Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Mellomaksel balansering - hvilket firma kan dette?

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Mellomaksel balansering - hvilket firma kan dette?

    Hei!

    Jeg leverte bak og mellomakslingen min til Bilia i dag for overhaling. Det er vibrasjoner under kjøring, så mellomakslingen er ute av balanse. Lagerholder, lager og alt det ble byttet nylig, så er ikke det som forårsaker vibrasjoner. Gummien i holderen tidligere var så slitt av akslingen ble slynget rundt i holderen til lageret. Det vibrerte da kraftig, nå vibrerer det ikke kraftig, men nok til at det merkes.
    Jeg ble fortalt på Bilia at ubalanse egentlig ikke kunne gjøres noe med lenger, firmaet dem brukte eksisterer visst ikke lenger. Noen som vet om det fortsatt eksisterer et firma her i Norge som kan balansere slikt?


    - Frank

  2. #2
    Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    662
    Innlegg
    254
    Antall takk

    Standard

    hadde vibrasjoner på vår 945 før. vi shimset lagerholderen slik at den kom litt lengre ned mot bakken. har ikke hatt en vibrasjon siden... kunne jo prøvd det, er jo fort gjort, selvom det er nylig byttet.
    Turbovogn-prosjekt

    KTM 125 EXC 09

    It`s not pollution. It`POWER!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Powertrain Europe og GKN (Unicardan) er to firmaer som driver med alt av mellomakselarbeider.

    Begge ligger i Oslo, men mulig de også har flere avdelinger.

  4. #4
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Enklere og billigere å få tak i ny mellomaksling, tipper jeg...
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ny, som i brukt? Er vel ikke så enkelt å finne en mellomaksling som passer til min bil. Har en 740 Turbo med 4-trinns girkasse med elektronisk overdrive. Beste alternativ er vel å importere en aksling fra sverige da? Blir vel dyrt å få sent den i posten, blir også en lang pakke. Det jeg er mest redd for er jo at den blir splittet før sending, og da er jeg jo like langt egentlig.

  6. #6
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Burde da gå an å få tak i det. Sleng ut en annonse på ønskes kjøpt her på forumet! Er ingen problem å splitte den, så lenge man merker av hvordan den sto på splinesen.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  7. #7
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Veldig vanlig mellom aksel det der. 0 problem å skaffe overdrive aksling til 740. Du kan bruke fra 940 og. Ring rundt til noen huggere og legg ut en annonse her så finner du helt sikkert en ganske snart.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Mellomakslingen er allerede levert til Bilia for å bli sjekket. Hvis dem ikke kan gjøre noe så får jeg vel legge ut en annonse her på forumet da. Har vært i kontakt med noen huggere, men ingen har noe. Faktisk veldig lite deler generelt til disse gamle Volvoene! Den nermeste huggeren hadde faktisk stort sett bare deler til en 90-talls 740 siden det var den eneste gamle Volvoen på lenge dem hadde fått inn.

    Mellomakslingen min hadde en klirrelyd i seg, det var noe løst på innsiden. Kan godt hende det bare var det som forårsaket kast i akslingen, så håper Bilia klarer å få den biten ut. Har nylig fått byttet lager osv. på mellomakslingen, så vil jo være kjedelig å måtte bytte den ut.

    Hvis jeg må kjøpe en brukt, hva kan jeg regne med å måtte gi for en komplett mellomaksling?

    Og et litt off-topic spørsmål: Hvorfor er det så viktig å merke posisjonen? Er akslingen balansert i ett stykke, slik balansepunktene blir forskjøvet om satt sammen i et annet hakk? Han som ordnet lagerbytte for meg mente det ikke var så viktig. Han hadde visst gjort dette på sin 940 uten å ha opplevd ubalanse i etterkant.
    Sist endret av samaron; 16/06/12 kl 17:04

  9. #9
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    trenger ikke å merke den når du splitter den.. går jo bare inn en vei, thats it. Selvsagt om du voldtar den inn så klarer du å presse den feil meen...
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    vis du trenger hjelp me melomaksel kan jeg fikse balansering, forlenging nye lager etc.... bare send meg en pm

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    trenger ikke å merke den når du splitter den.. går jo bare inn en vei, thats it. Selvsagt om du voldtar den inn så klarer du å presse den feil meen...
    ?....

  12. #12
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo Vis post
    ?....
    ja er forskjell mellom lengda på splinsa på en spesifikk plass,så skal sli lett inn... (regner med at du skjønte at jeg ikke mente "attfram"....)
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    fremre og bakre del av mellomaksel er balansert i forhold til hverandre, så vis du flytter på aksel på splinsen så stemmer ikke balansering lenger

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbohaugen Vis post
    fremre og bakre del av mellomaksel er balansert i forhold til hverandre, så vis du flytter på aksel på splinsen så stemmer ikke balansering lenger
    Enig.
    Forstod mindre av hva Kalsn mente.

  15. #15
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Hvis du leser nøye va jeg skreiv så skjønner du.....
    Splins'a går bare inn EN vei, altså to av splines'a på den ene delen er STØRRE, eller om 1 var dobbelt så stor... og på den andre delen av mellomakselen, så er det større mellomrom mella splinesa slik at DU IKKE klarer å tvingen dem inn feil vei, slik at du alltid skal ha greia i balanse...så fram den ikke har fått seg en kakk....
    ta begge akslingene i hendene..så ser du jævli fort hvor splinsa skal treffe hverandre..men er umulig om du ligger under bilen...
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    Hvis du leser nøye va jeg skreiv så skjønner du.....
    Splins'a går bare inn EN vei, altså to av splines'a på den ene delen er STØRRE, eller om 1 var dobbelt så stor... og på den andre delen av mellomakselen, så er det større mellomrom mella splinesa slik at DU IKKE klarer å tvingen dem inn feil vei, slik at du alltid skal ha greia i balanse...så fram den ikke har fått seg en kakk....
    ta begge akslingene i hendene..så ser du jævli fort hvor splinsa skal treffe hverandre..men er umulig om du ligger under bilen...
    Nja..., men med litt ytterligere forklaring her nå, skjønner jeg hva du mener.

    Hvilke biler gjelder dette? Har kun skrudd på 140 og 240, og der har jeg aldri registrert dette.

  17. #17
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk se på noen akslinger min venn hadde liggende. Der har en gammel 240 GL aksling bredere hakk, slik den bare passer i én posisjon. Derimot har akslingen fra hans tidligere '98 940 LT samme størrelse på hakkene såvidt jeg kunne se. Om jeg husker rett, så har min aksling også det samme, hakkene er like store.

  18. #18
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo Vis post
    Nja..., men med litt ytterligere forklaring her nå, skjønner jeg hva du mener.

    Hvilke biler gjelder dette? Har kun skrudd på 140 og 240, og der har jeg aldri registrert dette.
    har sett det på 740, 940 og 960


    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Jeg fikk se på noen akslinger min venn hadde liggende. Der har en gammel 240 GL aksling bredere hakk, slik den bare passer i én posisjon. Derimot har akslingen fra hans tidligere '98 940 LT samme størrelse på hakkene såvidt jeg kunne se. Om jeg husker rett, så har min aksling også det samme, hakkene er like store.
    Ser ut som om alle hakkene er like store, men er to som skiller seg ut om du ser extra nøye, jeg så ikke hakkene før jeg studerte nøye...(dette gjaldt en 96 mod 940, og en 96 960..) men som sagt, ta ned begge akslingene og ta den i henderne så ser du snart når den sklir fint inn
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  19. #19
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Da så! Burde vel ikke være umulig å få den på plass igjen hvor den skal være da. Håper Bilia klarer å få ut den løse biten i akslingen, som jeg mistenker er hovedsynderen når det kommer til ubalansen! Skjønner det ikke helt, for er noe som har løsnet på innsiden. Den er jo litt for stor til hullene i endene. Trodde ikke det skulle være mulig.

  20. #20
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Jeg inspiserte en mellomaksling min venn hadde liggende fra en 740 med automatgir. Alle hakkene var like store, men jeg gnukket av noe skitt og fant en pil som var risset inn på hver del for å merke posisjonen. 240 akslingen han har liggende har slike hakk som skiller seg ut, slik den bare passer én plass. Får håpe den innrissingen er fra fabrikk, slik jeg også har det på min aksling. Finner det ut i løpet av neste uke håper jeg.

  21. #21
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Tilbake til mitt lille off-topic spørsmål: Hvor mye koster en brukt mellomaksling til en 740 turbobil?

Lignende tråder

  1. Noen firma som fikser instrument/printplate?
    By JEMracing in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 21/10/11, 20:10
  2. Hvilket ratt er dette? (bilde)
    By Deluxio in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 7
    Siste post: 04/12/10, 19:06
  3. Hvilket nett er dette og hvilket nett skal brukes?
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 02/11/10, 13:59
  4. Hvilket relee er dette?
    By Adrian S in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/10/10, 12:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •