Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: blårøyk ved start

  1. #1
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard blårøyk ved start

    har en -95 855 10v.
    den har endel blårøyk ved oppstart, noen ganger.
    hadde det vært hver gang og ved kjøring hadde jeg jo regna med toppakning, men når det virker som om det er innimellom håper jeg jo på andre feil.
    kan det f.eks være veivhusventilasjonen eller noen sensorer? bruker nok 1,2 på mila ved normal kjøring, og ved jevn gassposisjon i 80km/t er det antydning til fjusking/ujevn gange.
    eller kan det være stempelringene som er slitt? har rusla 294.000.
    har bytta tennpluggledninger, rotor, fordelerlokk, orginal lambda, luftfilter og olje.
    bilen har stått siden i mai ifjor til nå for etpar uker siden.

    forslag mottaes med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere Aiky sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Det kan høres ut som ventiltettningene som ikke er helt gode :P

  3. #3
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Ville tippa ventiltettningar eg da, men det er noko høgt forbruk du har. Har akkuratt samme bil og kvar gong eg startar opp når den har stått minst nokon timar så kjem det ei grei blåsky.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. april 2012
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    ville nok tatt en titt på luftmassemåler også..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    har en -95 855 10v.
    den har endel blårøyk ved oppstart, noen ganger.
    hadde det vært hver gang og ved kjøring hadde jeg jo regna med toppakning, men når det virker som om det er innimellom håper jeg jo på andre feil.
    kan det f.eks være veivhusventilasjonen eller noen sensorer? bruker nok 1,2 på mila ved normal kjøring, og ved jevn gassposisjon i 80km/t er det antydning til fjusking/ujevn gange.
    eller kan det være stempelringene som er slitt? har rusla 294.000.
    har bytta tennpluggledninger, rotor, fordelerlokk, orginal lambda, luftfilter og olje.
    bilen har stått siden i mai ifjor til nå for etpar uker siden.

    forslag mottaes med takk!
    Du vil ikke oppleve blårøyk på grunn av toppakning på disse bilene. Er 100% dekning av kjølevann rundt sylinderne her.
    Vanskelig å se at ventiltetninger skal ha noe med dette å gjøre også, men test de gjerne på denne måten:
    Kjør mot en grei unnabakke og brems på giret så langt som det lar seg gjøre. Gi deretter realt med gass ned mot enden og observer om du sender en real puff med blårøyk akkurat da. Gammel metode dette som funker knall.

    Jeg ville ellers titta på veivhusventilasjonen. Dersom denne er delvis tett så kan det godt tenkes at du ved start drar opp olje som ligger fanget i oljeoppsamleren, eller i røret mellom oppsamler og innsuget.
    Ujevn gange og dårlig drag kan også skyldes den lille termokroppen som ligger og styrer spjeldet i filterboksen.
    Dersom denne feiler, så vil innsugslufta få for høy temeratur med dårlig gange/trekk som resultat. Kan selvfølgelig også være grunnen til høyt bensinforbruk.

    Tør også se bort fra slitte stempelringer som årsak. Da ville du hatt blårøyk så det holder om du gir på litt ordentlig.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    takk for svar! skal teste nedoverbakke trikset etterpå

    finns det noen how-to på veivhusventilasjonen og tomgangsmotoren?

    termokroppen, er det den sensoren som sitter i luftfilterboksen? den har vært løs og lå under filterboksen når jeg fikk den, kan jo selvsagt ha fått seg en smell og blitt møkkete da.

  7. #7
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    har akkurat samme på min, når jeg starter den kommer det blå å ganske mørk røyk, å vis jeg lar den stå på tomgang en stund å gir litt gass kommer det endel røyk da å av samme farge :S men bilen går enda like rent å pent, men må følge med litt her så kanskje jeg får ordnet det på min å =)

    tenkte at det kunne være ventiltetningene som måtte byttes men. har og prøvd motorbremse trikset med kom ikke noe særlig mye røyk. men som sakt, skal følge med her =) er spent på hva dere kommer fram til =)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem som 850-se på bilen min og.
    Kommer visstnok røyk ved full gass også, kun når jeg har kjørt pent en stund. Skjer ved forbikjøringer f.eks.
    Samme problem når jeg har stått på tomgang en stund, hvis jeg da kjører av gårde, hoster den ut en søt liten sky.

    Edit: Om ventiltetningene er gåene, vil man vel ha blårøyk hele tiden? Samme med stempelringer.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PyrionZ Vis post
    Har samme problem som 850-se på bilen min og.
    Kommer visstnok røyk ved full gass også, kun når jeg har kjørt pent en stund. Skjer ved forbikjøringer f.eks.
    Samme problem når jeg har stått på tomgang en stund, hvis jeg da kjører av gårde, hoster den ut en søt liten sky.

    Edit: Om ventiltetningene er gåene, vil man vel ha blårøyk hele tiden? Samme med stempelringer.

    Nei, og nei.

    Vel det var kanskje litt for kort besvart.

    Ventiltettingene holder greit unna så lenge det ikke er noe som suger ordentlig gjennom de.
    Det du får når du bremser på giret er at du da har en periode hvor bensintilførselen er avstengt, og dermed ingen forbrenning i sylinderne. Når du så gir på litt så fyrer det opp igjen, og den oljen som er kommet i innsug/sylindre brenner av.
    KAN være antydning til blårøyk til vanlig, men oftest så lite at du slett ikke ser det.

    Stempelringene holder også rimelig greit unna, men når du gir på ordentlig, så oppstår det overtrykk i veivhuset, noe som gjør at det går mye oledamp/olje via veivhusventilasjonen som i sin tur ender opp i innsuget.
    En enkel måte å avsløre utette stempelringer på er å åpne oljepåfyllingslokket mens motoren går.
    Det skal ikke være særlig med "puff" ut av påfyllingshullet når alt er i orden, men står det nærmest en bris opp der, så kan du nok anse stempelringer, eller rettere, sylinderne som gåene.
    Er en normal sykdom på disse motorene at sylinderne blir noe ovale etterhvert. Og ovale sylindere klarer ingen stempelringer å holde tette.

    Driver akkurat i disse dager og bygger opp ny motor til konebilen her i huset.
    Blokka jeg leverte var nesten 2/10-mm oval, og hva blokka som sitter i bilen har for skjevheter aner jeg ikke.
    Den motoren har nyoverhalt topp, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er ventiltettinger som er problemet der.
    Skal fktisk bli gøy å se hvor mye gal den blokka er.

    For å være helt sikker kan du ta en sylindertetthetstest.
    Alle enklest kan den gjøres ved å fjerne pluggene, sette aktuell sylinder du skal måle i TOD (Tenningstidspunktet sånn ca)
    Pøs inn trykkluft via plugghullet og lytt hvor det suser.
    Suser det i oljepåfyllingshullet, har du et problem med tetting i stempelringer.
    Suser det i filterboksen, har du tetthetsproblemer i innsugsventil(ene)
    Suser det i eksosen, er det eksosventilene det lekker i.

    Kan være verdt å vri veiva 45 grader forbi TØD også, for å sjekke sylinderne lengre nede.
    Da vil du få testet omtrent halveis ned på sylinderen.
    Høyst sannsynlig vil du høre forskjell fra TØD også.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Nei, og nei.

    Vel det var kanskje litt for kort besvart.

    Ventiltettingene holder greit unna så lenge det ikke er noe som suger ordentlig gjennom de.
    Det du får når du bremser på giret er at du da har en periode hvor bensintilførselen er avstengt, og dermed ingen forbrenning i sylinderne. Når du så gir på litt så fyrer det opp igjen, og den oljen som er kommet i innsug/sylindre brenner av.
    KAN være antydning til blårøyk til vanlig, men oftest så lite at du slett ikke ser det.

    Stempelringene holder også rimelig greit unna, men når du gir på ordentlig, så oppstår det overtrykk i veivhuset, noe som gjør at det går mye oledamp/olje via veivhusventilasjonen som i sin tur ender opp i innsuget.
    En enkel måte å avsløre utette stempelringer på er å åpne oljepåfyllingslokket mens motoren går.
    Det skal ikke være særlig med "puff" ut av påfyllingshullet når alt er i orden, men står det nærmest en bris opp der, så kan du nok anse stempelringer, eller rettere, sylinderne som gåene.
    Er en normal sykdom på disse motorene at sylinderne blir noe ovale etterhvert. Og ovale sylindere klarer ingen stempelringer å holde tette.

    Driver akkurat i disse dager og bygger opp ny motor til konebilen her i huset.
    Blokka jeg leverte var nesten 2/10-mm oval, og hva blokka som sitter i bilen har for skjevheter aner jeg ikke.
    Den motoren har nyoverhalt topp, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er ventiltettinger som er problemet der.
    Skal fktisk bli gøy å se hvor mye gal den blokka er.

    For å være helt sikker kan du ta en sylindertetthetstest.
    Alle enklest kan den gjøres ved å fjerne pluggene, sette aktuell sylinder du skal måle i TOD (Tenningstidspunktet sånn ca)
    Pøs inn trykkluft via plugghullet og lytt hvor det suser.
    Suser det i oljepåfyllingshullet, har du et problem med tetting i stempelringer.
    Suser det i filterboksen, har du tetthetsproblemer i innsugsventil(ene)
    Suser det i eksosen, er det eksosventilene det lekker i.

    Kan være verdt å vri veiva 45 grader forbi TØD også, for å sjekke sylinderne lengre nede.
    Da vil du få testet omtrent halveis ned på sylinderen.
    Høyst sannsynlig vil du høre forskjell fra TØD også.
    Har du en kjapp forklaring /"how-to" på hva og hvordan vi skal fikse det med veivhusventilasjonen ?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Kjapp og kjapp.
    Tror det ligger en utførlig forklaring på tips&triks.

    Men du kan starte med å fjerne den lille plata i flammefella.
    Den er høyst sannsynlig potte tett (er ei slik perforert plate som skal hindre flammer i å nå ned i veivhuset)

    Det beste er å kjøpe komplett ny PCV-sett fra eksempelsvis FCPGroton. Da ser du også hvilke deler som anbefales byttet.
    Jobben er å av med innsugsmanifolden, demontere eksisterende veivhusventilasjon, på på med den nye og på igjen med innsuget og delene som må av for å få av det. Tar et par tre timer hele jobben.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    Registrerte brukere 850-se sin avatar
    Medlem siden
    26. juni 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    så det er ikke anbefalt å bare skru av å rense ? en bør kjøpe nytt ?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Meg bekjent så er veivhusventilasjonen tett, altså en "sealed unit" i mangel på bedre ord.
    Ikke er det allerverst pris på dette heller, så det beste er vel å kjøpe ny.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850-se Vis post
    så det er ikke anbefalt å bare skru av å rense ? en bør kjøpe nytt ?
    Som PyrionZ sier, så er oljefella en forseglet enhet, og den koksen som setter seg der vil du på ingen måte ha inn i motoren igjen. Skift til nytt. anbefales meget sterkt.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

Lignende tråder

  1. start(er?) problem på 240
    By Vetle in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 26/01/11, 12:33
  2. 240 får ikke start
    By Hassel in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 25/12/10, 14:34
  3. får ikke start!!
    By 240-turbo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 03/11/10, 21:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •