Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 104

Tråd: Hvilken turbo?

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sleng ut tråd om den på savar
    One Ring to rule them all

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Har fult trykk på ca 3-3500, men som sagt fleste her snakker om repons og effekter å jeg er ikke noe unntak å kjører med chip.. Ett datasprut som er mappet ordentlig, få bensin og ikke minst tenninga riktig er jo som natt å dag.
    Samt skal man presse 350hk gjennom en orginal 530 topp eller kjører man med porta 531 topper etc.. Vx kam eller kjøerer man tilpasset kam for oppsettet.. Alt dette spiller jo inn på hvordan en turbo motor oppleves.


    Feks kjørte datasprut på forrige bilen å ved 0,6 hadde jeg 189hk i motoren på grunn mapp, å kun ved justering av bensin og tenning gikk opp til 245 på hubba på samme trykket..
    0,8-260ath 0,9-273ath og 1,1-290ath, tilsvarende oppsett med chip benket 280 i motor så 50hk i forskjell og veldig ulike kruver.

    Men klart er alt halv dårlig hjelper det jo med en super turbo, ift å hatt en halv ræva turbo i tillegg.

  3. #53
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Sleng ut tråd om den på savar
    OT: alarm

    Det kommer ettervært, sanker deler og tester litt materialler.
    Snakket en del med Jens, tommy og Roger på savar. Så det kommer noe når det "virkelig" begynner å bli noe konkret. hvis ikke vil tråden bli lang dryg....
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  4. #54
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Også til tråd starter.
    Billig turbo: sats på en T3 med 60 trim og flowprep med 360 lager. f.eks fra turbokongen rekker til 300++++ Hk.
    Og er langt bedre en "kina" varer. om du da ikke har råd til en GT sereie.
    En annen ting med GTxxxxR er at de ikke har garanti.
    Hos turbokongen kan du få de for ca 6000kr og han tar også innbytte i annet.

    han har også diverse T04 varianter med forskjellige trim og eksoshus til ca 7000,- og effekter blir da 400++ og oppover.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  5. #55
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    "det är defeneivt inget konstigt med det, varför tror du alla här på forumet är alergiska å får utslag av turbos med små avgasdelar" Men ikke her inne
    Fordi svenskene er så gjerrige at de ikke har råd til annet enn lastebil- og anleggsmaskinturboer
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    fikk rota gjennom noen skuffer og skap, og fant bremsepapirene

    på 3000omdr -225nm -ca110whp
    3500omdr -280nm -ca140whp
    4100omdr-477,2nm-ca285whp
    5700omdr-430nm -351whp

    defra sank kurvene til ca 360nm-340whp på 7000omdr.

    K-kammen gjør vel ikke underverker, så med en skikkelig turbokam ville nok momenttoppen kommet litt tidligere. Kunne sikkert kjørt en litt mindre "hybrid" turbo for denne effekten, og spart litt på det å.

    Kjørte Td04-18T og A-kam, med u-porta 530 topp og 940grenrør på forrige motoren min. Morsomt med det samme momenttoppem kommer på 2-gir, men så ble det stopp Momentkurven ramla dønn i gulvet når en passerte ca4500-5000omdr. Motoren ble aldri bremsa, men noe særlig mer en 250hk tviler jeg på vi fikk klemt ut.
    Til sommern blir det 2,3 16v med Gt3582r-0,82A/R bakhus. Da håper jeg på å se 500 tallet og ha en forholdsvis grei momentkurve.

    Mvh
    Geir A.

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Dette er ingen diskusjons tråd, det var ett spørsmål om hvilken turbo som passet!

  8. #58
    Registrerte brukere Kenneth R sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    190
    Antall takk

    Standard

    Har en kompis som kjøpte en hybridsak hos turbokongen, med v-band flens på eksosen, fikk med slangene han trengte også. Ville hørt hva han kan ordne til deg. Var ikkje så gale pris heller, mener han betalte ca 6000 for turbo ink slanger.

  9. #59
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Fordi svenskene er så gjerrige at de ikke har råd til annet enn lastebil- og anleggsmaskinturboer
    Er nok heller nordmenn som ligger etter på dette Både Holset, BW/Schwitzer etc. er veldig populært i USA, til og med japanere har begynt å fått opp øynene for slike turboer.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av geirao Vis post
    fikk rota gjennom noen skuffer og skap, og fant bremsepapirene

    på 3000omdr -225nm -ca110whp
    3500omdr -280nm -ca140whp
    4100omdr-477,2nm-ca285whp
    5700omdr-430nm -351whp

    defra sank kurvene til ca 360nm-340whp på 7000omdr.

    K-kammen gjør vel ikke underverker, så med en skikkelig turbokam ville nok momenttoppen kommet litt tidligere. Kunne sikkert kjørt en litt mindre "hybrid" turbo for denne effekten, og spart litt på det å.

    Kjørte Td04-18T og A-kam, med u-porta 530 topp og 940grenrør på forrige motoren min. Morsomt med det samme momenttoppem kommer på 2-gir, men så ble det stopp Momentkurven ramla dønn i gulvet når en passerte ca4500-5000omdr. Motoren ble aldri bremsa, men noe særlig mer en 250hk tviler jeg på vi fikk klemt ut.
    Til sommern blir det 2,3 16v med Gt3582r-0,82A/R bakhus. Da håper jeg på å se 500 tallet og ha en forholdsvis grei momentkurve.

    Mvh
    Geir A.
    ja. 18t 19t er morsomt i 1. gir :P kjørt mye 19T biler. trist trist trist


    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Fordi svenskene er så gjerrige at de ikke har råd til annet enn lastebil- og anleggsmaskinturboer
    Rik på kunnskap er kanskje bedre?


    Sitat Opprinnelig postet av 940pearl Vis post
    Dette er ingen diskusjons tråd, det var ett spørsmål om hvilken turbo som passet!
    so?


    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Er nok heller nordmenn som ligger etter på dette Både Holset, BW/Schwitzer etc. er veldig populært i USA, til og med japanere har begynt å fått opp øynene for slike turboer.
    Er kun volvofolk som ligger etter på dette
    Men godt det begynner å ta seg opp! desverre en del som henger igjen. men men. alle barna kan jo ikke ha det like moro!
    One Ring to rule them all

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Nå er ikke jeg noen ekspert på turboer, men når du nevner T3 eksoshus så snakker vi vel om samme som de gamle T3'ene til 240 og 740??

    Jeg hadde fullt ladetrykk (0.67 bar) ved rundt 2500 med min originale B21ET. Hvorfor starter din så sent? Er kompressorhuset ditt så tungt å dra rundt?
    kompressoren er betraktelig større ja (04S kompressoren leverer luft til 550-570hk på riktig motor) samt annen trim på bakpropell og annet A/R i forhold til org. turboene til 240/740. T3 eksoshus kan være veldig forskjellige.

    Mvh
    Geir A.

  12. #62
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av geirao Vis post
    fikk rota gjennom noen skuffer og skap, og fant bremsepapirene

    på 3000omdr -225nm -ca110whp
    3500omdr -280nm -ca140whp
    4100omdr-477,2nm-ca285whp
    5700omdr-430nm -351whp

    defra sank kurvene til ca 360nm-340whp på 7000omdr.

    K-kammen gjør vel ikke underverker, så med en skikkelig turbokam ville nok momenttoppen kommet litt tidligere. Kunne sikkert kjørt en litt mindre "hybrid" turbo for denne effekten, og spart litt på det å.

    Kjørte Td04-18T og A-kam, med u-porta 530 topp og 940grenrør på forrige motoren min. Morsomt med det samme momenttoppem kommer på 2-gir, men så ble det stopp Momentkurven ramla dønn i gulvet når en passerte ca4500-5000omdr. Motoren ble aldri bremsa, men noe særlig mer en 250hk tviler jeg på vi fikk klemt ut.
    Til sommern blir det 2,3 16v med Gt3582r-0,82A/R bakhus. Da håper jeg på å se 500 tallet og ha en forholdsvis grei momentkurve.

    Mvh
    Geir A.
    Hmm, fryktelig lite med 110 @ 3000 rpm og 140 bhp på 3500 rpm. Kan umulig ha vært behagelig å kjøre med?

    Tror du GT3582 med .63 bakhus, kulelager og med et kinagrenrør vil komme raskere enn det? Vil ikke ha bråstigning på momentkurven fra 3500 rpm helst, men at den skal ha en jevn kurve.

    Har maksportet 530 topp med VX3 kam og store ventiler. Kan hende det finnes bedre kammer enn VX3 for formålet .

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    husk at det er forholdsvis små motorer vi snakker om da. men er ikke all verden nei. hadde ikke noe spes. stor trimmingsgrad på toppen eller da, med K-kam og org. ventiler. Org. er vel maksmomentet på 230F motoren ca 180nm? så blir jo alikevel en del sterkere en en F.

    Fikk et greit spark i ryggen når ladetryket kom skikkelig ja,så så veldig behagelig var den vel ikke, men nå trimmer ikke jeg bil for at det skal være behagelig eller da, men MORRO!
    Men hvis du sammenligner med et 16T-19T oppsett som puster og peser i dumpventilen, og smeller inn fullt ladetrykk vær gang du kjører ut av et kryss, så synes jeg det var mye bedre å kjøre med, for du kunne kjøre normalt uten den rykk og napp kjøringa du får med en mitsu snelle på 1,5 bar.

    Når du skal ha ut 350whp på en 2,3l 8v volvomotor, så klarer du ikke å få til jevn og fin kurve fra bunnen av og som holder effekten noe særlig utover turtall. Da må du isåf. få laga deg en motor med høy sugeeffekt og kjøre lite ladetrykk. Men er jo litt med å få fiksa god sugeeffekt på en motor som fremdeles skal tåle ladetrykk.

    Nei, tror ikke en gt35 kommer noe tidligere, eller senere faktisk, å med gt35 så får du et skikkelig spark i ræva når den begynner å virke skikkelig vil jeg tro. Men er jo det som er morro. en må jo uansett ha en clutch som biter litt, så spes. behagelig til småkjøring blir den vel ikke uansett.

    Sånn grovt sett så kan en vel regne et virkeområde på ca 3000omdr på et turboagg.( altså der turbo`n yter maks) Drar den til fra ca 3000 omdr, så har du skjeldent noe kjempe moment igjen etter 6000omdr., å det er jo gøy å ha moment på toppen når en ligger i breisladdsvingen på 3. å vil lage litt røyk

    Mvh
    Geir A.

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Gt35 med liten eksos kommer nok rundt 3000 med et grenrør (folk har jo fått det med porta 940 grenrør (og det er jo ekkelt). Om den sparker i fra? Ja, Men da får du bare velge et høyere gir å gi på med. Men du må jo huske at bilen går mye bedre fra 1000rpm til 3000 en hva den gjør nå ( selv om du lader 1.7bar på en 13c ).
    Sparker det ikke i ryggen når man gir på under akselerasjon så har man ikke effekt eller sitter i en hunday. Har du en frisk kam i bilen så har du fin bil å kjøre til hverdags med. dama mi brukte min bil med store kkk27n og den var ikke noe anderledes å kjøre en hennes F motor hvis man ikke klemma pedalen i bunn å morropinnen passerte 3000. Når man skal på bane så er man aldri under 3000rpm uansett så turbolagg merker man ikke mye til der. Et fint kompressorhus som ikke er til 1000hk så har man en perfekt bil mor de kan bruke når hu kjører deg på søndagsskolen og du kan spytte på naboens m3 med. Man taper ikke lyskrysskjøring ved å montere større turbo. Det er bare folk med 19T etc som kommer med sånne rykter fordi deres turbo som er litt større en 13c aldri spoler opp fra 0-50 og fra 0-282 så hjalp det ikke med mer ladetrykk og tidligere ladetrykk på kammeratens gt28r i forhold til min kkk27 himkok edition. selv med tyngre bil og ektra folk i bilen så ble jeg ikke trua før jeg reiv av stikkakslene!
    ML: du som har porta topp i tillegg vil jo antaglig få trykket før også (eller, motoren klarer å ta i mot mere luft. så den vil jo gå mye bedre en hva bila som jeg er vandt til med orginal topper før den får ladetrykk også)
    rødblokk med 6-700hk er nok ikke moro å bruke fram og tilbake til jobb. men det er ikke sånne effekter vi snakker om her. 300-350 er fantastisk harmoni på rødblokka
    står å koser å snakker med min nå tror hu gleder seg til å få en god turbo
    One Ring to rule them all

  15. #65
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hehehe . Takk for tips og råd, TBO.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    tror ikke gt35 kommer rundt 3000omdr på 2,3l 8v uansett hva du gjør, men jeg kan jo sef. ta feil,har aldri prøvd det.
    tror nesten jeg heller ville prøvd en kkk27 eller hx35 som har litt mindre front en 3582. men hadde vært morro å sett res. med gt35. TBO : du har ikke noen bremspapirer med kkk27 el lignende? vært morsomt å sammenlignet litt, tror jeg kan få tak i tall på 2,7l 8v med gt35, og 2,5 8v med gt35, men da på E85.

    Mvh
    Geir A.

  17. #67
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av geirao Vis post
    tror ikke gt35 kommer rundt 3000omdr på 2,3l 8v uansett hva du gjør, men jeg kan jo sef. ta feil,har aldri prøvd det.
    tror nesten jeg heller ville prøvd en kkk27 eller hx35 som har litt mindre front en 3582. men hadde vært morro å sett res. med gt35. TBO : du har ikke noen bremspapirer med kkk27 el lignende? vært morsomt å sammenlignet litt, tror jeg kan få tak i tall på 2,7l 8v med gt35, og 2,5 8v med gt35, men da på E85.

    Mvh
    Geir A.
    Det hadde vært artig om du hadde fått tak i. Vil helst være helt sikker på at GT35 er noe å satse på, sånn at jeg ikke ender opp med en ubrukelig kurve som begynner på 4000 rpm.

    To måter å finne ut av, ene er bare å prøve, problemet er at turboen koster 12 000 kr. Andre måten er å sammenligne andres bremsepapirer på lignende oppsett og prøve å forutse hvordan det ville vært på mitt oppsett . Post gjerne bremsepapirene i den andre tråden jeg lage på Avansert trimming forumet for sammenligning.

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    men husk for all del, hvis du ikke har fullt trykk før 3500rpm, så kan du mer hk enn de med liten snurre fordi. men at du får et heidundrene spark når gt35 begyner og snurre skikkelig.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  19. #69
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Hvilken flens sitter på KKK27 turboene? Er det Audi motorer du oftest finner disse på?
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    du finner kkk27 på porcher vet jeg. audi hadde vel de på s2 også mener jeg.
    også små lastebiler
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    nei nei nei!!! ikke gå for porsche møkka eller audi møkka eller bmw dritten! det er elgammle dritt turboer. Kan ikke sammenlignes med de moderne kkk27ene som sitter på lastebiler. De nye turboene SPYTTER på de gammle. Folk trudde ikke på at jeg kjørte med en kkk27 når de så min.
    Jeg har ikke noe bremsepapirer. bygga sammen motoren på noen timer bare 2 kvelder vi kjedet oss!
    Som sagt. Du har kanskje ikke trykk før 3000-3500. men hva legger du i trykk? 1.2 bar? mer? om du har 0.7-0.9 ved 2500rpm så vrir det stikkaksler før turboen virkelig kommer i sitt virkningsområdet og så river de av
    Da er det godt med multilink
    Man får jo "små" kompressorhus til gt35 seriene også. må ikke ha værsting utgaven.
    Men som dere sier. 12000kr Derfor jeg gikk for en kkk27. 3500kr splitter ny. med grenrør. wg + + + + +.

    Dette er utgaven jeg kjørte med. ligner ikke på den gammle typen en gang. her er det ported shrud, twinentry og et helt annet design på bladene.
    (avbildet av en full kammerat som hjalp til å skru)
    One Ring to rule them all

  22. #72
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    GT serien har en stor fordel i forhold til Holset/Borg wagner/switsher
    og det er fysisk størrelse og vekt. Da de ikke er laget for store diesler og lastebiler.
    Performance messig er de nok like gode.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Vekten kan man gjøre no med. simpelt å frese nytt bakstykke til kompressoren (sparer en kilo) og dreie ned / bygge opp eksospartiet(v band). vips så har man spart 2-3 kilo (kanskje mer)
    One Ring to rule them all

  24. #74
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Er det forskjellige typer av kkk27? Er det bare å kjøpe en begagnat i god stand og smelle det på?

    Hvilke flenser er det inn/ut på den? Passer det rett på et kina grenrør med T3 flens?

  25. #75
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Vekten kan man gjøre no med. simpelt å frese nytt bakstykke til kompressoren (sparer en kilo) og dreie ned / bygge opp eksospartiet(v band). vips så har man spart 2-3 kilo (kanskje mer)
    Dere som har lett tilgang til maskineringsutstyr har det godt i forhold til slikt.
    Vi andre må stort sett betale for slikt vet du.... og da var det ikke så billig lengere....
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •