Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: 530 vs 531 topp

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2010
    Sted
    skedsmo
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard 530 vs 531 topp

    har lurt på detta, angående de to toppene. har fått med meg at kjølekanalene er forlkjellig på dem. men hva er forkjellen på effekt'en med de toppene, tenker liksom om man har en turbo motor med 530 topp, er det egentlig noe hensikt å bytte til 531. noen som har noe synspunkter de vil bringe på bane?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. jan. 2012
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    377
    Antall takk

    Standard

    Lurer på det samme

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av runejakobsen Vis post
    har lurt på detta, angående de to toppene. har fått med meg at kjølekanalene er forlkjellig på dem. men hva er forkjellen på effekt'en med de toppene, tenker liksom om man har en turbo motor med 530 topp, er det egentlig noe hensikt å bytte til 531. noen som har noe synspunkter de vil bringe på bane?
    Personlig har jeg aldri likt 405/531 toppene og jeg mener at disse er kraftig overvurdert og oppskytt og at 530 toppene undervurdert. Jeg har en historie som viser dette med stor tydelighet.
    En kompis hadde en båt med en gammel AQ140 motor. Dette er en B21 motor med "530" topp og D-kam. Etter mange år var det tid for overhaling så denne ble borret, isatt B23 stempler og toppen ble amatørportet i innsugskanalene ved å bruke eksosventilene som "portemal."
    En arbeidskollega av ham hadde samme båt, men med en nyere AQ151 motor. Dette er en 2,5L motor med 531 topp og K-kam.
    Båten som gikk med 530 topp gikk betydelig bedre enn motoren med 531 toppen, selv om denne hadde den glittrende marineveien, 2,5L motorvolum og K-kammen som er en hissigere trimkam enn det D-kammen er.
    Det var mange som forundret seg over hvorfor akkurat denne båten gikk så godt.

  4. #4
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    Syns du kan komme med litt dokumentasjon om hva du vet er bra/bedre på en 530 i forhold til 531 toppen. Tenker da på att begge topper er urørt. Med feks to like motorer å like kammer. I stede for og nevne kompis og kollega historier. gjør mange forvirra inne her tror jeg

  5. Takk larrizz takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    531 har vel litt grovere kanaler og litt anderledes plassering av tennplugg i forbrenningskammer.
    Har for meg at du ikke har noe å hente på 531topp før det er snakk om mye porting og trimming?
    145 Express -72
    745 tic -87

  7. #6
    Registrerte brukere divad sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2010
    Sted
    Ålgård, Norway
    Innlegg
    606
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LKJ Vis post
    531 har vel litt grovere kanaler og litt anderledes plassering av tennplugg i forbrenningskammer.
    Har for meg at du ikke har noe å hente på 531topp før det er snakk om mye porting og trimming?
    Ja, men hvis kanalene er større og bedre plassering av tennplugg har det jo noe for seg? Men det er klart det har mer for seg etter porting
    - 85' BMW E30 335i Coupe prosjektbil
    - 92' MB 300Turbodiesel
    Tidligere biler - Mye rart O.o

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Det som er avgjørende er vel å ha akkurat riktig dimensjonert og størrelse på kanalene,slik at gassene får mest mulig fart.
    Størst er ikke best.

    631 toppen har samme utforming i kanalene som 531,men har ikke sett mange bygge på K bunn og 631 topp...
    145 Express -72
    745 tic -87

  9. #8
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LKJ Vis post
    Det som er avgjørende er vel å ha akkurat riktig dimensjonert og størrelse på kanalene,slik at gassene får mest mulig fart.
    Størst er ikke best.

    631 toppen har samme utforming i kanalene som 531,men har ikke sett mange bygge på K bunn og 631 topp...
    Texascom her på forumet på sin første motor bremsa 218hk med K motor med 631 toppen. Noe modifisert så klart, men med Weber gassere osv. Så må ikke undervurdere alt

  10. #9
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    De fleste vil ha 531 topp for å øke effekten, pga 530 toppen ikke har samme potensialet som med 531 toppen uten og måtte porte 530 toppen litt.
    Dvs att 531 toppen skal være bedre enn 530 toppen effekt messig. Men er det noen som har bremsa en motor og sammeligna litt? Teori og praksis er ikke alltid likt vettu

  11. #10
    Registrerte brukere Joakimny91 sin avatar
    Medlem siden
    20. mai 2010
    Sted
    Nordkjosbotn
    Innlegg
    356
    Antall takk

    Standard

    Er større ventiler på 531 toppen og mener jeg og ha sett
    Volvo 244DL '81 (Turbo prosjekt) http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20704
    Volvo S40 `96 (bruksbil)
    Volvo 345 '83 B230F (bilcross) http://www.facebook.com/media/set/?s...1391055&type=3

    Selges: KTM 450 SXS 2006 http://forum.vccn.no/showthread.php?34755

  12. #11
    Registrerte brukere F Dalbø sin avatar
    Medlem siden
    25. feb. 2010
    Sted
    Røn
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    er vel like ventiler (35/44) i alle rød-blokk topper.

  13. #12
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Klfter litt mer her da jeg nysgjerrig
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  14. #13
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    En ting jeg lurer på er dette; om 531-toppen er dårligere enn 530, hvordan har det seg da at Volvo solgte den som trimtopp?

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Dagens forumlesere er smartere enn datidens Volvoingeniører.

  16. Takk R.G takket for denne posten
  17. #15
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    ting henger ikke på grep lenger.

    for noen år sida var det inn att alle skulle bruke 531 toppen osv fordi den var mye bedre.

    men i følge dagens "folk" så er den bare søppel.

    jeg bruke 531 når jeg føler for det.



    detta er en diskusjon som aldri tar slutt..
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  18. #16
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    ting henger ikke på grep lenger.

    for noen år sida var det inn att alle skulle bruke 531 toppen osv fordi den var mye bedre.

    men i følge dagens "folk" så er den bare søppel.

    jeg bruke 531 når jeg føler for det.



    detta er en diskusjon som aldri tar slutt..

    Er vel heller det at 530-toppen har vært ekstremt undervurdert. For ikke mange år siden mente folk at man måtte ha 531-topp når man skulle kjøre med "300hk-oppsett", da 530-toppen ikke dugde for mer enn 250hk.

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en 531-topp type ny som jeg skal sette på snart. Absolutt alt nytt, nyfrest, nyindustrivaska etc, med spesialkam til 300hk-oppsett. Ser ny ut. Hvis jeg ikke merker forskjell fra urørt 530-topp fra 1996 skal jeg elle melle hvilken fot jeg skyter meg i. For da har jeg kasta bort en god kladeis penger!

  20. #18
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Jeg har en 531-topp type ny som jeg skal sette på snart. Absolutt alt nytt, nyfrest, nyindustrivaska etc, med spesialkam til 300hk-oppsett. Ser ny ut. Hvis jeg ikke merker forskjell fra urørt 530-topp fra 1996 skal jeg elle melle hvilken fot jeg skyter meg i. For da har jeg kasta bort en god kladeis penger!
    Da måtte du nesten ha sammenlignet begge toppene med samme kammen i da

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hallo ja! For en tre års tid siden var jeg å finmappet og bremset 740`n min på en rullende landevei hos en proff motorbygger. Hans erfaring var at støpinga var av så stor forskjell at man ikke klarte å porte 530 toppen så bra at den matchet 531`n.

  22. #20
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Ventilstørrelse, og Max løft på kam, er de faktorene man går ut ifra for å beregne korrekt kanal-areal i innsugsporten.
    531 toppen har mye større kanalareal enn 530 toppen. Når man har en luftstrøm som går støtvis, og i pulser, så er det ikke slik at det er høyest fløde aleine som avgjør hvor effektiv fyllingsgraden blir. Større kanal vil si det samme som at lufta vil holde lavere fart inn mot ventilen. Trangere kanal gir en høyere gasshastighet. Det er et par faktorer til som spiller inn, og det er kamaksel. Hvor hvor fort ventilen åpner, og hvor lenge den holder åpent. Ventilareal. Hvor stor overflate som ligger åpen når ventil løfter max.

    En 531 topp gir litt høyere effekt på høyt turtall, mens 530 topp gir bedre effekt i lavregister og mellomregisteret.
    Ved å tilpasse kanalene til Ventilvinduet, så oppnår man å få en gasshastighet i porten som passer til åpningstid og løfthøyde på kam. Skal man få 531 toppen til å bli effektiv i forhold til hvordan den er konstruert, så bør den ha minst 46mm ventiler, og løft på mer enn 12mm for at det skal passe kanalarealet.

    Du kan prøve ut begge toppene. Legg bare merke til at 531 er latere i bånn og i mellomregister.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Med større turbo og spenstigere kam, og bedre eksos er jeg ikke redd for at den ikke vil varve mer enn før. Blir som å få en ny motor vil jeg tro.

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Da måtte du nesten ha sammenlignet begge toppene med samme kammen i da
    *putte fingern i munn og løfte den i været*

    Ikke i år!

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •