Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: b21at

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard b21at

    hei jeg lurer på hvor lav komp jeg burde ha i min b21at?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    http://www.vikeboe.com/motor.html

    Sjekk denne og se på b21et den gikk med 7.5:1
    Dette valgte volvo av en grunn, noe og tenke på.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det avhenter først og fremst av hvilken bensinpumpe du har og hvor høyt ladetrykk du vil kjøre.
    8,5:1 er greit til maks 0,5 BAR ladetrykk.
    8,0:1 er greit til 1,0 BAR.
    B21ET har 7,5:1 og man skal respektere at det ER gode grunner til dette.

    Søkeord: korrektkompforhold bsrt powertuning
    Sist endret av Batland; 28/05/12 kl 13:08

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    hadde tenkt og kjøre på kanskje 1,2 bar også hadde jeg tenkt og bruke bensin pompe fra bil med 240 med insprut og FKT1 fra pedersen racing.
    940 grenrør og 3 toms baklokk og downpipe på den orginale r sport turbon og 398 toppen for jeg har hørt att den gir best effekt register. men er det noen som veit hvilken kam son er best?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    hadde tenkt og kjøre på kanskje 1,2 bar også hadde jeg tenkt og bruke bensin pompe fra bil med 240 med insprut og FKT1 fra pedersen racing.
    940 grenrør og 3 toms baklokk og downpipe på den orginale r sport turbon og 398 toppen for jeg har hørt att den gir best effekt register. men er det noen som veit hvilken kam son er best?
    Dette var rett og slett hyggelig lesing. Foreslår derfor 7,8:1 i komp.forhold.
    Det er ett flott og effektivt oppsett du har her. 530 topp funker like godt som 398.
    Foreslå at du ikke henger deg så mye opp i "best" som å unngå "værst" og foreslår at du begynner med A-kammen. En "original" B21AT er oppgitt til 140 hk med A-kam og 0,35 BAR ladetrykk. Med intercooler osv og ladetrykket oppjustert til 1,2 BAR ladetrykk så er effektpotensialet noe rundt 230 hk.

  6. Takk romlingen takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde tenkt og bruke den orginale r-sport fordeleren men har lest lit rundt på forumet at jeg burde bruke data tenning. ville denne funket ?http://ksr.as/product_info.php?cPath...oducts_id=2813

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    jeg hadde tenkt og bruke den orginale r-sport fordeleren men har lest lit rundt på forumet at jeg burde bruke data tenning. ville denne funket ?http://ksr.as/product_info.php?cPath...oducts_id=2813
    B19-21-23AT fordeleren har, slik jeg ser det, to store feil.
    1. Feil tenningskurve.
    2. Stift og derfor veik coil og derfor svak gnist.
    Svak gnist gir motorfusk ved mager blandig og derfor skrur man opp CO for å unngå dette irriterende fenomenet. Høy CO øker forbruket betydelig, men det er IKKE forgasseren sin feil.
    Den MSD boksen der er en tenningsforsterker som bare ordner det sistnevnte problemet og ikke problematikken med stifter og feil tenningskurve.

    Dette er datatenning som løser begge problemene: http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=652
    Her MSD sin utgave: http://www.summitracing.com/parts/MSD-6530/

    Det enkleste, greieste og billigste er å montere en B21ET fordeler i første omgang.
    Du får da en fabrikksoriginal turbo tenningskurve til en 7,5:1 komp. motor og elektronisk tenning som sammen med den tilhørende originale coilen, eller en oppgradert Amerikansk coil, gir tilfredstillende gnistkvalitet.
    Sist endret av Batland; 16/04/12 kl 08:29

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    at kittet mitt satt orginalt på en b230 i en 740 så det satt fordeler med elektronisk tenning

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    at kittet mitt satt orginalt på en b230 i en 740 så det satt fordeler med elektronisk tenning
    På siden av fordelerhuset står det ett langt nr. Hvis du leser av dette nr. og poster det her, så kan jeg se litt nærmere på det.
    Hvordan ser fordelerens vakumklokke ut?

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    hei jeg får ikke tak i nummeret på en stund for bilen er til lakk men veit du hvor mye jeg skal frese ut av stemple?

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    hei jeg får ikke tak i nummeret på en stund for bilen er til lakk men veit du hvor mye jeg skal frese ut av stemple?
    Jeg mener at det er slik at B23(0) trenger en grop i stempelet som måler 76 x 4,5 mm for ok funksjon og resultat på dagens pumpebensin.
    Tilsvarende tall for B21 er 72 x 4,0 mm.
    Slik det er blitt med bensinprisene i 2012 så vil jeg på det mest bestemte anbefale deg å ta en seriøs vurdering av å høvle 0,35 mm av blokken, men ikke gjør vitenskap ut av det. Det er ikke ett must.

    Søkeord: b21atstempler
    Sist endret av Batland; 28/05/12 kl 13:09

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    men vill jeg ikke da få høyere komp?

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    men vill jeg ikke da få høyere komp?
    Jo.
    Hvis du ikke vil røre blokken så holder det med en 72 x 3,3 mm grop i stempelet for 7,8:1 i kompforhold.
    Jeg tar da utgangspunkt i 9,3:1 i kompforhold med ett flatt A eller E stempel.
    Sist endret av Batland; 19/04/12 kl 18:29

  15. #14
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    1,2 bar i en B21AT med intercooler er rimelig gromt. Hadde en gang i tiden 244 med en sånn motor og 1,2 bar ladetrykk, og det var faktisk et skikkelig morro kjøretøy. Nå er dette sikkert over 15 år sia, og nå i dag er du ikke kar om du ikke har 500+hk. Men for en ungdom med ikke verdens tykkeste lommebok så er dette slettes ikke noe dårlig valg av leketøy.

    Nå har jeg lært i ettertid at jeg også burde tenkt på å senke kompressjonen, for toppakningen røk bare etter ca 3mnd hos meg og jeg sleit med tenningsbank på maks tyn.

    Men det var andre ting som måtte gi tapt før toppakningen røk, sånn som mellomaksel, girboks og motorfester. Det var rimelig godt med krefter til en B21 å være tør jeg påstå. Fikk aldri målt noen toppfart i km/t med denne bilen pga jeg holdt på med montering av et nyere dashbord der speedometerkabelen ikke passet bak instrumenthuset. Men når tenningsbanken begynte å melde seg på flat pedal i overdriven så lå begge vindusviskerne og fløt på motvinden ca 10cm ifra frontruta.. Det har jeg aldri opplevd i noen annen Volvo..
    Og overdriven var rimelig oppbrukt den også, var ikke mange km igjen å hente der pga et vanvittig turtall. Skulle vært arti å visst toppfarten på den bilen egentlig..

    Slenger med noen mimrebilder fra fotoalbumet av den gamle 244'n, selv om det kanskje er litt off-topic...


  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg har samme erfaring bortsett fra at jeg hadde lavere komp. modifisert forgasser og fordeler slik at tenningsbank osv ikke var ett problem.
    Fordeleren hadde fått Golf GTI rotor med turtallsperre på 6700 o/min og den traff man lett i 4. gear. Uten turtallsperre passerte man 7000 o/min, men da ble ventilflyt ett problem. Med 1921 mm rulleomkrets og 3,91 diff. gir 6700 o/min en fart på 54,83 M. pr. sek. dvs. 197 ærlige og virkelige
    GPS
    km/t. (speedometer ca. 220)
    På overdrive økte farten, sakte men sikkert videre, men pga ferietur i Tyskland så ville man selvsagt ikke risikere for mye.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    hei takker for hjelp med oppsette nå har jeg satt den sammen og den fungerer utmerket. driver og kjører den inn nå såa jeg kjører ikke på noe extremt lade trykk men deg går veldig bra jeg bruker standard r sport bensin pompe men jeg har handlet i deler så jeg skal snart begynne og bygge om til bensin pompe fra bil med insprut

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av romlingen Vis post
    hei
    takker for hjelp med oppsette
    nå har jeg satt den sammen og den fungerer utmerket.
    driver og kjører den inn nå så jeg kjører ikke på noe extremt lade trykk, men den går veldig bra
    jeg bruker standard r sport bensin pompe men jeg har handlet i deler så jeg skal snart begynne og bygge om til bensin pompe fra bil med insprut
    Hei.
    Værsågod.
    Det gjør det nok.
    Det tror jeg nok, men dette nok er ingenting i forhold til det du kan hente ut av dette oppsettet, noe du sannsynligvis vil få oppleve etterhvert.
    Flott. Oppgradert med modifisert nål og høyere ladetrykk så blir nok dette riktig bra.
    Sist endret av Batland; 28/05/12 kl 14:44

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. nov. 2010
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    hei igjen veit du om doble solex forgasserene som man fikk kjøpt hoss volvo tåler og bli brukt sammen med turbo?

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det VET jeg ikke, men vi har satt turbo på flere sugemotor med lett modifiserte 2 x 40 mm dobble Solexforgassere før, og med tilfredsstillende resultat hver gang.

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    ot, men, synst faktisk det va en av dei fetaste 2serie jeg har sett till nå
    740 GL-førstebil
    945 Aut.- kræsja
    245- solgt
    740 stv aut.- Bruks bil

  22. #21
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Synes også gamlebilen til TheStig ser stilig ut, burde vært lagt inn bilde av den her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...-80-talls-stuk

  23. #22
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Takker gutter. Jeg kan sikkert legge inn bildene der også, den passer jo inn i 80talls stuk kategorien skulle jeg tro..

Lignende tråder

  1. bensinpompe b21AT
    By skyt_h0ra in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 09/03/12, 15:14
  2. 740 med b21AT/ET problemer
    By skyt_h0ra in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/11/11, 18:55
  3. hvordan skremme opp B21AT
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 17/05/11, 21:03
  4. B21at ø.k
    By CaRBoNE in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 04/03/11, 22:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •