Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: Høggete girkasse 2002 V70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Høggete girkasse 2002 V70

    Vet ikke om dette er "normalt" eller ikke.. Men når jeg settet bilen i Drive kommer det et lite nøkk og en lyd som høres ut som den kommer fra drivakslene.. Letteste måten å fremkalle lyden på er å stå rolig med bilen og dra girspaken mellom Reverse og Drive.. Kan også høre lyden dersom man går av gassen slik at bilen "triller", og så går på gassen igjen så automaten kobler inn. Virker nærmest som drivakslene er litt slitt, og at det er derfra lyden kommer.. Akkurat som det er slark i selve knutene.

    Eller er denne lyden/oppførselen normal? Volvo er etter hva jeg har skjønt temmelig robuste greier.

    Er det et tegn på slitte knuter, at automaten trenger å flushes, eller en girkasse som er i ferd med å tryne helt? Høres som sagt ut som lyden kommer fra ytre del av drivakselen.

    Bilen har rundet 276 000, og det er nå ca 70 000km siden kassen siste fikk en overhaling. Syns bilen girer forholdsvis greit uten at den nøkker når den først er i gir..
    Sist endret av Heffalompen; 03/04/12 kl 22:16

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Kjørte en V70N D5 som taxi en god stund, og på den røyk girkassa på rundt 150000km... Merket først at den var nøkkete å få i gir (spesielt om man skiftet fra D til R, da slo det av og til så mye at hele motoren rykka skikkelig til), og det var egentlig det eneste jeg merket en god stund. Etter ca en uke ble det verre, og da var det akkurat som om den slura på en clutch når den gira (dvs girskiftene tok lenger tid en normalt, og skiftene var ikke like jevne som vanlig), og hvis man trykka inn gassen og den skulle gire ned (kickdown), så tok det ganske lang tid, før den plutselig smalt i gir... Dette varte i ca 2 dager, så gikk hele greia på dunken, og måtte byttes...

    Håper ikke dette skjer med din, da det er en dyr affære å skifte driten. Men så vidt jeg har skjønt er automatkassene på disse bilene egentlig no dritt, ihvertfall røyk kassene på alle V70N bilene som gikk som taxi her i Stjørdal (2 ganger på noen av bilene før de pensjonerte seg til sivil-status)...desverre :(
    Privat: Volvo V70 2.0LT, 1998
    Jobb: VW Passat 2.0 TDI 170 4Motion, 2009
    ---
    X: VW Golf GTi 8v, 1986 (Spiker)

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er sikkert på tide å sjekke momentstag, som setter fast i girkassen og framtraversen. og øvre motorfeste, da disse også gir ett rykk når de er utslitt.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Byttet begge disse stagene for en måneds tid siden. Kan det være at clutchen på automaten er slitt?

    Om man skulle gå så langt som å bytte gearkasse, noen som har forslag til hvordan man gjør dette på en billigst mulig måte?
    Sist endret av Heffalompen; 05/04/12 kl 08:42

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitter meg bekjent ingen clutch i disse girkassene, kun vanlig "gammeldags" momentomformer... Men den gangen taxien jeg kjørte var inne hos Volvo for å få byttet (på garanti), ville de ikke si spesifikt hva som hadde gått til skogen... Har ikke peiling på hva som kan være galt med din bil, men vet at hvis du MÅ bytte kasse, så sparte en kollega av meg rundt 20-30 tusen på å frakte bilen til Sverige å få gjort jobben...

    Hva skulle man gjort uten å ha muligheten til å dra til utlandet å kjøpe bildeler spør nå jeg... Verksteder i Norge må ha god fortjeneste på kaffepausene sine........
    Privat: Volvo V70 2.0LT, 1998
    Jobb: VW Passat 2.0 TDI 170 4Motion, 2009
    ---
    X: VW Golf GTi 8v, 1986 (Spiker)

  6. #6
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Heffalompen Vis post
    Byttet begge disse stagene for en måneds tid siden. Kan det være at clutchen på automaten er slitt?

    Om man skulle gå så langt som å bytte gearkasse, noen som har forslag til hvordan man gjør dette på en billigst mulig måte?
    www.rats.no veldig dyktige og rimligere iforhold tilandre, pluss de forsterker kassa
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Var innom Volvo en tur i slutten av denne uka, og de mente det var lite olje på girkassa, og at den nok var moden for utskiftning. Og at det var grunnen til en litt høggete oppførselen. Skal ditt ned i morgen og flush kassen.

    De skulle ha 3400,- for jobben inkludert girkasseolje. For håpe dette gjør susen.
    Sist endret av Heffalompen; 15/04/12 kl 23:12

  8. #8
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Den lyden du får ved å stå stille og dra girspaken mellom D-N-R som du tror kommer fra drivakslene, er det en knirkelyd?

    Har samme fenomen på bilen min (01' S60 T5), men automaten synes å være i skjønneste orden, og knirkelyden fra forstillinga kommer KUN når bilen er kald og har stått lenge stille. Etter å ha kjørt noen kilometer er den lydløs..

    Jeg har det siste året bytta momentstaget på girkassa, stabstagfestene i motorrrommet, indre og ytre endeledd/styrestag, lenkearmer, fjørbeinsforinger, fjørbeinslager, dempere, og fjører uten at lyden har blitt borte. Verkstedformannen hos bilia hørte på lyden etter 200k-service nå nylig hvor dem ikke fant noen feil på drivaksler og knuter, og mente at lyden ikke kunne tilskrives det eller tannstang. Det eneste som fortsatt kunne være synderen da var slitne foringer i bærebruene, mente han.

    At det nøkker litt fra N-D er ganske normalt, men nøkking forøvrig kan jo være symptomer på at noe er galt med automatkassa. Denne knirkinga er det flere som opplever, men har fortsatt til gode å få noe godt svar på hva det skyldes...får vel bite i det sure eplet og skifte bærebruene snart.
    Mine biler:

  9. #9
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V-H Vis post
    Kjørte en V70N D5 som taxi en god stund, og på den røyk girkassa på rundt 150000km... Merket først at den var nøkkete å få i gir (spesielt om man skiftet fra D til R, da slo det av og til så mye at hele motoren rykka skikkelig til), og det var egentlig det eneste jeg merket en god stund. Etter ca en uke ble det verre, og da var det akkurat som om den slura på en clutch når den gira (dvs girskiftene tok lenger tid en normalt, og skiftene var ikke like jevne som vanlig), og hvis man trykka inn gassen og den skulle gire ned (kickdown), så tok det ganske lang tid, før den plutselig smalt i gir... Dette varte i ca 2 dager, så gikk hele greia på dunken, og måtte byttes...

    Håper ikke dette skjer med din, da det er en dyr affære å skifte driten. Men så vidt jeg har skjønt er automatkassene på disse bilene egentlig no dritt, ihvertfall røyk kassene på alle V70N bilene som gikk som taxi her i Stjørdal (2 ganger på noen av bilene før de pensjonerte seg til sivil-status)...desverre :(
    At taxi-kassene ryker er jo ikke så rart, da kombinasjonen dieselmotor med mye moment, mye slitasje ifm. bykjøring og ingen regelmessige intervaller med vedlikehold og skifte av olje på automaten er en dårlig kombinasjon. Taxi-bilene blir jo ikke akkurat stelt pent med, og selv om kassene på ingen måte er verdens beste er det fullt mulig å få de til å leve lenge uten mishandling
    Mine biler:

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Taxiene og utrykningskjøretøy har vel hatt oljeflushing ink i service hver 60000 km såvidt Jeg har lest
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  11. #11
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Har hørt om mange som aldri har hatt det...men det burde definitivt vært mye oftere til slikt bruk.
    Mine biler:

  12. #12
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    svigers har taxi firma, og de flusher ikke, er rimligere å bytte en girkasse en gang i blandt enn å kjøre flush og oljebytt interval på kassene.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  13. #13
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Jeg hadde samme problem som du beskriver på min V70N 2007 D5 Aut. Jeg var inne hos volvo og fikk dette sjekket i November, og de limte (!!) noen greier i drivsystemet som fiksa biffen. Hadde akkurat samme symptomene som deg, med lyd som hørtes ut som den kom fra høyre side.

    Dersom du ønsker det, kan jeg sjekke kvitteringa for nærmere beskrivelse på hva de gjorde!

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    svigers har taxi firma, og de flusher ikke, er rimligere å bytte en girkasse en gang i blandt enn å kjøre flush og oljebytt interval på kassene.
    Ser ikke helt hvordan de får det regnestykket til å gå opp.
    Dersom en taxi kjører 300 000km og flusher kassen på hver 60 000km (som jeg mener å huske service intervallet sa), og hver flush koster kr 3400,- uten rabatter, så koster dette totalt kr 17 000,-

    ny kasse koster ca kr 50 000,- hos Volvo

  15. #15
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyG Vis post
    Ser ikke helt hvordan de får det regnestykket til å gå opp.
    Dersom en taxi kjører 300 000km og flusher kassen på hver 60 000km (som jeg mener å huske service intervallet sa), og hver flush koster kr 3400,- uten rabatter, så koster dette totalt kr 17 000,-

    ny kasse koster ca kr 50 000,- hos Volvo
    Spørs om det ikkje er noko garanti/forsikringslureri inni her også.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  16. #16
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Har sjekka kvitteringen nå, de limte en drivakselspline.. Fiksa biffen for min del. Hadde en tydelig "kakke lyd" hver gang jeg satte bilen i gir, eller når jeg slapp gassen, lot bilen trille slik at kassa "kopla ut" og ga gass igjen.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wvevang Vis post
    Har sjekka kvitteringen nå, de limte en drivakselspline.. Fiksa biffen for min del. Hadde en tydelig "kakke lyd" hver gang jeg satte bilen i gir, eller når jeg slapp gassen, lot bilen trille slik at kassa "kopla ut" og ga gass igjen.
    Har vært å byttet olje på kassa mi nå.. Nå girer bilen som en fryd, men kakkelyden er det fortsatt. Fikk tips om å gjøre det samme som du sier her av Volvo. Skal skru ut drivakselene og ha på sterk locktight på splinsene og skru det sammen igjen. Vet dette nok blir et helvette å få oppigjen, men nå er alt i forstillingen byttet + hjullagrene, så den sjansen tar jeg :P

  18. #18
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Høres bra ut!

    Forresten, flushet du kassa med et flushmiddel, eller bare skiftet de olje (flushet med olje)?
    Skal til sverige å gjøre dette om 1-2 uker.. blir artig å se forskjellen.. min bil girer forsåvidt greit, men lugger litt i 4 på lavt turtall!

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    De brukte flushmiddel. Hele skiftet kom totalt på 3400 kroner med olje.

  20. #20
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Okei. Volvo Tromsø tar 4600 for den jobben.. det skal jeg prute på om jeg gjør det her!

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    kjøpe de fleste slite delene min hos: Deutsche Parts USA på ebay. Meget billig og bra kvalitet.

  22. #22
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Lurer på hva dette fantastiske "flushmiddelet" er - for det finnes 0 info om det i
    VIDA
    .
    Og jeg stillet et stort spørsmålstegn rundt dette, siden volvo er så utrolig nøye på at KUN deres olje skal benyttes, og nå plutselig har de begynt å bruke et "flushmiddel"? må jo være noe som IKKE kan skada kassa på et vis, og hvis man kun kan bruke den olja til volvo, må jo dette være olje?
    Sist endret av aarnes; 21/04/12 kl 20:32
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  23. #23
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Lurer på hva dette fantastiske "flushmiddelet" er - for det finnes 0 info om det i
    VIDA
    .
    Og jeg stillet et stort spørsmålstegn rundt dette, siden volvo er så utrolig nøye på at KUN deres olje skal benyttes, og nå plutselig har de begynt å bruke et "flushmiddel"? må jo være noe som IKKE kan skada kassa på et vis, og hvis man kun kan bruke den olja til volvo, må jo dette være olje?
    Jeg har også stusset på dette.
    Kan være Lubegaard, eller en slik "hotflush" som RATS gjør. Noen som har noen erfaring med noe av dette?
    Sist endret av cortinaterje; 21/04/12 kl 23:07
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2012
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av karlingek Vis post
    kjøpe de fleste slite delene min hos: Deutsche Parts USA på ebay. Meget billig og bra kvalitet.
    Hvilke deler var det du byttet? Har nå limt begge de ytre delene av drivakslene, og det gjorde en viss forskjell. Men det er fortsatt en del slark i akslene/kassa.

  25. #25
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    337
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Wvevang: Hva kostet det å få limt splines? Mistenker at jeg trenger det selv.
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. S60 2,4 2002
    By Atlaue in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/04/11, 22:19
  2. 2002 s60 2,4t awd
    By scania in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 07/03/11, 18:31
  3. S60 2002 - aem?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 09/11/10, 15:46
  4. Svar: 26
    Siste post: 07/10/10, 18:57
  5. Sentrallåsproblemer - S60 2002
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 01/07/10, 11:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •