Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Volvo b230k bensin forbruk høyt!!!!!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. sep. 2012
    Sted
    Røyken, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1735
    Innlegg
    138
    Antall takk

    Standard Volvo b230k bensin forbruk høyt!!!!!

    Hei har en 240 med ja selvfølgelig b230k motoren !

    på full tank som er 60liter klarer jeg og kjøre 32 mil ! og det kan jo ikke stemme!!

    har sjekka at alle vacum slangene sitter men det er en jeg ikke finner hvor skal inn! klin umulig!
    Og når jeg sprayer sart gass rundt gasser'n der den er festa på innsuget så ruser den seg opp litt og så går den tilbake på tom gang!
    kan detta ha noe med at den bruker så jævla mye bensin?

    2 liter på bil på en 240 er alt for mye synes jeg!!
    jeg veit volvo ikke er kjent for og ha så økonomiske motorer men 2 liter på mila er vel mye for en volvo!

    noen så kanskje har noe peil på hvor den siste vacum slangen skal hen? den kommer fra torpedo veggen og den har to vacum slanger ut på den ene siden og en kontakt ut på den andre siden!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2010
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    2liter mila på vinterstid på en b230k er no vell ikke unormalt?
    Men at den ruser seg når du sprayer startgass rundt innsuget er et tegn på at den trekker falskluft, å kan vell ha noe med høyt forbruk. Prøv å bytt forgassertilkobling

  3. #3
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard Re: Volvo b230k bensin forbruk høyt!!!!!

    Kanskje ikke unormalt, men rett er det ikke :-)

    En frisk 230k er en av de mest økonomiske motorene Volvo hadde på 80-tallet. 0.7/0.8 på langkjøring er ingen umulighet.

    Til trådstarter; søk på google etter koblingsskjema på vakumslangene. Kan fort være flere som står feil. Det beste kan være å skifte alle hvis de begynner å bli morkne.



    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  4. #4
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Kan bekrefte at B230K er rimelig i drift til rødblokk å være når den er i trim. Kan også bekrefte at det er den eneste rødblokken som ikke tåler registerhavari, pass godt på reima di. Lurer på om den siste vacumslangen er til tenningshjernen..... Dersom du kjører rundt uten advance i tenninga så vil den jo bli litt tørstere, ikke sant? Hadde jeg bare funnet haynes boka mi.... Det er noen år siden det stod 240 på tunet her i gården.
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. sep. 2012
    Sted
    Røyken, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1735
    Innlegg
    138
    Antall takk

    Standard

    larrizz: Kan vel bare prøve og stramme forgasse festene?

    Larsge: var det som skjedde med meg, var ute og kjørte mens reg reima røyk :P
    Men det er jo bare en hjernen i bilen da! den sitter på torpedo veggen inn på passasjer siden
    Sist endret av Petter Hegge; 02/02/13 kl 13:06

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. sep. 2012
    Sted
    Røyken, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1735
    Innlegg
    138
    Antall takk

    Standard

    ingen?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    Søgne, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    har også samme problem med at den bruker mye bensin å det er en k motor med A gasser. føler bare det renner igjennom. har aldri hatt det problemet før på noen av de andre 240 æ har hatt

  8. #8
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    årn opp i falsk lufta di, gå over tenningsdelene og vakum slangene. Så kan du se på hva som ellers kan føre til høyt forbruk. Kjørestil har også veldig mye med forbruk å gjøre.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  9. #9
    Registrerte brukere Larsge sin avatar
    Medlem siden
    14. nov. 2012
    Sted
    Ålvik, Hardanger
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Petter Hegge Vis post
    larrizz: Kan vel bare prøve og stramme forgasse festene?

    Larsge: var det som skjedde med meg, var ute og kjørte mens reg reima røyk :P
    Men det er jo bare en hjernen i bilen da! den sitter på torpedo veggen inn på passasjer siden
    Nå er det en del år siden jeg hadde min 230K. Stemmer at det er en hjerne - tenninga. Og syns å huske at den hadde en indikatorslange fra gasser/manifold. Mulig jeg er helt på viddene her nå, at altzheimeren har tatt meg.. Gjør som kermitt sier: gå over falskluftmulighetene/slangene. Har du original-gasser? 230K var ment å være en sparemotor fra Volvo. Den har et lavt register og liker seg best på lave turtall der den har et godt drag, det er her den gir valuta for dråpene. Gassere fra A-motorer blir rimelig feil på en original 230K. Jeg hadde maunell choke på min 87'. Har du også det? I såfall kan du sjekke at du ikke har kluss med wireopplegg, at choken går helt av.
    "Det er i motbakke det går oppover!"

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    Søgne, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    oki får ta å sjekke choken da å se om den går helt av

  11. #11
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Det er en del plastrør/vakuumslanger rundt omkring på motoren, men det er egentlig bare den til advancen på tenninga du trenger ( som Larsge nevner i innlegg #4). Altså slangen fra innsug til en boks på ene fjærtårnet. Resten (til EGR system) kan fjernes og blendes for å eliminere feilkilder hvis du vil. På en såpass gammel bil fungerer sjelden EGR systemet allikevel.
    Det stemmer at du har en tenningshjerne på passasjersiden. 230k i 240 har egentlig ganske fint tenningssystem kontra mekaniske fordelere..

    Så har du en vakuumbelg på baksiden av forgasseren, den som styrer spjeld nr to i forgasseren. Det er sentralt at den belgen ikke er lekk og at den korte slangestumpen fram til den ikke har sprekt.

    Som nevnt her gjelder det også å sjekke at ikke forgasseren har skrudd seg løs og at forgasserkroppen ikke har skrudd seg fra hverandre (det skjer ofte på disse forgasserne)

    For tiden kjører jeg en 740 med 230k motor som en eller annen nisse har bygd dårlig om med A innsug før min tid. Det er ikke å anbefale merker jeg.. Og forbruket er håpløst.

    Har kjørt mye 240 med 230k og disse er jo relativt spreke og økonomiske når de har fått gå i fred.
    0,7/mil med automatgir på en bil med 370 000km på telleren er fullt mulig..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    Søgne, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    må kanskje bare få bytta til K gasser på min da så vil dn vel gå ned på forbruket

  13. #13
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil si kun fra mine erfaringer at K forgasseren er en bedre forgasser når alt er på stell. Når det er sagt er A gasseren en herlig enkel sak å holde gående. Jeg skal ikke skylle utelukkende på forgasseren og det tragiske innsuget på a motorene.

    Dagens eksempel på dette var at jeg kjørte tur retur Karlstad idag (ca 22mil) med nevnte 740 og ditto dårlig ombygde motor på bare 0,75l/mil. Jeg lurte på om hadde regnet riktig. Her vet jeg tenninga flyr over hele spekteret takket være flere parametre som ikke blir riktige bla fordi MAP-sensoren som uheldigvis sitter inne i hjernen på 740, er defekt.
    Men dette er da kun kjøring i 5. gir og jevn hastighet på bar vei. Småkjøring lokalt her hjemme derimot drar forbruket opp forbi 1,5l/mil++

    Sitat Opprinnelig postet av Petter Hegge Vis post
    ...noen så kanskje har noe peil på hvor den siste vacum slangen skal hen? den kommer fra torpedo veggen og den har to vacum slanger ut på den ene siden og en kontakt ut på den andre siden!
    ???
    Kontakt?
    Men som sagt, sjekk at du har en slange som går til en MAP sensor på venstre fjærtårn.

Lignende tråder

  1. Ujevn tomgang og høyt forbruk b230fk
    By endfje in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 42
    Siste post: 05/01/15, 21:16
  2. Høyt forbruk og tidvis lugging ved aks. b230ft
    By Turboplystring in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/01/12, 14:54
  3. Trøbbel og Høyt Forbruk B230, 740 88 modell
    By anleggsgartnern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 11/07/11, 02:41
  4. Høyt forbruk samt lav tomgang?
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 23/02/11, 19:54
  5. Bensin forbruk??
    By LindskogRacing in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 08/08/10, 15:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •