Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: El Cheapo fylling av klimaanlegg

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard El Cheapo fylling av klimaanlegg

    Så klimaanlegget lekker. Forrige eier var ærlig på det, han fylte det annethvert år - og det var to år siden sist da jeg kjøpte bilen.

    Status nå: Klimaanlegget virker, men straks det begynner å komme kaldluft kobler kompressoren ut. Og inn, og ut, også videre. Så det blir da kaldt i bilen, bare at det tar lang tid. Ikke at det har vært noe problem med det været vi har hatt i det siste, men dog.

    Eksperimentell løsning: Kontroll, etterfylling og lekkasjestopper.

    Kontroll med manometer koblet til klimaanlegget, motor ikke i gang: Trykk på 60 psi, burde være 70

    Kontroll med manometer, motor i gang og klima på maks kulde: Trykk synker fra 60 til under 25 samtidig som lufttemperaturen i dysene synker ned mot 3-4 grader. Kompressor kobler ut. Dette er typisk tegn på for lite kjølemedium i systemet, og at lavtrykksbryteren virker. Trykk på Volvo 850 (og de fleste andre modeller) skal være 25-33 psi når systemet er fullt (650 g).

    (trykk på bildene for større bilder)


    Påfylling av 130 g R-134a økte trykket med motor i gang til akkurat 25 psi. Jeg fylte derfor på en boks til, totalt 260 g + litt PAG-olje i hver boks.




    Til slutt en boks med lekkasjestopper. Denne typen virker bare på pakninger, ikke på metall. Til gjengjeld er det mindre risiko for at den tetter til strupeventilen, slik de mer aggressive tetningsmidlene gjerne gjør (på samme måte som radiatortetter etc).



    Trykk med motor i gang og anlegg på full guffe er nå 27-28 psi, og med motor av 65 psi. Kompressoren kobler ikke ut lenger. Så får vi se hvordan det utvikler seg.

    Utstyret kjøpte jeg her: http://www.ebay.co.uk/itm/2-Cans-Air...ht_2944wt_1037

  2. Takk 850GLTsilver, Scania143 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Eventuelt kan du gjere som meg, kjøpe seg ein sånn slange, alliere seg med ein røyrleggar som og er varmepumpemontør og få billig billig gass og akkuratt det trykket ein skal ha.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Noe som frister her er et aldri så lite "fellesinnkjøp".

    Fraktratene fra England er rett og slett sinnsyke. £37,- i frakt på den pakka der.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #4
    Registrerte brukere yearbogen sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Stordaln, Åfjord
    VCCN medlemsnummer
    92
    Innlegg
    221
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Noe som frister her er et aldri så lite "fellesinnkjøp".

    Fraktratene fra England er rett og slett sinnsyke. £37,- i frakt på den pakka der.
    Har ikke AC, men om gasstype for AC er en standardting og dette kan brukes på f. eks bmw og golf er jeg interessert.

    Edit: Passer kansje til 940 også, det er det sikkert noen her som vet, eller er det kansje mulig å finne ut i VADIS 850GLTsilver?
    Sist endret av yearbogen; 03/05/12 kl 19:51
    Mvh.
    Kenneth
    ________________________________
    Bil: Volvo 850 2,5 GL - 1994, Bruksbil

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Passer på alle klimaanlegg i bil etter ca 1995, og tidligere hvis de er konvertert fra R-12 (forbudt å selge nå). Eneste unntaket er Renault Laguna fra 2005 og et par andre sære biler, men det er ikke mange.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Eventuelt kan du gjere som meg, kjøpe seg ein sånn slange, alliere seg med ein røyrleggar som og er varmepumpemontør og få billig billig gass og akkuratt det trykket ein skal ha.
    Det er selvsagt en ennå bedre løsning.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Her er jaggu et sett fra en norsk nettbutikk til 499,- med to store bokser R134a og slange: http://www.cap.no/public.aspx?pageid=2140


    EDIT: Gammel side, prisen er 895. http://www.cap.no/webshop.aspx?pagei...=7718#products
    Sist endret av Mauser; 03/05/12 kl 20:42

  9. Takk 850GLTsilver takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Problemer med klimaanlegg i V50
    By andersmann in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 26/03/12, 12:02
  2. Fylling av frostvæske
    By christoffera in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/09/10, 04:53
  3. Problemer med klimaanlegg -99 V70
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 06/09/10, 11:41
  4. Eksos og klimaanlegg
    By Troha in forum Forhandlererfaringer
    Svar: 0
    Siste post: 17/08/10, 20:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •