Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Biltema olje tappes i England

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard Biltema olje tappes i England

    Skulle kjøpe meg en 1 L kanne med helsyntetisk 5w-40 olje fra Biltema i dag for å etterfylle på kjerra. Siden det alltid har vært spekulasjoner om opphavet til biltemaoljen, så jeg for morro skyld under flaska. Der står det "Tetrosyl". Et kjapt googlesøk viser at dette er en paraplyorganisasjon som distribuerer og selger bilpleieprodukter, blant annet olje fra firmaet Carlube som visstnok skal være en britisk uavhengig produsent av motorolje.

    Statoil har nok sluttet å levere olje til Biltema. Merket Carlube anses å være en såkalt "billigolje" i England.

  2. #2
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Skulle kjøpe meg en 1 L kanne med helsyntetisk 5w-40 olje fra Biltema i dag for å etterfylle på kjerra. Siden det alltid har vært spekulasjoner om opphavet til biltemaoljen, så jeg for morro skyld under flaska. Der står det "Tetrosyl". Et kjapt googlesøk viser at dette er en paraplyorganisasjon som distribuerer og selger bilpleieprodukter, blant annet olje fra firmaet Carlube som visstnok skal være en britisk uavhengig produsent av motorolje.

    Statoil har nok sluttet å levere olje til Biltema. Merket Carlube anses å være en såkalt "billigolje" i England.
    bil extra kjeden her i norge selger også denne oljen og den er vel omtrent likt priset som biltema, så det kan stemme det du sier..
    har hørt det var valvoline de solgte en periode også...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Se på likheten mellom emballasjene.




    Carlube er det billigste av billig olje i England, Biltema tjener nok gode penger på å omsette denne.

    Carlube´s hjemmeside: http://www.carlube.co.uk/index.cfm?page=1

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    er ikke bare dritt heller.. snakka med en som jobba i nordsjøen. mobil olja kommer fra samme sted som biltema olja vistnok så, er nesten det samme

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Jeg har aldri påstått at oljen var dårlig, men den selges uhyre billig rundt omkring. Jeg har kjørt på tema olje i 3 år, men før var det Statoil som leverte oljen. Synes derfor denne posten var interessant http://www.maskinisten.net/viewtopic...&postorder=asc

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Det er vel som med alle produkta til Biltema, dei byttar straks dei får eit bedre tilbod på varene ein annan plass. Dette er på ingen måte unikt for Biltema, det er slik alle "white-label" produkt fungerar, slik som varene du finn i daglegvarehandelen med kjedene sitt eige merke.

    Så ein kan aldri vite kvar vara kjem i frå, ein må berre stole på spesifikasjonen til leverandøren stemmer, og om ein har tillit til leverandøren.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #7
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gardern Vis post
    er ikke bare dritt heller.. snakka med en som jobba i nordsjøen. mobil olja kommer fra samme sted som biltema olja vistnok så, er nesten det samme
    All olje kommer fra bakken. Er måten olja rafineres på og tilsettningsstoffene som utgjør forskjellene.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    ja selvfølgelig,men olja skal være tålig lik mobil olje

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sto ikke samma merke under mobil1 3000 olja hvertfall.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    olje er olje ost er ost he he

  11. #11
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Har en 4L dunk halvsyntetisk olje fra biltema jeg kjøpte for et par uker siden


    Har samme specs som bildet du la ut, med unntak av at denne oljen nå har ACEA A3/B3 (i stedet for A2/B2)

    Sjekket under dunken, men der stod det kun RT402, ikke Tetrosyl.. Finner ikke ut hva RT402 betyr. Tror du leverandøren fremdeles er Tetrosyl, eller har de begynt å lage selv
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  12. #12
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    kjøre biltema olje sjøl på alt jeg har, og det smører da, og forsvinner ikke ut eksosen el, så er fornøyd med det.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  13. Takk ovlov86 takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Å si at man kan vite hvor olja kommer fra på ved å se på embalsjen er vel litt usikkert.
    Embalasjen forteller vel egentlig bare hvor og hva slags embalsje man har brukt.
    Ser for meg at selve olja kommer på olje fat 208L fra selve produsenten og blir fra det fyllt over på mindre beholdere for å lettere kunne fylle det på motoren.

    Det at biltema bruker billig embalasje på olje si er egentlig greit den skal man som regel kvitte seg med når den er tom allikevel.
    Eneste problemet jeg har med det er at de ikke alltid er tette og man må passe på at de står når man transporterer og oppbevarer de.
    Er ikke for unødvendig fancy flasker med helle tuter glorete flasker osv. dette må vi selfølgelig betale ekstra for det er jo helt meningsløst for de fleste av oss.

    Når det kommer til hva som er oppi flasken så er det vanskeligere å komme med påstander om hva som er bra og ikke enn det er å bedømme embalasjen.
    Biltema er ikke aleine om å tilby billig olje heller alle rekvisitaer har alternativer i forskjellige pris klasser.

    De som velger å kjøpe billig sparer selfølgelig penger på det og vil antageligvis ikke havarere av den grunn heller.
    Men det virker jo nesten som det ligger liten usikkerhet i innleggene iblandt.

    Har man kjøpt eller bygd bil til en årslønn eller to så tror jeg de fleste ikke hadde tatt oljeskift med billig olje.
    At man gjør det på en billigere bil er jo forstålig.
    Kjørte selv Blåtind 10W40 til 70.- for 4 liter på B21A engang i tiden alle har hørt om såpebobbler men der var det oljebobbler på peile pinnen.

  15. #14
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sant det du sier, men når det gjelder biltema oljen er det mange som har kjørt på denne i flere år og ikke hatt noe problemer. Så lenge man velger riktig viskositet og type (riktig til bruk og temperatur), og følger oljeskiftene, så kommer man langt med billig olje.

    De dyrere typene tilbyr ofte flottere egenskaper utover det en hovedsakelig trenger på en gammel bil som kun trenger smøring og kjøre fra A til B. Det er hvilke tilsetningsstoffer produsentene putter i oljen for å gi ulike egenskaper som hovedsakelig koster penger (derfor dyrere enn billigere oljer som "kun" tilbyr smøring.
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  16. #15
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    bruker bare biltema olje for å etterfylle mellom oljeskift hvis det er nødvendig. Biltema oljen er noe dritt med tanke på at bilen min ble ihverfall mer tungstartet :P det er det eneste jeg synes er negativt med den
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  17. #16
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    bruker bare biltema olje for å etterfylle mellom oljeskift hvis det er nødvendig. Biltema oljen er noe dritt med tanke på at bilen min ble ihverfall mer tungstartet :P det er det eneste jeg synes er negativt med den
    Det at den er tungstartet har da ikke noe med oljen å gjøre. Så sant du ikke kjører med 50W-50
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  18. #17
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    kjører på hel synt olje :P den ble ihvertfall sånn etter at jeg bare brukte biltema olja ei stund så jeg bruker ikke den utenom etterfylling ihvertfall. Nå er det ikke så farlig med motoren min at det har noe å si heller da egt :P
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  19. #18
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører på biltemaolje selv, delsyntetisk. Vet ikke hvilken olje som var der før jeg fikk den, var delsyntetisk i hvert fall, men foreløpig er bilen god som gull og starter med en gang Tror ikke gamle motorer er så kresen på oljeprodusent, så lenge man har riktig type og følger intervallene.

    Av ren nysgjerrighet, hvilken olje kjører du på nå?

    Når jeg er ferdig med studier og begynner å jobbe blir det ikke biltema olje tror jeg Men akkurat nå er prisen deres treffende, hehe.
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  20. #19
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    bilen ble tungstarta med biltema olje? hadde helsyntetisk av den (samme som du nevner) på en sliten turbodiesel, tilogmed den ble ikke mere tungstarta. ingen av bila mine har blitt tungstarta med biltema olje. har brukt den olja på bila på alvdal og, og der har det vært -43 og bil har nå starta og ikke tikka i noe i løftere.


    nei biltema olja tilfredstiller krav den å, men klart olja er billigere har såpass mange biler, så jeg kjøper større partier, og da blir det billigere, og er hyppige skift av olje så den olja fungerer helt greit for meg
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  21. #20
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Kan også legge til at dunken til Brookstone er også veldig lik biltema sine dunker.

    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Likte i grunn biltemaolje bedre før da den kom på store 10 liters dunker med samme emballasje som Felleskjøpets Statoildunker.

    Har på magefølelsen av at Carlube lager et mye billigere brygg enn Statoil.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Likte i grunn biltemaolje bedre før da den kom på store 10 liters dunker med samme emballasje som Felleskjøpets Statoildunker.

    Har på magefølelsen av at Carlube lager et mye billigere brygg enn Statoil.

    Blant annet 5W50 leveres da på 10L dunker de?
    10W40 delsyntetisk også.

    Kjører 5W50 selv for tiden. Lettstartet ned til minst -19. (Har ikke vært kaldere her ennå).
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  24. #23
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Kjører 5W50 selv for tiden. Lettstartet ned til minst -19. (Har ikke vært kaldere her ennå).
    Kjører på Biltema 10w40. Veldig lettstartet i -22. Drar bare èn gang rundt på starteren før den tenner. (K motor ) Har dog ventiltikk en stund til motoren blir litt varmere, men hvem dør av litt tikking?
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

Lignende tråder

  1. Biltema
    By TeamBørnOut in forum Produkterfaringer
    Svar: 139
    Siste post: 11/05/15, 15:45
  2. Svar: 24
    Siste post: 31/01/12, 17:31
  3. car-wax fra biltema?
    By hobbymekk in forum Produkterfaringer
    Svar: 14
    Siste post: 10/05/11, 09:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •