Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Godkjenne 960 understell på 940?

  1. #1
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard Godkjenne 960 understell på 940?

    Hallo.

    Jeg skal bytte ut den havarerte akslen på 940'n med en Multilink Mk2. Og siden jeg da vil endre innpresset bak, tenkte jeg at jeg også monterer forstillinga fra 960 delebilen en kompis har for å få lik sporvidde. Noen som veit om det lar seg godkjenne? Og om B230 blokka fortsatt får stå nedi der uten å måtte bygge om motorfester (Har hørt noe snakk om at BT ikke liker det så godt?) Også lurer jeg på om jeg da kan bruke rattet fra 960'n også?

    Noen som har erfaring med detta?

    På forhånd, Takk for svar!

    Mvh,
    E.Winjum
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Tviler på at dette lar seg godkjenne, dette må du evnt. ta med din lokale trafikkstasjon!
    Rattet passer ikke mot 940 dashen, må ha 960 dash for at det skal passe.

    Travers, tannstang, og nedre rattaksel er lik på 960 og 940, så det trenger du ikke bygge om.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    travers på nyere 960 er ikke lik, for og bruke forstilling fra 95-må du kappa av de bakerste festene der bruene er festet og sveise inn nye fra 960 for at det skal gå...... bensin tanken må også byttes vis jeg ikke husker feil.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    vis du ser lenger ned på denne siden ser du hva som må gjøres med forstilling

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...edda-sommerbil

  5. #5
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Rattet passer ikke mot 940 dashen, må ha 960 dash for at det skal passe.
    Problemet først og fremst er vel at det er forskjellig splines.

  6. #6
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    For og være helt ærlig kan jeg ikke skjønne att det skulle bli noe problem heller? er jo noen av de siste 940n som kom med MK2 bakstilling. Og de har jo festene klare til det. Iogforseg så er det jo samme bilen bare en annen motor og understell. Så om man bruker de originale delene kan jeg bare ikke skjønne att BT skal slå seg vrang. Men igjen den norske stat er kjempesær så blir ikke forundret heller.

  7. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    er jo noen av de siste 940n som kom med MK2 bakstilling.
    940 har aldri kommet med multilink (utenom amerikanske 940SE som er en 960 Turbo).

  8. #8
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    940 har aldri kommet med multilink (utenom amerikanske 940SE som er en 960 Turbo).
    Så hvorfor fikk jeg stadig spørsmål når jeg skulle bestille bremser og slikt da om jeg hadde delt eller stiv aksel på min 98 940? og det var uansett Volvodelelager/verksted.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    fordi karosseriene er like, så delene kommer vel opp i samme delefilmen, hvertfall sånn der jeg jobber

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Eller fordi de ikke har peiling.

  11. #11
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Veit at jeg må bytte tank og alt det med bakstilling lurer mest på det med forstillinga for å få samme innpress foran og bak :P Jeg mente også å huske at det bare var forskjellig splines på 940/960 rattene :s Min 940 er en 98. Mod, så hadde vært knall om festene var klare. Jeg får nok bare sette meg nee og skrive en skikkelig søknad til BT. Trur det går i orden jeg, da jeg bruker Risløkka trafikk stasjon. Dem er villige til å godkjenne alt jeg skal bygge om i 245'n ihvertfall
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  12. #12
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Dette vil jeg tro er problematisk. Etter hva jeg har forstått så må du sveise i karosseriet for å få det riktig. Sveising i ramme er ikke tillatt annet en om godkjent biloppretterverksted gjør dette. Mulig også Volvo må inn i bildet. Du får aldri godkjent forskjellig sporvidde foran og bak. Så om du skal få noe godkjent må begge deler byttes.
    Før var de ikke like strenge ang. Modifisering av ramme.
    Se bare på Mercedes geländewagen. De har kun ramme. Før kunne du få godkjent karosseribytte fordi ramma var "lik". Da fikk man en gammel bil (ramme) med nytt karosseri. Etterhvert fant biltilsynet ut at det måtte borres to nye hull i ramma, for å feste karosseriet bak. Når dette ble kjent ble det ikke godkjent et eneste karosseribytte fordi det var modifiseringer på ramme og ny typegpdkjenning måtte foreligge.
    Sist endret av Iversen; 23/12/12 kl 02:07

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvis du bruker mk1 nav, bremseklaver og skiver så får du samme bredde som på mk1 multilink...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  14. #14
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Hvis du bruker mk1 nav, bremseklaver og skiver så får du samme bredde som på mk1 multilink...
    jepp stemmer dette ,altså org 940 sporvidde. Men er jo ikke verre å bruke 850 felger bak å 940 felger framme, vet ikke om hvor nøye dem gransker det
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  15. #15
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror ikke de kommer til å merke noen ting noen gang om det blir gjort på en skikkelig måte. Jeg hadde sveisa og skrudd på og kjørt uvitende videre

  16. #16
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    jeg har tenkt å bytte til 960 understell på min 945 også.

    snakka med risløkka om dette, da BT på lillehammer mente det ble vanskelig.
    risløkka som godkjenner alt uansett da disse sitter på nødvendig kompetanse, derfor vil de fleste lokale BT si nei for å ha " henda frie".
    jeg skulle sende inn all info og en beskrivelse pr epost, så skulle de ev.t rettlede og godkjenne det.
    fulgte jeg planen og dokumenterte alt, så var ikke dette noe problem, men det må gjøres skikkelig og jeg måtte følge planen.
    skulle da kunne godkjenne på lokalt BT når alt var godkjent på forhånd og dokumentasjonen var i orden.

    kunne få godkjent omtrent hva som helst om du hadde god komunikasjon og gjorde alt skikkelig, og hadde alt godkjent på forhånd.
    problemet er om du kommer på " drop-in" og ingen har noe som helst dokumentasjon

    ta en telefon og send en mail, så tenker jeg det er grei skuring!

    btw, er det noen som vet av noe "renoveringskit" til MKII akslingen? alt av foringer, mansjetter osv?

  17. #17
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    jeg har tenkt å bytte til 960 understell på min 945 også.

    snakka med risløkka om dette, da BT på lillehammer mente det ble vanskelig.
    risløkka som godkjenner alt uansett da disse sitter på nødvendig kompetanse, derfor vil de fleste lokale BT si nei for å ha " henda frie".
    jeg skulle sende inn all info og en beskrivelse pr epost, så skulle de ev.t rettlede og godkjenne det.
    fulgte jeg planen og dokumenterte alt, så var ikke dette noe problem, men det må gjøres skikkelig og jeg måtte følge planen.
    skulle da kunne godkjenne på lokalt BT når alt var godkjent på forhånd og dokumentasjonen var i orden.

    kunne få godkjent omtrent hva som helst om du hadde god komunikasjon og gjorde alt skikkelig, og hadde alt godkjent på forhånd.
    problemet er om du kommer på " drop-in" og ingen har noe som helst dokumentasjon

    ta en telefon og send en mail, så tenker jeg det er grei skuring!

    btw, er det noen som vet av noe "renoveringskit" til MKII akslingen? alt av foringer, mansjetter osv?
    Mulig det har blitt nye regler da. For det har blitt sendt inn en slik søknad til risløkka trafikkstasjon i 2011. Da var svaret at enhver form for endring/sveising og modifiseringer av rammevanger kun godkjennes av kjøretøy produsent eller kompetent uavhengig laberatorium.

  18. #18
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    jeg har tenkt å bytte til 960 understell på min 945 også.

    snakka med risløkka om dette, da BT på lillehammer mente det ble vanskelig.
    risløkka som godkjenner alt uansett da disse sitter på nødvendig kompetanse, derfor vil de fleste lokale BT si nei for å ha " henda frie".
    jeg skulle sende inn all info og en beskrivelse pr epost, så skulle de ev.t rettlede og godkjenne det.
    fulgte jeg planen og dokumenterte alt, så var ikke dette noe problem, men det må gjøres skikkelig og jeg måtte følge planen.
    skulle da kunne godkjenne på lokalt BT når alt var godkjent på forhånd og dokumentasjonen var i orden.

    kunne få godkjent omtrent hva som helst om du hadde god komunikasjon og gjorde alt skikkelig, og hadde alt godkjent på forhånd.
    problemet er om du kommer på " drop-in" og ingen har noe som helst dokumentasjon

    ta en telefon og send en mail, så tenker jeg det er grei skuring!

    btw, er det noen som vet av noe "renoveringskit" til MKII akslingen? alt av foringer, mansjetter osv?
    Jeg har som nevnt tidligere her vært i dialog med risløkka tidligere anngående ombygging av min 245, og da ringte dem meg fordi bilen enda ikke var satt over på meg, også begynte han og spørre meg ut om planene mine, og jeg fortalte akkurat det jeg skulle gjlre og hvordan jeg ville løse ting og grunnen til at jeg ville bygge om. Da fikk jeg i svar at han syntes det hørtes ut som jeg visste hva jeg dreiv med, og kunne ikke se en grunn til å ikke godkjenne det Så når bilen var regga på meg, fikk jeg brev i posten om at jeg hadde tillatelse til å montere/ bygge om så lenge det var fagmessig utført. Da passer det bra at jeg er fagarbeider innen mekaniker bransjen :P

    Kommer til å skrive en seriøs søknad, og håpe på det beste Blir det ikke godkjent, så gjøre jeg det alikevel :P
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Når du får sånne beskjeder, pass på å få de skriftlig og noter navn på den du snakka med.
    Har vært i tilsvarende situasjon før, der jeg fikk medhold pr telefon.
    Ringer så inn senere (peptalk før innsending av søknad) og får en helt annen beskjed.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  20. #20
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Jeg sendte da søknaden først jeg, så ringte dem meg. Så etter samtalen og vognkort del 2 var innlevert, sendte han meg papirene med underskrift og stempel
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  21. #21
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Fortalte du at det skulle forekomme sveising i rammevangene?

  22. #22
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Har ikke søkt om noe på 940'n enda, går litt tregt siden det ikke haster på en stund :P Dette var anngående motor, bur og bøttestoler. Er noe regel endring i det tidsrommet bilen vart levert anngående feste av bøttestol. Var noe snakk om å kanskje måtte fylle igjen tomrommet mellom gulvet og den plata stolene er festa til. Men det slapp jeg
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  23. #23
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    bare å holde kjeft om sveising i rammevang da. er ikke lov for en garasjefyr å sveise i vanger
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  24. Takk Iversen takket for denne posten
  25. #24
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    greieste er bare å gjøre ordentlig arbeid og holde kjeft om det.. garantert ingen som merker det...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

Lignende tråder

  1. V70 Understell, hvilket?
    By Per Turbo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 5
    Siste post: 26/03/11, 03:34
  2. Understell til bøttestoler i 240
    By Joakimny91 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 0
    Siste post: 01/11/10, 15:37
  3. understell på sportstoler.
    By wunder-hansi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/07/10, 22:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •