Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  105
Side 45 av 48 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 1.101 til 1.125 av 1176

Tråd: samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

  1. #1101
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Motoren er egentlig klar for montering, ja. Svinghjul skal byttes, reimhjul fremme skal byttes, litt sånne småting. Overrasket av resultatet, forventet ikke at motorverkstedet skulle lakkere motoren. Dem har gjort en strålende jobb! Eneste jeg kan klage på er egentlig toppdekselet, men det er en bagatell. Ville veldig gjerne beholde klisterlappen som var ved oljepåfyllingen. Kan vel ta denne fra en annen motor og lime den på?

    Ellers så skal bilen etter planen være klar neste uke.

  2. #1102
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Motoren er egentlig klar for montering, ja. Svinghjul skal byttes, reimhjul fremme skal byttes, litt sånne småting. Overrasket av resultatet, forventet ikke at motorverkstedet skulle lakkere motoren. Dem har gjort en strålende jobb! Eneste jeg kan klage på er egentlig toppdekselet, men det er en bagatell. Ville veldig gjerne beholde klisterlappen som var ved oljepåfyllingen. Kan vel ta denne fra en annen motor og lime den på?

    Ellers så skal bilen etter planen være klar neste uke.
    Denne tror jeg du kan få kjøpt om du søker litt rundt omkring. VP autoparts i sverige tror jeg har det klistremerket.
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  3. #1103
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Får berre håpa motoren er lika bra på innsida Det ser no ut som dei gjer ein bra jobb
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  4. #1104
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Motoren er nok like fin på innsiden som den er på utsiden. Nilsen Motor i Stavanger som tok seg av jobben. Firmaet har eksistert siden 70-tallet, så er lang erfaring. Entusiastiske folk også.

  5. #1105
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har nå foretatt første oljeskift, motoren er med andre ord kjørt 50 mil nå. Neste skift er om 1000km. Var allerede mye metallpartikler i oljen, så vil nok være minst like mye ved neste skift.

    Forsøkte meg på å komme til tankarmaturet også i dag. Fikk tatt ut bensintanken, men så at slangeklemmene var ganske rustne, så måtte bare sette alt sammen igjen. Har ikke noen nye liggende, så ville ikke risikere at jeg ødela noe.

    Har også komt til en ende i lakkeringssaken. Det endte opp med at jeg får igjen halvparten av pengene. Litt skuffende utfall, men bedre enn ingenting vil jeg tro.

  6. #1106
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Ser jeg mangler noen smådeler etter verkstedbesøket. Gi lyd om noen har følgende: Klipset som er under askebegeret (holder på plass plastikken som er rundt girspaken), jordingsledningen som går fra dynamo til motor og de to små avstandsstykkene som er mellom frontplaten og øvre festene til radiator/intercooler.

  7. #1107
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Lov å spørre hva en slik overhaling kostet totalt med deler?
    Mine kjøretøy:
    - 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
    - 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
    - 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
    - 2004 BMW E61 (Bruksbil)
    - 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)

  8. #1108
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    Steike bra.. bra det har komt for en ende med lakk jobben.. Trist det er slik. Men. Ikkje så mye og gjør med det.. Motorn såg fin ut. Ser vell like fint ut i motor romme og antar eg? litt metall spon i oljen må en rekne med etter ei overhaling.. Derfor noen hyppige olje skift..

  9. #1109
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Nåke nytt her?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  10. #1110
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hei alle sammen! Er en stund siden det har skjedd noe her ja. Motoren går som en klokke enda, men har oppdaget en lekkasje forran på motoren som må sjekkes nøyere. Er også lekkasje i kjølesystemet et sted, sakte men sikkert forsvinner kjølevæska også. Ta ut og sette inn en motor er tross alt en ganske omfattende jobb, så forventet ikke at alt skulle være 100%. Regnet med at det må gjøres noen småfiks i etterkant. Har nettopp hatt bilen hos Volvoforhandleren og tatt ventiljustering. Klakket mye, hørtes ut som en 2-sylinder diesel på det værste.

    Etter jeg hentet bilen hos forhandleren oppdaget jeg at noe er galt. Under 2000 omdreininger så rykker det ved pådrag, over det turtallet så er alt bra. Hvis jeg øker belastningen slik turboen begynner å virke så rykker det også kraftig, selv over 2000 omdreininger. Merket den er noe røffere på tomgang, av og til hopper den opp og ned mellom 800 og 1000 omdreininger. Skjønner ikke hva som gjør dette.

    Byttet luftmengdemåleren i bilen min. Kjøpte en billig her på forumet som hadde en ganske kjedelig skade der slangen blir tredd på. Glemte å ta bilde av selve skaden, men var et hakk der med sprekk hvor metallet var brettet innover. Bøyde på plass metallet etter beste evne og skaffet noe spesialsparkel for aluminium. Dyrt stoff, men fikk heldigvis litt rabatt. Etter skaden var lappet sammen så demonterte jeg innmaten og ga den en overhaling. Fikk ikke noe bra bilde, men det kommer slittasje på motstandsmateriale som glidearmen går over. Trikset her er å bøye den til slik at den får et nytt spor å gå i uten slittasje. Vasket alt med bremserens for å få vekk skitt, samt loddet inn en ekstra ledning for å forbedre den elektriske forbindelsen. Dette var en modifikasjon Bosch selv begynte å gjøre etter noen år. Etterpå målte jeg at den fungerer som den skal. Det nytter ikke å bare koble til et ohm-meter, da vil bare motstandsverdiene hoppe rundt meningsløst. Den må testes som om den er i bruk, så koblet til et 9 volt batteri og målte utgangsspenningen. Spenningen skal stige jevnt når flappen åpner.







  11. #1111
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Blir nok bra dette Skulle du trenge noen flere div deler fra ET/ 740
    Har også en LMM om det skulle være nødvendig
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  12. #1112
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard

    Gøy å se når folk faktisk FIKSER deler kontra å bare bytte ut med nytt hele tiden.
    Stå på!

  13. Takk Anders Dybvadsskog, jacobsen takket for denne posten
  14. #1113
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Med så gamle ting som dette så er det jo en selvfølge å reparere det. Får dårlig samvittighet av å kaste gammel elektronikk. Hobbyen min er jo gamle spillkonsoller og datamaskiner, så er ganske kjent med slikt. Alt kan repareres, ofte er det enkle reparasjoner også. Gikk nettopp over instrumenthuset og frisket opp loddepunktene på baksiden. Dessverre hjalp dette ikke noe særlig med bensinmåleren som virker av og til. Er nok ledningene bak som har rustet i stykker tipper jeg.

    Noen som har en formening om hva som kan være galt når bilen er litt røff på tomgang og rykker ved pådrag? Ved tomgang kan den jage mellom 800 og 1000 omdreininger, kjennes ut som den rister mer enn den burde. Hvis jeg har nok pådrag til at turboen begynner å produsere trykk så rykker det kraftig i motoren. Den kutter rett og slett. Alt kjennes ut til å være et tenningsproblem? Forslag?

  15. #1114
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Altt av tenningsdeler er nye sammen med motoroverhalingen?Falskluft?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  16. #1115
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Tenningsdeler er nytt, ja. Skjønner ikke hvor den i så fall tar inn falskluft. Sjekket alle slangeklemmer og slikt, alt sitter som det skal. Slangene er også byttet i løpet av de siste par årene.

  17. #1116
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Gikk over motoren i dag med startspray. Både når den var kald og når den var god og varm. Merket ingen forskjell på turtallet når jeg sprayet. Snakket med en gammel bilmekaniker, han har ikke noe kjennskap til Volvomotorer, men mente på siden den ble slik etter ventiljusteringen så kunne det være at en eller flere ventiler har for liten klaring. At det hele tiden er en ventil som er litt åpen. Siden det ikke er noe falskluft, alle sensorer er i orden og tenningsdeler er nye, så er dette den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er årsaken.

  18. #1117
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Kjedelig med problemene som du opplever.
    Når det er sagt ville jeg nokk tatt den kjedelige jobben med å ta ut tankarmaturet og sjekket gjennomføringen til både bensinpumpa og tankmåleren.
    symptomene du nevner stemmer jo bra med en defekt tankpumpe eller strømforsyningen til denne.
    Hvis tank pumpa ikke fungerer vil den rykke og nappe ved pådrag. Det er jo kjent problem at kontakter irrer istykker på tankarmaturet.
    dette kan jo også ha sammenheng med den defekte tankmåleren.

    ang tomgangen hadde jeg sjekket for evt lekkasje fra kaldstart dysa
    se også om tomgangsventilen fungerer som den skal.
    denne blir ofte fylt opp med skitt og støv som gjør at den går tregt og ikke klarer å henge med når hjernen prøver å styre tomgangen.
    sjekk også lede evnen og jording til kablene til innsprutet .
    Over tid blir jordinga også dårlig og det hjelper heller ikke noe serlig.

  19. #1118
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har en ny tankarmatur liggende. Har bare ikke komt så langt at jeg har fått byttet dette enda.

    Tomgangsventilen rensket jeg for ikke så lengesiden. Så den skal være ganske grei, fikk ut en del skit i prosessen. Jording er også tipp topp.

    Bensinpumpen under bilen samt filteret byttet jeg i fjor, så dette er også veldig nytt.

    Får nok ta meg tid og bytte det tankgreiene. Er litt jobb siden jeg må ta ut den ene bensintanken for å komme til.

  20. #1119
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Gikk over motoren i dag med startspray. Både når den var kald og når den var god og varm. Merket ingen forskjell på turtallet når jeg sprayet. Snakket med en gammel bilmekaniker, han har ikke noe kjennskap til Volvomotorer, men mente på siden den ble slik etter ventiljusteringen så kunne det være at en eller flere ventiler har for liten klaring. At det hele tiden er en ventil som er litt åpen. Siden det ikke er noe falskluft, alle sensorer er i orden og tenningsdeler er nye, så er dette den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er årsaken.
    Trodde alle gamle bilmekanikere hadde en viss kjennskap til Volvomotorer
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  21. #1120
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Verkstedene han har jobbet hos var det ikke europeiske biler. Han sverger personlig til amerikanske biler, da spesielt General Motors og bodd i USA de siste 15 årene. Siden ventilklaringene må justeres med shims så mente han at det er en viss risiko for at det er justert feil. Oppdaget jo fuskingen når jeg kjørte bilen hjem fra forhandleren. Aldri vært problemer før det.

  22. #1121
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Forsøkte meg på dette tankarmaturgreiene, men ga opp det og leverte bilen til verksted. Ble konstantert at tankarmaturet i bilen min er faktisk helt i orden. Siden det nye armaturet jeg fikk fra Volvo viste seg å være feil (igjen), så ble bare bensinpumpen byttet. Den i tanken har nok aldri blitt byttet, så er kjørt godt 400.000km minst. Uviss kilometerstand siden telleren er jukset med i bilen min. Signalet fra nivågiveren kommer ikke frem til dashbordet og pumpen i armaturet får ikke strøm. Skal feilsøkes mer på dette neste uke. Elektisk i bil er for meg svart magi.
    Sist endret av samaron; 30/05/15 kl 21:39

  23. #1122
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Fikk hentet bilen tilbake fra verkstedet i går. Var litt travelt, så dem har ikke tid til å se mer på bilen. Etter å ha stått hos verkstedet i 2-3 uker så er problemene fortsatt ikke løst. Får fortsatt tenningsfeil ved pådrag og bensinmåleren er fortsatt død. Verkstedet hadde også en stor utfordring, for det er visst ikke mulig å få tak i koblingsskjema til det elektriske i bilen min! Dem klarer hvertfall ikke skaffe det. Så dem kunne ikke feilsøke ordentlig siden dem ikke visste hva som går hvor og hvordan ting skal oppføre seg.

    Verkstedet fikk byttet bensinpumpen i tanken, så den er helt ny nå. Den under bilen er 1-2 år gammel. Verkstedet sa at det er litt spesielt i bilen min, pumpen får bare strøm når en kinner motoren. Dette vil jo si at pumpen mister strøm igjen så snart man slipper nøkkelen?

    Tankmåleren vet jeg virker. Når jeg koblet det hele opp på benken, så får jeg måling i instrumentet. Tankarmaturet virker også, får målt riktige motstandsverdier.

    Usikker på hva som forårsaker dette, veldig snodig problem.

  24. #1123
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Har sjemaer jeg,pluss en feilsøke guide til Motronic.Vil ikke selge de,men kan alltids låne de utSend meg en pm om det er av interesse.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  25. #1124
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Fikk hentet bilen tilbake fra verkstedet i går. Var litt travelt, så dem har ikke tid til å se mer på bilen. Etter å ha stått hos verkstedet i 2-3 uker så er problemene fortsatt ikke løst. Får fortsatt tenningsfeil ved pådrag og bensinmåleren er fortsatt død. Verkstedet hadde også en stor utfordring, for det er visst ikke mulig å få tak i koblingsskjema til det elektriske i bilen min! Dem klarer hvertfall ikke skaffe det. Så dem kunne ikke feilsøke ordentlig siden dem ikke visste hva som går hvor og hvordan ting skal oppføre seg.

    Verkstedet fikk byttet bensinpumpen i tanken, så den er helt ny nå. Den under bilen er 1-2 år gammel. Verkstedet sa at det er litt spesielt i bilen min, pumpen får bare strøm når en kinner motoren. Dette vil jo si at pumpen mister strøm igjen så snart man slipper nøkkelen?

    Tankmåleren vet jeg virker. Når jeg koblet det hele opp på benken, så får jeg måling i instrumentet. Tankarmaturet virker også, får målt riktige motstandsverdier.

    Usikker på hva som forårsaker dette, veldig snodig problem.
    Jeg fikk utskrift fra autodata på det lokale bilverkstedet når jeg skulle koble det opp i 240en min så koblingsskjema er fullt mulig å få tak i
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  26. #1125
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Rart at det lokale bilverkstedet ikke kan få tak i dette da? Var hvertfall skjemaer for min bil som var problematisk, forstår det slik at nyere modeller var mulig å skaffe.

    Er hvertfall viktig å få riktig skjema for 1986 modell, ble jo tross alt gjort ulike endringer mellom hver årsmodell. F.eks. så er tankarmaturen fra en 1987-modell annerledes, så kretsen er ikke helt lik.
    Sist endret av samaron; 14/06/15 kl 18:01

Side 45 av 48 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •