Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: ustabilt ladetrykk

  1. #1
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard ustabilt ladetrykk

    har en 740 tic som lader for mye.står en turbonetics t04e turbo i.3" eksos hele veien fra turbo,intern wastegate.saken er att jeg ikke får trykket stabilt på 1bar,bare øker på.har hatt den opp til 1,7 å virket ikke som den hadde tenkt å stoppe der heller.har prøva 3 forskjellige aktuatorer.en -34 og to andre som stammer fra orginale 740 turboer.har prøva med og uten kran på wastegate slangen på alle 3 men med samme resultat.prøva å forlenge wastegate staget litt men da kom bare ladetrykket seinere men fremdeles like høyt.noen som har noen gode ideer?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  2. #2
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Heng i wastegate?

  3. #3
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    kan virke slik ja,men meget snodig att alle 3 skulle være slik?-34 aktatoren er helt ny også.å den jeg har i nå brukte jeg på orginal turbo`n ifjor.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  4. #4
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke hull i en av slangene da?

  5. #5
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    har ikke sett så nøye på de,men kan være.må se på de etterpå.virker iallfall som om ikke wastegate ikke åpner i det hele tatt.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    har en 740 tic som lader for mye.står en turbonetics t04e turbo i.3" eksos hele veien fra turbo,intern wastegate.saken er att jeg ikke får trykket stabilt på 1bar,bare øker på.har hatt den opp til 1,7 å virket ikke som den hadde tenkt å stoppe der heller.har prøva 3 forskjellige aktuatorer.en -34 og to andre som stammer fra orginale 740 turboer.har prøva med og uten kran på wastegate slangen på alle 3 men med samme resultat.prøva å forlenge wastegate staget litt men da kom bare ladetrykket seinere men fremdeles like høyt.noen som har noen gode ideer?
    Det heter "boost creep" og er vanlig når man kjører T4/T3 tybridturbo og har valgt en kombo med mismatch mellom kompressor og turbin. Grunnen er at wg ikke klarer å lede en stor nok mengde eksos direkte fra eksosmanifolden til eksosanlegget når motorturtallet (og derfor motoreffekten og eksosmangden) øker.

    Når du merker forskjell når du forlenger staget på actuatoren så viser dette av systemet er i orden og fungerer som det skal, det har bare for liten kapasitet.
    Har du flere opplysninger om turboen?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    virker iallfall som om ikke wastegate ikke åpner i det hele tatt.
    Hehe, hvis du tar av slangen til actuator og plugger denne med en skrue og tar en test, så skal du få se hvordan dét tar seg ut.
    Vær forsiktig for du er nå i ferd med å avsløre hvordan det funker med maksimal spool.

  8. #8
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard

    Går flappen tregt? For lite hull ?
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

  9. #9
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det heter "boost creep" og er vanlig når man kjører T4/T3 tybridturbo og har valgt en kombo med mismatch mellom kompressor og turbin. Grunnen er at wg ikke klarer å lede en stor nok mengde eksos direkte fra eksosmanifolden til eksosanlegget når motorturtallet (og derfor motoreffekten og eksosmangden) øker.

    Når du merker forskjell når du forlenger staget på actuatoren så viser dette av systemet er i orden og fungerer som det skal, det har bare for liten kapasitet.
    Har du flere opplysninger om turboen?
    så hvordan løser jeg dette?større hull i wg?her er den jeg bruker nå: http://www.himni-racing.com/index.ph...roducts_id=339
    vet ikke så mye mer om turbo`n.står t04e å er ar 63 eksoshus.den er ikke akkurat ny for å si det sånn..
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    så hvordan løser jeg dette?større hull i wg?her er den jeg bruker nå: http://www.himni-racing.com/index.ph...roducts_id=339
    vet ikke så mye mer om turbo`n.står t04e å er ar 63 eksoshus.den er ikke akkurat ny for å si det sånn..
    Når man moterer ett så effektivt WG hus som det der og følger opp med 3" eksos så er det ingenting som bremser, streker og saboterer og da spinner turbinen helt fritt.
    Hvis man ikke gjør noe tilsvarende med kapasiteten på WG også får man ofte boost creep.
    Steg 1 er å porte opp WG hullet slik at det matcher WG klaffen så godt som mulig.

  11. #11
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    brukte dette huset for å redusere baktrykk.stod ett lignede hus på når jeg kjøpte turbo`n.bare att der var det 2,75" v-band å ikke 3".ikke sikkert jeg trenger å porte så mye da?trenger ikke sette på en større klaff?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    brukte dette huset for å redusere baktrykk.stod ett lignede hus på når jeg kjøpte turbo`n.bare att der var det 2,75" v-band å ikke 3".ikke sikkert jeg trenger å porte så mye da?trenger ikke sette på en større klaff?
    Og det har du tydeligvis klart.
    For å forklare litt, noe forenklet, fort å gale.
    Med 1,0 BAR ladetrykk i innsugmanifolden har du 2,0 BAR i eksosmanifolden og f.eks 0,5 BAR i den orignale downpipen.
    Turboen drives da av ett trykkfall på 1,5 BAR.
    Når du oppgraderer til skikkelig eksosanlegg så blir det 0 trykk i downpipen og turboen kjører ladetrykket til himmels pga 2,0 BAR trykkfall.
    Du trenger da en WG som har stor nok kapasitet til å hindre at turboen snurrer raskere selv om trykkfallet er høyere.
    Man trenger vanligvis å porte mye og de aldeles glimrende high performance Lotus/Cosworth turbinhusene har MYYE større klaff/lokk og WG hull enn de vanlige turbinhusene. Dette er selvsagt ikke tilfeldig.
    Du må bare teste å se.

Lignende tråder

  1. ustabilt ladetrykk
    By roy.a.k in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 05/03/12, 23:00
  2. ustabilt ladetrykk på 97 v70 2.5 turbo
    By v o l v o power in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 08/07/11, 22:55
  3. ustabilt ladetrykk
    By Asgeirhalvorsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/03/11, 14:51
  4. Ustabilt ladetrykk
    By trykktestet in forum Motor og gir
    Svar: 24
    Siste post: 11/06/10, 16:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •