Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 4 av 47 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 1173

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #76
    Registrerte brukere bosolhaug sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    valdres
    VCCN medlemsnummer
    622
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Skal bygge det på en b19 med Garrett T3 turbo orginal intercooler, en veldig modifisert forgasser og sånn bensintilførsel :



    så da må jeg få tak i en fordeler til b21et og flytte over den stor vakumklokke uten stifttenning?

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bosolhaug Vis post
    Skal bygge det på en b19 med Garrett T3 turbo orginal intercooler, en veldig modifisert forgasser og sånn bensintilførsel :



    så da må jeg få tak i en fordeler til b21et og flytte over den stor vakumklokke uten stifttenning?
    Se har ja. Flott.
    Slangen mellom trykkboksen og den mekaniske bensinpumpen er unødvendig og kan med fordel fjernes.
    B21ET fordeleren har stor vakumlokke originalt og skal brukes som den er.
    Hvis du får tak i en annen fordeler med liten vakumklokke så MÅ denne oppgraderes med stor vakumklokke.

  3. #78
    Registrerte brukere bosolhaug sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    valdres
    VCCN medlemsnummer
    622
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Det kan vel være greit å ha slangen til den mekaniske pumpa også, så ikke buffertanken går tom ved mye kjøring med turbotrykk og mye bensinforbruk. Okei, det er stor vakumklokke på den som sitter originalt på b19, men som jeg forsto lengre oppi tråden, så er det bare å kaste stifttenningen til skogs.

  4. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bosolhaug Vis post
    Det kan vel være greit å ha slangen til den mekaniske pumpa også, så ikke buffertanken går tom ved mye kjøring med turbotrykk og mye bensinforbruk. Okei, det er stor vakumklokke på den som sitter originalt på b19, men som jeg forsto lengre oppi tråden, så er det bare å kaste stifttenningen til skogs.
    Den slangen tilfører ingenting positivt i dette systemet, men den øker faren for lekkasje og sjansene for å kjøre ladetrykk rett i veivhuset.
    Det er delvis misforstått. Hovedproblemet er de "originale" R-sport fordelerene som har en veik tenningskurve.
    En B19A fordelere med stor vakumklokke er egentlig ett helt greit utgangspunkt, men når ladetrykket økes utover det originale så trenger man en kraftig amerikansk coil og helst en tenningsforsterker. Med dette så er B19A og B21A fordelerene med stor vakumklokke helt glimrende. Problemet er at de da har kostet mer enn en B21ET fordeler med tenningsmodul.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:08

  5. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Halden, Østfold
    Innlegg
    454
    Antall takk

    Standard

    Hva er forskjellen på r-sport fordeleren med 1 vakum slange og den originale B19 fordeleren med 2 vakumslanger?

  6. #81
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av johmolan Vis post
    Hva er forskjellen på r-sport fordeleren med 1 vakum slange og den originale B19 fordeleren med 2 vakumslanger?
    R-sport fordeleren har en helt spesiell tenningskurve som er tilpasset Volvos egne krav til holdbarhet og trygghet etter at en A-motor er blitt turbokonvertert.

    Bilen går merkbart bedre hvis man bytter ut R-sport fordeleren med en B19A/B21A fordeler, men sjansene for at den originale clutchen begynner å slure øker tilsvarende.
    Nippelen på baksiden av vakumklokken kan med fordel kappes av for å hindre forvirring.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:10

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    før jeg i det heletatt nådde å begynne med turbokonverteringa, gikk topp pakninga..
    Så nå som jeg alikevel må av med toppen, så kan jeg like så greit bytte den med en annen en..
    Har en 398, en 160, og en 405 topp, jeg har en turbo-topp(fra en B21ET husker ikke nr) jeg tengte jeg skulle ta eksosventilene fra, og flytte over i toppen som blir brukt.
    Hvilken topp vil du anbefale mr batland? Du som er en "gammel røver" innen forgasser turboer

  8. #83
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde nok valgt 398 toppen.

  9. #84
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    B21ET har 398 topp orginalt. bruk den om den er intakt.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Den ET toppen mangler en god del av eksoskanalen på 4 cyl. så jeg flytter bare over eksosventilene fra den over i min andre 398.. Skal uansett shine opp toppen,plugge dysehullene, og EGR hullene før den blir montert.

  11. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    K kam.. Skrot eller ikke? Er nesten så jeg skjemmes nå, har glemt mye siden sist jeg drev å bygde

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    K kam.. Skrot eller ikke? Er nesten så jeg skjemmes nå, har glemt mye siden sist jeg drev å bygde
    Kan ikke anbefale K-kam til en B21 motor med turbo i innledningsfasen. Med rødmotoren ser jeg det slik:" If in doubdt, A-cam." A-kammen har gitt gode resultater på alt fra B17, via alt mulig og opp til B230. Hvis ikke A-kammen gir godt resultat, så let etter feil andre steder. Når alt er på stell og fungerer godt, da kan du gjøre en test med K-kammen.
    Du skal ikke bry deg med bagateller som hva andre måtte mene, men la resultatene snakke for seg når så langt kommer.
    Sist endret av Batland; 03/06/12 kl 20:24

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kan ikke anbefale K-kam til en B21 motor med turbo i innledningsfasen. Med rødmotoren ser jeg det slik:" If in doubdt, A-cam." A-kammen har gitt gode resultater på alt fra B17, via alt mulig og opp til B230. Hvis ikke A-kammen gir godt resultat, så let etter feil andre steder. Når alt er på stell og fungerer godt, da kan du gjøre en test med K-kammen.
    Du skal ikke bry deg med bagateller som hva andre måtte mene, men la resultatene snakke for seg når så langt kommer.
    Vel da satser jeg på en A i første omgang..
    Skjemmes var feil ordbruk, for 4-5 år siden huska jeg alt om rødmotorene, hvilke kammer, topper, osv som var bra til det og det bruksområdet, byggde bilcross motorer, friskere bruks-motorer, og noen turbo maskiner, sånn ca hele tia.. så dabba bilintressen av, så nå er det ommentrent blanke ark igjen. Husker at 531 toppen er den "heftigste" men det er det..

  14. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Vel da satser jeg på en A i første omgang..
    Skjemmes var feil ordbruk, for 4-5 år siden huska jeg alt om rødmotorene, hvilke kammer, topper, osv som var bra til det og det bruksområdet, byggde bilcross motorer, friskere bruks-motorer, og noen turbo maskiner, sånn ca hele tia.. så dabba bilintressen av, så nå er det ommentrent blanke ark igjen. Husker at 531 toppen er den "heftigste" men det er det..
    Da ligger nok grunnlaget fremdeles under der en plass å lurer, og gammel kunnskap har en tendens til å dukke opp igjen.

  15. #90
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Jeg lurer på hva slags turbo som sto i min gamle B21AT, men det er jo 15år sia jeg drev og mekket på den så jeg husker ikke hva som sto innstemplet på turbinhuset. Annet enn at det sto AAA med uthevede bokstaver, mener også å huske at det sto Garret på den. Og så minnes jeg at den virket brukbar stor i forhold til andre turboer jeg så på den tida.. Er det mulig å typebetegne turboen utifra de 3 A'ene? Jeg har alltid lurt på hva de AAA'ene sto for, det er vel derfor jeg husker dem spesiellt..

  16. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Ok, turbo i dag, husker selvfølgelig lite om sånnt også..
    Specs:
    Kompressorhjul: 62mm (91mm)
    Kompressorhus: A/R .70
    Turbinhjul: 62,5mm
    Avgashus: A/R 0,63
    Fläns T3

    Fine ting, eller skrot?
    Driver å bestiller siste rest med deler, og lurte på å hive med en slik snurrbo også

  17. #92
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mattis Vis post
    Ok, turbo i dag, husker selvfølgelig lite om sånnt også..
    Specs:
    Kompressorhjul: 62mm (91mm)
    Kompressorhus: A/R .70
    Turbinhjul: 62,5mm
    Avgashus: A/R 0,63
    Fläns T3

    Fine ting, eller skrot?
    Driver å bestiller siste rest med deler, og lurte på å hive med en slik snurrbo også
    46 - 51 mm inducer (lillediameter) på kompressorhjulet gir gode resultater. Stordiameter 60 - 76 er vanlig match.
    62/91 er ett 600 hk beist av en turbo som er alt for stor til ett T3 A/R0,63 turbinhus. Dette må være tvilsomme kinagreier, eller?

  18. #93
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    har 2 dobble solex gassere med plenum på handa som har stått på en b20 turbo, trur du det blir å fungere bra på en b21 med småfrisert topp, batland?
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

  19. #94
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.B Boss Vis post
    har 2 dobble solex gassere med plenum på handa som har stått på en b20 turbo, trur du det blir å fungere bra på en b21 med småfrisert topp, batland?
    Man kan sjelden garantere noe, men ja det tror jeg. Flere rundt her har satt turbo på motorer som originalt har 2 x dobble Solex forgassere med god resultat. Det eneste som er blitt gjort er å justere blandingsskruene og montere større dyser.

  20. #95
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Man kan sjelden garantere noe, men ja det tror jeg. Flere rundt her har satt turbo på motorer som originalt har 2 x dobble Solex forgassere med god resultat. Det eneste som er blitt gjort er å justere blandingsskruene og montere større dyser.
    pappa og div. kompiser har holdt på med weber i en mannsalder på sugemotorer så må vel gå greit å få litt hjelp av de til å justere inn, men snakka med han som hadde de idag at det var 2 dobble dellorto 40mm, ikke solex, men det må da fungere like bra eller bedre?
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

  21. #96
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.B Boss Vis post
    pappa og div. kompiser har holdt på med weber i en mannsalder på sugemotorer så må vel gå greit å få litt hjelp av de til å justere inn, men snakka med han som hadde de idag at det var 2 dobble dellorto 40mm, ikke solex, men det må da fungere like bra eller bedre?
    Jeg mener at til B21 motorer er det 2 x 40 mm Dellorto DHLA(H) med 34 - 35 mm halsringer er det beste valget.
    Til B23(0) motorer er det 2 x 45 mm Dellorto DHLA med 36 - 37 mm halsringer som gjelder.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:12

  22. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    jeg kjører 2x45 dellorto trykkgassere, KKK K27 turbo, 405 topp, 044 pumpe, 3" eksos, BTR til dobble trykkassere fra pedersen, ombygd tenningsystem som gjør at jeg kan finjustere tenning, turtallsperre på nivåer etc, må justeres opp igjen etter at slangen til wastegate sprakk under pådrag og resulterte i 3 bar ladetrykk, da gikk stempel nr 3, KUN det .

    bilen går på mellom 1.8 - 2 bar...

  23. Takk Batland takket for denne posten
  24. #98
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Slik er det vanligvis.
    Når Volvo kjørte 240 i GR.A racing så kjørte de med større dyse på sylinder nr. 3 enn på de andre. Dette for å unngå problemer da sylinder nr. 3 vanligvis går varmest og tenningsbanker først. Én av de store fordelene med 2 x dobble forgassere er at man kan gjøre nøyaktid det samme.
    Denne muligheten bør man benytte seg av og sette en litt større dyse i halsen som mater sylinder nr. 3 med bensin.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:14

  25. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    kan juster opp "runner" nummer 3 til å gi litt mer kanskje?

  26. #100
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stiffler Vis post
    kan juster opp "runner" nummer 3 til å gi litt mer kanskje?
    Presis.
    Ett par nr. større bensindyse og ett par nr. mindre luftdyse på syl. nr. 3 hjelper mye.

    Her ser man også hvorfor bare 1 stk. bredbandslamda i downpipen ikke er tilstrekkelig nøyaktig.

Side 4 av 47 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •