    Sist endret av Riff; 13/04/13 kl 17:17 Begrunnelse: La til info
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  18. #17
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg skrev det i hovedsak for å stoppe den typiske misoppfattelsen om at man MÅ ha justerbar btr for å kunne bruke de dysene. Man må jo ikke det.

    [rant]Grunnen til at denne kombinasjonen med Volvo 960 luftmassemåler og S60R dyser eksisterer, er jo såre enkel: Noen fant ut at ved å bruke -012 lmm måtte man ha prosentvis større dyser som arealet i gjennom lmm øker. -968 dyser "fit the bill". 1 + 1 = 2

    Så tipset jeg folk (ja, det var faktisk meg) om at -558 dyser var et fullgodt alternativ, spesielt siden de fløder litt mer på 3bar grunntrykk, men også fordi de ikke er "split cone", nå er det kun de dysene som gjelder. Enda de knapt er å få kjøpt lenger. Eller folk kjøper kopier som ikke fungerer. Er det bare meg som ser problemet her?

    Er folk virkelig så ute av stand til å prøve ting som det ikke finnes en steg for steg oppskrift på med delenummer, priser og linker?

    Jeg kjøpte nå sist ~500cc/min Bosch Generation 3 dyser fra fiveO på ebay, p.g.a. at jeg har stelt meg med muligheten til å endre hvor store dyser jeg vil kjøre med med en Ostrich emulator, men det finnes da dyser som flødesmessig passer rett inn om man bare orker å lete og lære. Men alle er drit bortskjemte og totalt ute av stand til å tenke selv, nettopp på grunn av disse forbannede oppskriftene. [/rant]
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  19. #18

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Da er jeg litt mer med på hva du mente.
    Ja, er enig med rant'en din. Mange som ikke gidder å gjøre noe annet enn det som allerede er gjort..
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  20. #19
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    ikke rart det er mange dårlige såkalte "300" oppsett. pga alle skyter opp bensintrykket til 3.8 bar med 968 dysene. fordi alle mener dem må ha 3.8 bar. bruk av bredbåndslambda på lh 2.4 med 012 lmm, chip og 968 på 3.8bar så ser man faktisk i di fleste tilfeller att bensintrykk må ned.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Jeg er dog veldig enig i at det finnes bedre alternativer, du behøver dyser med rett sprøytebilde i forhold til toppen du skal bruke, split cone til to-ventilstopper, og single cone til 1-ventilstopper.
    Er det bare jeg som sliter litt med å se problemet med split cone på en bil der dysene er montert i innsug og ikke direkte i topp? skulle nesten tro at air/fuel mixet seg greit på vei inn? men nå har da jeg heller ikke peiling da :-s

Lignende tråder

  1. Svar: 27
    Siste post: 23/12/11, 11:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •