Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 54

Tråd: [Løst]940 med b230FT vil ikke gå skikkelig, hjelp?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard [Løst]940 med b230FT vil ikke gå skikkelig, hjelp?

    Hei!
    Har nå prøvd å få bilen min til å gå skikkelig igjen med en del ting uten hell, så må ty til hjelp fra erfarne forumfolk nå. Kjøpt i senhøst en 940gl med FT-motor, selve ombyggingen var gjort for 10 år siden og funka bra etter det. Kjøpte bilen for 14 000 og funka veldig bra for meg i starten, gikk ganske greit uten problemer. Det hele begynte med at varmeregisteret lakk, og eg fikk demontert den i vente på nytt. Kobla slangene sammen slik eg kunne bruke bilen uten varmeapparat. Så kom kjøreturen etterpå, og den gikk like greit som før, bare at den hadde noen kraftige lugg, noe ala bensinkutt på en måte. Dette skjedde bare et par ganger, og for hver dag som gikk så ble den litt og litt verre.

    Så fikk eg montert det nye varmeregisteret, og kjøreturen etter det så var den enda verre. Lugga ganske mye på samme måten, og gikk betraktelig dårligere. Så eg tok å prøvde en annen coil på bilen, og med en gang gikk den mye bedre, men etter omtrent 30min kjøring var den på samme måten som før. Dette gjentok seg med prøving av andre tenningsdeler, som tenningskabler og tennplugger. Gikk mye bedre, men ikke helt skikkelig rett etterpå, og etter litt kjøring var den tilbake med lugging og elendig drakraft.

    Så eg kjøpte alt av tenningsdeler nytt (Fordeler, rotor, tennplugger. Ikke tennkabler, men det fikk eg låne av en kompis) og bilen var mye bedre rett etterpå, mye bedre enn alle tilfellene før. Men det samme skjedde etter litt kjøring, tilbake på samme stadiet med lugging og elendig kraft. Eg tok en økt på bilen, og fikk skifta bensinfilter i håp om at det skulle endre det, men ingen forskjell. Etter det kobla skifta eg batteriet i bilen, siden det plutselig døde, og bilen fikk en "restart". Nå var den myye verre enn før, og en bakke der eg før har klart 150 klarte eg nå 50 med skifting mellom 2. og 3. gir for å unngå lugging hele tiden. Jo mer eg har kjørt etter det, jo bedre har den på en måte blitt, men kutter fortsatt og drar veldig dårlig.

    Nå i dag prøvde eg en LuftMasseMengemåler av en kompis sin 940 som eg vet er i orden, men heller ikke det endra på problemene..

    Så da sitter eg her, men en bilen som går veldig dårlig og kutter ved pådrag. Det virker som at bilen får for mye bensin, og på en måte drukner litt i den. Kan det være noe med dysemotstandene som er kobla inn ved ombygging fra F til FT som kan ha tatt kvelden? Siden problemet har komt etter eg har vært og fikla i området rundt disse.

    Setter stor pris på seriøse svar!

    Thomas
    Sist endret av Deluxio; 20/02/13 kl 23:18
    97' 940 LT

  2. #2
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    prøvd å lese ut feilkoder?? temp føler i toppen defekt??
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Har du forklaring på hvordan feilkoder skal leses av? Trur eg gjorde det riktig og kom ikke opp noe.
    Hvordan sjekker eg om tempføler i toppen er defekt? Symtomer på det?
    97' 940 LT

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Måle bensintrykk muligens? Har du to bensinpumper eller bare ei i tanken. Hvis du har to,ei ved filter og ei i tanken så kan du sjekke om den i tanken går.Disse er det mange som ikke tenker på,de er ofte en synder.
    Mvh Jan T.

  5. #5
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Har du forklaring på hvordan feilkoder skal leses av? Trur eg gjorde det riktig og kom ikke opp noe.
    Hvordan sjekker eg om tempføler i toppen er defekt? Symtomer på det?
    har du obd 1 eller 2?? defekt tempgiver kan gi mangen rare problemer og ikke altid det kommer feilkode på det, samme med lambda sensoren og.. hadde problem med lambda på min gamle og da kom det ikke opp noen feilkode men bilen fjusket og gikk som et dass til jeg fiklet litt med ledningen der den går inn i sensoren og da endret gangen på moteren seg plutselig til det normale igjen...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Setter pris på at dere svarer!
    Vet ikke om eg har to bensinpumper eg? Har ivertfall en med filteret, og den funker.. Hvordan sjekker eg den i tanken eventuelt?
    Gull pilen: er en 93mod så har obd1. Hvordan sjekker eg tempgiver? Har en lambda liggende hjemme, så skal prøve denne til helgen og se om det hjelper.

    Det som er så rart er at bilen varierer alltid i hvordan den oppfører seg, nett nå i sta gikk den rimelig greit, nesten som det virka som den skulle, før den plutselig begynte å lugge igjen.
    97' 940 LT

  7. #7
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Setter pris på at dere svarer!
    Vet ikke om eg har to bensinpumper eg? Har ivertfall en med filteret, og den funker.. Hvordan sjekker eg den i tanken eventuelt?
    Gull pilen: er en 93mod så har obd1. Hvordan sjekker eg tempgiver? Har en lambda liggende hjemme, så skal prøve denne til helgen og se om det hjelper.

    Det som er så rart er at bilen varierer alltid i hvordan den oppfører seg, nett nå i sta gikk den rimelig greit, nesten som det virka som den skulle, før den plutselig begynte å lugge igjen.
    Temp sensor tror jeg du kan måle med multimeter(ohme) å sjekke at den holder rette verdier, du finner muligens hvilen verdi den skal ha i haynes boken.. Personlig holder jeg en knapp på lambda føler..
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  8. #8
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    Temp sensor tror jeg du kan måle med multimeter(ohme) å sjekke at den holder rette verdier, du finner muligens hvilen verdi den skal ha i haynes boken.. Personlig holder jeg en knapp på lambda føler..
    Ved 20+ skal den ha 2200-2700 Ohm. rundt om der.
    Ved 10- skal den ha rundt 8000 ohm

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Nå har eg fått målt motstanden på temp måler i toppen, og fikk et resultat på 963kΩ, dette må vel tyde på at det er noe feil? Er rundt 5minusgrader ute, og halvlunken motor, målt mens den stod i toppen.
    97' 940 LT

  10. #10
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Nå har eg fått målt motstanden på temp måler i toppen, og fikk et resultat på 963kΩ, dette må vel tyde på at det er noe feil? Er rundt 5minusgrader ute, og halvlunken motor, målt mens den stod i toppen.
    1000ohm er 1KΩ
    Sikker på du måler på den riktige? Den som har firkantet kontaktstykke...
    Ved -5 skal du ha en plass rundt 6500-7500Ω

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Ikkje sikker på at eg målte riktig nei, var ikke heilt firkana kontaktstykke, var firkanta form med to runde hjørner om eg husker riktig
    97' 940 LT

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Da har du målt på temp giveren til instrumentet, ta og mål den bakerste mot torpedo veggen, den er firkantet og har en metal klipps som må trykkes inn før du får av ( make som på dysene)

    Mvh
    René

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Då har eg målt dette kontaktstykket som vises på bildet her, er det riktig?



    Fikk ingen resultat når eg målte motstand, var ingen connection mellom stikkene, så om det er den som er riktig er den vel defekt da?

    Var også to plugger til å gå dette stikket, rekner med at det er slik det skal være kanskje? såg bare rart ut når ene bare hang der

    97' 940 LT

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Det kontakt stykke du har der er tempen til instrument panelet bare. Den som går til styreenheten som du må måle er lengre bak på bilde nr 2 ( du kan så vidt skimte den i bakgrunnen) står nesten rett under innsugskanalen nærmest girkassen. Kan være litt trang og komme til..

    Mvh
    René

    Edit: kan bære en fordel og få koblet på bankesensoren din. ( den svarte runde på blokken ) så lenge du ikke bare har koblet den i fra for og komme bedre til da

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Du skal måle den som har hvit kontakt helt bak på toppen din Du ser den såvidt på det nederste bildet ditt over her
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Okei takker, skal få målt den riktige senere i dag da

    Er det dette som er bankesensoren? Isåfall har den bare hengt og slengt hele tiden

    97' 940 LT

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Ser i det siste bildet ditt at bankesensoren er koblet inn det er den med den grønne ledningen på seg

    Mvh
    René

  18. #18
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Fått den til nå?
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Nei dårlig med det... Fikk målt den tempgiveren, ca 4100ohm inne i oppvarma verksted, så det kan nok stemme bra med at den er i orden. Fikk bytta lambda sond også, ingen forandring der heller.. Så da er eg rett og slett tom for ideer, og snart penger, hehe... Gøy med det som skal være billig vinterbil, og ender opp som den bilen eg har skifta mest (slite) deler på
    97' 940 LT

  20. #20
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Nei dårlig med det... Fikk målt den tempgiveren, ca 4100ohm inne i oppvarma verksted, så det kan nok stemme bra med at den er i orden. Fikk bytta lambda sond også, ingen forandring der heller.. Så da er eg rett og slett tom for ideer, og snart penger, hehe... Gøy med det som skal være billig vinterbil, og ender opp som den bilen eg har skifta mest (slite) deler på
    4100 er for mye hvis det er 20 grader der...
    Virker LMM?

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Var vel mellom 15 og 20 grader der ja... Så da er den gåen? Tenkte at om den var feil skulle den måle sann hinsides feil resultat eg, dette resulatet låg jo i området..
    Kjører med en LMM for tiden som eg har lånt av en kompis, som eg vet er i orden, og ble ingen forandring med den.
    Om turboen er gåen, vil bilen få slike kutt da?
    97' 940 LT

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om tankpumpa di går.det er jo så enkelt som å plukke av tanklokket og få med en kamerat for å lytte ned i påfyllingsrøret. Da hører dere om pumpa starter når du skrur på tenninga.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Okei, har lurt på korleis ein skal sjekke om den går, men da skal eg få gjort det
    97' 940 LT

  24. #24
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Noe nytt?
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Nei lite nytt, sjekka nettopp om bensinpumpa i tanken gikk og den starta når eg vridde om tenningen. Har ikke fått målt tempgiver på nytt.
    Men om turbo er gåen, så vil bilen bruke mye mer olje sant? Men vil bilen få slike "kutt" om Turboen er gåen?
    97' 940 LT

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. trenger hjelp b230ft starter ikke
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 08/01/13, 22:48
  2. 740 med B230FT går ikkje skikkelig
    By Sondre93 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/04/12, 12:27
  3. Svar: 11
    Siste post: 14/12/11, 18:01
  4. Svar: 2
    Siste post: 03/06/11, 17:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •