Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 4 av 8 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 184

Tråd: 142power volvo 142 b20 turbo, filler igjen..

  1. #76
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ta en titt her. Jeg vil anbefale at du vurderer noe lignende.
    hadde tenkt til å lage noe lignende, men får se litt hvordan det blir om jeg bruker det grove røret eller 2 mindre rør.
    tror du ikke det blir bra sånn som jeg la ut bilde av?
    hvor mye skal jeg justere tenninga på da jeg får start? og hvilket turtall skal jeg justere på?
    jeg har 085 fordeler med stor vakum klokke

  2. #77
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    har gjort en del på bilen idag å

    bygde nye fester og flyttet dynamo til venstre side av motorn, blir trangt på orginal plass




    koblet til btr og lagt opp bensin slanger


    elektrisk pumpe til innsprutmotor, har montert den i bagasjerommet og koblet til slanger

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    hadde tenkt til å lage noe lignende, men får se litt hvordan det blir om jeg bruker det grove røret eller 2 mindre rør.
    Tror du ikke det blir bra sånn som jeg la ut bilde av?
    Nei det tror jeg ikke. Store rør før turbo dreper all gasshastighet og dette er det aller siste både turboen og du som eier trenger.
    hvor mye skal jeg justere tenninga på da jeg får start? og hvilket turtall skal jeg justere på?
    Jeg synes at du er lydhør og gjør godt arbeid her så du skal få vite sannheten.
    Det er turtallet 4000 o/min vi fokuserer på. Det jeg gjør er å finne frem en tenningslampe, en reduskjonsventil og en blåsespiss.
    Sett blåsespissen i slangen til vakumklokken på fordeleren og trykksett denne med 1,0 BAR trykkluft mens du justerer tenningen til 24 - 27 grader på 4000 o/min, helt avhengig av hvor høyt ladetykk du kjører.
    Dette er ett godt og trygt utgangspunkt. Presiserer UTGANGSPUNKT.

    Som ren oppstartstenning setter du den innledningsvis på 15 grader. Du vet, du setter veiven på 15 grader og med en prøvelampe mellom stiften og - på coilen vrir du fordeleren til prøvelampen slukker. Ja!, slukker.

    (Til orientering; Jeg kjørte 23 grader på tomgang og 29 grader tenning v/ 1,55 BAR ladetrykk med 95 blyfri på min B21E/AT, men det var litt i meste laget. Bilen gikk direkte godt, men man hørte tenningsbank i mellomregistert og det går bare ikke, men man må jo finne motorens grenser.)

    Bensinpumpe i bagasjerommer er bare å glemme. Disse pumpene MÅ MATES med drivstoff. Enten MÅ du montere forpumpe i tanken eller så MÅ du borre hull i bunnen av tanker og henge pumpen under bilen slik Volvo selv gjorde det.
    Alt annet leder til fiasko og husk at veiven til suksess er bratt og lang.
    Sist endret av Batland; 27/02/13 kl 13:00

  4. #79
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei det tror jeg ikke. Store rør før turbo dreper all gasshastighet og dette er det aller siste både turboen og du som eier trenger.

    Jeg synes at du er lydhør og gjør godt arbeid her så du skal få vite sannheten.
    Det er turtallet 4000 o/min vi fokuserer på. Det jeg gjør er å finne frem en tenningslampe, en reduskjonsventil og en blåsespiss.
    Sett blåsespissen i slangen til vakumklokken på fordeleren og trykksett denne med 1,0 BAR trykkluft mens du justerer tenningen til 24 - 27 grader på 4000 o/min, helt avhengig av hvor høyt ladetykk du kjører.
    Dette er ett godt og trygt utgangspunkt. Presiserer UTGANGSPUNKT.

    Som ren oppstartstenning setter du den innledningsvis på 15 grader. Du vet, du setter veiven på 15 grader og med en prøvelampe mellom stiften og - på coilen vrir du fordeleren til prøvelampen slukker. Ja!, slukker.

    (Til orientering; Jeg kjørte 23 grader på tomgang og 29 grader tenning v/ 1,55 BAR ladetrykk med 95 blyfri på min B21E/AT, men det var litt i meste laget. Bilen gikk direkte godt, men man hørte tenningsbank i mellomregistert og det går bare ikke, men man må jo finne motorens grenser.)

    Bensinpumpe i bagasjerommer er bare å glemme. Disse pumpene MÅ MATES med drivstoff. Enten MÅ du montere forpumpe i tanken eller så MÅ du borre hull i bunnen av tanker og henge pumpen under bilen slik Volvo selv gjorde det.
    Alt annet leder til fiasko og husk at veiven til suksess er bratt og lang.
    takk for bra svar har montert en forpumpe som suger opp fra tanken og inn i innsprut pumpa

  5. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    takk for bra svar
    Har montert en forpumpe som suger opp fra tanken og inn i innsprut pumpa
    Værsågod.
    Flott. Det blir ikke bedre enn det.

  6. #81
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    har byggd ferdig grenrøret idag, og montert turbon, koblet til oljeslanger, og hatt på eksos bandajse på grenrøret




  7. #82
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard

    Så det dukka opp innlegg her fra deg nå på tapatalk. Håpa du hadde hatt oppstart jeg nå. Hehe. Spent på detta gasserturbo greiene dine

  8. #83
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av christer Vis post
    Så det dukka opp innlegg her fra deg nå på tapatalk. Håpa du hadde hatt oppstart jeg nå. Hehe. Spent på detta gasserturbo greiene dine
    hehe bra du følger med men er ikke lenge før oppstart nå, skal bygge rør utifra turbon og ned til eksosanlegget, lage ett trykkrør, og litt småtteri bare

  9. #84
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Kult prosjekt! Spent på å høre hvordan det funker, har vært inne på tanken om noe lignende selv.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  10. #85
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Kult prosjekt! Spent på å høre hvordan det funker, har vært inne på tanken om noe lignende selv.
    takk for det! blir arti å se hvordan det funker ja

  11. #86
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    har bygd downpipe idag


    lagde ny flens til turbon



  12. #87
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    har skrudd ferdig alt på motoren idag, og fikk startet den. den startet lett gasset opp den litt, men så stoppet den. så sjekket
    jeg i motorrummet og det lakk bensin fra forgasseren. så satte jeg på måleinstrument på btr og trykket var på 0.35 bar, så justerte
    ned til 0.2, og da sluttet det å lekke fra forgasseren. men fikk ikke start igjen for den hadde dratt i seg altfor mye bensin.
    rakk ikke å gjøre noe mer idag. men skal fortsette neste helg, så da skal jeg prøvekjøre den

    ferdig i motorummet




    Sist endret av 142power; 04/03/13 kl 01:08

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Husk at på B20 motorene står forgasseren mer på skrå enn på B21 motorene som AT forgasserene er levert til. Du bør derfor finne en B20 forgasser og kontrollére flottørhøyden og så justere flottørhøyden i AT forgasseren helt likt til denne.

    0,20 BAR bensintrykk er så lite at det reduserer kapasiteten til nåleventilen. Det som da skjer er at du går tom for bensin rett før du legger 4. gear.

    Flott måte du har snudd trykkboksen på. Kjekt å se.

    Nå i vinter er det helt greit å kjøre uten intercooler, men rundt sesongstart 1. mai bør du ha montert en intercooler.

  14. #89
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Husk at på B20 motorene står forgasseren mer på skrå enn på B21 motorene som AT forgasserene er levert til. Du bør derfor finne en B20 forgasser og kontrollére flottørhøyden og så justere flottørhøyden i AT forgasseren helt likt til denne.

    0,20 BAR bensintrykk er så lite at det reduserer kapasiteten til nåleventilen. Det som da skjer er at du går tom for bensin rett før du legger 4. gear.

    Flott måte du har snudd trykkboksen på. Kjekt å se.

    Nå i vinter er det helt greit å kjøre uten intercooler, men rundt sesongstart 1. mai bør du ha montert en intercooler.
    skal se om jeg får justert flotør høyden til helga. og får prøve meg fram litt hvor mye bensin trykk jeg kan ha. hvor høyt ladetrykk er trygt å kjøre
    på denne motoren som den er nå?

  15. #90
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    skal se om jeg får justert flotør høyden til helga. og får prøve meg fram litt hvor mye bensin trykk jeg kan ha.
    Hvor høyt ladetrykk er trygt å kjøre på denne motoren som den er nå?
    Uten slipt forgassernål og uten intercooler må du være forsiktig. Noe rundt 0,5 - 0,6 BAR.

  16. #91
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Uten slipt forgassernål og uten intercooler må du være forsiktig. Noe rundt 0,5 - 0,6 BAR.
    da skal jeg justere til ca 0,5 bar da. veit ikke hvordan jeg skal få slipt nåla, virker ikke som det er så lett å få det bra.
    har du noen tips?

  17. #92
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    da skal jeg justere til ca 0,5 bar da.
    veit ikke hvordan jeg skal få slipt nåla, virker ikke som det er så lett å få det bra.
    har du noen tips?
    Det er ett godt og riktig utganspunkt.
    Sliping av nål er vanskelig å lære seg, men en original AT forgasser tåler 0,5 BAR uten intercooler så du trenger ikke å gjøre noe i første omgang.
    De fleste som sliper nåler med suksess har ødelagt en 10 - 15 stk. først.

    Til orientering peaker jeg nå 1,7 BAR på min B21AT og dette hadde ikke gått hvis jeg ikke hadde ett dataprogram som viste hvor mye som skulle slipes av hvor på nålen.
    Likevel blir det noen etterjusteringer her og der.

    Poenget er at det krever erfaring og er for vanskelig til at noen enkle tips hjelper.
    Når det er sagt kan du ta en titt her, selv om jeg er uenig i det aller meste. Jeg gjør det IKKE slik:

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249
    Sist endret av Batland; 04/03/13 kl 22:35

  18. #93
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er ett godt og riktig utganspunkt.
    Sliping av nål er vanskelig å lære seg, men en original AT forgasser tåler 0,5 BAR uten intercooler så du trenger ikke å gjøre noe i første omgang.
    De fleste som sliper nåler med suksess har ødelagt en 10 - 15 stk. først.

    Til orientering peaker jeg nå 1,7 BAR på min B21AT og dette hadde ikke gått hvis jeg ikke hadde ett dataprogram som viste hvor mye som skulle slipes av hvor på nålen.
    Likevel blir det noen etterjusteringer her og der.

    Poenget er at det krever erfaring og er for vanskelig til at noen enkle tips hjelper.
    Når det er sagt kan du ta en titt her, selv om jeg er uenig i det aller meste. Jeg gjør det IKKE slik:

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249
    hørtes fint ut med det dataprogrammet. hadde du kunnet slipt en nål som er rett til min motor med det programmet?
    har lest i den tråden der før. funker vell ikke så bra uten choke på vinteren tenker jeg hehe

  19. #94
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    Hørtes fint ut med det dataprogrammet.
    Hadde du kunnet slipt en nål som er rett til min motor med det programmet?
    Funker vell ikke så bra uten choke på vinteren tenker jeg hehe
    Det har vist seg å være ett nyttig verktøy ja.
    Det kan jeg, men du må montere en bra intercooler for å bekjempe tenningsbank først.
    Nei det er håpløst. Å fjerne chocken er helt på jordet og avslører lav kompetanse.

  20. #95
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    har fått prøvekjørt bilen idag gikk bra! vart overasket over hvor godt den gikk, går veldig fint og fjusker ingenting. lader 0.6
    men har problemer med att forgasserstemplet henger seg litt fast etter jeg stopper den, og da får jeg ikke start for det klarer ikke å komme
    gjennom bensin når stemplet er nede. membran er helt fin. hvis jeg bare løfter opp stemplet så ser jeg att det kommer opp bensin fra
    flotørkammeret. og da jeg setter i stemplet igjen så starter den.

    i morra skal jeg etterdra toppen, justere ventilklaring, justere co på gassern og sjekke tenninga

  21. Takk Hondreåfleiråførr takket for denne posten
  22. #96
    Registrerte brukere christer sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2012
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    324
    Antall takk

    Standard

    Smuuuuuth

  23. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    har fått prøvekjørt bilen idag gikk bra! vart overasket over hvor godt den gikk, går veldig fint og fjusker ingenting. lader 0.6
    men har problemer med att forgasserstemplet henger seg litt fast etter jeg stopper den, og da får jeg ikke start for det klarer ikke å komme
    gjennom bensin når stemplet er nede. membran er helt fin. hvis jeg bare løfter opp stemplet så ser jeg att det kommer opp bensin fra
    flotørkammeret. og da jeg setter i stemplet igjen så starter den.

    i morra skal jeg etterdra toppen, justere ventilklaring, justere co på gassern og sjekke tenninga
    Hehehe, det sier de alle. Sånn går det når man har gjort gode valg. Bare vent til du får på intercooler, slipt forgassernål, bleed ventil og lader over 1,0 BAR.
    Du har mye god morro i vente her.

    Bruk fint smergelpapir og puss lett over den kanten i forgasserlokket som røret til forgasserstempelet går inn i. Hvis tidligere eiere har vært uforsiktig her så kan man få den type problemer som du beskriver.

    Se til at stempelet går lett opp og ned i lokket når du holder begge deler i hendene og prøver å kile de fast. Det skal man aldri kunne klare uansett hva man forsøker.

  24. #98
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Artig med førgasserturbo Har ikke bensinforbruket vært så inn i F høyt har jeg vurdert dette på bruksbilen
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  25. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Artig med førgasserturbo Har ikke bensinforbruket vært så inn i F høyt har jeg vurdert dette på bruksbilen
    Denne mannen kjører 085 fordeler fra en A motor og disse har en hissig tenningskurve. Det holder forbruket i sjakk. Du skal få se at at forbruket på denne er til å leve med.

    Jeg er helt sikker på at resultatet blir bedre og problemene mye mindre enn de fleste som kødder seg bort med store dyser, stor LLM og drittchip på div. B230FT motorer.
    Bare vent å se.

  26. #100
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Denne mannen kjører 085 fordeler fra en A motor og disse har en hissig tenningskurve. Det holder forbruket i sjakk. Du skal få se at at forbruket på denne er til å leve med.

    Jeg er helt sikker på at resultatet blir bedre og problemene mye mindre enn de fleste som kødder seg bort med store dyser, stor LLM og drittchip på div. B230FT motorer.
    Bare vent å se.
    Har nu min tvil jeg. Alt under 1.5liter milen ved 1bar i ladetrøkk og blanda kjøring ser jeg ikke før meg er mulig!

    Blir litt dumt og og si at 90% av forummedlemmerne her kødder seg bort i noe "dårlig". Da det har visst seg og fungere, gang på gang!
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Side 4 av 8 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Volvo 142, 1970 mod selges 4500kr.. **SOLGT!!**
    By Bambo in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 18/02/12, 09:45
  2. Oddwar: 1970' volvo 164 - solgt
    By Oddwar in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 78
    Siste post: 30/09/11, 19:02
  3. Volvo 142 1970 modell selges!
    By Vetle in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/11, 20:08
  4. 1970 Volvo 145 express
    By Nyland in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 25/04/11, 15:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •