Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: volvo 850 ingen gnist etter motorbytte...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard volvo 850 ingen gnist etter motorbytte...

    Hei.
    Jeg har en 95 mod 850 2,5 som ble ombygd av tidliger eier til 1997mod awd. Nå gikk motoren ad dundas og fikk fatt i en t5 motor. Når den så skal startes etter bytte er komplett, får jeg ikke start på den. Jeg har byttet kamsensor, svinghjulsensor og coil-plugger-pluggkabler er nye. Leser at det er en del folk som har byttet motor og de må skifte hjerne og evt ringen rundt switsen, men det jeg ikke forstår er at:motoren har startet, da som regel i 2-3 sekunder og så stopper den, men den hadde ett par start der den gikk i 5-10 sekunder med gasspådrag og stoppet når jeg slapp gassen. Leser også at det er mange som kan koble vekk startsperren på bilen ved å fjerne rele 210/211 og laske mellom 50e og 50f var det vel, men dette gikk ikke på min bil. Releet så heller ikke ut som på vadis, det var en pgrønn plugg i midten av dette releet. Dette virket heller ikke. Har ingen anelse om ledningsnettet er fra 97 awd(går ut i fra det) eller er fra 95 2,5.Begynner å gå tpm for ideer her nå, er det noen som har vært borte i det her før og kan gi noen gode tips?Har to hjerner(ecu) begge fra 2,5 awd ene er chippet men det er likt med begge to. Må jeg evt ha hjerne fra t5? vet ikke hvilken modell den er men går ut fra det er 94-95 siden den har returen til bensin inn på klokken i railsen og en vacuumslange i bunn......noen tips??

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    starter bensinpumpen `? får den bensintrykk `?
    er alle vakuumventiler koblet på? er den lille grå "releboksen" over kjøleviften koblet på ?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Alt av vacuum er koblet og releet er koblet ja, har også byttet det for å teste men med samme resultat....den får bensin som så det holder, men er gnisten som er borte...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Dobbelsjekk jordinga på motorn. Har du prøvd med et annet bensinpumperele?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Skal sjekke jordingen en gang til, men den får masse bensin. Koblet fra bensinrøret oppe på motoren med en flaske på og den fylles........

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ingen feilkoder?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Releet du hadde, var vel et singelrele med kun 2 kontakter tenker jeg? Merket 210 på toppen? Det er en blindplugg.

    At den stopper dersom du har IKKE har fjernet LH-matta og bare dropper nedi en T5 (Som skal ha motronic) Skyldes vel rett og slett at du har feil elektronikk i bilen.
    Alt som har med styring av turboen og slikt mangler. LMM er vel heller ikke lik (Noe som høyst sannsynlig er årsaken her)

    Hvordan har du gjort det med gasspjell og slikt? Er den T5ern for ny, så har jo den elektronisk gasspjeld og greier, mens elektronikken din er vandt med å se signal fra TPS.

    Man bør utarbeide en skikkelig plan når man bytter motorer slik.
    Sjekke kompatibilitet mellom motor og elektronikk og kabelnett.
    Er jo en del trøbbel å få ut feilkoder for deg og tenker jeg, da bilen din i utgangspunktet er med OBDI, mens den -97-motoren er en
    OBDII
    .
    Og da er spørsmålet om du har mismatch mellom kabelnett, elektronikk og
    OBD
    -type.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    releet jeg har er ett dobbeltrele som jeg skrev var merket med 210 og 211. Sitat fra første innlegg:vet ikke hvilken modell motoren er men går ut fra det er 94-95 siden den har returen til bensin inn på klokken i railsen og en vacuumslange i bunn,så den er nok ikke av nyere modell. stod innsug på den med gass spjeld og det var helt likt som den som var i bilen fra før av. Snakket med en som driver med volvodeler/hugging i dag og han hadde hatt inne ett par kundebiler med akkurat samme symptom som meg og i samtlige tilfeller var det hjernen som stod bak, så nå er hjerne bestillt så får jeg se...har fått opp feilkode imm321 var det vel, og det er vel relatert til hjernen den også.Når det gjelder motronic har vel vanligvis en 20ventiler motronic 4.4 mens en t5 har 4.3?(kan ta feil der)

  9. #9
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    20v turbo og NA
    4.3 på
    OBD
    1 systemet (-95)
    4.4 på
    OBD
    2
    systemet (96+)
    10v
    siemens fenix
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått prøve to stk hjerner fra t5 som er uten startsperre, men bilen er helt lik, den vil ikke starte mer enn ett sekund eller to og så dør den.Jeg har prøvd å bypasse imobilizer releet inne i kupeen uten hell, og jeg har byttet drivstoffreleet fremme og laget en shunt på drivstoffreleet som ligger under sikringene for å se om det var ødelagt, men ingen respons...er det noen som vet hvordan man kan fastslå hvilken årsmodell motoren er?har blitt fåreslått alt fra 94 til 96, og dette har jo mye å si siden det mest sannsynlig må skiftes ledningsnett i motorrommet hvis den er gammel...evt andre tilg som kan sjekkes? jeg har dobbeltsjekket alt av jording og det er der det skal være.har masse gnist og bensin frem til fuelrailsen men ikke ut dysene..

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Les av serienummeret på motoren, så kan det være mulig å finne ut hvor gammel den er.
    Men det skulle uansett ikke spille noen rolle.
    Har titta litt i skjemaer og slikt, men finner i grunnen ingenting som skulle tilsi at motoren skulle være i stand til å gå så lenge du har gasspådrag, men stoppe når du slipper gassen.

    Og masse bensin som i at det kommer bensin, eller at du har tilstrekkelig trykk?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Tenkte jeg bare skulle komme med litt info:bilen starter og går nå, og med chip fra autotech, større dyser samt litt oppjustert turbotrykkk kan man trygt si at dette funker noe sinnsykt. Etter mye om og men fikk jeg tak i ledningsnettet som hører til motoren og det ble satt inn i bilen men det var ingen forskjell, ble heller verre.Da ble det tatt ut igjen, jeg tok også ut nettet som går ut på motoren. Jeg gikk over samtlige ledninger i nettet ut på motoren og på det orginale nettet som stod i bilen og fant 4 ledninger som var skadet. Reparerte disse og satt alt tilbake i bilen. Hadde også en mistanke om at det orginale jordingspunktet var dårlig så flyttet dette. Inn i bilen og...brooom. Det vil altså si at nå har jeg en 95 mod t5 motor som fungerer i en 97 mod med 97 mod ledningsnett. I følge dette forumet skal ikke dette gå, men men, fikk det nå til.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    er mangen som baserer seg på teori og vadis her inne, så er mye som mangen mener IKKE skal funke men det funker;-)

  14. #14
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kenneth Vis post
    Tenkte jeg bare skulle komme med litt info:bilen starter og går nå, og med chip fra autotech, større dyser samt litt oppjustert turbotrykkk kan man trygt si at dette funker noe sinnsykt. Etter mye om og men fikk jeg tak i ledningsnettet som hører til motoren og det ble satt inn i bilen men det var ingen forskjell, ble heller verre.Da ble det tatt ut igjen, jeg tok også ut nettet som går ut på motoren. Jeg gikk over samtlige ledninger i nettet ut på motoren og på det orginale nettet som stod i bilen og fant 4 ledninger som var skadet. Reparerte disse og satt alt tilbake i bilen. Hadde også en mistanke om at det orginale jordingspunktet var dårlig så flyttet dette. Inn i bilen og...brooom. Det vil altså si at nå har jeg en 95 mod t5 motor som fungerer i en 97 mod med 97 mod ledningsnett. I følge dette forumet skal ikke dette gå, men men, fikk det nå til.

    Hei, jeg sliter akkurat med det samme. Får ikke gnist etter motorbytte, husker du sånn i farta hvilke ledninger som ble skadet?
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

Lignende tråder

  1. Får ikke gnist og ikke strøm på dyser etter motorbytte!
    By sanderturbo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 24/02/17, 15:52
  2. Svar: 59
    Siste post: 29/07/13, 20:38
  3. Motorproblem - Volvo 360 - Ingen gnist eller lys i dash.
    By tayson2 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/06/11, 22:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •