Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 66

Tråd: godkjenning med V8

  1. #26
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av pogona Vis post
    holdningsproblemer på flere her inne ser eg, om dere engasjerer dere like mye i godkjenningsbiten i ombyggingsprosessen av biler og viser innteresse for å holde bilene forsvarlige så hadde kanskje det hjulpet andre i kampen for å få inn mer fornuft i biltilsynet og få endret reglene dei jobber etter, om folk skyr biltilsynet og gir faen så vil det nok ikkje bli lettere å få gjennom godkjenninger av endringer på kjøretøy.

    om ein får regress eller ikkje på forsikring burde ikkje ver nødvendig og diskutere, å kjøre uforsvarlige selvbygde biler kan fort volde like mye skade som generell uforsvarlig kjøring.
    Du sier noe der, men BT's gjeldene regelverk gjør det mye enklere å bare gi faen som sier. Ond sirkel det der, burde motivere mot et bedre regelverk.

    Dette er nå ikke snakk om å bygge uforsvarlige biler sålenge man bygger med omhu. En bil som ikke er godkjent er ikke nødvendigvis en uforsvarlig bil. En bil som har mistet en runde av senkefjørene foran blir ikke nødvendigvis en tikkende bombe sålenge det er forspenn igjen og man kjører etter redskapen man har...

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Trådstarter har litt tungt for og forstå.

    Når du tok teorien så leste kanskje ikke du noe om trafikk regler.

    Men bilen skal være i Forsvalig og teknisk stand.
    Dersom du setter en 5.7 liters motor i din bil som har en 2.3 orginalt uten godkjenning så bryter du begge disse og du kjører også uten forsikring. fordi du har ikke forsikret bilen din med et beist av en motor.

    Om det da skjer noe så er det du som kjører bilen som ikke er i teknisk stand. og du vil få skyld ved en ulykke som evt skulle forekomme.

    Skjedde med en bekjent for 6 mnd siden. Men tru hva du vil. bare gjør det så får jeg håpe det skjer med deg så du kan oppleve konsekvensene selv. har ingen interesse av og sitte her på mandags kvelden og overbevise deg om noen ting.
    Volvo fantast?

  3. #28
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Trådstarter har litt tungt for og forstå.

    Når du tok teorien så leste kanskje ikke du noe om trafikk regler.

    Men bilen skal være i Forsvalig og teknisk stand.
    Dersom du setter en 5.7 liters motor i din bil som har en 2.3 orginalt uten godkjenning så bryter du begge disse og du kjører også uten forsikring. fordi du har ikke forsikret bilen din med et beist av en motor.

    Om det da skjer noe så er det du som kjører bilen som ikke er i teknisk stand. og du vil få skyld ved en ulykke som evt skulle forekomme.

    Skjedde med en bekjent for 6 mnd siden. Men tru hva du vil. bare gjør det så får jeg håpe det skjer med deg så du kan oppleve konsekvensene selv. har ingen interesse av og sitte her på mandags kvelden og overbevise deg om noen ting.
    Yep, det er klart. Forsikringsselskapet har forsikret den bilen som står i vognkortet og vil sannsynligvis ikke betale fullt for en skade som oppstår med en større motor i bilen.

  4. #29
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Et eksempl på at dere tar feil:

    Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Et eksempl på at dere tar feil:

    Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.
    Vel, da har har man jo blitt påkjørt og det går på den andres forsikring ikke din.

  6. #31
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Et eksempl på at dere tar feil:

    Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.
    Helt riktig. For at du selv skal få "skylda" så må forsikringselskapet ha en årsakssammeheng. Altså, Har du en 5,7 liter v8 og rygger på noen ut fra en parkeringsplass har dette ikke noe med motoren å gjøre.

  7. #32
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Et eksempl på at dere tar feil:

    Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.
    Har du ein feit, eldre bil, så blir din bil kondemnert og du blir fortsatt den tapande part, du får sannsynlegvis også problem med nakke og rygg, resten av livet.

    Kven tapte?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  8. #33
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Har du ein feit, eldre bil, så blir din bil kondemnert og du blir fortsatt den tapande part, du får sannsynlegvis også problem med nakke og rygg, resten av livet.

    Kven tapte?
    Usaklig argumentasjon..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    men for å komme litt tilbake til tema, er det ingen andre måter jeg kan "godkjenne" bilen med den motoren? slik at jeg slipper å bytte motor ved eu kontroll. og jeg gidder ikke å kjøpe en rover V8, hvis ikke dette er noe jeg kan plukke opp på en lokal bilopphøgger. og jeg kan ikke strupe motoren for de skjekker nummeret på blokka og den orginale effekten på motoren?

    er det ikke noe vits å prøve å få en chevy 305 med forgasser til å klare avgasskrav? kjøre den på etanol? 4-5 katalysatorer? noe sånn lurt?

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    men for å komme litt tilbake til tema, er det ingen andre måter jeg kan "godkjenne" bilen med den motoren? slik at jeg slipper å bytte motor ved eu kontroll. og jeg gidder ikke å kjøpe en rover V8, hvis ikke dette er noe jeg kan plukke opp på en lokal bilopphøgger. og jeg kan ikke strupe motoren for de skjekker nummeret på blokka og den orginale effekten på motoren?

    er det ikke noe vits å prøve å få en chevy 305 med forgasser til å klare avgasskrav? kjøre den på etanol? 4-5 katalysatorer? noe sånn lurt?
    Montere insprøytning på Chevy 305 motoren? Tidkrevende, men fullt mulig.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    du får tbi kit som passer edelbrock 4port innsug smallblock da er det 2 elektroniske dyser med lamda og hjerne og trigger og full pakke. men du vil overskride dreimoment. men det er lett og rimlig.

    Evt er at du tar den på rullende landeveg og finner på noe fjøsmekk for og få effekten til og komme under kravet som du kan fremvise på bt.

    Som jeg også har nevn for deg så trenger du ikke bytte motor for værgang du skal på eu.

    Er bilen godkjent med v8 så er det samma om du har en 350 eller 305. men du vil måtte ha EFI på den for og få rett co
    Volvo fantast?

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    jeg må bytte motor hver gang jeg skal på eu om jeg ikke får tak i en V8 som det går å godkjenne

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Nei. fordi, når du godkjenner bilen din hos bt med v8 så kommer det bare som merknad: Godkjent ombygd til v8.

    Det er ikke spesifisert motor volum. ergo: du kan ha i en hvilkensomhelt v8 som klarer avgasskravene når du skal vise bilen din til eu kontoll
    Volvo fantast?

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Her ser man jo en sak der det gikk veldig galt, med trimmet bil http://www.t-a.no/nyheter/article116055.ece

    Straffen var jo ikke så utrolig gal da
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    det har jeg skjønt, men mitt problem er at jeg vil ha en LS1 motor, fordi den er mye bedre enn de gamle smallblockene, og da gidder jeg ikke begynne å bygge innsprutning på en motor som jeg bare skal kjøre med i ett par uker og så ta ut igjen, jeg gidder heller ikke tilpasse en rover v8 av samme grunn. så hvis det ikke er noen andre løsninger så tar jeg sjansen på at det går greit å kjøre uten å godkjenne den

    edit: det der er hva jeg har spurt om hele tiden, ett konkret eksempel, og der er jo alt galt, prøveskilter, ikke godkjent ombygd, bremseproblemer, 100-110 km/h i en 60 sone i rushtrafikk, selv om det gikk greit med de i den andre bilen synes jeg straffen var ganske mild, og det at bilen var ombygd "anføres bare som skjerpende"
    Sist endret av Sebbe; 14/04/10 kl 22:04

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

    Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

    DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.

    Om du ikke vil ha bryet med og godkjenne en 305 som du får for en 3000 kr og 2000kr for innsprøytning dvs en handleliste på 5000 du klarer også og få solgt motoren igjen for 5000 med insprøytninga også kan du sette en ls1 oppi det etter du har f ått det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette.


    Hvis ikke så er det bare og lavære og godkjenne om det er vanskelig for deg og få til
    Volvo fantast?

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    hvis det er så enkelt så tror jeg at jeg skal høre med en lokal bilopphøgger, jeg vet han har en caprice stående som jeg tror det er en 305 i, hvis han selger den for en billig penge tror jeg nesten jeg tar å gjør det, jeg har tross alt 10 måneder på meg til jeg kan kjøre bilen min igjen. og det frister å slippe å bytte motor hvert andre år, har jo planer om å beholde bilen en stund

  18. #43
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

    Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

    DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.

    Om du ikke vil ha bryet med og godkjenne en 305 som du får for en 3000 kr og 2000kr for innsprøytning dvs en handleliste på 5000 du klarer også og få solgt motoren igjen for 5000 med insprøytninga også kan du sette en ls1 oppi det etter du har f ått det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette.


    Hvis ikke så er det bare og lavære og godkjenne om det er vanskelig for deg og få til
    Dust

    Effekt/momentbegrensning på 240 karosseriet gjelder jo selv om det står "Godkjent med V8" i vognkortet.

    "det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette." <-- ååå? du lever i en fantasiverden du da eller?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    caprice sitter det 305 i orginalt ja. summit.com er bibelen din om du skal ha noe til v8.

    bare du får det stemplet i vognkortet at den er godkjent med v8 så kan du ha en hvilkensomhelst v8 som du forsvalig får plass til uten at noen kontroll organ kan si noe på dette så lenge du er innenfor avgasskrav. det klarer du veldig fint med en ls1

    Men du blir nødt for og skaffe deg en tyngre utveksling i bakaskjel.

    jeg hadde th400 kasse i 740n med 3.57 utv i aksjel. da girte jeg 3de gir før jeg nådde 30 km/t og en toppfart på 150 km/t v 6500 omdreininger.
    Volvo fantast?

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Dust

    Effekt/momentbegrensning på 240 karosseriet gjelder jo selv om det står "Godkjent med V8" i vognkortet.

    "det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette." <-- ååå? du lever i en fantasiverden du da eller?

    jobbber på bilverksted driver med eukontroll og vært borti det med en 75mod 242 som var godkjent v8 men nå sto det ls1 i den. men bt sa som så at vi ikke kan skrive mangel på det. Ringte teknisk på BT for og høre hva jeg skulle forholde meg til. han sa at jeg har ikke mulighet for og måle effekt på en eu kontroll.
    Sist endret av Shaiko; 14/04/10 kl 22:27
    Volvo fantast?

  21. #46
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    hvis det er så enkelt så tror jeg at jeg skal høre med en lokal bilopphøgger, jeg vet han har en caprice stående som jeg tror det er en 305 i, hvis han selger den for en billig penge tror jeg nesten jeg tar å gjør det, jeg har tross alt 10 måneder på meg til jeg kan kjøre bilen min igjen. og det frister å slippe å bytte motor hvert andre år, har jo planer om å beholde bilen en stund
    Det enklaste for deg, er å få tak i ein eldre bil enn 89, og så sette forgassar v8en i den. Sjølv det er vanskeleg nok å få godkjent i dag.

    LS1en kan du berre gløyme å få godkjent, kjøp heller ein bil som har det orginalt.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  22. #47
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

    Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

    DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.
    Det tror jeg ikke er sant. Eirik E. her i byen har en 740 som er godkjent med rødblokk over 400 hk og langt over maks dreiemoment. Han har ikke bygd 3 identiske biler for å kræsje de, men vet ikke konkret hvordan han har gått fram for å godkjenne dette. Han har hvertfall hatt kontakt med Biltilsynet hele tiden under byggingen.

  23. #48
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    jobbber på bilverksted driver med eukontroll og vært borti det med en 75mod 242 som var godkjent v8 men nå sto det ls1 i den. men bt sa som så at vi ikke kan skrive mangel på det. Ringte teknisk på BT for og høre hva jeg skulle forholde meg til. han sa at jeg har ikke mulighet for og måle effekt på en eu kontroll.
    det er fortsatt ikke lov selv om norge ikke har et system som takler en slik "svikt"

    eu-kontroll er veldig begrenset, men om du blir stoppet ute langs veien av noen litt kyndige folk fra BT i kontroll vil du bli innkalt til teknisk kontroll evt. avskiltet.

    og forårsaker du en alvorlig ulykke ligger du ihvertfall enda dårligere an om politiet fører bevisene på en god måte
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    tar opp denne tråden igjen da jeg fikk svar fra statens vegvesen i dag, jeg søkte om å godkjenne bilen med en gammel 305 med ettermontert innsprutning, det fikk jeg ikke lov til fordi volvo hadde trukket tilbake papirene på at karrosseriet tålte den økte effekten og vekten. i tillegg måtte jeg hatt syklustest av avgass for å få det godkjent. så jeg regner med alt håp er ute for å få dette godkjent i en 89 modell, men har volvo virkelig trukket tilbake papirene? det burde jo bety at man ikke kan få godkjent turbomotor i 240 lenger heller.

  25. #50
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    De har jo ikke trukket tilbake godkjenningen av volvomotorer da, kun v8 (og muligens andre motorer som ikke er volvo sine).
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •