Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 46 av 48 FørstFørst ... 36 44 45 46 47 48 SisteSiste
Viser resultater 1.126 til 1.150 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #1126
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Haynesboka har jo koblingsskjema?
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  2. #1127
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    har du tatt en titt på koblingsskjemaet i signaturen min skal være alt du trenger engentlig. motronic i volvo er motronic, var ingen videre forskjeller på dette sprutet. burtsett fra radio releet

    bare følg den rosa kablen den er + til begge pumpene dine.

    under pumperelet legger du en kabel mellom 30 og 87/2 se på undersiden av releet hvor kontaktene er.
    så åpner du tankluka og hører etter om pumpa baki der går. den under bilen burde man høre samtidig.



    Sist endret av PVT; 17/06/15 kl 18:10

  3. #1128
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Bilen starter uten problem og går. Er ved lave turtall (under 2000 omdreininger) og kraftigere pådrag (slik det blir turbotrykk) at bilen får tenningsproblemer. Blir mye rykking og mister motorkraft ved turbotrykk. Lave turtall gir et lite rykk av og til. Pumpen under bilen sviver jo åpenbart siden den går. Hvis det reléet hadde vært defekt skulle ikke noen av pumpene fungert? Byttet forøvrig dette reléet for kanskje 2 år siden. Siden bensinmåleren ikke får signal heller, så mistenker jeg det må være brudd i ledningene et sted. En sjelden gang så er det liv i bensinmåleren, men mister signal så snart jeg begynner å bevege bilen. Er i dette tilfellet det hadde vært fint med et koblingsskjema for en 86-modell. Kan se at en 87-modell har én mindre ledning fra armaturet, så er annerledes krets.

    Har ikke tid til å se mer på dette før om hvertfall et par uker. Foreløpig får jeg bare gi veldig lite gasspådrag, så er ikke noe problem å kjøre sån sett.

  4. #1129
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Sjekket litt i den Haynes boka jeg har. Er én ledning jeg ikke finner igjen i skjemaet der. Grå/hvit ledning er signal fra nivågiver i tanken, rosa er til bensinpumpen og begge har også en sort ledning. Går ut i fra den sorte ledningen er den som går til karosseriet. Fargene stemmer overens med hverandre, finner dem igjen i bilen. Den ledningen jeg ikke finner er en brun ledning. Kontakten fra tankarmaturet har en brun ledning også som jeg ikke finner i skjermaet i haynes boka. Noen som vet hva denne er til?

    Sjekket også igjennom guiden til PVT. Så over det med bensinpumpene og står nevnt at tankpumpen skal være en med varenr. 1389436. Når jeg ser over kvitteringene mine så er den jeg fikk av Volvoforhandleren en med varenr. 3507436. Nummeret har samme slutt, så tror dette må være en erstatningsdel da? Vet veldig mye ikke er å få tak i lenger og har ofte en erstatning. Noen som kan bekrefte dette?
    Sist endret av samaron; 04/07/15 kl 13:37

  5. #1130
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Målte litt i bagasjerommet nå. Når tenning er av, så måler jeg riktig nivå i tanken. Er rundt 180 ohm for øyeblikket som samsvarer med hvor mye jeg har kjørt/brukt. Når jeg starter bilen, så får jeg 13,3 volt til bensinpumpen. Måler jeg motstanden til nivået igjen, så ligger dette nå på noe med 400 kilo ohm! Skrur jeg av tenningen så er denne 180 ohm igjen. Hvis jeg skrur på tenning uten å starte så er motstanden noe med 200 kilo ohm. Veldig snodig... Hva kan forårsake dette?

    Har også de siste par dagene opplevd at bilen har vært litt vrangstartet. Må gjerne ha 3 forsøk før den starter opp ordentlig. Frem til nå har den ikke hatt noe problem med å starte til tross for tenningsproblemene. Rart den skal oppføre seg som om bensinpumpen er defekt selv om den er ny og får spenning?
    Sist endret av samaron; 04/07/15 kl 14:38

  6. #1131
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Hmmm.. Rare greier..
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  7. #1132
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Den brune går fram til måleren,deler seg der.den ene går til måleren og den andre enden går til jord i høgre a stolpe.går via sikringsboks før den går til jord.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  8. #1133
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Så den brune ledningen er også tilhørende tankmåleren? Skjønner ikke helt hvorfor det er 3 ledninger til den. Kunne ikke se noe i oversikten til sikringene som indikerer at noen av dem er til måleren. Skjønte ikke den helt... Så det er et jordingspunkt under dashbordet ved a-stolpen altså? Kan jo åpne opp og sjekke om alt henger på plass.

  9. #1134
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Er to ledninger i følge skjema,grå/hvit og den brune.jordings punktet sitter rett i nærheten av styreenheten.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  10. #1135
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Eller 3 ledninger da,viss du regner med den blå/røde som kommer fra tenningslås,men den går rett fra låsen å til måleren.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  11. #1136
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Får plukke av dekselet til styreenheten og sjekke hva som er av jording. Kan godt tenke meg at det er korrosjon der. Kom veldig mye vann inn der etter bilen var på lakkering siden dem ikke satte på plass mansjetten til ledningene som går til døren.

  12. #1137
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Måleren vært i orden mens du har hatt bilen da?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  13. #1138
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Det har den. Er vel ett år siden nå eller noe den begynte å tulle. Kunne kjøre gjerne i 40 minutt før den plutselig døde, men kom alltid tilbake etter jeg stoppet bilen og startet den igjen etter en liten stund. Så ble tiden den virket kortere og kortere helt til den ikke kommer på lenger i det hele tatt. Av og til en sjelden gang virker den når jeg starter bilen, men streiker umiddelbart etter jeg begynner å kjøre. Kan også hende den får spasmer i et sekund eller to mens jeg kjører.

    Har gått over alle loddepunkter, byttet kondensatorene i selve instrumentet osv. Hvis jeg kobler til et løst tankarmatur mens den ligger på benken, så får jeg måling. Instrumentet virker.

    Har en mistanke dette problemet har sammenheng med andre mystiske ting som skjer med bilen. Sån som tenningsproblemene jeg plutselig begynte å oppleve. Temperaturmåleren i dashbordet har også i lang tid oppført seg rart. Med en gang jeg starter bilen, så hopper den opp på midt på skalaen uavhengig om motoren er kald eller varm. Føleren er ny som med alt annet.

    Kan alt dette høres ut som en form for jordingsfeil? Siden bilen begynner å bli vrangstartet, har tenningsproblemer, instrumenter som ikke virker osv. Bensinmåleren har riktig verdi helt til tenningen blir skrudd på, da er den blutselig flere hundre kilo ohm.

  14. #1139
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Gikk opp for meg før helgen at kanskje bensintrykkregulatoren kan være en synder. Ut i fra det jeg har lest på nettet så er symptomene lignende, så tenkte å bestille en ny regulator. Har den siste tiden slitt med at bilen tar lang tid å starte, og gjerne når den først starter opp så kveles den med en gang, for så å starte og svive tilsynelatende fint etterpå. Hvis den ikke kveles så sviver den ganske dårlig de første par sekundene. Ut i fra det jeg har lest så kan dette tyde på at belgen i regulatoren lekker.

  15. #1140
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    Fikk du testet med en annen btr? Hjalp det på problemet?

    Tøft at det finnes et orginal-prosjekt også artig å følge med på

  16. #1141
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Nei, har ikke gjort annet enn å ta av vakumslangen for å sjekke om den lakk bensin. Sto vel der i 10 minutt uten noe kom ut, så skal vel i teorien være grei. Skjønner meg ikke på denne luggingen. Veldig kjip situasjon hvor alt virker, men noe er likevel galt. Skal levere bilen inn til verksted igjen på torsdag for å få rettet opp i noen bensinlekkasjer som har oppstått etter forrige besøk. Ser den lekker på hvertfall to steder under bilen. Dem skal se mer på dette lugge/tenningsproblemet også. Nå har jeg ikke noe sted å jobbe på bilen heller for øyeblikket, så litt vanskelig å ta meg av ting under bilen blandt annet. Er en gammel Dodge WC51 som opptar løftebukk og plassen generelt. Håper verkstedet finner ut av det, er ganske kjedelig å kjøre uten å kunne ha pådrag. Må være veldig forsiktig med gasspedalen, turbotrykk er som sagt uaktuelt. Da rykker hele bilen og motorkraften forsvinner. Fordelen er vel at bensinforbruket har gått fra 1,1 liter per mil til rett under literen per mil, hehe.

  17. #1142
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hentet bilen nå. Tenningsproblemene ser ut til å ha vært tennpluggene. Veldig rart siden disse ble byttet for et halvt år siden, trodde nå slikt skulle holde en god del lenger enn 10.000km ca. Bensinmåleren er også i orden nå. Var visst brudd flere steder i kretsen. Spesifikt hvor vet jeg ikke. Bilen er fortsatt litt vrangstartet etter den har stått en stund, men kjenner det lukter bensin. Mistenker banjokoblingen til pumpen er litt løs, slik bensintrykket lekker sakte ut. Må svinge innom verkstedet igjen og be dem se på det, er tross alt dem som har byttet slangen og klådd i bensinsystemet generelt. Litt plagsomt at det alltid er noe småplukk etter verkstedbesøk, men nå er det dessverre slik i dag at dem gjør en halvslurven jobb. Må bare leve med det.

  18. #1143
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Funnet ut av en kjedelig ting nå. Har vært bensinlekkasje i lengre tid nå. Ikke mye, men nok til at det er en eim av bensin når jeg står ved siden av bilen. Merker det ikke på forbruket heller. Trodde det bare var en løs slange eller lignende siden lekkasjen kom etter verkstedet jeg brukte tidligere i sommer hadde byttet bensinpumpen. Viser seg at det er rusthull i armaturet, bittelite hull ved det øverste røret som stikker ut. Er vel tilførselen til bensinsystemet? I så fall en mulig forklaring på hvorfor bilen er vrang å starte etter å ha stått en stund. Bensintrykket forsvinner, så hvis bensinen lekker ut så får den en del luft som vil ta bort trykket før den får pumpet frem nok bensin igjen.

    Ganske kjipt, har allerede sløst ganske mange tusen kroner på feilbestilte tankarmatur. Trodde jeg slapp å tenke mer på dette nå siden mitt armatur ikke var defekt likevel. Disse er classic parts, så volvo tar ikke det i retur. Feilbestilling = tapte penger. Hovedproblemet er jo at dem vet ikke hva dem skal bestille... Jeg er heller ikke sikker på hva jeg spesifikt skal ha, hadde hjulpet om noen vet delenr for armaturet til min bil? Er den typen med sylinder som har flotør på innsiden, ikke vippearm. 3 pinner i kontakten og en ledning som går til chassis.
    Sist endret av samaron; 17/08/15 kl 20:11

  19. #1144
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    nå husker ikke jeg helt sikkert hvilken farge det er på ledningene, men mener det er slik at bensinpumpa får jording i armaturet, så den får bare pluss direkte på seg, så de to resterende er til flotør, har også den flotøren med sylinder og ikke vippearm på begge mine 87 740er. men skal vel et ganske greit hull til før bensinpumpa under bilen ikke klarer å levere. du kan jo vurdere å få noen til å sveise, det er jo stål så det skal gå å sveise, bare husk å få vekk bensinen å for all del ikke gjør det når den står monter
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  20. #1145
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Er en rosa, grå/hvit og brun ledning i kontakten og svart til chassis. Rosa er pluss til pumpen, grå/hvit er nivåsignal og brun vet jeg ikke hva er til (finner den ikke i koblingsskjema). Svart til chassis er minus til pumpe og nivåsignal.

    Volvo bestilte et armatur til meg med vippearm som hører tydeligvis til en 1987-modell, men denne mangler den brune ledningen. Verkstedet anbefalte å skaffe nytt, dem har selv dårlig erfaring med å lappe slikt sammen. Noe jeg er enig i selv.

    Volvoforhandleren har også bestilt et armatur med sylinder til meg, men denne var åpenbart til en helt annen modell. Kontakten er ikke lik i det heletatt og det var en ekstra vippearm på toppen av armaturet som også avgir måling.

    Derfor jeg håper noen har kjennskap til det spesifikke delenummeret jeg trenger. Ganske kjipt å betale flere tusen kroner for feil deler som ikke kan returneres. Det ene armaturet alene kostet jo over 4000kr.
    Sist endret av samaron; 17/08/15 kl 21:27

  21. #1146
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk forhandleren til å ringe og spørre om den elektriske tilkoblingen på tankarmaturet. Viser seg at det som er erstatningsdel til min vil har en helt annen kontakt (firkantet) og 4 pinner. Min har 3 pinner og smal rektangelformet kontakt. Forhandleren kunne heller ikke fortelle meg hvordan jeg kunne få denne til å passe i min bil. Tydeligvis ingen bilverksteder som kan reparere dette... Har vært i kontakt med NAF som jeg pleier ta EU-kontroller hos, og ble fortalt det ikke var vits å komme inn på kontroll hvis bilen lekker bensin. den vil enkelt og greit ikke passere kontrollen. Begynner å bli litt fortvilet over situasjonen.

    Ellers har jeg gjort en liten kosmetisk endring. Klarte ikke å presse inn de gliderene nedi rillene som låser fast dekselet. Lakkeringsverkstedet fjernet ikke disse når dem lakkerte, så var nesten umulig å flytte på dem, samt sporet "føttene" skal inn i er for smalt pga lakken. Siden dem var nesten umulige å dra, så tror jeg den sitter godt nok med å skyve dem inntil.


  22. #1147
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Tettet lekkasjen i armaturet nå. Tetningen i gjennomføringen til røret var borte, så hele tilførselrøret var løst. Som dere ser ble dette loddet på plass og holdt tett når jeg fylte i litt bensin i "armaturlokket." Lurte litt på hvilket middel jeg kan bruke for å holde rustet i sjakk? Tenkte å pusse ned overflaten med sandpapir først. Er Hammerite fra coop bra nok til å male over?



    Ellers lurer jeg også på hva jeg kan bruke til å isolere ledningene med. Som dere ser, så er det noen kabelsko på innsiden som er uisolert. Ville gjerne isolert disse, vet jo aldri om det kan skje en kortslutning. Usikker på hva som tåler bensin eller ikke, kan jo ikke akuratt bare surre elektroteip rundt dette...


  23. #1148
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    ta å test om div krympeslager tåler bensin legg de i en kopp å se om det går i oppløsning så lodder du de istedet.
    se etter tverrbundet polyolefin krympestrømper de tåler bensin.

  24. #1149
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Takker! Skal se om jeg klarer å få fatt på den typen. Personling pleier jeg å lodde hvis mulig. Var et verksted som byttet bensinpumpen for meg, vil jo si dette er litt slurvent av verkstedet å ikke gjort noe ytterligere for å forhindre potensiell kortslutning.

  25. #1150
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    skal man ha noe gjort skikkelig, så må man gjøre ting selv

Side 46 av 48 FørstFørst ... 36 44 45 46 47 48 SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •